Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Waar moet ik beginnen?

 
Profiel   

Ik ben geen fan van tinkers, maar ik vind haar qua bouw best netjes. Wel wat zwaar in de hals.
Ik zou dus op zoek gaan naar een paard die wat lichtere halsaanzet heeft. Maar met zo'n bouw kun je qua hengst veel kanten op. :P
Hoe groot is ze trouwens?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 19:16 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Om even in te haken op de discussie over het kruisingen fokken, ik ben daar zeker een voorstander van maar dan wél met beleid.
Helaas is men er NL goed in om met (vaak) slechte merries te fokken, met de meest vreselijke fokproducten als gevolg.
Wat mkango zegt herken ik ook uit het buitenland meer dan vanuit NL. Echter, daarbij wordt er vaak wel kritisch(er) gekeken naar wat wil ik bereiken met dit veulen.
Er is in NL een enorme stapel hoogbenige, sensibele, bloederige warmbloeden. Voor menig ruiter ongeschikt én niet de meest gezonde paarden. Daarnaast is er óók een enorme stapel rare, korte, vreemde (koudbloed) pony's. Ook niet voor iedereen geschikt en óók zeker de meest sterke/gezonde dieren.

De middenmoot daartussen, met en zonder stamboom, is vrij klein.
Wat dat betreft doen ze het in landen als Duitsland, Frankrijk en GB veel slimmer.
Maargoed, zolang wij Hollanders haflingers en Friezen willen fokken die 20 cm groter zijn dan de standaard, te smal en week zijn voor een volwassene maar te sensibel voor kinderen, tja dan is het einde zoek.(Je ziet dit overigens bij heel veel stamboeken, het KWPN loopt wat dat betreft voorop in hoe je het niet zou moeten doen).

@TS, pssm lijkt me inderdaad een vereiste, ik heb geen idee in hoeverre CPL op warmbloeden overerft maar dat zou je uit kunnen zoeken. Ik zou in jouw geval denk ik voor een warmbloed kiezen. Iig geen tinker, barock pinto of koudbloed.


Ik denk zelf ook meer te neigen naar een warmbloed idd. Maar hoe en wat weet ik dan niet precies. Ben ook gewoon heel eerlijk gezegd niet zo thuis in alle rassen of in welke richting ik dan zou moeten denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 19:18 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik ben geen fan van tinkers, maar ik vind haar qua bouw best netjes. Wel wat zwaar in de hals.
Ik zou dus op zoek gaan naar een paard die wat lichtere halsaanzet heeft. Maar met zo'n bouw kun je qua hengst veel kanten op. :P
Hoe groot is ze trouwens?


Ja he! Ze kan voor een tinker ook echt heel leuk lopen. Ze is werkwillig en vlot dus een fijn paard om mee te werken :o Ze is ongeveer 1.55 denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 19:21 



 
Profiel   

_Caitlinnn schreef
Hierbij de standfoto's van vandaag :)
Gewoon even ''snel'' gemaakt, niet helemaal gepoetst en uitgeborsteld enz dus maar daar kijken jullie vast doorheen haha

[ [url=m/FiMrhl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fkr3Go.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fiGpp4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sE7Xdg.jpg]Afbeelding[/url] ]



Als ik de horizon recht trek dan is ze behoorlijk kort in de rug en licht overbouwd. Voor de rest vind ik het een mooie tinker maar ik zou er dus op letten dat de hengst voldoende lengte in de rug heeft en vererfd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 07:14 



 
Profiel   

Oke dus als ik het goed begrijp begin je met:

* Testen op CPL
* Testen op PSMM
* Nadenken over wat je sterk vind aan je eigen paard en graag zou behouden
* Nadenken over wat je minder sterk vind en graag verbeterd zou zien
* Navraag doen bij de DA

En dan!? :o
Hoe ga ik opzoek naar een geschikte hengst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 14:30 



 
Profiel   

Hengstenlijnen uitpluizen, kijken welke hengsten kunnen geven wat jij zoekt. Kijken naar hun bloedlijnen, nafok, gezondheid en wat ze doorgeven qua gezondheids (problemen). Neem daarbij ook vooral de moederlijn mee van een hengst. En ik blijf aanraden om voor een bewezen hengst te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 14:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hengstenlijnen uitpluizen, kijken welke hengsten kunnen geven wat jij zoekt. Kijken naar hun bloedlijnen, nafok, gezondheid en wat ze doorgeven qua gezondheids (problemen). Neem daarbij ook vooral de moederlijn mee van een hengst. En ik blijf aanraden om voor een bewezen hengst te gaan.


En hoe kan ik dat uitzoeken?
Ja sorry hoor :P
De DA kan mij hier vast ook meer over vertellen maar ik weet nog niet waar te beginnen.

Tevens zijn de mensen bij wie ik op stal sta ook zeer ervaren mbt fokken. Maar wil niet helemaal onwetend zijn voordat ik hun om hulp vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 15:07 



 
Profiel   

_Caitlinnn schreef
En hoe kan ik dat uitzoeken?
Ja sorry hoor :P
De DA kan mij hier vast ook meer over vertellen maar ik weet nog niet waar te beginnen.

Tevens zijn de mensen bij wie ik op stal sta ook zeer ervaren mbt fokken. Maar wil niet helemaal onwetend zijn voordat ik hun om hulp vraag.


Ik denk dat je daarvoor eerst voor jezelf moet bepalen of je binnen het stamboek wilt blijven of een kruising wilt fokken. Vanuit het stamboek kom je bij heel veel hengsten terecht. Laat je daarbij adviseren over welke hengst jouw merrie kan 'verbeteren'.

Edit: ik zou ook even kijken naar de papieren/bloedlijn van je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 15:28 



 
Profiel   

Qua hengst uitzoeken, zou ik als je het veulen gewoon voor jezelf wilt fokken, doen door middel van een bezoekje aan een paar lokale hengstenhouders.
Vaak kunnen de hengstenhouders je goed vertellen wat hun hengsten vererven en meedenken wat bij jouw merrie en jouw wensen past. Daarnaast kun je de hengsten daar ook zelf bekijken.
Zo heb ik het in ieder geval zelf gedaan en het resultaat is echt een super mooi veulen met topkarakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 15:43 



 
Profiel   

Uitgangspunt bij dit soort zaken is jouw merrie. Daar moet je kritisch naar kijken en dit kun je eigenlijk vanuit twee perspectieven doen:
1. vanuit jouw eigen voorkeuren;
2. vanuit de voorkeuren van het stamboek.

Je begint met een soort lijstje te maken op het gebied van exterieur, karakter en beweging. Wat vind je goed en wil je behouden, wat vind je dat beter kan/moet?
Dan ga je kijken naar de afstamming en ga je kijken welke bloedlijnen goed passen bij de afstamming van jouw merrie en vervolgens kun je dat concretiseren naar hengstenkeuze. Overigens zijn dit vaak antwoorden die het nodige huiswerk vragen en niet eenvoudigweg zijn te beantwoorden. Bovendien is één plus één op zo'n punt zelden twee. B-)

Wat betreft de hengstenkeuze (die vraag zag ik ook voorbij komen): via het stamboek kun je - mits je binnen het ras beoogt te fokken - een lijst opvragen met alle goedgekeurde hengsten wanneer het tinkers betreft. Soms is het interessant om een gokje te wagen door te kiezen voor een vrij recent goedgekeurde hengst op basis van zijn eigen kwaliteiten. Maar je kunt natuurlijk ook voor een hengst gaan die al wat langer goedgekeurd is. Van de hengsten wordt vaak jaarlijks een rapportage opgesteld van de nafok. Daar kun je dus lezen hoe het paard vererft en wat je, over het geheel genomen, in grote lijnen kunt verwachten bij die hengst.

Wanneer je de keuze maakt om buiten het stamboek te zoeken naar een hengst en dus te kruisen, kun je evengoed nog wel een blik werpen op dezelfde gegevens van een hengst binnen een ander stamboek, maar dan wordt dat ineens een stuk minder betrouwbaar in mijn ogen. De genen van een ander ras zijn immers verschillend van een tinker en kunnen daardoor ook anders (sterker of minder sterk) doorwerken. Maar het geeft een indicatie en ieder stamboek houdt in principe dit soort gegevens bij.

Mkango schreef
Elisa2 schreef
Dat is niet waar Mango, fok met een goede vererver..een stempelhengst en je hebt al meer zekerheid. Fokken is niet simpel het ene met het andere kruisen maar het denken in generaties en weten wat je wilt verankeren en/ of wilt verbeteren.
Die goede verervers waren ooit ook jonge hengsten en top fokmerries waren ook ooit maidenmerries, ergo: paarden waarvan niemand wist hoe ze zouden fokken, óók niet met hun zogenaamd "verankerde genen." Ik vind het een vrij teleologische benadering en ook een benadering die heel veel andere variabelen buiten beschouwing laat (überhaupt welke genen waarvoor verantwoordelijk zijn, want dat weten we maar van een heel klein aantal eigenschappen zoals kleur, marketing van de betreffende hengst, sportprestaties, hoeveel support de hengst krijgt van de eigen hengstenhouder/eigenaar en wat de kwaliteit van die merries is etc.)

Dat denken in generaties is daarnaast zinvol als je een fokkerij hebt en toewerkt naar een bepaald sport- of stamboekdoel met je fokproducten, maar voor het fokken van een rijpaard voor jezelf is het echt niet nodig om een plan voor vijf generaties te hebben liggen (en denk je nu werkelijk dat de gemiddelde professionele fokker het geld en de tijd ervoor over heeft om vijf generaties aan paarden te fokker die het "net niet" zijn?). Ik snap nog steeds niet waarom die notie zo vreselijk moeilijk te begrijpen is voor aanhangers van het KWPN. Niet iedereen wil een sportpaard, niet iedereen wil minstens zes veulens per jaar fokken en niet iedereen wil een paard dat past in het plaatje van het KWPN.

Kortom: een kruising fokken is echt zo'n ramp niet. Nederland is het enige land dat ik ken waar mensen zo vreselijk geobsedeerd zijn door stamboekpaarden en ook het enige land dat ik ken waar je de brave allround paarden voor iemand als de TS met een vergrootglas moet zoeken. Ze komen niet voor niets met grote regelmaat van de klok uit het buitenland. En ik blijf erbij: je theorie is leuk, de praktijk is het echter niet met je eens.

En dan vervolgens enorme inteelt plegen bij verschillende rassen... Met de nodige gedragsproblematiek ten gevolge in veel gevallen. :roll:

Maar ik vind het een interessante insteek en volg het topic vooralsnog eventjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 15:50 



 
Profiel   

Chibi2 schreef
Qua hengst uitzoeken, zou ik als je het veulen gewoon voor jezelf wilt fokken, doen door middel van een bezoekje aan een paar lokale hengstenhouders.
Vaak kunnen de hengstenhouders je goed vertellen wat hun hengsten vererven en meedenken wat bij jouw merrie en jouw wensen past. Daarnaast kun je de hengsten daar ook zelf bekijken.
Zo heb ik het in ieder geval zelf gedaan en het resultaat is echt een super mooi veulen met topkarakter.


Hengstenhouders vertellen je alleen vaak niet de negatieve kanten van hun hengsten. Oppassen voor: "wij van wc eend adviseren wc eend".

Inteelt ben ik ook geen voorstander van, maar lijnenteelt kan wel gunstig uitpakken in sommige gevallen. Een goede fokker denkt daar over na, mensen die maar lukraak wat doen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 08:00 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Chibi2 schreef
Qua hengst uitzoeken, zou ik als je het veulen gewoon voor jezelf wilt fokken, doen door middel van een bezoekje aan een paar lokale hengstenhouders.
Vaak kunnen de hengstenhouders je goed vertellen wat hun hengsten vererven en meedenken wat bij jouw merrie en jouw wensen past. Daarnaast kun je de hengsten daar ook zelf bekijken.
Zo heb ik het in ieder geval zelf gedaan en het resultaat is echt een super mooi veulen met topkarakter.


Hengstenhouders vertellen je alleen vaak niet de negatieve kanten van hun hengsten. Oppassen voor: "wij van wc eend adviseren wc eend".

Inteelt ben ik ook geen voorstander van, maar lijnenteelt kan wel gunstig uitpakken in sommige gevallen. Een goede fokker denkt daar over na, mensen die maar lukraak wat doen niet.


Dat klopt daar moet je wel op letten en altijd nog zelf onderzoek naar de hengst die zij adviseren, maar vaak hebben ze wel meerdere hengsten staan en kunnen ze in ieder geval vanuit wat zij hebben, adviseren welke het beste zou passen.
Daarnaast verschilt het ook per hengstenhouder hoe erg ze gericht zijn op gewoon maar verkopen of echt met de klanten mee denken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 11:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen