Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:48

misterA schreef:
Een hengst die mij echt is opgevallen in de rubriek van de G.P. hengsten OP DE H.K. is Jerenzo Texel. Eigenlijk de enige die alle oefeningen met speels gemak, zonder spanning en correct liet zien. Een blij paard die met zijn amazone gewoon strand en bosritten combineert met het andere werk.
Een verademing om te zien.

Er woeden hele discussies over karakter. Nou, ik ben bij hele hengstenlijnen helemaal afgehaakt. Bijvoorbeeld Olivi en echt alles wat daarna komt, t/m Hitmaker. Jameson, afschuwelijk om naar te kijken. Hormonen of niet, moederlijnen doen er niet toe om alsnog overstag te gaan. Voor mij is het echt een selectiecriterium. Er is keuze genoeg in de beschikbare hengsten momenteel.


Jerenzo heb ik altijd al een heel sympathiek en fijn paard gevonden.

Ook 1 die de hele basissport heeft doorlopen. Net als een Jersey: daar kijk ik ook graag naar.

Ik vraag me echt af of dat niet ook verschil maakt.
Ze rustig in het niveau laten groeien, proeftechnisch ook alles stap voor stap opbouwen.

Dat moet toch haast een andere leerschool zijn voor de paarden als je het hebt over rijbaardheid, dan thuis de oefeningen leren en dan alleen de hengstencompetitie en daarna subtop de baan in?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:14

Dat ben ik met je eens, Marieke.
Het karakter en alles wat daarmee heeft te maken, probeer ik in te schatten, te doorgronden al voordat de hengst goedgekeurd wordt. Om vooral wat van de erfelijke component te weten te komen.
Laatst bijgewerkt door misterA op 13-02-23 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:15

misterA schreef:
Een hengst die mij echt is opgevallen in de rubriek van de G.P. hengsten OP DE H.K. is Jerenzo Texel. Eigenlijk de enige die alle oefeningen met speels gemak, zonder spanning en correct liet zien. Een blij paard die met zijn amazone gewoon strand en bosritten combineert met het andere werk.
Een verademing om te zien.

Er woeden hele discussies over karakter. Nou, ik ben bij hele hengstenlijnen helemaal afgehaakt. Bijvoorbeeld Olivi en echt alles wat daarna komt, t/m Hitmaker. Jameson, afschuwelijk om naar te kijken. Hormonen of niet, moederlijnen doen er niet toe om alsnog overstag te gaan. Voor mij is het echt een selectiecriterium. Er is keuze genoeg in de beschikbare hengsten momenteel.


Dat deed ie al in het VO kan ik me herinneren, sprong toen als 4 jarige al zo makkelijk wisseltjes.

Olivi gaf echt draken ja, voor de fokkerij denk ik ook dat het alleen maar goed is om meer te focussen op goede en bewerkbare karakters.
Jij hebt mij daarin ook andere inzichten gegeven.

Jersey viel mij ook positief op tijdens de HK trouwens, heeft zich fijn ontwikkeld.

Voor een rijpaard sluit ik me bij c_alsemgeest aan, qua fok kun je niet kritisch genoeg zijn.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:27

misterA schreef:
Dat ben ik met je eens, Marieke.
Het karakter en alles wat daarmee heeft te maken, probeer ik in te schatten, te doorgronden al voordat de hengst goedgekeurd wordt. Om vooral wat van de erfelijke component te weten te komen.


En kijk je dan vooral naar de hengst zijn gedrag tijdens de bezichtigingen of ook wat je ziet/hoort in de wandelgangen?

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:51

michaz81 schreef:
Ook apart dat artikel over Expression. Vragen over waar hij in de tussentijd is geweest , worden niet beantwoord.....


Ja beetje raar dat dat er zo staat. Hij was gewoon in de dekdienst dus zal ongetwijfeld gewoon bij van Norel op stal hebben gestaan

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:04

Lavitabella schreef:
misterA schreef:
Dat ben ik met je eens, Marieke.
Het karakter en alles wat daarmee heeft te maken, probeer ik in te schatten, te doorgronden al voordat de hengst goedgekeurd wordt. Om vooral wat van de erfelijke component te weten te komen.


En kijk je dan vooral naar de hengst zijn gedrag tijdens de bezichtigingen of ook wat je ziet/hoort in de wandelgangen?

Ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen dus ook informatie van derden. En dan nog kan je later voor verrassingen komen te staan.
Voordat Extreme naar NL kwam werd ik al getipt om eens op die hengst te letten. Na het V.O. had ik wel zoveel informatie om hem royaal in te zetten. En nu ik hem heb terug gezien in D.B. ,heb ik daar geen spijt van. Over een paar weken verwacht ik de eerste veulens. Dat alles vergemakkelijkt de keuzes voor komend jaar.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:18

baudyh schreef:
michaz81 schreef:
Ook apart dat artikel over Expression. Vragen over waar hij in de tussentijd is geweest , worden niet beantwoord.....


Ja beetje raar dat dat er zo staat. Hij was gewoon in de dekdienst dus zal ongetwijfeld gewoon bij van Norel op stal hebben gestaan


Ik heb hem daar inderdaad gewoon op stal zien staan in zomer 2021.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:10

Meer mensen de hengsten bekijken bij Reesink in Uden vanavond?

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:46


lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:29

Wij gaan donderdag naar eibergen :D

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:37

fokfanaat schreef:
Meer mensen de hengsten bekijken bij Reesink in Uden vanavond?


Yep, ben net weg. Interessante avond.
Wat vond jij?

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:03

misterA schreef:
Een hengst die mij echt is opgevallen in de rubriek van de G.P. hengsten OP DE H.K. is Jerenzo Texel. Eigenlijk de enige die alle oefeningen met speels gemak, zonder spanning en correct liet zien. Een blij paard die met zijn amazone gewoon strand en bosritten combineert met het andere werk.
Een verademing om te zien.


Op wat voor merrie zou je hem aanparen?

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:05

Fokker321 schreef:
misterA schreef:
Een hengst die mij echt is opgevallen in de rubriek van de G.P. hengsten OP DE H.K. is Jerenzo Texel. Eigenlijk de enige die alle oefeningen met speels gemak, zonder spanning en correct liet zien. Een blij paard die met zijn amazone gewoon strand en bosritten combineert met het andere werk.
Een verademing om te zien.


Op wat voor merrie zou je hem aanparen?

Geen, mooie brave simpele ruin die zijn werk doet.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:26

Ik vond het een super leuke opzet. Toch fijn rustiger en serieuzer dan een hengstenshow.

karinna
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:28

fokfanaat schreef:
Meer mensen de hengsten bekijken bij Reesink in Uden vanavond?

Ja. Net thuis. Vond het een aangename avond. Mooie, sympathieke hengsten gezien. Vond het wel jammer dat Frankie Lee er niet was.

Lavitabella

Berichten: 1709
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:28

misterA schreef:
Lavitabella schreef:

En kijk je dan vooral naar de hengst zijn gedrag tijdens de bezichtigingen of ook wat je ziet/hoort in de wandelgangen?

Ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen dus ook informatie van derden. En dan nog kan je later voor verrassingen komen te staan.
Voordat Extreme naar NL kwam werd ik al getipt om eens op die hengst te letten. Na het V.O. had ik wel zoveel informatie om hem royaal in te zetten. En nu ik hem heb terug gezien in D.B. ,heb ik daar geen spijt van. Over een paar weken verwacht ik de eerste veulens. Dat alles vergemakkelijkt de keuzes voor komend jaar.


Bedankt voor je antwoord! Ik moet ook wat meer de evenementen gaan bezoeken die er gepland staan. Ik kom voor die informatie te weinig op plekken dus dat moet even anders. Ook fijn dat ik hier het een en ander kan leren en lezen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 23:37

karinna schreef:
fokfanaat schreef:
Meer mensen de hengsten bekijken bij Reesink in Uden vanavond?

Ja. Net thuis. Vond het een aangename avond. Mooie, sympathieke hengsten gezien. Vond het wel jammer dat Frankie Lee er niet was.

Was Filou er wel?

karinna
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:40

yvonnepuntnl schreef:
Was Filou er wel?

Nee, die ook niet.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:45

Filou was heel ernstig geblesseerd, ze hopen dat hij eind van het jaar weer in training kan.

AM_Horses

Berichten: 2614
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 00:25

Wat leuk dat jullie er waren. Hoe was de jonge secret?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 00:57

Fokker321 schreef:
misterA schreef:
Een hengst die mij echt is opgevallen in de rubriek van de G.P. hengsten OP DE H.K. is Jerenzo Texel. Eigenlijk de enige die alle oefeningen met speels gemak, zonder spanning en correct liet zien. Een blij paard die met zijn amazone gewoon strand en bosritten combineert met het andere werk.
Een verademing om te zien.


Op wat voor merrie zou je hem aanparen?

Geen, mooie brave simpele ruin die zijn werk doet.[/quote]


En dat is ook precies de hengst die bij de meeste merries past om een fijn ongecompliceerd paard te fokken. En misschien nog wel meer G.P. paarden brengt dan veel minder simpele hete hengsten.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 01:00

karinna schreef:
fokfanaat schreef:
Meer mensen de hengsten bekijken bij Reesink in Uden vanavond?

Ja. Net thuis. Vond het een aangename avond. Mooie, sympathieke hengsten gezien. Vond het wel jammer dat Frankie Lee er niet was.

Hij was er wel maar stond op stal met een lichte blessure.
En verder ben ik het helemaal met je eens, Karinna.

karinna
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 02:40

Dat vind ik nu jammer MisterA, had hem graag gezien.
Hopen dat hij snel weer de oude is.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:36

AM_Horses schreef:
Wat leuk dat jullie er waren. Hoe was de jonge secret?

Jammer wist niet dat het gisteren was. Ben ook heel benieuwd naar de secret.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:46

Wat hebben er veel een blessure dan, jammer. Dekken ze wel?
Ik wist ook niet dat er iets was haha.

Zijn de eerste merries vd fokkers hier al binnenkort uitgerekend?