Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden met mensenogen/varkensoog

 
Profiel   

lletam schreef
Sizzle schreef
Dat is voornamelijk gewoon een verschil in pigmentering van de sclera.
Bij paarden met zo‘n brede bles is dat niet ongewoon.

Bij appaloosa‘s is het standaard.


Dat dacht ik nu ook maar laatst zat iemand mij te vertellen dat deze paarden dan meer licht opnemen/zien? Maar dat heeft daar toch niets mee te maken?


Ze kunnen uiteraard wel gevoeliger zijn voor zonlicht ivm minder tot geen pigment.

Evolutionair gezien is oogwit niet handig voor een dier dat onopvallend wil zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 21:29 



 
Profiel   

Ik wist niet eens dat dit 'een ding' was. Ik ken aardig wat paarden met zo'n oog. Dus het is mij nog nooit opgevallen.

Waaronder een vos. Als ik dan de gezegdes moet geloven heb ik de jackpot te pakken... 'Vossen en valen zijn donderstralen', 'echte merriestreken' en 'paarden met mensenoog zijn lastig'.
Dit is een brave (geen dooie :D ) Gelderse waar je zo een klein kind op kunt zetten. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 21:57 



 
Profiel   

Wat bedoel je met „ding“?
Voor mij past de vraag gewoon binnen de talloze andere topics over kleur.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-08-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 22:06 



 
Profiel   

[ img ]
Mijn voormalige merrie heeft dat ook. Aan beide ogen. Zit ook wel een karakter op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 22:07 



 
Profiel   

Dat een wit oogwit gekoppelt is aan karakter slaat natuurlijk nergens op. Het is gewoon pigment. Een paard met een roze neus is ook niet lastiger omdat het piment mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 22:09 



 
Profiel   

Geloof ik inderdaad ook wel dat dat nergens op slaat. In combi dat deze merrie haar mensen uitkoos en de manier hoe ze uit kon kijken, dat schrok mensen wel af :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 22:13 



 
Profiel   

Het zal vast wegkomen dat paarden die angstig of boos zijn ook oogwit laten zien en dat er dus ergens een verkeerd verband is gelegd tussen die zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 22:19 



 
Profiel   

[ img ]
Mijn verzorgpaardje had het ook aan 1 oog. Ik vind vaak dat paarden met zulke ogen iets jonger ogen dan paarden met "normale" ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 23:22 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Mijn merrie heeft het ook aan beide ogen. Ene oog heeft rondom een witte rand, andere oog is het minder zichtbaar. Onwijs lief en sensitief dier, maar zit zeker ook pit in

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 06:38 



 
Profiel   

Onze ruin heeft ook een spookoog. Waar ie je heel "gemeen" mee kan beloeren.
Daarnaast heeft hij 3 kruinen in zigzagpatroon op zn voorhoofd en een langgerekte kruin op zn neus.
En hij heeft de "duimafdruk van Allah" op zn hals. Alle bijgeloven op een kluitje.

Het is een enorm lief, leuk, slim paard. Heeft veel aandacht nodig en moet met rijden ook echt wel bezig gehouden worden. Verzint ook dingen om zichzelf bezig te houden. Haalt altijd zijn halster van de haak voor zn stal, slingert er eerst wat mee rond en verstopt hem dan gewoon in zijn stal ergens onder het stro.
Is ook veel aan het spelen met zijn tong (gelukkig niet onder het rijden). Krijgt zn stal open. Zit nu een ketting omheen, maar ook die heeft hij al een keer open gekregen (vraag me niet hoe).
Kan goed bewegen, doet echt zn best en leert ook snel.
Hij staat smorgens een uurtje of 4 op de wei en wordt gereden. Heeft een stal met een buitenluik met zicht op de rijbaan, gezellige buren waar hij mee kan klooien. Hij wordt s middags / s avonds gereden. Genoeg te doen voor hem, maar dat heeft ie wel nodig.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 07:12 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook witte ogen en haar moeder had het ook. Ik vond het in het begin niet mooi maar nu vind ik het juist mooi bij haar witte bles passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 07:26 



 
Profiel   

Mijn paard heeft er ook een! Hij bedoelt alles zo goed en hij is heel lief, maar sinds zijn castratie is het een ontieglijke dramaqueen := De hele zomer smeer ik zijn neus in voor de zon en dat is nog steeds eng.
[ img ]

Paardlief heeft een hele grote bles. Het is wel een eigenzinnig geval soms, maar ik zou niet zonder hem kunnen <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 10:29 



 
Profiel   

Mijn merrie Lilly heeft er ook 1, heb zo gauw geen foto. Maar ze heeft verder geen wit aan het hoofd, dus waar het vandaan komt?
Als ze beledigd is of een correctie krijgt doet ze haar hoofd omhoog en schuin en kijkt je echt mega arrogant aan met dat oog :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 13:01 



 
Profiel   

Hier ook eentje! Paard heeft het zelfs aan beide ogen. Merk er niks van al denken andere dat ze continu stress heeft door haar ogen.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 13:56 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
Hier ook! Vrij eigenzinnige merrie (als ze iets niet snapt, zodra ze de bedoeling snapt is ze heel makkelijk) maar goudeerlijk en extravert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:16 



 
Profiel   

Leuk dier ook. Mooie bles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:34 



 
Profiel   

Heb het wel eens gehoord van de ogen maar hij heeft ook nog 2 kruintjes op zijn hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:07 



 
Profiel   

Mijn haflinger heeft het ook. Ik vind het heel mooi en geeft hem een diepzinnige uitstraling. Iets wijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 17:03 



 
Profiel   

Het geeft vaak een wat ‘wildere’ uitstraling. Ik vind het zelf niet mooi en zou geen paard uitkiezen met een wit oog. Ik geloof niet zo in het verhaal dat ze lastig zouden zijn, maar ik vind het gewoon niet mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 17:17 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Het geeft vaak een wat ‘wildere’ uitstraling. Ik vind het zelf niet mooi en zou geen paard uitkiezen met een wit oog. Ik geloof niet zo in het verhaal dat ze lastig zouden zijn, maar ik vind het gewoon niet mooi.

Het is dat ik dit topic zie en denk, ooh dát maakt haar blik zo apart! :') ik heb haar sinds 3 maanden en nooit bewust naar gekeken haha. Ze hoorde gewoon bij ons, dat is het belangrijkste <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 17:25 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft ook aan een kant zo’n oog, precies aan de kant waar haar bles is uitgeschoten zeg maar.

Grappig eigenlijk al die verschillende benamingen, ik kende het als kikker/spookoog.

Ik vind het zelf niet zo mooi maar ben wel heel erg blij met haar, ze is het makkelijkste/liefste paard die je je maar kan wensen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 17:56 



 
Profiel   

Veel Paints hebben mensenogen, mijn Mo heeft ze ook en geeft ze vaak ook aan zn veulens. Net als z’n super lieve karakter :P

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 19:32 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Veel Paints hebben mensenogen, mijn Mo heeft ze ook en geeft ze vaak ook aan zn veulens. Net als z’n super lieve karakter :P

[ [url=m/RBSoLw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/r4Ej90.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 19:35 



 
Profiel   

Ik heb een panterbonte appaloosa gehad, die had het ook
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen