Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beenstand beoordelen

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Na heel mijn leven voor andere mensen te rijden is het nu eindelijk zover, de aankoop van een eigen paard en hopelijk een maatje voor het leven te vinden <3

Nu ben ik net naar een jonge hengst gaan kijken van 3 jaar (april) met een mooie (spring)afstamming. Het is echt nog een puppy om te zien met een aansprekend hoofdje en een mooie hals.
Echter de beenstand ben ik niet zeker over. Ik heb daar zelf ook te weinig verstand van om goed te kunnen beoordelen.
Ik zie zelf dat hij nog iets overbouwd staat en voor iets onderstandig. Hij staat ook koehakkig. De koten en hoeven vind ik moeilijk beoordelen omdat hij bekapt moet worden. Hij stond ook al even op stal ivm het slechte weer.

Kan iemand mij meer leren over de beenstand (en de gevolgen van eventuele afwijkingen) op basis van deze foto? Ik weet dat het een slechte foto is om goed te kunnen beoordelen maar hij wilde niet stil blijven staan

Het is wel de bedoeling om er in de toekomst mee te gaan springen.

Ik zou hem sowieso ook eerst rx laten keuren :)

Alvast bedankt _/-\o_

[ img ]


Laatst bijgewerkt door AvocadoMi op 14-01-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 14:48 



 
Profiel   

Dat is eigenlijk geen goede foto om te beoordelen. Maar Linksvoor staat bijna bokvoetig en rv niet. Voor mij zouden de voorhoeven al genoeg zijn om hem niet te kopen als sportpaard. Genoeg smeden die het vast wel iets beter kunnen maken. Maar met de landing is het wel fijn als ie op 2 gelijke voeten land ivm gewichtsverdeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 14:51 



 
Profiel   

Deze zou ik ook laten staan op basis van deze foto.

Echter voor de eerlijkste beoordeling maak je foto's als hij vierkant staat (zoveel mogelijk) en dan recht van voor en recht van de zijkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 14:59 



 
Profiel   

oei ik haak ook meteen af op die hele stijle hoef voor... Maar wat anderen ook al zeggen: andere foto's en ook vanaf de achterkant om de zien hoe de achterbenen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 15:02 



 
Profiel   

Ongelijke voeten zijn ook voor mij een no-go. Het zijn vaak ook symptomen van andere problemen waardoor ze scheef gaan belasten of een ander bewegingspatroon ontwikkelen. En zeker met een steile en een platte hoef kan dat natuurlijk omgekeerd werken.

Daarnaast vind ik de koten ook behoorlijk week, voor zover te beoordelen op deze foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 15:17 



 
Profiel   

Bedankt al allemaal voor jullie reactie!

Ik heb deze foto nog gevonden in een filmpje als 2 jarige.

Hier ziet het er volgens mij wel een stuk beter uit maar is dus van vorig jaar.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 15:21 



 
Profiel   

vanuit dit oogpunt valt het inderdaad mee, lijkt het

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 15:23 



 
Profiel   

Alleen staat hij daar op het zachte.. lastig te beoordelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 16:29 



 
Profiel   

Op het zachte kun je het lastig beoordelen. Maar op de huidige foto zou ik hem laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 16:41 



 
Profiel   

Wat mij vooral ook opvalt is zijn vacht en schraalheid. Is hij ziek geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 16:53 



 
Profiel   

Ze zei inderdaad dat alle jonge paarden een tijdje terug ziek zijn geweest. Een of ander virus. Geen idee hoe lang dit precies geleden is.

Maar ik had er zelf al geen 100% gevoel bij en dat wordt nu bevestigd door jullie. Jammer wel. Uit de moeder komen toch al 3 goedgekeurde hengsten dus had er hoge verwachtingen van.

Maar ben hier in ieder geval al wat wijzer uit geworden dus dat kan ik dan weer meenemen in de toekomst.

Heel erg bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 17:00 



 
Profiel   

EHK -> F-AM

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 17:08 



 
Profiel   

Van de deze ene slechte foto zou ik ook nee zeggen.

Maar hier zou ik dus niet blind op af gaan.
Dat is nu 1 foto.

Vind je hem leuk laat hem keuren.
Of maak hele duidelijke foto's wil je via een forum een beetje een eerlijk oordeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 17:12 



 
Profiel   

Staat heel erg onderstandig.
Week gekoot. Maar je moet het echt goed in het echt zien. Dat kan zo een ander beeld zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 17:13 



 
Profiel   

Ik vind dat er erg veel verschil zit in de stand van de voorbenen tussen de 2 foto's.
Dus of er is iets gruwelijk mis gegaan in de tussentijd, of de foto 1 geeft een vertekend beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 17:36 



 
Profiel   

Ik zal voor zeker te zijn eens vragen of ze wat goede standfoto's kan maken en dan zal ik die hier nog even posten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:05 



 
Profiel   

Ga anders nog eens kijken met iemand die verstand heeft van benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:07 



 
Profiel   

Op basis van deze foto zou ik hem ook laten staan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:14 



 
Profiel   

Je zou ook aan de dierenarts kunnen vragen om te beginnen met een klinische keuring. Dan heb je een degelijk, betrouwbaar advies over de beenstand en kun je daarna altijd nog de foto's nemen als de dierenarts positief is.

Naar de vacht en het schrale zou ik persoonlijk bij een 3 jarige wat minder naar kijken. Ze zijn nog flink aan het groeien wat ook veel vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:39 



 
Profiel   

Kijkend naar de beenstand op de 1e foto zou ik wel wat foto's laten maken van de laatste halswervels en eerste rugwervels. Zeker als hij vaker in die positie staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:47 



 
Profiel   

Het ene paard loopt probleemloos in het 1.40 met voeten die niet fijn zijn, de ander strand in de 1.00. Maar deze heeft zich nog niet bewezen. Dat gezegd hebbende, ik had de gok niet genomen. Vooral niet omdat je duidelijk als doel hebt om er mee te gaan springen en geen bospaard van wil maken.

Mocht je nou echt toekomst zien in dit paard, zou ik een goede foto maken en eens overleggen met een dierenarts en hoefsmid die veel sportpaarden zien. Die kunnen je vast meer vertellen over de risico's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 18:54 



 
Profiel   

de foto is niet alles, maar wat zijn die witte plekken op zijn achterbenen? is dat al wit van het schimmel zijn of littekenharen?

en qua prijs, nu wil ik mij nergens mee bemoeien, maar als hij 'gunstig' geprijsd is als hengst uit een bewezen moederlijn dan misschien extra laten checken bij aankoop. ongelijke voeten zijn overigens een no go, zeker bij springpaarden.
en bedenk dat het nu misschien leuk is, maar mocht je hem ooit willen verkopen wordt dat echt een stuk moeilijker met ongelijke voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 22:10 



 
Profiel   

Oehlala schreef
de foto is niet alles, maar wat zijn die witte plekken op zijn achterbenen? is dat al wit van het schimmel zijn of littekenharen?

en qua prijs, nu wil ik mij nergens mee bemoeien, maar als hij 'gunstig' geprijsd is als hengst uit een bewezen moederlijn dan misschien extra laten checken bij aankoop. ongelijke voeten zijn overigens een no go, zeker bij springpaarden.
en bedenk dat het nu misschien leuk is, maar mocht je hem ooit willen verkopen wordt dat echt een stuk moeilijker met ongelijke voeten.


Zo te zien is het modder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-23 23:47 



 
Profiel   

Raar patroon voor modder.
Ik zie er eerder strepen in van witte haren door verwaarloosde bandages.
Linksvoor is zijn hoef/kootstand inderdaad zorgwekkend maar zelfs heel dat onderbeen ziet er niet koosjer uit. Vroeger noemde men dat "voos".
Achteraan staat hij op de foto inderdaad erg koehakkig.

Samengevat: als ik zo een foto in handen krijg, zou ik niet de moeite doen om te gaan kijken.

Als tweejarige leek hij wel ok. Maar dat is passé.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 00:42 



 
Profiel   

Ik denk dat je echt een andere foto moet regelen of nog een keer moet gaan kijken. Ik denk dat foto 1 gewoon een super verkeerder foto is om van te beoordelen. Het is zonde om een leuk paard te laten staan voor een totaal onterechte beoordeling!
Op foto 2 lijkt hij namelijk heel netjes op de hoeven/benen te staan.

ik heb ooit van een paard met een goede been/ hoefstand veel verschillende foto's uit verschillende hoeken gemaakt en ik kon er echt iedere stand afwijking in fotograferen....

Je kan zelfs eventueel een dierenarts laten komen om eerst de beenstand te beoordelen mocht deze goed zijn dan pas over te gaan tot maken van röntgenfoto's dit is een veel voordeligere oplossing en je hebt zekerheid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-23 09:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen