Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen verkopen

 
Profiel   

s0173957 schreef
En dat noem ik dan paarden houden op de kap van de fokker.
Zonder fokkers geen paarden è, beloon ze er dan ook voor!

Je koopt je tuig toch ook niet onder de productieprijs?

Zonder kopers geen fokkers è, gun ze dan ook een nette prijs ;)

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Schijnbaar zijn er genoeg hobby fokkers die blij tenminste een deel van de kosten terug te krijgen.

Ik heb als hobby het rijden van een paard. Dat rijpaard is net zo duur als een fokmerrie en ik krijg er niets voor terug. Behalve heel veel plezier en ontspanning dan :)


Als het maken van tuig voor genoeg mensen hobby was kon je tuig ook onder de productieprijs kopen, simpel genoeg. Dan zeggen mensen ook "blij dat ik de materiaalkosten er (voor een deel) uit heb, de uren die erin zitten is voor de hobby".
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 15:59 



 
Profiel   

Zo is het, Rex Rolfo.
Teveel aanbod drukt de prijzen. Bij hobbyfokkers is ook genoeg kwaliteit te koop.

Ik las dat iemand hier zijn veulens voor 5k niet wil verkopen en ze dan liever aanhoudt tot 3.... succes :D Die rekensom is mogelijk nog beroerder.
De meeste winst zit bij verkoop als veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:54 



 
Profiel   

Dat is bullshit dees... een goéie 3jarige verkoop je, ook nu, vlot voor 20k. En dat heeft die niet gekost.

Meeste winst zit sowieso bij opgeleide paarden, maar daar zit ook veruit het meeste risico in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 17:58 



 
Profiel   

Maar je hebt wel nog 3j langer risico op eender wat… blessure, koliek,…. Ook jonge paarden kunnen het krijgen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 18:14 



 
Profiel   

3 jaar opfok moet ie eerst maar eens overleven zonder winkelhaken of erger, dan moet ie nog goed zijn op de foto's, hengst moet vaak nog gecastreerd, dan moet is nog beleerd, dan moet ie ook nog wat prettig na te rijden zijn....

En als dat allemaal goed gaat en het dan geen opvallende beweger ohz blijkt (en dat zijn ze vaak niet), dan is 20K niets anders dan een fantasieprijs en moet men genoegen nemen met een prijs die zonder meer onder kostprijs zal liggen.
Had je toch beter dat dier als veulen voor 3,5K kunnen verkopen.

Maar tuurlijk blijven fokkers optimistisch. Want als je de roze bril over eigen fokkerij afzet, schuurt de realiteit vaak te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 18:52 



 
Profiel   

Dees schreef
3 jaar opfok moet ie eerst maar eens overleven zonder winkelhaken of erger, dan moet ie nog goed zijn op de foto's, hengst moet vaak nog gecastreerd, dan moet is nog beleerd, dan moet ie ook nog wat prettig na te rijden zijn....

En als dat allemaal goed gaat en het dan geen opvallende beweger ohz blijkt (en dat zijn ze vaak niet), dan is 20K niets anders dan een fantasieprijs en moet men genoegen nemen met een prijs die zonder meer onder kostprijs zal liggen.
Had je toch beter dat dier als veulen voor 3,5K kunnen verkopen.

Maar tuurlijk blijven fokkers optimistisch. Want als je de roze bril over eigen fokkerij afzet, schuurt de realiteit vaak te veel.


Tegenwoordig is een gezond sportpaard met gemiddelde bewegingen al snel richting de 20.000 waard.

En voor €3500 kan je geen goed veulen kopen of verkopen. Dan ben je zelf niet realistisch als koper zijnde.
Waarom zou ik moeten betalen om een mooi veulen voor jou te mogen fokken. Jij wilt een fijn veulen kopen, waar met liefde voor gezorgd is en goed is nagedacht maar over de hengstenkeuze ed. Als je bij mij een veulen koopt dan kent die de basis, is veel in handen geweest en er is met zorg gekozen voor een passende hengst. De merries staan er tiptop bij en worden het hele jaar door met liefde verzorgd.
Dat kost wat, dat moet betaald worden.

Voor 3500 euro heb je een foutje met onbekende hengst uit een merrie zonder predikaten. Prima als je daar blij mee bent, maar een beetje gepassioneerde fokker wil meer.
Overigens heb ik een kruising (recreatie) (waar met zorg over nagedacht was) al voor meer verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 19:09 



 
Profiel   

Je moet natuurlijk weten wat je verkoopt. Een 3 jarige valk Lusitano hengst uit één van de populairste bloedlijnen mag je voor mij gaan zoeken voor minder dan 15k...
En dan is hij nog niet ingereden.
Misschien in Spanje of Portugal. Maar dan moet je ze als koper wel daar willen gaan zoeken en alle risico's i.v.m. transport willen aanvaarden.

Als fokker neem je continu risico's. En uiteraard worden die risico's alleen maar groter, hoe langer je een paard aanhoudt.
Maar een veulen verkopen voor 3,5k dat is simpelweg onder de kostprijs.
Dan zou ik er niet eens meer aan beginnen.
Ik fok af en toe een veulen omdat ik dat leuk vind. Maar je hoeft er als fokker toch je broek niet aan te scheuren?

Als hobbyfokker houd je ook rekening in je vraagprijs. Een gelijkaardig veulen bij een prof fokker kost enkele duizenden meer. Maar die kan de koper er 10 laten zien waar tussen hij kan kiezen. En die kan misschien ook meer garanties bieden.
Je kan dus als hobbyfokker niet hetzelfde vragen. Ik vraag dus ook enkele duizenden minder.
Maar om nu te zeggen dat je ze dan zowat gratis moet weggeven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 19:21 



 
Profiel   

Tja, als je belang hebt bij het sprookje, blijf je natuurlijk verkondigen dat het sprookje ook echt waar is.

De realiteit is dat zelfs in de hoogtij markt van 2021 de meeste 3-4 jarigen nog steeds niet die 20K opdrachten. En die exemplaren die op de x-rays vlekjes hadden, helemaal niet.

De NL markt wordt momenteel overspoeld met Spaanse paarden. Tja. Zullen vast wel wat leuken tussen zitten, maar de prijs voor Spaanse paarden is aan het dalen. Ze zijn niet meer schaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 19:58 



 
Profiel   

Maar los van al die marktperikelen (en de koude kxk die daar omheen hangt).

Fok je eigen veulen voor de lol! Heb er plezier aan, het is superleuk om een keertje mee te maken, dat gun ik iedereen. Als je hem dan niet zelf houden kan, is verkopen een optie. Zelf houden en er later zelf mee aan het werk gaan is helemaal prachtig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 20:08 



 
Profiel   

Als het werkelijk is zoals jij het stelt, was het aanbod in veulens een stuk lager. Voor €3500 per stuk zou ik ze namelijk niet meer fokken. Gelukkig ervaar ik het anders in de verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 20:13 



 
Profiel   

Goh, anders nog schaars genoeg als je kijkt naar hoe weinig te koop is…
Onder de 10k waren er maar 2 gelijkaardige hengstenveulens te koop in België, Nederland en Duitsland. Waaronder de mijne.

Uiteraard mag je voor jezelf bepalen wat je al dan niet een correcte prijs vindt.
Maar dat mag een hobbyfokker net zo goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 21:20 



 
Profiel   

Balko schreef
Dees schreef
3 jaar opfok moet ie eerst maar eens overleven zonder winkelhaken of erger, dan moet ie nog goed zijn op de foto's, hengst moet vaak nog gecastreerd, dan moet is nog beleerd, dan moet ie ook nog wat prettig na te rijden zijn....

En als dat allemaal goed gaat en het dan geen opvallende beweger ohz blijkt (en dat zijn ze vaak niet), dan is 20K niets anders dan een fantasieprijs en moet men genoegen nemen met een prijs die zonder meer onder kostprijs zal liggen.
Had je toch beter dat dier als veulen voor 3,5K kunnen verkopen.

Maar tuurlijk blijven fokkers optimistisch. Want als je de roze bril over eigen fokkerij afzet, schuurt de realiteit vaak te veel.


