Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waar moet ik beginnen?

 
Profiel   

Hi Bokkers!

Ik heb een mooie tinker merrie van 7 jaar en overweeg een veulen te fokken.
Side info: heb ook nog een haflinger merrie van 21 jaar, ben zelf 28 en heb alles goed voor elkaar :') Ik sta met mijn paarden bij een particulier die al heel lang fokt met friezen dus enige ervaring is daar in ieder geval aanwezig.

Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen bij de zoektocht naar een geschikte hengst. Waar houd je rekening mee? Ik denk niet enkel met je eigen voorkeuren? :P

Het zou super zijn als het zo uit zou pakken dat het veulen de opvolger kan zijn van mijn lieve haflinger merrie. Ik rijd veel buiten in het bos, vind het leuk om dresuur matig te trainen en af en toe op wedstrijd te gaan (tot max M niveau) en ik spring heel graag (tot ong 1m). Eigenlijk alles lekker allround dus! Mijn tinker merrie is vrij sensibel en zéker niet traag.

Daarnaast zou ik het super leuk vinden met iets anders te kruisen en dus geen tinker.
Hebben jullie wellicht een leuke kruising? Of tips waar ik het beste kan beginnen?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 18:32 



 
Profiel   

Is je merrie op PSMM getest, zo niet dan zal ik daar mee beginnen. Persoonlijk zou ik alleen fokken als de merrie N/N is (idem voor de hengst).

Dan de dingen:
* Wat wil je verbeteren aan je merrie?
* Wat wil je behouden?

Qua kruisingen zou ik wel bij een (koudbloed) ras blijven wat niet te ver uit elkaar ligt.

Ik heb zelf een tinker x haflinger ( zo gekocht, niet zelf gefokt). Maar heeft qua uiterlijk meer van de haflinger dan van de tinker. Karakter? Beide haha
Hele veelzijdige merrie, dressuur, springen, cross maar ook lekker buitenritten, bos, strand. En is ook echt te porren voor lol met knol.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 18:39 



 
Profiel   

-Welke stokmaat heeft ze nu, en zou je deze graag behouden of veranderen?
- wil je in de koudbloeden blijven hangen, of spreekt warmbloed je ook aan?
- aangezien ze sensibel is, wil je dit houden of zou je iets meer rust willen?
- is er nog iets lichamelijk wat je graag anders zou zien? (Bijvoorbeeld Sterke benen, langere rug ect.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 18:43 



 
Profiel   

Idd testen op PSSM en goed nagaan of je merrie CPL vrij is. Als ik zo op deze foto haar benen zie, ben ik daar bang voor. Fokken met een merrie die CPL heeft is voor mij sowieso een no-go. Als je nog wel wat wil springen oid, zou ik wel voor een sportieve hengst kijken. Maar wel dichtbij het ras blijven, dus niet met een Engels volbloed gaan kruisen ofzo :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 18:45 



 
Profiel   

JoellaLoves schreef
-Welke stokmaat heeft ze nu, en zou je deze graag behouden of veranderen?
- wil je in de koudbloeden blijven hangen, of spreekt warmbloed je ook aan?
- aangezien ze sensibel is, wil je dit houden of zou je iets meer rust willen?
- is er nog iets lichamelijk wat je graag anders zou zien? (Bijvoorbeeld Sterke benen, langere rug ect.)


Ze is nu 1.55 en zou graag willen dat dat gelijk blijft of iets groter.
Ze is sensibel maar ook zéér mensgericht. Ik denk dat ik dat er wel in zou willen houden. Maar je hebt natuurlijk paarden die bekend staan om hun ''pit'' en dat hoeft dan voor mij weer niet. Een mooie guldenmiddenweg wellicht.
En van mij mag idd wat ranker wel, iets sportiever qua bouw wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:17 



 
Profiel   

Earth schreef
Idd testen op PSSM en goed nagaan of je merrie CPL vrij is. Als ik zo op deze foto haar benen zie, ben ik daar bang voor. Fokken met een merrie die CPL heeft is voor mij sowieso een no-go. Als je nog wel wat wil springen oid, zou ik wel voor een sportieve hengst kijken. Maar wel dichtbij het ras blijven, dus niet met een Engels volbloed gaan kruisen ofzo :')


Ah dat is wel een goede idd. Net als testen op hetgeen genoemd word in de eerste reactie..
Ga sowieso advies vragen bij mijn DA uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:18 



 
Profiel   

Hoe weet ik verder of een hengst bij mijn merrie past?
En is er iets van een verzamelpunt vanwaaruit je geschikte hengsten kan zoeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:26 



 
Profiel   

https://www.nsvt.eu/het-stamboek/hengsten/

Hier kan je alle goedgekeurde tinker hengsten van het NSVT zien.

Qua typen zou ik kijken wat jouw merrie mist of waar ze moeite mee heeft.
Mijn vorige tinkermerrie had bijvoorbeeld moeite met galop. Dan zou ik kiezen voor een hengst met een goede galop en achterhand.

Ik vind persoonlijk Janesho een erg gave hengst en hoor ook erg veel positieve opmerkingen over deze hengst! En mooie maat.

Edit: ik zou voor een cob type gaan!
Edit 2: ik heb de vorige opmerkingen gelezen en ben haar daar mee eens, testen op PSSM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:34 



 
Profiel   

Misschien vind je het interessant om eens een goede standfoto van haar hier te delen. Dan kunnen de boktkenners daar eens hun mening over geven. Waar ik bijv op zou letten is stel dat ze een wat weke bovenlijn heeft, dat je een hengst zoekt die dat compenseert. Maar pas als je een goede standfoto deelt kunnen we er iets over zeggen.
Daarnaast zou ik eens rond gaan kijken welk ras je aanspreekt. Ik zou kijken bij Tinkers, welshcobs, Haflingers etc. Ik zou de maat in de gaten houden, want ik neem aan dat je niet kleiner wilt fokken. Ik zou eens kijken binnen de stamboeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:36 



 

Earth schreef
Idd testen op PSSM en goed nagaan of je merrie CPL vrij is. Als ik zo op deze foto haar benen zie, ben ik daar bang voor. Fokken met een merrie die CPL heeft is voor mij sowieso een no-go. Als je nog wel wat wil springen oid, zou ik wel voor een sportieve hengst kijken. Maar wel dichtbij het ras blijven, dus niet met een Engels volbloed gaan kruisen ofzo :')
Mwah, hier in de UK lopen zat (bewust gefokte!) kruisingen rond tussen volbloeden en tinkers of andere cobtypes en koudbloeden. Sterker nog, mijn stalhoudster heeft er een hele batterij van rondlopen, zijn stuk voor stuk fijne allroundpaarden en dat is exact wat zij probeert te fokken. Al die horrorverhalen over mismaakte paarden of paarden met een onwerkbaar karakter die men hier op Bokt graag verspreidt, kom je hier in de praktijk eigenlijk niet tegen. Was dat wel het geval, dan zouden ze ook niet zo populair zijn.

Als mensen er een issue van willen maken, dan zou ik ook wegblijven bij haflingers, want de moderne haflinger ligt qua exterieur nou niet heel dicht meer bij de tinker. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 20:34 



 
Profiel   

Earth schreef
Misschien vind je het interessant om eens een goede standfoto van haar hier te delen. Dan kunnen de boktkenners daar eens hun mening over geven. Waar ik bijv op zou letten is stel dat ze een wat weke bovenlijn heeft, dat je een hengst zoekt die dat compenseert. Maar pas als je een goede standfoto deelt kunnen we er iets over zeggen.
Daarnaast zou ik eens rond gaan kijken welk ras je aanspreekt. Ik zou kijken bij Tinkers, welshcobs, Haflingers etc. Ik zou de maat in de gaten houden, want ik neem aan dat je niet kleiner wilt fokken. Ik zou eens kijken binnen de stamboeken.


Ja goede tip!
Zal eens kijken wat ik al heb en het morgen anders maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 20:47 



 
Profiel   

Mkango schreef
Earth schreef
Idd testen op PSSM en goed nagaan of je merrie CPL vrij is. Als ik zo op deze foto haar benen zie, ben ik daar bang voor. Fokken met een merrie die CPL heeft is voor mij sowieso een no-go. Als je nog wel wat wil springen oid, zou ik wel voor een sportieve hengst kijken. Maar wel dichtbij het ras blijven, dus niet met een Engels volbloed gaan kruisen ofzo :')
Mwah, hier in de UK lopen zat (bewust gefokte!) kruisingen rond tussen volbloeden en tinkers of andere cobtypes en koudbloeden. Sterker nog, mijn stalhoudster heeft er een hele batterij van rondlopen, zijn stuk voor stuk fijne allroundpaarden en dat is exact wat zij probeert te fokken. Al die horrorverhalen over mismaakte paarden of paarden met een onwerkbaar karakter die men hier op Bokt graag verspreidt, kom je hier in de praktijk eigenlijk niet tegen. Was dat wel het geval, dan zouden ze ook niet zo populair zijn.

Als mensen er een issue van willen maken, dan zou ik ook wegblijven bij haflingers, want de moderne haflinger ligt qua exterieur nou niet heel dicht meer bij de tinker. :+


Ja maar dat is denk ik iemand die een beetje verstand heeft van fokken. Of doet ze ook maar wat? :P Enerzijds zou ik het wel een leuke combi vinden hoor, en als ik het goed zie is deze merrie best netjes gebouwd, maar ik vind het altijd tricky.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 20:50 



 
Profiel   

Met volbloeden kruisen is altijd in generaties denken, bij kruisingen is het altijd onzekerder wat er uit komt. Gelijke genen matchen, ongelijke genen niet.

Als je de meeste fokzekerheid wilt dan moet je in het type blijven, ik zou dus ook vooral kijken naar een wat meer sportgerichte tinker die de gewenste eigenschappen kan verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 08:12 



 
Profiel   

Mooie merrie voor hoever ik kan zien!

Inderdaad, eerst testen op PSSM. En CPL valt niet te testen, maar kan je wel bekijken. Als ik haar benen zo zie ben ik bang dat zij dat wel heeft (beginnend stadium)

Je kunt kijken voor een Grai hengst, is wel een Tinker maar wat ranker gebouwd.

Rassen die eventueel ook passend zijn:
- Harlinger (opletten wbt karakter)
- Fjord (zelfde als haflinger)
- NRPS die wat lager in bloed staat

Toch zou ik het zonde vinden om met deze merrie buiten het ras te kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 12:00 



 
Profiel   

Die Harlingers, ik weet het niet hoor……….
Zou ik niet voor kiezen. De ene Harlinger is de andere niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:41 



 
Profiel   

thequeensmum schreef
Die Harlingers, ik weet het niet hoor……….
Zou ik niet voor kiezen. De ene Harlinger is de andere niet :D


:') :')

Ik ben een stille meelezer in je topic, en zit zelf met een vriendin die met haar paard wil fokken. Toevallig een tinker ook, dus daarop lees ik even mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:46 



 

Earth schreef
Ja maar dat is denk ik iemand die een beetje verstand heeft van fokken. Of doet ze ook maar wat? :P Enerzijds zou ik het wel een leuke combi vinden hoor, en als ik het goed zie is deze merrie best netjes gebouwd, maar ik vind het altijd tricky.
Aangezien mensen hier niet zo kieskeurig zijn hoe hun paard loopt of eruitziet (i.e. voor de gemiddelde Brit is een KWPN dressuurpaard het tegenovergestelde van wat zij zoeken: een solide, evenwichtig en echt allround rijpaard, geen heet fotomodel), wordt er hier veel meer, in Bokttermen, lukraak gefokt, want hier wordt gefokt op gebruiksdoel, niet op uiterlijk. Ze weet hoe de hengst vererft, maar mutsen over of de schouder van de merrie niet te schuin is, het achterbeen niet te stijl en het kruis niet te hellend doet ze niet. Belangrijker is dat het paarden zijn die goed op de benen staan en waarmee ze morgen een jacht kan rijden, een kind van 10 er overmorgen z'n dressuurlesje mee kan doen en ik er volgende week mee op buitenrit kan.

Overigens zijn er nauwelijks volbloedhengsten in Nederland, dus daar zou ik ook niet naar kijken, maar het is puur om aan te geven dat al die theorieën hier op Bokt over het fokken van kruisingen in de praktijk weinig hout lijken te snijden.

Elisa2 schreef
Met volbloeden kruisen is altijd in generaties denken, bij kruisingen is het altijd onzekerder wat er uit komt. Gelijke genen matchen, ongelijke genen niet.

