Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:55

s0173957 schreef:
Ik meen toch te mogen zeggen dat onze Escolar goed gelukt is ;)

[ Video ]


Oeh die is zeker goed gelukt! <3

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:05

Lekker veulen S04982580!!!

Maar het is toch algemeen bekend dat OCD´tjes ook een niet-erfelijke oorsprong kunnen hebben? Bijvoorbeeld een klap in de opfok? Of jonge hengsten die keurig zijn geopereerd en dáárna keurig schone rontgenfoto's kunnen aanleveren?
Ik snap nog steeds niet de meerwaarde van die website van Umeo, sorry.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:16

Zulke informatie is van Duitse hengsten (bv.) toch niet beschikbaar?

Bij Paul S. kan je nu perfect zien welke hengsten van de lijst voldoen aan de gezondheidseisen en welke niet.
Toch altijd een mooie extra.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:46

Heel fijn veulen. Mooi veertje erin!

Hier de Tango merrie vanochtend op 18 dragen drachtig gescand van O’frederic. :)

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:56

Ja maar Umeo; zijn die gezondheidseisen reeel en wat zegt dat over de erfelijkheid? Ook Duitse hengsten moeten toch cornage vrij zijn en dergelijke?

Simpie; fijn!

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:08

Gaaf veulen!

Op wat voor manier verkopen jullie de veulens meestal? Hebben de meesten hier al een heel netwerk of via sporthorses en of veilingen?

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:05

s0173957 schreef:
Ik meen toch te mogen zeggen dat onze Escolar goed gelukt is ;)

[ Video ]


Heel erg gaaf veulen!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:23

carola schreef:
S04982580!!!


:') :')

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:24

Fijn veulen inderdaad! Mijn Escolar lijkt ook echt heel goed, alhoewel ze nog maar 1,5 dag oud is :j

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:32

Om nog even terug te komen op de verkoopprijzen van veulens.

Ik fok zelf ook dus weet wat het kost. Een veulen van 6,7 of 8k vind ik echt super realistisch. Het gaat er mij eerder om dat ik steeds vaker prijzen voorbij zie komen als in 13k-15k voor een normaal net veulen (wel vaak in Duitsland).

Ofwel heb ik gewoon een dure smaak :o :D

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:37

Voor normale veulens vind ik dat ook veel geld. Maar voor kwaliteit veulens betaal je nu eenmaal..

Mijn hengstje van dit jaar, uit een redelijk gewone moeder, verwacht ik echt geen 15k voor. Maar van andere veulens die ik nu heb, weet ik dat ze dat echt wel mogen opbrengen.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:40

Vragen is nog wel iets anders dan krijgen.

Maar het ligt natuurlijk ook heel erg aan het lijntje waar ze uit komen hè.
Er spelen veel factoren mee.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:45

Maar er is verschil in wat ze mogen opbrengen en wat ze daadwerkelijk op brengen.

Vaak tenminste.
Ja de echte toppers verkopen zich wel.

Ik vind het ook belangrijk dat een veulen op een goed adres komt. Dat het past zeg maar.

Ik heb altijd wel in mijn achterhoofd dat ze wel weg moeten. Want aanhouden lijkt leuk maar kost ook echt veel geld. Ik heb toevallig nu 2 -3 jarige
Als je zelf niet veel kunt en je brengt ze weg loopt je portemonnee leeg.
Laatst bijgewerkt door baudyh op 26-05-23 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:49

Nou ja, laat ik het dan anders zeggen, dan verkoop ik ze gewoon niet. Ik ga echt geen veulen weg doen voor 7k, uit een hele goede moederlijn, die extra kan lopen, en waarvan ik weet dat wanneer ik haar in de fokkerij inzet later, haar er dan makkelijk weer uit verdien. Dan is de optelsom heel makkelijk.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:01

Voor kleine fokkers is dat wel anders è Vulina, de hebben dikwijls niet de ruimte om ze toch nog bij te houden.
Ik heb zo de Valdiviani van vorig jaar wel bijgehouden, daar was gewoon niks vraag naar (vos merrieveulen) terwijl ik dat echt een heel tof ding vond (niet zo eentje als onze Escolar, maar gewoon een goed veulen).
Ik vroeg 8 (komt uit een hele goeie Duitse lijn) en er was gewoon geen interesse.

Nu zet ik dit filmpje van onze Escolar op FB en ik heb binnen het uur 4 serieus geïnteresseerde partijen terwijl ik nu toch een pak meer vraag.

Een spectaculaire verkoopt zichzelf, de minder spectaculaire maar gewoon goeie veulens geraak je voor degelijk geld, zonder vast afzetpubliek, niet kwijt.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:06

Vulina schreef:
Nou ja, laat ik het dan anders zeggen, dan verkoop ik ze gewoon niet. Ik ga echt geen veulen weg doen voor 7k, uit een hele goede moederlijn, die extra kan lopen, en waarvan ik weet dat wanneer ik haar in de fokkerij inzet later, haar er dan makkelijk weer uit verdien. Dan is de optelsom heel makkelijk.


Ben ik niet helemaal met je eens want aanhouden kost ook veel geld.
Je verkoopt ze dus niet voor 6k bv. Dan komt er minimaal 2k per jaar bij ( dan moet er niks ergs gebeuren) dan zit je met 3 jaar op 12K en dan begint het pas.

Vb ik heb nu een 3 jarige eerst een maandje ( 5 weken)in training gehad ( 1200 euro) en door naar de eptm test ( 2600 nog iets)
Bellen na een maand op . Kreupel haal maar weer op. Want die dagen die ze mist heeft ze echt nodig. Dus ze haalt het niet.
Nou krijg nog iets geld terug , maar ben al
Een kleine 3000 kwijt en heb nog steeds een 3 jarige vb merrie. Moet de wei maar weer in en volgend jaar maar weer verder kijken.
Dan staat de teller volgend jaar al op 17k.
Dan verkoop ik ze liever voor 6k
Wat prima uit kan. En je blijft altijd de fokker.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:11

s0173957 schreef:
Voor kleine fokkers is dat wel anders è Vulina, de hebben dikwijls niet de ruimte om ze toch nog bij te houden.
Ik heb zo de Valdiviani van vorig jaar wel bijgehouden, daar was gewoon niks vraag naar (vos merrieveulen) terwijl ik dat echt een heel tof ding vond (niet zo eentje als onze Escolar, maar gewoon een goed veulen).
Ik vroeg 8 (komt uit een hele goeie Duitse lijn) en er was gewoon geen interesse.

Nu zet ik dit filmpje van onze Escolar op FB en ik heb binnen het uur 4 serieus geïnteresseerde partijen terwijl ik nu toch een pak meer vraag.

Een spectaculaire verkoopt zichzelf, de minder spectaculaire maar gewoon goeie veulens geraak je voor degelijk geld, zonder vast afzetpubliek, niet kwijt.


Dat klopt zeker. Ik had 2 jaar achter elkaar echt goede veulens van Kaygo.
Geen hond die er naar vroeg en ze waren beide mooi, goed lopen.
Dus nu overstag en populaire gefokt.

Ik heb nu een heel goed McLaren veulen en ja dan is er veel vraag en die had ik ook al
Goed kunnen verkopen. Maar daar gaan we maar eens mee avonturen en houden we.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:48

Vulina schreef:
Voor normale veulens vind ik dat ook veel geld. Maar voor kwaliteit veulens betaal je nu eenmaal..

Mijn hengstje van dit jaar, uit een redelijk gewone moeder, verwacht ik echt geen 15k voor. Maar van andere veulens die ik nu heb, weet ik dat ze dat echt wel mogen opbrengen.


Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik geen ervaring/beeld heb van de huidige marktprijzen en al zeker niet wat je als particulier vraagt voor een echt goed veulen.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:14

Ik vind particulier verkopen best moeilijk, al helemaal voor een goede prijs. Veulen goed op de video krijgen vind ik sowieso ook al een ding. En mijn netwerk is zo beperkt dat ze niet zomaar naar mij toe komen. Ik twijfel daardoor ook best om dit veulen aan te houden. Vos merrie met een goede moederlijn. Kleur vind ik wat minder maar haar moeder is nu 15 dus misschien wel een goede kans al als opvolger! Moeder geeft namelijk makkelijker hengsten dan merrie's. Ondanks de vos kleur vind ik haar wel echt super knap. Dus stiekem overtuigd ze mij om vosjes leuk te vinden.

Ik heb ook getwijfeld om haar aan te melden bij de veiling in Borculo maar dan ben je ook niet zeker van de prijs.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:29

Lavitabella schreef:
Ik vind particulier verkopen best moeilijk, al helemaal voor een goede prijs. Veulen goed op de video krijgen vind ik sowieso ook al een ding. En mijn netwerk is zo beperkt dat ze niet zomaar naar mij toe komen. Ik twijfel daardoor ook best om dit veulen aan te houden. Vos merrie met een goede moederlijn. Kleur vind ik wat minder maar haar moeder is nu 15 dus misschien wel een goede kans al als opvolger! Moeder geeft namelijk makkelijker hengsten dan merrie's. Ondanks de vos kleur vind ik haar wel echt super knap. Dus stiekem overtuigd ze mij om vosjes leuk te vinden.

Ik heb ook getwijfeld om haar aan te melden bij de veiling in Borculo maar dan ben je ook niet zeker van de prijs.


Vergis je ook niet wat je nog allemaal kwijt bent aan geld en tijd als je via een veiling verkoopt. Wij hebben de laatste paar veulens verkocht met hulp van veulentekoop.nl Zij maken de video (nemen witte hekjes en toeters en bellen mee) en hebben ook een heel netwerk, wij weten wel hoe wij het voortaan doen.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:30

Ik heb 2 fokmerries
De veulens van mijn Le vivaldi x sunny boy gaan niet weg onder de 15 k.
Maar die heeft een zeer goede moederlijn hoef ik geen moeite voor te doen om te verkopen.
(die is nu drachtig van Negro als dat een hengstveulen wordt is deze al verkocht) haar embryo is al verkocht.
Mijn ander merrie upper-class x jazz heeft nu een veulen van Ferguson en is met 1 week oud ook al verkocht voor boven de 9 k.

En ik ben gewoon een particulier maar geen moeite om de veulens van beiden fokmerrie te verkopen.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:56

splenius schreef:
Ik heb 2 fokmerries
De veulens van mijn Le vivaldi x sunny boy gaan niet weg onder de 15 k.
Maar die heeft een zeer goede moederlijn hoef ik geen moeite voor te doen om te verkopen.
(die is nu drachtig van Negro als dat een hengstveulen wordt is deze al verkocht) haar embryo is al verkocht.
Mijn ander merrie upper-class x jazz heeft nu een veulen van Ferguson en is met 1 week oud ook al verkocht voor boven de 9 k.

En ik ben gewoon een particulier maar geen moeite om de veulens van beiden fokmerrie te verkopen.


Maar hoe doe je dat dan? Dan zul je toch al wel een netwerk moeten hebben? Ik heb laatst een goede merrie gekocht en die is ook bekend bij de hengstenhouders. Maar niemand van hun weet dat die nu bij mij staat en een veulen heeft? Ik fok dit jaar een veulen samen met een hengstenhouderij, zo probeer ik dus mijn netwerk een beetje groter te maken.

Veulen te koop heb ik met mijn vorige veulen ook gedaan inderdaad!

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:08

Lavitabella schreef:
splenius schreef:
Ik heb 2 fokmerries
De veulens van mijn Le vivaldi x sunny boy gaan niet weg onder de 15 k.
Maar die heeft een zeer goede moederlijn hoef ik geen moeite voor te doen om te verkopen.
(die is nu drachtig van Negro als dat een hengstveulen wordt is deze al verkocht) haar embryo is al verkocht.
Mijn ander merrie upper-class x jazz heeft nu een veulen van Ferguson en is met 1 week oud ook al verkocht voor boven de 9 k.

En ik ben gewoon een particulier maar geen moeite om de veulens van beiden fokmerrie te verkopen.


Maar hoe doe je dat dan? Dan zul je toch al wel een netwerk moeten hebben? Ik heb laatst een goede merrie gekocht en die is ook bekend bij de hengstenhouders. Maar niemand van hun weet dat die nu bij mij staat en een veulen heeft? Ik fok dit jaar een veulen samen met een hengstenhouderij, zo probeer ik dus mijn netwerk een beetje groter te maken.

Veulen te koop heb ik met mijn vorige veulen ook gedaan inderdaad!



Ja klopt heb wel een netwerk
En de hengstenhouder weet ook welke merries ik heb.
Dus die komt ook vaak als 1e kijken.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:09

Ja precies! Dat moet ik nog gaan opbouwen. Dat vind ik best lastig maar iedereen is uiteindelijk zo begonnen.

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:13

Dit laatste heb ik ook inderdaad.
Ik begin eigenlijk nog maar net met het hele fokken. Dus nog totaal geen netwerk.
Ik heb met het budget wat ik had best wel een interessante merrie gekocht vind ik zelf, met de nodige sport en predicaten in de moederlijn. Voor degene die het interessant vinden hier de link:
https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1 ... highness-b
Het is ook echt een mooie merrie, met een supersterk achterbeen. Ik wil haar misschien ooit nog een jaar leeg laten om haar te proberen naar de z2 te rijden. Dan is ze meteen Elite +sport erbij. Dat was het plan als ze nu een merrie had gekregen, nu het een hengst is ga ik eerst even doorfokken.

Haar livius merrie veulen wilde ik vorig jaar perse 8k voor hebben. Niet gelukt, dus die heb ik gehouden. Dit jaar een hengstveulen, dus die moet echt wel weg, maarja via welke weg daar twijfel ik nog een beetje aan.
Want die wat betere veilingen betaal je inderdaad best wel veel aan inschrijfkosten en afslagbedragen ed. Als ze dan alsnog maar voor 4 of 5k weggaan, dan houdt je er nog niks aan over..