Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 14:43

Een alarm gaat af als ze een aantal sec helemaal plat ligt. Sommige gaan gewoon niet helemaal
Plat. Als het hoofd omhoog blijft gaat ook het alarm niet af.
Paarden bevallen ( enkele uitgezonderd) eigenlijk nooit staand.
Ik denk dat ze wel gelegen heeft maar gewoon niet lang genoeg plat.

Kathleen_vW

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:47

Roxanne: Hopelijk pakt je merrie in één keer! Succes met het traject. Had ook graag een Ferguson gewild, maar zie er vanaf.

Esplendido: Gelukkig is alles goed gegaan. Wel vervelend dat je alarm niet z’n werk heeft gedaan.



Ei was weg bij Eefje, dus fingers crossed dat er een mini Mauro in de maak is. Deja maakt ook aardig vorderingen. Uier schiet op en banden worden weker. Zij zit op 324 dagen nu. Met de Jazz ben ik nog een beetje aan het tobben. Die stond van de week ineens met een dik been van haar oksel tot de kogel. Veel koelen, beetje stappen en betreft medicatie wat kan, maar je bent toch beperkt op het moment. Dag 295 vandaag, nog even volhouden.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:13

Esplendido; gefeliciteerd met je veulentje!
En sinds ik het vulva-alarmsysteem heb (van Sigloo) wil ik nooooooit meer anders, zo fijn! Alleen dit jaar heb ik er al 3 (van de 20) gehad die staand zijn bevallen, en waarbij een gewoon birth alarm dus niets zou hebben gedaan.

Leuk dat iedereen ook weer lekker aan het dekken is en druk is met de hengstenkeuzes!

Hier gaat het prima, ik heb al heel wat merries weer drachtig en al heel wat embryo's gespoeld.
Van mijzelf verwacht ik voor volgend jaar het volgende:
- 12 maart: Mauro Turfhorst x elite v Special D x Jazz (via embryotransplantatie)
- 28 maart: Dark Rousseau x elite pref v Contango x Vivaldi (via embryotransplantatie)
- 28 maart: Ozzy TN x elite v Johnson (eigenlijk wou ik die ook spoelen, maar ik had even geen draagmerrie meer en toen was die merrie zelf gewoon weer in 1x drachtig).
Verder nog in de maak, maar nog niet bevestigd:
- McLaren x elite pref v Contango (ik twijfel nog of ik die ga spoelen, dat moet ik uiterlijk dinsdag doen)
- Extreme US x elite v Special D (gaan we sowieso spoelen aankomende week)

Mijn elite pref sport merrie van Uphill is net bevallen, de veulenhengstigheid slaan we over en dan gaan we spoelen. Maar nog géén idee waarmee ik haar wil insemineren. Ik neig nu naar Succession. Deze merrie wil ik dit jaar zelf niet laten dragen.
En mijn laatste merrie (Tuschinski) verwacht volgende week haar veulentje, voor haar weet ik het ook nog niet. Misschien wil ik haar wel verkopen (als ze nu eens een merrieveulentje geeft), dus dan zou een eventuele nieuwe eigenaar ook een keuze voor een hengst kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door carola op 21-05-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:13

Oeps 2x

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:31

Onze Toby (Ferguson x Uphill) in de wei :D
Afbeelding

Afbeelding

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:38

Mooi aansprekend dier, mooi blesje ook.

shadow33
Berichten: 145
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:00

mooie veulens zie ik voorbij komen!
en leuk om alle hengstenkeuzes te volgen.

Bij mijn connaisseur merrie heb ik nu een Nacho veulen van een week oud. Bij haar is de stokmaat wel een dingetje. Het is tot nu toe haar grootste veulen. Helaas is het wel een hengst.
Ik heb getwijfeld om terug te dekken, maar ik ga toch voor Extreme u.s voor volgend jaar. Morgen kan ze geïnsemineerd op de veulenhengstigheid
Afbeelding
Afbeelding

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:10

En we hebben het laatste veulen van mijzelf dit jaar!
Mijn merrie Dana Viola is om 19 uur vanavond bevallen van een donkerbruin merrieveulen. Eíndelijk een merrie uit Dana, na 4 hengsten op rij.
In een half uur stond ze al, snel naar stal gebracht en daar stond ze binnen no time te poepen en te drinken. Dana was weer gigantisch makkelijk en lief. Zo'n fijne merrie is het.

En dat brengt de stand dit jaar gewoon op 5 merrieveulens (van de 5)! Dat verzin je toch niet? Heerlijk na jaren vol hengstveulens.
Dit houdt wel in dat ik echt serieus moet gaan nadenken wie / wat ik dit jaar wil gaan verkopen. Het merrieveulen van Gaudi is al verkocht, maar 4 veulens van een jaargang aanhouden vind ik wel veel. Dan één van de twee van Danita toch verkopen? Of die van Bleu? Of Dana of Bleu zelf verkopen? Kortom; weer genoeg om over na te denken.
Voor 2024 heb ik er ook al weer best wat drachtig en wat embryo's in draagmerries zitten, dus ik moet nu wel keuzes gaan maken anders word het veeeeeel te gek met zoveel paarden van mijzelf.

Lavitabella

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:19

Gefeliciteerd! Lastige keuze. Volgens mij is het dit jaar het jaar van de merries. := Zie het veel voorbij komen!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 01:21

Gefeliciteerd Carola!

Hier hetzelfde dilemma, ik heb nu 3 merries van mezelf, maar wil eigenlijk graag niet meer dan 2 aanhouden..

Gisternacht geboren: merrieveulen v. Escolar x Rheingau
Afbeelding

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 02:25

Gefeliciteerd Carola en Vulina!

En wat een luxe zoveel merries, wij willen graag een opvolger maar krijgen maar geen (geschikte) merrie. Zul je zien dat het volgend jaar allebei merries zijn..

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 05:58

Aangezien wij de 2 voorbije jaren een merrieveulen hadden en we die bijgehouden hebben moet ik ons hengstveulen van dit jaar verkopen... echt zonde want ik ben er compleet gek van, maar er is al wel heel veel interesse voor.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:06

Ik heb pas 2 paarden verkocht dus hier is plaats voor een extra merrieveulen (mag samen opgroeien met ons merrieveulen van dit jaar).

Ik schrik wel een beetje van de prijzen :+

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:07

Misschien ook interessant voor de Nederlandse fokkers?

https://www.belgian-warmblood.com/sites ... NGSTEN.pdf

Lijst me hengsten die voldoen aan de gezondheidsnormen van het BWP (degene die Certified staan). Opgevraagd bij alle hengsten met minstens 2 veulens ingeschreven in het stamboek over de afgelopen 5 jaar.

We staan nog in onze kinderschoenen zoals je ziet :D

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:38

Umeo schreef:
Misschien ook interessant voor de Nederlandse fokkers?

https://www.belgian-warmblood.com/sites ... NGSTEN.pdf

Lijst me hengsten die voldoen aan de gezondheidsnormen van het BWP (degene die Certified staan). Opgevraagd bij alle hengsten met minstens 2 veulens ingeschreven in het stamboek over de afgelopen 5 jaar.

We staan nog in onze kinderschoenen zoals je ziet :D


Everdale wffs positief en wel certified.
Dat doet direct de vraag rijzen wat de gezondheidsnormen van bwp zijn.
Dan veeft kwpn wel veel duidelijker info ( waarvan de nauwkeurigheid weer betwijfeld wordt; cf de huidige discussie over de fokwaardes)

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:55

Ze zijn bij het BWP nochtans veel strenger dan bij het KWPN. (BWP is één van de strengste - algemeen geweten).

WFFS is ook helemaal niet opgenomen in het label. :o

[i]Dit label wordt toegekend aan alle dressuurhengsten goedgekeurd voor stamboeken lid van de WBFSH en waarvan een ondertekend VETERINAIR CERTIFICAAT wordt afgeleverd. Dit certificaat bevestigt dat de hengst geen röntgenologische tekenen vertoont van osteochondrose (OC/OCD) ( knieën, springgewrichten en kogels voor en achter) en van naviculaire aandoeningen. Dat de hengst normale voortplantingsorganen heeft en is geclassificeerd met een maximale cornagegraad I of II (volgens Havemeyer).

Als basis werd er een lijst opgesteld van de gekeurde dressuurhengsten in een stamboek van de WBFSH waarvan minstens 2 veulens werden ingeschreven in het BWP stamboek in de afgelopen 5 jaar. In de lijst werden de hengsten, waarvan geen uitbater gekend is of waarvan bekend is dat ze overleden zijn, niet weerhouden.

De hengstenhouders van de hengsten werden persoonlijk aangeschreven met de vraag om het ondertekende veterinair certificaat voor 1 mei 2023 terug te bezorgen.



Inmiddels werden al verschillende gezondheidscertificaten ontvangen. Voor de publicatie is er geopteerd om de volledige basislijst te hanteren waarbij “CERTIFIED” vermeld staat bij de hengsten waarvan een volwaardig veterinair certificaat werd ontvangen. Dit label staat ook gepubliceerd bij hengsten die tijdens de 1ste fase (diergeneeskundig) van de BWP hengstenkeuring een gunstig advies kregen.
[/i]

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:41

Umeo; hoezo schrik je van de prijzen van veulens? Vind je ze te duur of te goedkoop? Qua kostprijs heb je gewoon 4000 euro nodig voor een normaal veulentje. Ik vind zelf dat de fokker niet de hobby van de ruiters hoeft te sponseren.

En ik vind de site een beetje wazig. Dat gezondheidscertificaat, wat zijn dat precies voor eisen dan? Ik kan niet vinden wat het inhoud. Ik vind de KWPN site een stuk completer qua informatie over hengsten. Maar ja, helaas staan daar dus wel alleen de KWPN hengsten op.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:17

Citaat:
Dat gezondheidscertificaat, wat zijn dat precies voor eisen dan?


Staat in het bericht boven het jouwe.

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:27

Ik geef mijn veulens ook niet cadeau

Vulina. Blijvertje?

Toch lastig als je ineens zoveel merrie veulens fokt. Moeten er keuzes gemaakt worden. Succes ermee :j

Mijn valk hengst veulen heb ik leuk kunnen verkopen naar het buitenland.


Nog twee veulentjes die verkocht moeten.
Een valk merrie veulen uit mijn nrps voorlopig keur merrie van Formidable x Rhodium x democraat
En een Nashville star x Formidable x Hofnar

Ik moet hiervan nog goede videos maken. Is er nog niet echt van gekomen

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:28

Umeo schreef:
Ik heb pas 2 paarden verkocht dus hier is plaats voor een extra merrieveulen (mag samen opgroeien met ons merrieveulen van dit jaar).

Ik schrik wel een beetje van de prijzen :+


Alles word duurder om ons heen. Dus logisch dat de veulen prijzen ook stijgen.
En inderdaad met 3500-4000 ben je pas uit de kosten. ( zal wel verschillen per fokker, ligt er aan hoe je ze huisvest bv. De wei in jagen en niet meer op stal of ze nog wel op stal en bijvoeren)
Ik vind tussen de 5000-7000 een normale prijs.
Maar hoor ook fokkers die dat veel te weinig vinden

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:37

s0173957 schreef:
Citaat:
Dat gezondheidscertificaat, wat zijn dat precies voor eisen dan?


Staat in het bericht boven het jouwe.


Ja, maar dat zijn toch al de standaard eisen van alle warmbloedstamboeken? Ik snap even niet zo goed in welk opzicht dit nu 'extra' of een meerwaarde heeft? Hengstenhouders moeten al die papieren opsturen en mogen dan op die website staan?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:19

AM_Horses schreef:
Ik geef mijn veulens ook niet cadeau

Vulina. Blijvertje?

Toch lastig als je ineens zoveel merrie veulens fokt. Moeten er keuzes gemaakt worden. Succes ermee :j

Mijn valk hengst veulen heb ik leuk kunnen verkopen naar het buitenland.
[ Video ]

Nog twee veulentjes die verkocht moeten.
Een valk merrie veulen uit mijn nrps voorlopig keur merrie van Formidable x Rhodium x democraat
En een Nashville star x Formidable x Hofnar

Ik moet hiervan nog goede videos maken. Is er nog niet echt van gekomen


Ah zo zonde dat ie verkocht is, ik vond hem zo gaaf. Gaan ze hem voor de hengstenkeuring doen? dat hoop ik toch wel :D Zou tof zijn om af en toe nog eens wat van hem te horen :D

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:38

carola schreef:
Ja, maar dat zijn toch al de standaard eisen van alle warmbloedstamboeken? Ik snap even niet zo goed in welk opzicht dit nu 'extra' of een meerwaarde heeft? Hengstenhouders moeten al die papieren opsturen en mogen dan op die website staan?



Niet dus... bij KWPN bv zijn sommige OCD's wel toegelaten, net als bij de Duitse stamboeken (nog wat lakser in sommige gevallen) of Z en AES.

Bij BWP is geen enkele OCD toegelaten, waar die zich ook mag bevinden. BWP is het strengste stamboek van allemaal als het gaat over foto's.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:43

Ik meen toch te mogen zeggen dat onze Escolar goed gelukt is ;)


Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:45

Holy crap wat draven zeg!!