Tegenwoordig is een gezond sportpaard met gemiddelde bewegingen al snel richting de 20.000 waard.

En voor €3500 kan je geen goed veulen kopen of verkopen. Dan ben je zelf niet realistisch als koper zijnde.
Waarom zou ik moeten betalen om een mooi veulen voor jou te mogen fokken. Jij wilt een fijn veulen kopen, waar met liefde voor gezorgd is en goed is nagedacht maar over de hengstenkeuze ed. Als je bij mij een veulen koopt dan kent die de basis, is veel in handen geweest en er is met zorg gekozen voor een passende hengst. De merries staan er tiptop bij en worden het hele jaar door met liefde verzorgd.
Dat kost wat, dat moet betaald worden.

Voor 3500 euro heb je een foutje met onbekende hengst uit een merrie zonder predikaten. Prima als je daar blij mee bent, maar een beetje gepassioneerde fokker wil meer.
Overigens heb ik een kruising (recreatie) (waar met zorg over nagedacht was) al voor meer verkocht.


Voor €3500 heb ik enkel nog maar 2 rietjes zaad van een goede populaire hengst! :')
Dan komt de stalling op de breedings station er nog bij..alle kosten van de DA aldaar want je merrie word niet enkel op goed geluk een rietje zaad in gestoken zonder eerst een zwab van de baarmoeder e.d genomen te hebben.
Met een beetje mazzel zijn ze in 1x drachtig maar vaak ook niet..dus nog eens de molen in.
Dan nog de controles...
Ik ben zo 5000 verder en dan heb ik nog geen veulen. Maar goed, ik wil dan ook het beste vh beste voor mijn merrie en toekomstige baby. En neen die schijt ik ook niet weg omdat men er niet voor WIL betalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 21:28 



 
Profiel   

Dees schreef
Tja, als je belang hebt bij het sprookje, blijf je natuurlijk verkondigen dat het sprookje ook echt waar is.

De realiteit is dat zelfs in de hoogtij markt van 2021 de meeste 3-4 jarigen nog steeds niet die 20K opdrachten. En die exemplaren die op de x-rays vlekjes hadden, helemaal niet.

De NL markt wordt momenteel overspoeld met Spaanse paarden. Tja. Zullen vast wel wat leuken tussen zitten, maar de prijs voor Spaanse paarden is aan het dalen. Ze zijn niet meer schaars.


Een lusitano is geen Spaans paard en de markt wordt er ook zeker niet mee overspoeld. En zeker een groot veulen (al dan niet met een zeldzaam kleurtje) uit NL of BE is zeldzaam. De prijzen liggen blijkbaar anders dan bij de kwpn'ers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 21:30 



 
Profiel   

Ik praat wel over 6 jaar geleden. Ik kocht mijn merrie toen als eerte product van een hobbyfokker. Nu 6 jaar later heb ik een dijk van een paard dat ik nu makkelijk voor 25k zou kunnen verkopen.

Maar de prijzen zijn op dit moment schrikbarend. Ook in de westernwereld. Zelfs een sportpaard met bemerkingen gaat nog wel voor 15k.

Heel eerlijk... Ik zou het er never voor uit willen geven. Ook niet een veulen. Op papieren kun je niet rijden en die hele opfokperiode is een risico. Maar er is blijkbaar zeker een markt voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 23:39 



 
Profiel   

De markt nu en die van een paar jaar geleden is niet te vergelijken. In de vorige recessie is er weinig gefokt waardoor de vraag nu groter is dan het aanbod. Over een paar jaar dan dat maar zo weer heel anders zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-22 23:49 



 
Profiel   

Balko schreef
Voor 3500 euro heb je een foutje met onbekende hengst uit een merrie zonder predikaten. Prima als je daar blij mee bent, maar een beetje gepassioneerde fokker wil meer.
Overigens heb ik een kruising (recreatie) (waar met zorg over nagedacht was) al voor meer verkocht.

Mijn kruising, wel KWPN papier en ook met zorg over nagedacht door de fokker, mocht ik vorig jaar dan weer voor een stuk minder meenemen. Wat is dan precies een goed veulen? Mooi papier of niet, het veulen heeft een lange weg te gaan voor je echt kan zeggen of het om een goed paard gaat of niet. Met een mooi papier is de verwachting vooral hoger en beter. Verder blijft het net als bij een minder bijzonder veulen gewoon afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 00:20 



 
Profiel   

3heathcliff5 schreef
Balko schreef
Voor 3500 euro heb je een foutje met onbekende hengst uit een merrie zonder predikaten. Prima als je daar blij mee bent, maar een beetje gepassioneerde fokker wil meer.
Overigens heb ik een kruising (recreatie) (waar met zorg over nagedacht was) al voor meer verkocht.

Mijn kruising, wel KWPN papier en ook met zorg over nagedacht door de fokker, mocht ik vorig jaar dan weer voor een stuk minder meenemen. Wat is dan precies een goed veulen? Mooi papier of niet, het veulen heeft een lange weg te gaan voor je echt kan zeggen of het om een goed paard gaat of niet. Met een mooi papier is de verwachting vooral hoger en beter. Verder blijft het net als bij een minder bijzonder veulen gewoon afwachten.


Dan is het een ‘gelegenheids’ veulen en is hij je gegund.
Want voor minder dan 3500 maak je altijd verlies.

Edit; ook afhankelijk van alles wat je meerekent natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 02:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
De markt nu en die van een paar jaar geleden is niet te vergelijken. In de vorige recessie is er weinig gefokt waardoor de vraag nu groter is dan het aanbod. Over een paar jaar dan dat maar zo weer heel anders zijn.

Ook een reden om nu als veulen te verkopen, niet wachten tot ie drie of vier is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 08:58 



 
Profiel   

Dees schreef
Tja, als je belang hebt bij het sprookje, blijf je natuurlijk verkondigen dat het sprookje ook echt waar is.

De realiteit is dat zelfs in de hoogtij markt van 2021 de meeste 3-4 jarigen nog steeds niet die 20K opdrachten. En die exemplaren die op de x-rays vlekjes hadden, helemaal niet.

De NL markt wordt momenteel overspoeld met Spaanse paarden. Tja. Zullen vast wel wat leuken tussen zitten, maar de prijs voor Spaanse paarden is aan het dalen. Ze zijn niet meer schaars.


En toch zie ik ze hier om mij heen allemaal verkocht worden vanaf 18k en hoger (niet de spaanse dan). Met gemak 40k voor een 4 jarige netjes opgeleide tot L niveau. Die markt voor goede gezonde paarden is er en zal er altijd blijven. Kijk eens wat wij exporteren naar het buitenland. Helaas soms teveel goede dieren, die graag in NL zou zien blijven....

En wat betreft de prijs. Koop een veulen voor gemiddeld 5.000, tel daarbij 3 jaar opfok bij a 200,- per maand en de kosten voor dierenarts, hoefsmid, verzekering, zadelmak maken etc. en je zit zo al aan de 15.000,- Bezichtingskosten, keuringskosten, veilingkosten of wat dan ook om je dier in de kijker te krijgen, dus dan is die 20k ineens een heel realistisch bedrag. Dat niet iedereen het kan of wil betalen voor een paard, dat is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 10:59 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties. Ik ga later vandaag uitgebreid lezen. Iets meer info over mijn merrie:

Het gaat om een nu 9-jarige merrie die ZZ-licht geklasseerd (+16) is. Ze heeft absoluut meer kwaliteiten, maar ik heb echt tijdsgebrek en haar dus al even niet meer fanatiek opgepakt. Ze is IBOP dressuur - sport - prok - keur en dus en elite merrie. Ze is een afstamming van Chippendale x Jazz x Inspekteur en komt uit de Landra Stam. Ze is drachtig van Fürst Dior en dit wordt haar eerste veulen.

Volgens mij wel een mooie afstamming en ook mooi paard om te zien, maar dat zullen de meesten van hun eigen paard zeggen :)


Laatst bijgewerkt door paardje op 19-12-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 11:38 



 
Profiel   

Lieuwkje_90 schreef
Ja kan altijd veulentekoop.nl contacteren. Ik heb een paar jaar geleden via hun een veulentje gekocht. Vrienden van mij hebben dan weer dit jaar een veulen verkocht via hen

Ze hebben verschillende pakketten, zodat je zelf kan beslissen wat je door hen wil laten doen en wat hun moeten doen.
Ze maken prachtige foto's en video's voor de verkoop, zeker een meerwaarde.
(Ik heb geen aandelen ofzo hoor, maar wel echt een fijne ervaring met hun).

Toevoeging: ze kunnen ook een realistische prijsschatting maken. Dat vind ik ook wel handig.

Hele goede tip, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:15 



 
Profiel   

[quote="Luckystory"

Langs de andere kant, als alles goed gaat met TS haar merrie en veulen. En ze kan een mooi veulen aanbieden en de merrie weer in training nemen en als sportpaard aanbieden. Dan zal dat voor haar veel interessanter zijn.
De grootste kosten zijn nu toch al gemaakt m.b.t. het fokken. Dit risico zou ik nemen i.p.v. merrie en ongeboren veulen nu zwaar onder de prijs te verkopen.[/quote]

Mijn merrie is altijd een erg gezond en sterk paard geweest. Betekent uiteraard niet dat er geen risico is, maar ik ga de gok denk ik wel namen om haar eerst aan te houden, mocht ze nu niet voor een bedrag verkocht worden wat ze naar mijn idee waard is.
Het is dan duimen voor een kwalitatief goed veulen en een gezonde merrie volgend jaar (die dan helaas wel 10 jaar is i.p.v. 9). Dan mijn merrie misschien nog maar ZZ-zwaar starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 12:29 



 
Profiel   

paardje schreef
Bedankt voor alle reacties. Ik ga later vandaag uitgebreid lezen. Iets meer info over mijn merrie:

Het gaat om een nu 9-jarige merrie die ZZ-licht geklasseerd (+16) is. Ze heeft absoluut meer kwaliteiten, maar ik heb echt tijdsgebrek en haar dus al even niet meer fanatiek opgepakt. Ze is IBOP dressuur - sport - prok - keur en dus en elite merrie. Ze is een afstamming van Chippendale x Jazz x Inspekteur en komt uit de Landra Stam. Ze is drachtig van Fürst Dior en dit wordt haar eerste veulen.

Volgens mij wel een mooie afstamming en ook mooi paard om te zien, maar dat zullen de meesten van hun eigen paard zeggen :)


Ik heb je advertentie opgezocht en het helpt echt als je er een prijsindicatie bij zet. Voorkomt een hoop appjes van mensen die alleen de prijs willen weten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:33 



 
Profiel   

Om haar te verkopen als sportpaard is het inderdaad "lastig" dat ze nu drachtig is. Ik zou haar ook ZZ-Zwaar starten en dan als sportpaard te koop zetten als het veulen er af is. Dan is ze waarschijnlijk zo verkocht. Nu is de dracht+ bevalling een risico voor mensen die een sportpaard zoeken + dat ze er niet gelijk wat mee kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 14:06 



 
Profiel   

Padoertje schreef
paardje schreef
Bedankt voor alle reacties. Ik ga later vandaag uitgebreid lezen. Iets meer info over mijn merrie:

Het gaat om een nu 9-jarige merrie die ZZ-licht geklasseerd (+16) is. Ze heeft absoluut meer kwaliteiten, maar ik heb echt tijdsgebrek en haar dus al even niet meer fanatiek opgepakt. Ze is IBOP dressuur - sport - prok - keur en dus en elite merrie. Ze is een afstamming van Chippendale x Jazz x Inspekteur en komt uit de Landra Stam. Ze is drachtig van Fürst Dior en dit wordt haar eerste veulen.

Volgens mij wel een mooie afstamming en ook mooi paard om te zien, maar dat zullen de meesten van hun eigen paard zeggen :)


Ik heb je advertentie opgezocht en het helpt echt als je er een prijsindicatie bij zet. Voorkomt een hoop appjes van mensen die alleen de prijs willen weten :j

Ik had de prijs er eerst bij vermeld. Geen reacties. Om eens te peilen of die uit bleven wegens de vraagprijs, heb ik de vraagprijs verwijderd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 14:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen