Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden met mensenogen/varkensoog

 
Profiel   

Hey iedereen,

Ik ben toch wel benieuwd of hier mensen zijn die ook paarden/ponys hebben met een mensenoog/varkensoog? Hoe dit precies ligt en hoe ze dit krijgen? Mijn Diamond heeft het namelijk aan beide kanten. Eerst dacht ik dat hij gewoon een tikkeltje scheel was, maar toevallig las ik het ergens dat dat niet het geval is en dat er een gezegde luid dat dit paarden zijn die erg moeilijk zijn kwa doen en laten. Nu moet ik zeggen dat ik dat totaal niet ervaar met die van mij hoor.

Zijn er mensen die hier toevallig meer over weten? Ben hier heel erg naar benieuwd namelijk.

Fotos van wat ik bedoel met Diamond zijn ogen:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Kayley95 op 23-08-22 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 10:10 



 
Profiel   

Dat is voornamelijk gewoon een verschil in pigmentering van de sclera.
Bij paarden met zo‘n brede bles is dat niet ongewoon.

Bij appaloosa‘s is het standaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 10:19 



 
Profiel   

Hier ook eentje :)

[ img ]

Die zwarte is trouwens een appie en die heeft het dan weer niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 10:20 



 
Profiel   

[ img ]
Mijn jonge merrie heeft 1 mensenoog. Ik vind het prachtig. Misschien toeval, maar ze is er wel een met een sterke eigen mening, nergens toe te dwingen. Ze moet het eens zijn met je wil ze doen wat je vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 10:56 



 
Profiel   

Mijn Arabisch Volbloed, vos sabino (4 hoge witte benen en brede bles) heeft dit ook. Hij heeft wel een sterk karakter maar zit geen geintje kwaad in. Kennis heeft een paint met mensenogen en dat is echt een zachtaardig meegaand paardje. Laat mensen maar praten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 10:57 



 
Profiel   

Dat is net zo‘n bewering dat vos kleurige merries vervelend zijn. Idem voor het bijgeloof dat paarden waarbij de voorpluk in een scheiding valt vervelend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 11:02 



 
Profiel   

Mijn schimmel Arabier heeft het ook. Het is wel iets minder geworden. De sclera heeft aan de randen iets meer pigment gekregen.
Het fabeltje dat deze paarden moeilijk zijn is wellicht ontstaan omdat oogwit doorgaans getoond wordt bij boze of bange paarden.

Het levert soms wel grappige beelden op

[ img ]


Laatst bijgewerkt door divided op 23-08-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 11:05 



 
Profiel   

Mijn spikkelbips heeft het ook heel duidelijk


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 11:06 



 
Profiel   

MyChoice schreef
[ [url=m/VAVY5j.png]Afbeelding[/url] ]
Mijn jonge merrie heeft 1 mensenoog. Ik vind het prachtig. Misschien toeval, maar ze is er wel een met een sterke eigen mening, nergens toe te dwingen. Ze moet het eens zijn met je wil ze doen wat je vraagt.


Ik vind het ook prachtig hoor! Ik vind juist dat het heel lief oogt, beetje sullig zelfs. :P Ik denk zelf dat het gezegde lariekoek is. D is echt een chille heer ( tot nu toe nog ). Hij is letterlijk echt een sulletje, niet snel onder de indruk en vind alles prima. Maar hij is pas 6 maanden natuurlijk, ik denk dat dadelijk als de testosteron aan te pas komt dit anders wordt ( of niet, hopelijk _O- ).


Zeedraakje schreef
Mijn Arabisch Volbloed, vos sabino (4 hoge witte benen en brede bles) heeft dit ook. Hij heeft wel een sterk karakter maar zit geen geintje kwaad in. Kennis heeft een paint met mensenogen en dat is echt een zachtaardig meegaand paardje. Laat mensen maar praten ;)


Vgm komt het heel veel voor inderdaad bij paarden met heel veel wit. Heb je een foto van je Arab? Ben nu wel benieuwd namelijk. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 11:09 



 
Profiel   

Die van mij is dan wel een eigenzinnig mormel := maar geloof niet dat dat door de ogen komt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 11:35 



 
Profiel   

mijn Noriker had ook een varkens/mensenoog. Sommige mensen werden er bang van, want hij keek je echt aan.
Vroeger ging het verhaal dat paarden die dat hadden onbetrouwbaar waren en op hol waren geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 11:43 



 
Profiel   

1 van mijn haflingers heeft het ook. Ik heb haar nu 9 jaar. Ze is echt een topper.

[ img ]



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 12:06 



 
Profiel   

Kayley95 schreef
Hey iedereen,

Ik ben toch wel benieuwd of hier mensen zijn die ook paarden/ponys hebben met een mensenoog/varkensoog? Hoe dit precies ligt en hoe ze dit krijgen? Mijn Diamond heeft het namelijk aan beide kanten. Eerst dacht ik dat hij gewoon een tikkeltje scheel was, maar toevallig las ik het ergens dat dat niet het geval is en dat er een gezegde luid dat dit paarden zijn die erg moeilijk zijn kwa doen en laten. Nu moet ik zeggen dat ik dat totaal niet ervaar met die van mij hoor.

Zijn er mensen die hier toevallig meer over weten? Ben hier heel erg naar benieuwd namelijk.

Fotos van wat ik bedoel met Diamond zijn ogen:
[ [url=m/hr7fR2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5SF6Fa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YPTpXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NqX7yo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sowieso zie je dit wel vaker bij veulens/jonge paarden en verdwijnt het bij het volwassen worden. Over 3 of 4 jaar nog maar eens kijken dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 12:12 



 
Profiel   

Kayley95 schreef
MyChoice schreef
[ [url=m/VAVY5j.png]Afbeelding[/url] ]
Mijn jonge merrie heeft 1 mensenoog. Ik vind het prachtig. Misschien toeval, maar ze is er wel een met een sterke eigen mening, nergens toe te dwingen. Ze moet het eens zijn met je wil ze doen wat je vraagt.


Ik vind het ook prachtig hoor! Ik vind juist dat het heel lief oogt, beetje sullig zelfs. :P Ik denk zelf dat het gezegde lariekoek is. D is echt een chille heer ( tot nu toe nog ). Hij is letterlijk echt een sulletje, niet snel onder de indruk en vind alles prima. Maar hij is pas 6 maanden natuurlijk, ik denk dat dadelijk als de testosteron aan te pas komt dit anders wordt ( of niet, hopelijk _O- ).


Zeedraakje schreef
Mijn Arabisch Volbloed, vos sabino (4 hoge witte benen en brede bles) heeft dit ook. Hij heeft wel een sterk karakter maar zit geen geintje kwaad in. Kennis heeft een paint met mensenogen en dat is echt een zachtaardig meegaand paardje. Laat mensen maar praten ;)


Vgm komt het heel veel voor inderdaad bij paarden met heel veel wit. Heb je een foto van je Arab? Ben nu wel benieuwd namelijk. :D


In de mijne zit ook totaal geen kwaad. Ze is juist super lief <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 12:37 



 
Profiel   

De mijne heeft het ook aan 1 kant. Vind 't erg mooi en karakteristiek. De ene kant kan ze heel stoer kijken, en dan aan de andere kant heeft ze haar 'lieve' oog

[ img ]

[ img ]

Bij de mijne komt het van haar vader vandaan. Hij heeft het ook, maar wel minder dan zij. Tot nu toe heeft 1 andere van zijn nakomelingen ook zo'n oog. Ze hebben allemaal relatief veel wit in het gezicht :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:02 



 
Profiel   

Zei iemand eigenzinnig?
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Dit is Mons, mijn 28 jarige KWPN ruin.
Heerlijk brombeertje van me met een klein hartje. Zijn ogen spreken boekdelen.
Vooral wanneer hij gefrustreerd is (zie op zijn eten moet wachten).

Hij heeft een sterke karakter en is goudeerlijk.
Niet iedereen kan ermee overweg. Hij tolereert geen onrechtvaardigheid. Dus als hij van mening is dat je hem verkeerd behandelt, zet hij je op je plaats. Hij is ontzettend slim en in zijn jonge jaren behoorlijk dominant. Niet altijd een leuke combinatie. Maar ik vertrouw hem volledig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:11 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Kayley95 schreef
Hey iedereen,

Ik ben toch wel benieuwd of hier mensen zijn die ook paarden/ponys hebben met een mensenoog/varkensoog? Hoe dit precies ligt en hoe ze dit krijgen? Mijn Diamond heeft het namelijk aan beide kanten. Eerst dacht ik dat hij gewoon een tikkeltje scheel was, maar toevallig las ik het ergens dat dat niet het geval is en dat er een gezegde luid dat dit paarden zijn die erg moeilijk zijn kwa doen en laten. Nu moet ik zeggen dat ik dat totaal niet ervaar met die van mij hoor.

Zijn er mensen die hier toevallig meer over weten? Ben hier heel erg naar benieuwd namelijk.

Fotos van wat ik bedoel met Diamond zijn ogen:
[ [url=m/hr7fR2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5SF6Fa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YPTpXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NqX7yo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sowieso zie je dit wel vaker bij veulens/jonge paarden en verdwijnt het bij het volwassen worden. Over 3 of 4 jaar nog maar eens kijken dus.


Ook als het genetisch is? Vader heeft het ook zie ik nu, het valt alleen bij hem minder op omdat hij cremello is en zijn ogen dus blauw zijn. Er zijn ook enkele meerdere nakomelingen die het hebben wat ik nu terug zie. Maar niet zo erg als D.


Piekosjj schreef
De mijne heeft het ook aan 1 kant. Vind 't erg mooi en karakteristiek. De ene kant kan ze heel stoer kijken, en dan aan de andere kant heeft ze haar 'lieve' oog

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bij de mijne komt het van haar vader vandaan. Hij heeft het ook, maar wel minder dan zij. Tot nu toe heeft 1 andere van zijn nakomelingen ook zo'n oog. Ze hebben allemaal relatief veel wit in het gezicht :j


Ik zag je topic van haar idd! Toen zag ik het ook. Zij heeft zo ook net als Diamond. Ik vind het wel wat bijzonders hebben. Staat best apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:22 



 
Profiel   

Serieus, ik heb dus echt nooit geweten dat dit een ding is. Zit ook naar die foto's te kijken dat ik me afvraag wat er anders/raar/gek is. Het gaat dus om het oogwit?

Zo leer je nog eens wat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:41 



 
Profiel   

Mijn jaarling had het ook aan beide ogen als veulen. Dat is behoorlijk weggetrokken. Zal aan 1 oog wel iets blijven. Maar zoals de rest zegt, ziet dat er juist wel schattig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:48 



 
Profiel   

Piekosjj schreef
De mijne heeft het ook aan 1 kant. Vind 't erg mooi en karakteristiek. De ene kant kan ze heel stoer kijken, en dan aan de andere kant heeft ze haar 'lieve' oog

https://i.imgur.com/J0lxzhr.jpg

https://i.imgur.com/JH5IGUp.jpg

Bij de mijne komt het van haar vader vandaan. Hij heeft het ook, maar wel minder dan zij. Tot nu toe heeft 1 andere van zijn nakomelingen ook zo'n oog. Ze hebben allemaal relatief veel wit in het gezicht :j


Ook bijzonder!
Die van mij heeft het aan één kant minder dan aan de andere maar één oog wel en één oog niet nog nooit gezien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:54 



 
Profiel   

Ik vind ze altijd wel lekker expressief :D


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:56 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dat ook aan 1 oog. Ze heeft een geweldig karakter.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 21:12 



 
Profiel   

[ img ]


De mijne en dit is dus geen allermans vriend.
Maar ligt vast niet aan het oog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 21:19 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Dat is voornamelijk gewoon een verschil in pigmentering van de sclera.
Bij paarden met zo‘n brede bles is dat niet ongewoon.

Bij appaloosa‘s is het standaard.


Dat dacht ik nu ook maar laatst zat iemand mij te vertellen dat deze paarden dan meer licht opnemen/zien? Maar dat heeft daar toch niets mee te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 21:19 



 
Profiel   

[ img ]

Wij hebben ook een 4 jarige die 1 ‘mensen oog’ heeft, nog nooit zo een lieve en meewerkende hengst gehad!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 21:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen