valt het jullie ook op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:31

Dat is mijn ervaring dus ook, toen ik mn eerste tinkers kocht werd er nog niet echt mee gefokt in NL en bijna alles was import.
Dat waren toch over het algemeen paarden van tussen de 1.50 tot 1.60
Mijn hengst was 1.55 en dat was nog niet eens zon hele grote, kijk maar naar de hengsten van toen zoals the offspring, o,malley, en Glen king hill bijvoorbeeld.
Allemaal ruim in de 1.60
Ik was op de hengstenkeuring met de mijne waar bv Raven ook meedeed en dat was toen echt een kleintje met zn 1.45

,

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:33

Ik heb mijn merrie 2 jaar geleden verkocht.
6 jaar. 1.55. Ster. Zwart-bont met 2 maanogen. Manen van 1 meter.

Heb haar tekoop gezet.
Binnen een half uur 30 reacties.
Vraagprijs met €1000 verhoogd.
Halve dag later over de 80 reacties.
Alles uitgepluist, de leukste persoon gekozen, die is langskomen en heeft haar gekocht.

De fokker die haar heeft gefokt, fokt nu ook de "Irish cobs". (Die waar geen zadel oppassen i.v.m. de ruglengte)
Ik zal het nooit snappen. Die grote van 1.55+ zijn toch veel leuker :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:09

Captain schreef:
Ik heb zelf een warmbloed van 1.58, en zo zijn er heel veel warmbloeden die niet groot zijn. D-Ponys zijn ook niet altijd koudbloed. :) Daarnaast lijkt een koudbloed ook groter omdat ze vaak breder zijn.
Bovendien zijn (te) kleine warmbloeden - KWPN type heb ik het dan over - vaak ook een stuk goedkoper dan hun counterparts van 1.70+. :=

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:23

Mijn ervaring met tinkers de afgelopen jaren dat niet de gene die op de markt komen vaak een probleem hebben, van pssm tot gedragsproblemen. De goede komen niet op de markt.

Mijn mening van fijn familiepaard is ook wel wat veranderd. Ik kom net zoveel fijne warmbloeden en Friezen tegen als brave tinkers. En die warmbloeden hebben dan een stuk minder last van cpl en dergelijke. Dus pin je niet te vast op een type en ga op zoek naar een braaf paard en dan moet je gewoon zien waar je tegen aanloopt.

laura1987

Berichten: 7138
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:27

Mijn zus heeft dan een paar maanden geleden toch geluk gehad.
Zij kocht een 9 jarige brave merrie van 1.60m.
Mijn nichtje van 9 wat een beginnend ruitertje is kan er zelf zo op weg rijden.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:55

Afgelopen voorjaar dezelfde zoektocht gedaan. Idd beginners tinkers van groot formaat was niet te vinden of je was nummero zoveel. Nu was tinker of belg voor mij om het even. Echter waar ik een grote tinker zocht daar zocht ik dan een kleine belg of een ardenner. Daar was de keuze groter. Echter die prijzen en overal waren er mitsen en maren. Uiteindelijk als onervaren persoon toch begonnen aan een 3 jarige belg. Klein type en nog volledig groen. Ondanks mijn onervarenheid kan ik werkelijk alles met hem. In 7 maanden totaal niet intensief en spelenderwijs bezig zijn onder deskundige begeleiding van mijn vriend, bijrijdster en instructrice kan hij al ontzettend veel qua grondwerk oefeningen, loopt hij netjes voor de kar op openbare weg en beheerst hij onder het zadel al stap en draf. Onder het zadel en voor de kar gebeuren beiden absoluut niet wekelijks en is een extraatje voor tussendoor ivm de leeftijd en ook heel kort. Ontzettend blij met deze keuze. We zullen misschien nog wel eens dingetjes tegen komen maar voor nu enorm tevreden.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:41

Ja, dat is mij ook opgevallen. Ik ben in 2020 weer opzoek geweest naar een paard na overlijden van m'n vorige pony. Mijn eisen waren ook een ruin van minimaal 1.55, beleerd hoefde niet eens, zolang hij maar braaf en gezond was. Ik heb er tijdens die zoektocht welgeteld nul gevonden. Ik kwam wel een hele brave driejarige tegen die beleerd was, maar die was krap 1.45 en daar vroegen ze meer voor dan ik het waard vond - 6000, zadelmak, niet echt beleerd, niet getest op PSSM, had geen CPL.
Enkele dagen later kwam ik een schat van een veulen tegen. Bont, hengst, verwachte stokmaat +1.55 voor een goede prijs. Het was alleen geen Tinker, maar een Fries x Ierse hunter :+ Mocht je echt op zoek zijn, pin je niet vast op een ras. Tinkers zijn geweldige dieren, ik ben er ook nog steeds fan van en ik zou er dolgraag later een aanschaffen, maar ik zou absoluut niet meer zonder mijn half-Friese neuroot kunnen :D

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:49

Ik ben niet zo van dat opvallen. Maar ik was een paar jaar geleden ook op ponykamp, daar hadden ze een Tinker die ook iets van 1mtr 45 was ofzo. Tenminste niet supergroot maar ook geen mini Tinker. Ik denk misschien wel groter. Op de manege van m’n vriendin hebben ze echt een mini Tinker. Toen ik hem voor de eerste keer zag dacht ik niet gelijk dat het een Tinker was…

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:32

De prijzen waren zo bizar laag dat geen enkele fokker de dieren aanhield voor opfok en dan volwassen verkopen. Ik heb de paarden thuis staan, doe echt niet gek met geld, moet wel het jaar rond hooi bijvoeren. Dat betekent dat 1 paard me 2000 euro per jaar kost ongeveer. Mits gezond gebleven. Met 4 jaar staan ze dan dus op 8000 euro. Beleren kan ik zelf, maar huur je een trainer in, ben je zo nog eens 2000 euro kwijt wil je er een beetje basis op hebben. En dan nog alle risico’s die de tijd met zich meebrengt… ik snap het wel.

En mensen verklaren me voor gek dat ik 9500 vraag voor mijn prachtige 3-jarige zwartbonte merrie met het unanieme karakter. Eind maat 1.55 - 1.59. Prima, ze staat niet in de weg, hou ik haar liever zelf.

Dit topic komt op mij over als “valt het op dat voor een dupje op de eerste rij zitten niet meer lukt?” := misschien niet zo bedoeld, maar vriendin die haar tinker van 1.58 openbaar te koop heeft, ervaart hetzelfde. Best sneu, want vanwege scheiding moet hij weg.

Ik heb afgelopen zomer het geluk gehad een liefhebber voor mijn veulen te treffen die wel qua gedachten met mij op 1 lijn zat. Heeft fors betaald voor de kleine, maar daar veel meer dan hij dacht voor terug gekregen. Andersom net zo, dat vind ik fantastisch en voor mij reden geweest om te gaan fokken.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:48

Klopt helemaal, ze lijken te krimpen door het koude weer. In Ierland vinden ze het juist mooi.. hoe kleiner hoe beter. Met super korte en holle ruggetjes, en behang waar je een villa woning mee kan behangen. Ik dacht eerst dat die van mij klein was (wel de kleinste op stal) maar als ik de aangeboden dieren zo bekijk, valt het best mee met haar 1.43.

Zou er graag een keer een veulen bij fokken, maar geen geld om een 2de paard erbij te kunnen hebben. Dus gaat het feestje niet door. Wel een super merrie om het mee te doen. Geen lichamelijke gebreken, erg werkwillig en ijverig. Super vriendelijk dier. Blijft jammer, maar goed.. gelukkig heb ik haar.

DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 08:59

Citaat:
En mensen verklaren me voor gek dat ik 9500 vraag voor mijn prachtige 3-jarige zwartbonte merrie met het unanieme karakter. Eind maat 1.55 - 1.59. Prima, ze staat niet in de weg, hou ik haar liever zelf.

Dit topic komt op mij over als “valt het op dat voor een dupje op de eerste rij zitten niet meer lukt?” := misschien niet zo bedoeld, maar vriendin die haar tinker van 1.58 openbaar te koop heeft, ervaart hetzelfde. Best sneu, want vanwege scheiding moet hij weg.


Nou sorry maar het lijkt dat je hier nu dingen aan het invullen bent en dat jij je tinker van 9500 euro al een tijdje niet kwijt kunt.
Wij hoeven zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Als ik ongeveer 5a6k uit wil geven kan ik toch heus wel een leuk recreatief paard vinden neem ik aan.
Hoeft geen shows te lopen en geen wedstrijd ervaring te hebben hoor.
Gewoon een gezond braaf paard is alles wat we zoeken.

DuoPenotti

Berichten: 29692
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:05

9500 zou ik ook niet betalen.
Maar dat betaal ik ook niet bij een ander ras.
En gelukkig zijn er ook gezonde paarden die goedkoper zijn.
Ben pas nog op paarden jacht geweest voor een vriendin en ondanks dat de prijzen nu hoog zijn, zo hoog hoeft voor een gezond recreatie paard ook niet.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:14

Nou de waarheid zit natuurljk tussen de berichten van caily en dees in.

Er is op het moment nou eenmaal heel veel vraag. Naar paarden in het algemeen en de prijzen zijn over de hele breedte gewoon echt hoog (nog steeds). Dat is al weer een paar jaar aan de gang.

Dat er in tijden van minder vraag paarden weg gaan voor lagere prijzen wil niet zeggen dat ze eigenlijk soms wel meer gekost hebben voor ze zover zijn dat jij ze af wil nemen.

En precies wat jij zoekt: braaf en gezond is op het moment nu eenmaal gewoon stikduur want dat zoekt iedereen. En dat is dan weer omdat de vraag in het wedstrijd én recreatieve segment hoog is en het aanbod relatief laag.

En als die tinkers voorheen deels uit de UK kwam heb je nog extra brexit gevolg kosten.

Daar kun en mag je van vinden wat je wil. Maar de markt verander je daar niet mee. Dus als je echt niet kunt vinden wat je wil nu heb je 3 opties. Je budget naar boven bij stellen of je wensen naar beneden (of opzij) bijstellen.
Of afwachten of en wanneer de markt gaat zakken.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:16

Een aantal jaar geleden kwam er de klad in kwa verkoop en zijn een aantal fokkers gestopt/minder gefokt waardoor er een schaarste ontstond in vooral grotere Tinkers. Daardoor zijn de prijzen omhoog gegaan.

Om een vergelijking te maken. 5j geleden importeerde wij grotere tinkers aan 1250 euro excl transport (onbeleerd). Nu betalen we 4000 euro excl transport.
Tel dan daarbij transport, veeartskosten, smid en een 4tal maanden om goed te beleren. Als je dan 6000 euro vraagt verdien je er nog niks op :+

1 van de redenen dat wij zga gestopt zijn met beleren en verkopen. Er is gewoon bijna niet aan te komen en je betaald je blauw als je ze vind. Nu fokken we zelf maar grotere maat Tinker veulens :')

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:25

Kunnen jullie zeggen, die 9500 zou ik niet betalen, maar dat is dus precies de reden dat er zo weinig volwassen en netjes opgeleid te koop staat.

Als ik na 4 jaar aan een kostenplaatje zit van 8000 euro, mag ik na 4 jaar investeren, risico, en vooral heel veel tijd en geduld qua opleiden, best 1500 verdienen. Vind ik eigenlijk nog veel te weinig, maar zit ook een stukje passie en gunfactor voor zowel koper als paard in.


nieky1993 schreef:
Om een vergelijking te maken. 5j geleden importeerde wij grotere tinkers aan 1250 euro excl transport (onbeleerd). Nu betalen we 4000 euro excl transport.
Tel dan daarbij transport, veeartskosten, smid en een 4tal maanden om goed te beleren. Als je dan 6000 euro vraagt verdien je er nog niks op :+


Nieky zegt precies hetzelfde, haar kosten zijn al 6000, omdat men die 9500 niet wil betalen, is ze gestopt. Want wat de koper doorgaans wil/kan besteden, is zij hooguit mee uit de kosten, of moet er zelfs geld bij. Terwijl als de koper 9500 zou betalen, zou het wellicht voor haar ook weer interessant worden om die grotere, brave, gezonde Tinkers te gaan aanbieden.

Nu wordt er door mensen zoals ons, want er zijn er echt nog een boel meer die met soortgelijk plaatje zitten, gekozen voor fokken en gelijk verkopen. Simpel rekensommetje, veulen zal qua kostprijs rond de 1500-2000 euro zitten op moment van afspenen. De investering en risico zijn kleiner/korter. Terwijl met een verkoopprijs tussen de 3000 en 5000 euro, we onder de streep dezelfde, of zelfs grotere, bedragen erop verdienen.

Dat de koper, die eigenlijk op zoek was naar een volwassen dier, vervolgens die jarenlange investering en risico’s zelf gaat doen, snap ik totaal niet. Maar is voor ons wel lekker makkelijk natuurlijk. Zeker als ze dan een aantal jaren later bij je terug komen en tegen fikse betaling de dieren ook nog eens bij je laten beleren :D

DeesVH83 schreef:
Citaat:
En mensen verklaren me voor gek dat ik 9500 vraag voor mijn prachtige 3-jarige zwartbonte merrie met het unanieme karakter. Eind maat 1.55 - 1.59. Prima, ze staat niet in de weg, hou ik haar liever zelf.

Dit topic komt op mij over als “valt het op dat voor een dupje op de eerste rij zitten niet meer lukt?” := misschien niet zo bedoeld, maar vriendin die haar tinker van 1.58 openbaar te koop heeft, ervaart hetzelfde. Best sneu, want vanwege scheiding moet hij weg.


Nou sorry maar het lijkt dat je hier nu dingen aan het invullen bent en dat jij je tinker van 9500 euro al een tijdje niet kwijt kunt.
Wij hoeven zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Als ik ongeveer 5a6k uit wil geven kan ik toch heus wel een leuk recreatief paard vinden neem ik aan.
Hoeft geen shows te lopen en geen wedstrijd ervaring te hebben hoor.
Gewoon een gezond braaf paard is alles wat we zoeken.


Het kan vast, want zijn genoeg mensen die om een meer gedwongen reden een paard moeten verkopen, en daarmee het verlies, wat vaak emotioneel het grootste is, voor lief nemen. Maar wellicht besef je je naar mijn rekensom, dat er dan onderweg wel mensen zijn die erop hebben moeten bijleggen, want qua kosten en risico kan een bedrag als wat jij noemt echt niet uit.

Bij mij zou je met dat budget ook enkel een hengstveulen kunnen kopen, en ik ben niet gek, want ik ben nog nooit met een paard blijven zitten die ik wel kwijt wilde. Wel herhaaldelijk van kopers moeten horen nadien, als paardje een tijdje bij hun is, dat ze nu keihard snappen waarvoor ze dat beetje extra betaald hebben, en dat het de extra investering dubbel en dwars waard is geweest. Gaat dan over zowel gezondheid, betrouwbaarheid als opleiding. Dus precies de dingen die je zelf aanhaalt wat er vaak mis gaat bij de dieren die voor betaalbaardere prijzen openbaar te koop worden aangeboden.

(Mijn paardje hoeft trouwens niet weg, die bied ik aan als mensen met een zoekvraag komen en geschikt thuisje kunnen bieden. Ik heb er namelijk 4, en gun paardlief een baasje waar iemand 100% tijd voor haar heeft, ipv 25%. En andersom, bepaalde kopers een paardje als deze. Maar ze is geweldig om in de kudde te hebben, en het zelf opleiden vind ik erg leuk werk, dus als ze blijft, treurt niemand.)
Laatst bijgewerkt door Caily op 10-01-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29692
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:34

Toch in de zoektocht paar maanden terug diverse goed gekeurde paarden gezien rond 6500.
Dat kan dan misschien te weinig zijn als je het feitelijk gaat tellen.
Maar zo is een paard dat 75.000 (of meer) ook niet de feitelijke waarde is. Want daar zit echt niet altijd meer train tijd in.

Mijn tinker merrie van 157 gaat ook niet weg. Ook niet voor 9500, maar ook niet voor 20.000

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:41

Tja, vragen mag altijd en als je een gek vind die het er voor betaald is dat mooi meegenomen.
Ik heb ook veel over voor een leuk paard maar dat soort bedragen ga ik niet neerleggen.
Als ik een paard acht jaar heb gehad heb ik daar nog veel meer dan die centen ingestopt, mag ik wel 20 k gaan vragen.....is natuurlijk beetje gek.
En je verkoopt regelmatig wat, ik kan me niet voorstellen dat je op alles verlies draait, en zo wel hoop ik dat je veel plezier aan ze beleeft hebt, dan is dat je beloning.
Maar ik veroordeel je niet hoor, als jij dat er voor wil vragen moet je dat vooral doen of indd haar als weide vulling houden want als je meerdere paarden hebt en fokt kun je ze nooit 100 % de aandacht geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:43

Caily schreef:
Kunnen jullie zeggen, die 9500 zou ik niet betalen, maar dat is dus precies de reden dat er zo weinig volwassen en netjes opgeleid te koop staat.

Als ik na 4 jaar aan een kostenplaatje zit van 8000 euro, mag ik na 4 jaar investeren, risico, en vooral heel veel tijd en geduld qua opleiden, best 1500 verdienen. Vind ik eigenlijk nog veel te weinig, maar zit ook een stukje passie en gunfactor voor zowel koper als paard in.


nieky1993 schreef:
Om een vergelijking te maken. 5j geleden importeerde wij grotere tinkers aan 1250 euro excl transport (onbeleerd). Nu betalen we 4000 euro excl transport.
Tel dan daarbij transport, veeartskosten, smid en een 4tal maanden om goed te beleren. Als je dan 6000 euro vraagt verdien je er nog niks op :+


Nieky zegt precies hetzelfde, haar kosten zijn al 6000, omdat men die 9500 niet wil betalen, is ze gestopt. Want wat de koper doorgaans wil/kan besteden, is zij hooguit mee uit de kosten, of moet er zelfs geld bij. Terwijl als de koper 9500 zou betalen, zou het wellicht voor haar ook weer interessant worden om die grotere, brave, gezonde Tinkers te gaan aanbieden.

Nu wordt er door mensen zoals ons, want er zijn er echt nog een boel meer die met soortgelijk plaatje zitten, gekozen voor fokken en gelijk verkopen. Simpel rekensommetje, veulen zal qua kostprijs rond de 1500-2000 euro zitten op moment van afspenen. De investering en risico zijn kleiner/korter. Terwijl met een verkoopprijs tussen de 3000 en 5000 euro, we onder de streep dezelfde, of zelfs grotere, bedragen erop verdienen.

Dat de koper, die eigenlijk op zoek was naar een volwassen dier, vervolgens die jarenlange investering en risico’s zelf gaat doen, snap ik totaal niet. Maar is voor ons wel lekker makkelijk natuurlijk. Zeker als ze dan een aantal jaren later bij je terug komen en tegen fikse betaling de dieren ook nog eens bij je laten beleren :D

(Mijn paardje hoeft trouwens niet weg, die bied ik aan als mensen met een zoekvraag komen en geschikt thuisje kunnen bieden. Ik heb er namelijk 4, en gun paardlief een baasje waar iemand 100% tijd voor haar heeft, ipv 25%. En andersom, bepaalde kopers een paardje als deze. Maar ze is geweldig om in de kudde te hebben, en het zelf opleiden vind ik erg leuk werk, dus als ze blijft, treurt niemand.)
Er blijft hier natuurlijk altijd een soort spanning in zitten, want wanneer is het nog geoorloofd om "kostprijs + wat extra" te vragen voor een paard en wanneer daalt die waarde? Als ik alle kosten die fokker en eigenaar aan mijn paard gehad hebben zou moeten betalen, had ik £100.000-150.000 moeten betalen (£27.500 dekgeld, zeg £10.000 voor het opfokken en pre-training, £50.000-100.000 aanschafprijs, 2 jaar training à £20.000-25.000 per jaar) voor een driejarige beleerde merrie met goede stamboom. Kan je vertellen: dat heb ik er niet voor betaald. :+ En stel ik wil haar over vijf jaar verkopen, ga ik dan ook alle bonnetjes overleggen aan potentiële kopers om te beargumenteren dat ik er toch echt 60k voor moet hebben? Lijkt me niet; het is mijn hobby, net als dat fokken voor de meeste mensen ook slechts hobby is, en je je vanuit de koperskant kunt afvragen waarom jij als koper de hobby van een ander moet bekostigen.

Het is altijd een kwestie van vraag en aanbod en tinkers zijn nou eenmaal niet het type paard dat (in Nederland) de mensen trekt die 20k hebben liggen of over hebben voor een paard. Dat kun je als fokker/eigenaar/opfokker/suikertante niet eerlijk vinden, maar zo gaan die dingen. Dat weet je als je eraan begint; als je meer zekerheid wilt dat je de kosten eruit haalt en ervan wilt leven, moet je overstappen op een ander ras.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:59

20k is overdreven, maar de helft werd afgelopen zomer echt wel betaald voor de gezonde grote koudbloeden. 20k geeft een gemiddelde basis ruiter ook niet uit aan een kwpn.

Qua veulen prijzen gaan de goede grote Tinkers, zeker met kleurtje; maar soms ook simpel zwart-wit, redelijk gelijk op met prijzen op de kwpn veulen veiling. Alleen bij de volwassen dieren zit een verschil tussen de rassen.

Voor de rest heeft DP natuurlijk volkomen gelijk. Elk paard is slachtprijs waard, en de rest is wat de gek ervoor geeft.

Maar ik snap wel dat het aanbod snel krimpt als daar door de verkoper op bij gelegd moet worden, zoals bij voorbeelden als nieky of mij.

DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 12:05

Maar dat wil dus ook zeggen dat elk jaar langer je de tinker hebt er weer een paar duizend bij zou komen?
Lijkt me ook een beetje onzin.
Als ik naar je tinker foto's kijk loop je er ook keuring mee?
Dan gaat de prijs natuurlijk ook al aardig omhoog als dat zo is.
Maar voor sommige mensen hoeft het geen showpaard te zijn, een brave gezonde is al meer dan genoeg.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:08

Even kleine nuance : we zijn niet gestopt omdat mensen die 9500 niet willen betalen :+ Ze kosten teveel voor ons in aankoop en moeten dan zoveel vragen om winst te maken dat we ons er zelf niet comfortabel bij voelen :') . Sowieso maken we nooit veel winst op iets. Maar daar kiezen we voor want het is onze hobby.

Beetje zoals MKango zegt. Tinkers zijn in mijn ogen niet het segment waar mensen zoveel voor betalen. Althans niet in NL/BE. Buitenland mss wel. Ik vind 6000 - 6500 euro voor een bereden tinker van 1.55m geld zat eigenlijk. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk daar niet van. Kan ik dat niet aanbieden voor die prijs, dan bied ik het liever niet aan gewoon. En verlies maken voor mijn hobby is ook een beetje van de zotte :+

En dan zijn we overgestapt op grotendeels grote maten fokken. Maar ook daar zitten wel een stukje lager in prijs als de berekening die hier wordt gemaakt eigenlijk :o Scheelt wel dat wij alles in bulk aankopen en gewoon in een veel goedkopere regio zitten ook kwa hooi enz. Wij kopen pakken aan 40 euro/pak. Maar hebben wel elke dag 1 pak nodig :') Onze veulens brengen genoeg op om al onze paarden te bekostigen in hooi/voer/stro en veeartskosten. Houden we er iets aan over? Nee totaal niet :+ Spelen we quite? Ja dat spelen we. Hebben we er plezier aan en passie ervoor? Dat heel zeker :D Mijn eigen paarden worden hierdoor ook betaald. Dus ik heb geen eigen kosten meer op dat gebied. En dat is genoeg verdienste voor mij.

Maar nu ga ik heeeellll off topic haha.

Komt iniedergeval erop neer dat de grotere maten kwa inkoop niet te betalen zijn op het moment. Toch niet als je ze wilt beleren en door verkopen. Nu wordt er weer heel veel gefokt. Dus ik gok achter een jaar of 3-4 dat de prijzen weer beter worden op dat gebied. Maar dat is voor degene die inkopen - beleren - verkopen dan een groot voordeel. Maar voor de fokkers die ze zelf opfokken en beleren is dat een nadeel want die geraken niet uit de kosten dan. Dus voor de fokkers is dit een veel fijner tijdperk.

Sabbientje

Berichten: 4709
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:19

Ik heb momenteel een tinkermerrie van 1,60. Zij word dit jaar 20 jaar.
Laatst vroeg mijn hoefsmid wat voor soort paard ik na haar zou willen hebben.
Dit omdat de meeste tinkers die nu nog te koop worden aangeboden bij lange na de grote van April niet halen. En met mijn 1.80 en mijn man die bijna 2m is, is het toch wel van belang dat onze paarden vrij fors zijn.
Dus ik ben bang dat een volgens paard geen tinker meer zal worden.
Al hoop ik natuurlijk dat April 30+ word en ik nog heel lang plezier aan haar mag beleven. Want voorlopig wil ik nog niets anders.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:21

Sabbientje schreef:
Ik heb momenteel een tinkermerrie van 1,60. Zij word dit jaar 20 jaar.
Laatst vroeg mijn hoefsmid wat voor soort paard ik na haar zou willen hebben.
Dit omdat de meeste tinkers die nu nog te koop worden aangeboden bij lange na de grote van April niet halen. En met mijn 1.80 en mijn man die bijna 2m is, is het toch wel van belang dat onze paarden vrij fors zijn.
Dus ik ben bang dat een volgens paard geen tinker meer zal worden.
Al hoop ik natuurlijk dat April 30+ word en ik nog heel lang plezier aan haar mag beleven. Want voorlopig wil ik nog niets anders.



Een drumhorse, shire of clydsdale zou dan een goede uitkomst zijn :j

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:25

Ik snap je helemaal nieky. Uit passie hoeft er geen dikke winst gedraaid te worden, maar geld erbij ook niet.

Nee tuurlijk als je paard 10 jaar houdt, kan je niet 10 jaar door berekenen. Maar mensen kunnen nu geen geschikte volwassen tinker vinden, en kopen dan een jonkie. Ik schets enkel een beeld wat die na 3-4 jaar heeft gekost onder de streep.

Ik heb niet het idee dat de Tinkers meer waard worden als ze op keuring geweest zijn. Los van dekhengsten uiteraard. Misschien die ene ster-/kampioensmerrie. Maar mensen kopen naar mijn idee vooral op het plaatje qua aftekeningen en behang.

Wel grappig puntje. Want stamboek keuring beoordeelt ook de bouw en beweging. Veel recreatieruiters die niet fokken, vinden dat niet belangrijk. Terwijl bouw vaak op de zwakke punten in de toekomst lichamelijk ongemak geeft, en een afwijkende beweging eerder zorgt voor slijtage of blessure. Maar garantie zit er nooit bij, dus of die risico’s wat zeggen is weer een discussie. Zelfde als klinisch of röntgenologisch keuren, en tal van andere testen die men tegenwoordig graag ziet.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:44

Caily:

Meer nog zelfs ( en nu ga ik mss half tinkerfokkend bokt over mij krijgen :+). Onze hengsten zijn niet eens gekeurd bij een stamboek :'). Ze zijn allebei 5 panel negatief en gewoon goede gezonde paarden, dat is een vereiste natuurlijk ;). En ik weet 100% zeker dat ze goed scoren op een keuring hoor. Ze komen beide uit een hele goede lijn en Tiesto heeft meerdere nakomelingen die goed score op de keuring. Dus ik weet dat het goede vader dieren zijn en correct zijn in hun ras. Maar als de stamboeken eens geen keuringen deden in het veulenseizoen zouden we wss iniedergeval met Booster gaan. Want elke keuring is in het voorjaar en ook +2u rijden. Ik ga mijn merries niet zolang alleen laten als ze moeten bevallen :o Tiesto is herstellende van maagzweren door turbulent verleden dus die zou ik dat niet aandoen. Overigens is Booster wel opgenomen dus dekbonnen kan ik gewoon uitschrijven.

Maar eigenlijk geven heel weinig mensen er iets om of hun tinker een stamboom heeft. Ze kunnen hier moeder EN vader bekijken en dat is voor vele voldoende. Ze kijken idd naar de bouw/behang van de ouder dieren en dan naar de hoogte/kleur van het veulen. En als de eigenaren van de veulens willen kan ik zelfs een stamboom in het paspoort krijgen van de veulen zonder dat de ouders gekeurd zijn. Voor degene die fokken of keuringen willen doen snap ik dat ze dat willen en daar doen we dat dan ook voor op aanvraag. Dusja keuringen belangrijk? Goh nee voor ons niet. Worden onze hengsten nagekeken door onze veearts en zijn ze getest op bv pssm1? Ja dat uiteraard wel.