Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen kopen - waar let je op/tips?

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om in de nabije toekomst een veulen te kopen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een Tinker (hengst)veulen. Ik heb al een paard van net 7 jaar oud. Het lijkt mij heel erg leuk om een paard vanaf veulen te zien opgroeien. Ook omdat het verleden dan bekend is en ik vanaf een jonge leeftijd al spelenderwijs aan de slag kan met schriktraining en wandelen (ter voorbereiding op leuke bosritten in de toekomst).

Nu heb ik mij al wel wat ingelezen over waar je op moet letten bij het kopen van een veulen. Ik heb ook begrepen dat een klinische keuring geen zin heeft. Zijn er nog zaken waar ik op kan letten? Mensen die al eerder een veulen hebben gekocht en tips hebben? Ik hoor het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:22 



 
Profiel   

Keuren kan altijd ook bij veulen. Maar dan meer gericht op hart en longen en de ogen. De rest heeft inderdaad nog geen zin en lukt vaak ook niet. Bij tuinkers kan mijt/cpl wel een aandachts puntje zijn al weet ik niet vanaf welke leeftijd ze dit ontwikkelen /tonen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:25 



 
Profiel   

Klinische keuring heeft zéker wel zin.


Röntgen keuring zijn de meningen verdeeld.


Klinisch: hart wordt beluisterd, gebit gecontroleerd, evt kreupelheden of bijzonderheden in beweging, longen geluisterd, vacht gecontroleerd etc etc.
Dat zou ik absoluut wel laten doen.
Klinisch is ook niet zo absurd duur als het goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:25 



 
Profiel   

Klinisch keuren heeft wel zin.
Er word naar de tanden gekeken. Naar de beenstand. En naar hart en longen geluisterd.
En even stukje laten lopen.
Uiteraard geen buigproeven.
Dus daarin de vraag wat kun je zelf beoordelen daarin? En durf je de gok van hart en longen niet luisteren te gokken.

Daarnaast wat gaat je stalling zijn?
Persoonlijk vind ik dat er echt ruimte moet zijn voor flink voluit te kunnen rennen.
Geen 20*20 paddock dus.
En als het kan een leeftijd genootje om elkaar uit te dagen. Zeker een hengst heeft dit nodig.
Al hadden mijn tinker merrie veulens ook elke dag een paar keer de dolle 10 minuten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:27 



 
Profiel   

Klinisch keuren heeft zeker wel zin. Dus zeker doen. Maar ook kijken naar de bloedlijnen en vooral de vererving van erfelijke ziektes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:28 



 
Profiel   

Zeker klinisch laten keuren. Bij een tinker of aanverwante kruising zou ik ook op PSSM laten testen. Mocht het moederdier er nog bij zijn zou ik die controleren op cpl, dat is vaak erfelijk. Check of alle entingen zijn gegeven en of het ontwormen en bekappen met zekere regelmaat is gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Klinisch keuren heeft wel zin.
Er word naar de tanden gekeken. Naar de beenstand. En naar hart en longen geluisterd.
En even stukje laten lopen.
Uiteraard geen buigproeven.
Dus daarin de vraag wat kun je zelf beoordelen daarin? En durf je de gok van hart en longen niet luisteren te gokken.

Daarnaast wat gaat je stalling zijn?
Persoonlijk vind ik dat er echt ruimte moet zijn voor flink voluit te kunnen rennen.
Geen 20*20 paddock dus.
En als het kan een leeftijd genootje om elkaar uit te dagen. Zeker een hengst heeft dit nodig.
Al hadden mijn tinker merrie veulens ook elke dag een paar keer de dolle 10 minuten.


Ik heb een opfok op het oog waarbij ze inderdaad veel ruimte hebben! Ik stel hele hoge eisen aan het welzijn van mijn dieren en voldoende ruimte is er daar één van. Bedankt voor je tip over de keuring!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen