Veulen verkopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 12:56

Hi allen,

Zoals sommigen weten is mijn merrie (Chippendale x Jazz x Inspekteur) drachtig van Fürst Dior.

Mijn merrie, inclusief veulen staat te koop. Eigenlijk is ze helemaal geschikt voor de sport (eventueel of hoger niveau) en ze staat dan ook te koop voor een bedrag wat ze zeker waard is als sportmerrie, maar wellicht is de vraag er nu niet zo, omdat ze drachtig is.

Het ziet er dus naar uit dat ze nog in mijn bezit is wanneer ze gaat veulenen en ik haar en het veulen pas volgend jaar zal verkopen. Maar nu mijn vraga:

Ik ben helemaal niet thuis in de fokkerij en vraag me dan ook af hoe het verkopen van een veulen meestal in zijn werk gaat? Ik zie ze staan op sporthorsen, maar ik zie ook veilingen langskomen. Wat is gebruikelijk? En hoe werkt het met zo'n veiling? Welke veilingen zijn dan aan te raden?

Hoor graag jullie ervaringen.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:53

Je kan zelf bepalen hoe je jouw veulen het liefst verkoopt, dat kan gewoon vanuit de wei thuis als je maar zorgt voor goede foto's/ filmpjes die het liefst gemaakt zijn als het veulen, 3 dagen, 3 weken of 3 maanden is. (dan zijn ze het meest in verhouding qua groei)

Een veiling kan ook, tegenwoordig zijn er genoeg online veilingen..afhankelijk van de prestaties/ merrielijn is het dan kijken welke het beste past. Daarvoor moeten merrie en veulen vaak naar een presenteer dag waar ze gefilmd en voorgesteld worden. Als het een gewone veiling is dan gaan ze daar natuurlijk een dag naar toe.

Als de merrie uit een fijn lijntje komt dan wil de Hengstenhouder vaak ook wel komen kijken en die kopen soms ook veulens op waar ze wat in zien of weten weer klanten er voor.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:15

Veulens verkopen zonder veiling zonder dat je de afzetmarkt al hebt of de merrie niet echt iets uitzonderlijk is is onbegonnen werk. Of je moest tevreden zijn met €5000...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:35

s0173957 schreef:
Veulens verkopen zonder veiling zonder dat je de afzetmarkt al hebt of de merrie niet echt iets uitzonderlijk is is onbegonnen werk. Of je moest tevreden zijn met €5000...


Menig veulen is met 5K netjes betaald hoor.
Daar kun je wel heel snobbistisch over doen maar de meeste NL warmbloedveulens brengen dat geld helemaal niet op.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:47

net wat ik ook dacht..... of TS moet een heel gevraagde bloedlijn hebben, maar dan denk ik dat er evenzeer wel al interesse zou zijn in de merrie die drachtig is.

veilingen zitten heel wat extra kosten aan, dus meestal worden veulens gewoon met afstamming van thuis uit verkocht. nette foto's en filmpjes, met de afstamming, en dan krijg je wel de kopers met interesse.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:53

Ja kan altijd veulentekoop.nl contacteren. Ik heb een paar jaar geleden via hun een veulentje gekocht. Vrienden van mij hebben dan weer dit jaar een veulen verkocht via hen

Ze hebben verschillende pakketten, zodat je zelf kan beslissen wat je door hen wil laten doen en wat hun moeten doen.
Ze maken prachtige foto's en video's voor de verkoop, zeker een meerwaarde.
(Ik heb geen aandelen ofzo hoor, maar wel echt een fijne ervaring met hun).

Toevoeging: ze kunnen ook een realistische prijsschatting maken. Dat vind ik ook wel handig.

Padoertje
Berichten: 1522
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:54

s0173957 schreef:
Veulens verkopen zonder veiling zonder dat je de afzetmarkt al hebt of de merrie niet echt iets uitzonderlijk is is onbegonnen werk. Of je moest tevreden zijn met €5000...


Als je dit al krijgt. Laatste EDS zijn er veel rond de 3500 -4500 weggegaan. Persoonlijk vond ik dat te laag voor een aantal veulens. Je spreekt van tevoren wel eea af met de veiling, maar als je het bod te laag vindt, moet je dus vaak zelf je veulen ‘kopen’ (bod uitbrengen). De bijkomende veilingkosten wegen m.i. dan niet op, dus veel kiezen ervoor om dan maar genoegen te nemen met het lagere bod. Ik zou dus zelf adverteren via de bekende platforms, waaronder die voor kwpn veulens op FB.

En geïnteresseerden altijd een aanbetaling laten doen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:57

s0173957 schreef:
Veulens verkopen zonder veiling zonder dat je de afzetmarkt al hebt of de merrie niet echt iets uitzonderlijk is is onbegonnen werk. Of je moest tevreden zijn met €5000...

Nou, dat is wel heel optimistisch. Menigeen mocht willen dat je ze van thuis uit kan verkopen voor 5000 euro!

Mijn merries hebben predicaten, beide sport elite prok en 1 is hengstenmoeder, maar mijn merrieveulen van dit jaar hebben we aangehouden omdat er niemand reageerde op de advertenties. Helaas was zij op de veilingdag heel ziek dus daar ook niet verkocht..

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:15

Ik heb weliswaar een quarterveulen gekocht, maar die kostte 3500,- ik vind 5k echt een mooie prijs voor een veulen eerlijk gezegd.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:29

Met 5k ben je goed uit de kosten maar heb je er niks aan verdiend... en daarvoor fok ik toch niet, dan laat ik ze liever leeg!

Popstra
Berichten: 13726
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:58

Ik vind dat zeer lage prijzen voor als het goed gefokte veulens zijn.
Dan kun je misschien net uit de kosten komen. Mogen mensen niet wat verdienen ofzo??

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:36

s0173957 schreef:
Met 5k ben je goed uit de kosten maar heb je er niks aan verdiend... en daarvoor fok ik toch niet, dan laat ik ze liever leeg!

Hoe kan het dat jou veulen in een halfjaar + draagtijd €5000. heeft gekost.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:41

Met enkele merries en niet beroepsmatig fokken en volledig uit de kosten komen is zowieso onbegonnen werk.
Ik ken ook vrijwel geen mensen die dat lukt voor zulke prijzen.

Ik zou het veulen kort na geboorte aanbieden zonder mama. En dan moeders even een aantal weken terug in het werk en die ook te koop aanbieden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:42

pillow schreef:
s0173957 schreef:
Met 5k ben je goed uit de kosten maar heb je er niks aan verdiend... en daarvoor fok ik toch niet, dan laat ik ze liever leeg!

Hoe kan het dat jou veulen in een halfjaar + draagtijd €5000. heeft gekost.

Als het dekgeld al 3000 euro is, is dat niet zo moeilijk. :P

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:06

Er zijn maar heel weinig mensen die echt wat aan paarden kunnen verdienen.
Moet je ook helemaal niet willen, fokken voor inkomen.

Dat "niet uit de kosten komen" is vooral gebakken lucht om de verkoopprijs te stuwen. Niets nieuws onder de zon. En het werkt ook niet. Het gros van de veulens uit "deftige fokkerij' levert geen 5K op.
Als je dan toch wat wilt verdienen, gebruik je iig géén hengst met 3K dekgeld ;)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 01:17

Dees schreef:
Er zijn maar heel weinig mensen die echt wat aan paarden kunnen verdienen.
Moet je ook helemaal niet willen, fokken voor inkomen.

Dat "niet uit de kosten komen" is vooral gebakken lucht om de verkoopprijs te stuwen. Niets nieuws onder de zon. En het werkt ook niet. Het gros van de veulens uit "deftige fokkerij' levert geen 5K op.
Als je dan toch wat wilt verdienen, gebruik je iig géén hengst met 3K dekgeld ;)


Helemaal eens hoor, je haalt de kosten er bij kleinschalig fokken nooit uit. Het ene jaar een meevaller en het andere jaar een paar vette DA rekeningen en je staat weer diep in de min.
Als je echt alles gaat berekenen moet je ze voor een prijs verkopen die niemand er voor neer gaat leggen. Simpel zat.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:34

Dees schreef:
Dat "niet uit de kosten komen" is vooral gebakken lucht om de verkoopprijs te stuwen.



En dat noem ik dan paarden houden op de kap van de fokker.
Zonder fokkers geen paarden è, beloon ze er dan ook voor!

Je koopt je tuig toch ook niet onder de productieprijs?

equitation

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:51

De meeste veulens die gefokt worden zijn gewoon niet zo bijzonder ondanks goede afstamming etc. Daar gaat men dan ook gewoon niet veel meer dan 6500k voor betalen. Dan moet je geluk hebben dat je eens in de zoveel tijd er eentje hebt die de "gewoontjes" en pechgevallen compenseert. En laten we wel zijn voor het gros is fokken hobby. En hobby kost nou eenmaal geld. Kun je inderdaad niet verwachten dat anderen dat financieren.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:57

Volgens mij brengen alleen veulens uit echt topmerries en lijntjes hoge prijzen op mits ze dan ook heel apart zijn.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:10

Idd, en het gros van de hobbyfokkers gaat echt zelfde meer dan 5000 euro voor een veulen krijgen(en volgens mij zit het gros van de hobbyfokker ook niet aan 3000 euro dekgeld? Dan nog neem 1000 euro da kosten, dan heb je nog 1000 euro over? Een veulen loopt toch meestal de eerste 6 maand van zijn leven op de wei en kost nu niet enorm veel als alles vlot verloopt.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:07

Als je voor 5000 een veulen verkoopt ben je echt net uit de kosten.
Ik laat ze alleszins niet meer voor 5000 vertrekken. Dan blijven ze maar en verkoop ik ze als 3 jarige voor een veelvoud.

Ik wil gerust even concrete prijzen noemen wat de kosten zijn:
2000 euro dekgeld
750 euro stalgeld en dierenartskosten om de merrie drachtig te krijgen. ( incl. transport diepvriessperma)
400 euro kosten stamboek, databank en chip
250 euro dierenarts bij de geboorte
1000 euro extra voerkosten voor een drachtige/zogende merrie en voer voor het veulen tot hij wordt opgehaald en extra ontworming ( dat is een schatting uiteraard)

Zoals je ziet, kost dat veulen al bijna 5000 euro.
En dan reken ik de aankoop van de merrie niet, of haar genetische waarde en ook geen kosten die gemaakt zijn om de merrie op de keuring te brengen. ( verplicht in haar stamboek)

Dus neen, ik doe het niet meer voor 5000 ;)

Om te antwoorden op de vraag van TS. Ik heb mijn veulen gewoon geadverteerd online.
Ik heb hem op een slechte moment geadverteerd ( vlak voor de winter) dus ik had er weinig verwachtingen over.
Maar er was toch wat interessse en er is ook een overeenkomst met een koper.
Tot mijn verasssing eerlijk gezegd. Want ik had niet verwacht dat hij als een soort harige yeti veel kopers zou aanspreken. Ik had gedacht dat ik hem pas in de lente/ zomer zou verkopen.
Wel terzijde dat mijn veulen uit een ‘apart’ en populair ras komt en dat hij een aparte kleur heeft. En dat er zo goed als geen gelijkaardige veulens te koop staan in zijn prijsklasse. ( de meesten zijn aanzienlijk duurder)

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:53

En dat laatste is nu net het verschil qua vraagprijs..

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:09

Luckystory, en dan heb je de kosten voor stallen van de merrie zelf nog niet meegerekend.
Als ik een fokmerrie heb staan dan reken ik dat ook mee.
Zij eet en moet naar de smid. Als ze alleen als fokmerrie fungeert moet je dat er ook uit kunnen halen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:19

Als je de merrie en het veulen toch wil verkopen zou ik nu de prijs verlagen. Iedereen heeft het over de kosten maar er zit ook een risico aan een dracht en een geboorte. Het kan zomaar zijn dat een merrie helemaal niet meer terug komt op niveau, of dat het veulen er met een scheef been aangeplakt uit komt.

De illusie verkoopt het beste...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:37

Fokken is altijd een risico.
Ik heb ook een keer een dummie-foal gehad. Die heeft een week op de IC gelegen en in totaal een maand op de kliniek. Dat heeft 5000 euro gekost om hem erdoor te krijgen. En dan heb ik nog geluk gehad dat hij het overleefd heeft en helemaal hersteld is. Hij had net zo goed kunnen sterven en dan had het ook 5000 gekost bovenop alle andere kosten…
Als fokker neem je alle risico’s op jou. Een koper hoeft het dier alleen maar te komen kopen en kan zich dan ook nog eens heel kritisch opstellen m.b.t. gezondheid etc.
Ik vind eigenlijk dat dat risico ook vergoed mag worden…

Langs de andere kant, als alles goed gaat met TS haar merrie en veulen. En ze kan een mooi veulen aanbieden en de merrie weer in training nemen en als sportpaard aanbieden. Dan zal dat voor haar veel interessanter zijn.
De grootste kosten zijn nu toch al gemaakt m.b.t. het fokken. Dit risico zou ik nemen i.p.v. merrie en ongeboren veulen nu zwaar onder de prijs te verkopen.