Als je de meeste fokzekerheid wilt dan moet je in het type blijven, ik zou dus ook vooral kijken naar een wat meer sportgerichte tinker die de gewenste eigenschappen kan verbeteren.
Als je niet weet hoe een hengst en/of merrie fokt, is het altijd onzeker wat eruit komt, kruising of niet. Er lopen ook zat gedrochten van raspaarden rond, alleen zie je die niet op de keuring.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:56 



 
Profiel   

Minimus schreef
thequeensmum schreef
Die Harlingers, ik weet het niet hoor……….
Zou ik niet voor kiezen. De ene Harlinger is de andere niet :D


:') :')

Ik ben een stille meelezer in je topic, en zit zelf met een vriendin die met haar paard wil fokken. Toevallig een tinker ook, dus daarop lees ik even mee :)

Leuk!
Deel vooral jullie ervaringen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:56 



 
Profiel   

Dat is niet waar Mango, fok met een goede vererver..een stempelhengst en je hebt al meer zekerheid. Fokken is niet simpel het ene met het andere kruisen maar het denken in generaties en weten wat je wilt verankeren en/ of wilt verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:07 



 

Elisa2 schreef
Dat is niet waar Mango, fok met een goede vererver..een stempelhengst en je hebt al meer zekerheid. Fokken is niet simpel het ene met het andere kruisen maar het denken in generaties en weten wat je wilt verankeren en/ of wilt verbeteren.
Die goede verervers waren ooit ook jonge hengsten en top fokmerries waren ook ooit maidenmerries, ergo: paarden waarvan niemand wist hoe ze zouden fokken, óók niet met hun zogenaamd "verankerde genen." Ik vind het een vrij teleologische benadering en ook een benadering die heel veel andere variabelen buiten beschouwing laat (überhaupt welke genen waarvoor verantwoordelijk zijn, want dat weten we maar van een heel klein aantal eigenschappen zoals kleur, marketing van de betreffende hengst, sportprestaties, hoeveel support de hengst krijgt van de eigen hengstenhouder/eigenaar en wat de kwaliteit van die merries is etc.)

Dat denken in generaties is daarnaast zinvol als je een fokkerij hebt en toewerkt naar een bepaald sport- of stamboekdoel met je fokproducten, maar voor het fokken van een rijpaard voor jezelf is het echt niet nodig om een plan voor vijf generaties te hebben liggen (en denk je nu werkelijk dat de gemiddelde professionele fokker het geld en de tijd ervoor over heeft om vijf generaties aan paarden te fokker die het "net niet" zijn?). Ik snap nog steeds niet waarom die notie zo vreselijk moeilijk te begrijpen is voor aanhangers van het KWPN. Niet iedereen wil een sportpaard, niet iedereen wil minstens zes veulens per jaar fokken en niet iedereen wil een paard dat past in het plaatje van het KWPN.

Kortom: een kruising fokken is echt zo'n ramp niet. Nederland is het enige land dat ik ken waar mensen zo vreselijk geobsedeerd zijn door stamboekpaarden en ook het enige land dat ik ken waar je de brave allround paarden voor iemand als de TS met een vergrootglas moet zoeken. Ze komen niet voor niets met grote regelmaat van de klok uit het buitenland. En ik blijf erbij: je theorie is leuk, de praktijk is het echter niet met je eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:36 



 
Profiel   

Dat is jouw mening, ik heb teveel ongezonde paarden gezien door dat soort "leuke" kruisingen die op jonge leeftijd ingeslapen konden worden. Als je hart voor paarden hebt dan zorg je voor een goed, gezond en bruikbaar paard zodat deze ook een prima toekomstperspectief heeft. Anders ben je alleen maar aan het vermeerderen en dat moet je niet willen imo.

Als je een beetje verstand van bloedlijnen hebt dan heb je ook meer een idee van wat een jonge hengst kan vererven. Kan het nog steeds mee of tegenvallen, maar de meeste fokkers gebruiken jonge hengsten dus ook op merries waarvan ze weten hoe die fokken. Er zijn niet voor niets zowel hengsten als merrielijntjes die gewoon altijd goede paarden geven. Met fokken kun je niet kritisch genoeg zijn.

Denken in generaties is dus ook enorm zinvol als je een maiden merrie hebt waarvan je niet weet hoe deze fokt en je meer zekerheid wilt van wat je gaat fokken. Dan is het verdiepen in de hengst, nafok en bloedlijnen juist zeer waardevol.

Ik snap niet dat aanhangers van andere stamboeken behalve het kwpn zo laks doen over gezondheid. Fokken met paarden met erfelijke beengebreken en andere aandoeningen, moet je kijken hoeveel ellende dat geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:59 



 

Elisa2 schreef
Dat is jouw mening, ik heb teveel ongezonde paarden gezien door dat soort "leuke" kruisingen die op jonge leeftijd ingeslapen konden worden. Als je hart voor paarden hebt dan zorg je voor een goed, gezond en bruikbaar paard zodat deze ook een prima toekomstperspectief heeft. Anders ben je alleen maar aan het vermeerderen en dat moet je niet willen imo.

Als je een beetje verstand van bloedlijnen hebt dan heb je ook meer een idee van wat een jonge hengst kan vererven. Kan het nog steeds mee of tegenvallen, maar de meeste fokkers gebruiken jonge hengsten dus ook op merries waarvan ze weten hoe die fokken. Er zijn niet voor niets zowel hengsten als merrielijntjes die gewoon altijd goede paarden geven. Met fokken kun je niet kritisch genoeg zijn.

Denken in generaties is dus ook enorm zinvol als je een maiden merrie hebt waarvan je niet weet hoe deze fokt en je meer zekerheid wilt van wat je gaat fokken. Dan is het verdiepen in de hengst, nafok en bloedlijnen juist zeer waardevol.

Ik snap niet dat aanhangers van andere stamboeken behalve het kwpn zo laks doen over gezondheid. Fokken met paarden met erfelijke beengebreken en andere aandoeningen, moet je kijken hoeveel ellende dat geeft?
Want die OCD gaat zo lekker bij het KWPN? :') Ik ken daarnaast ook genoeg ongezonde paarden die wel naar jouw maatstaven verantwoordelijk, binnen hét stamboek en met gekeurde ouders gefokt zijn die op jonge leeftijd ingeslapen konden worden omdat ze helemaal kapot waren vanbinnen. Dat jij alleen teveel ongezonde paarden lijkt te zien door "leuke kruisingen" wijt ik dan eerder aan confirmation bias dan aan, wederom, praktijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 16:15 



 
Profiel   

Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat je meer zekerheid hebt als je fokt met (geteste) gezonde hengsten en merries. Het gaat mij niet om dat stamboek, ik ken bloedlijnen genoeg binnen dat stamboek die inderdaad OCD of andere problemen geven. Maar omdat ik me er in heb verdiept weet ik dus wel, welke hengsten wat doorgeven. En daar gaat het om, om die kennis en verdieping binnen de fokkerij.

Daarnaast zeg ik iets over vererving en hoe dat werkt en waarom je beter een stempelhengst kan gebruiken bij een maiden merrie.

Er zijn heus ook wel goed gelukte kruisingen maar het is altijd een veel grotere gok, dat is wat ik zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 16:18 



 
Profiel   

Om even in te haken op de discussie over het kruisingen fokken, ik ben daar zeker een voorstander van maar dan wél met beleid.
Helaas is men er NL goed in om met (vaak) slechte merries te fokken, met de meest vreselijke fokproducten als gevolg.
Wat mkango zegt herken ik ook uit het buitenland meer dan vanuit NL. Echter, daarbij wordt er vaak wel kritisch(er) gekeken naar wat wil ik bereiken met dit veulen.
Er is in NL een enorme stapel hoogbenige, sensibele, bloederige warmbloeden. Voor menig ruiter ongeschikt én niet de meest gezonde paarden. Daarnaast is er óók een enorme stapel rare, korte, vreemde (koudbloed) pony's. Ook niet voor iedereen geschikt en óók zeker de meest sterke/gezonde dieren.

De middenmoot daartussen, met en zonder stamboom, is vrij klein.
Wat dat betreft doen ze het in landen als Duitsland, Frankrijk en GB veel slimmer.
Maargoed, zolang wij Hollanders haflingers en Friezen willen fokken die 20 cm groter zijn dan de standaard, te smal en week zijn voor een volwassene maar te sensibel voor kinderen, tja dan is het einde zoek.(Je ziet dit overigens bij heel veel stamboeken, het KWPN loopt wat dat betreft voorop in hoe je het niet zou moeten doen).

@TS, pssm lijkt me inderdaad een vereiste, ik heb geen idee in hoeverre CPL op warmbloeden overerft maar dat zou je uit kunnen zoeken. Ik zou in jouw geval denk ik voor een warmbloed kiezen. Iig geen tinker, barock pinto of koudbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 16:31 



 
Profiel   

Hierbij de standfoto's van vandaag :)
Gewoon even ''snel'' gemaakt, niet helemaal gepoetst en uitgeborsteld enz dus maar daar kijken jullie vast doorheen haha

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 20:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen