Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:30

Nou ja, de halsrichting is opwaarts.

Lendenpartij en croupe verdienen niet de schoonheidsprijs vind ik zelf.
Kort voorbeen ook. De romprichting vind ik neerwaarts, maar goed.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:04

Zou hij een groeispurt kunnen hebben gehad?

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:53

Afgelopen hk werd nogmaals bij Pontiac gezegd: Als commissie wilden we heel graag een Total US keuren.

Tsjah, als dat de boventoon voert.
Vind het wel een leuk sportpaard.

Vond de Don Juan de hus uit dezelfde moeder wel eentje die bleef hangen. Houd van dat type.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:56

Ik vind er zo op stand weinig aan eigenlijk. Heb hem niet zien lopen.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:10

Ik ben uit interesse de verslagen van Pukpaleisje aan het teruglezen en de discussies die daaruit voortvloeien, en dan zie je ook dat er toen al hengsten werden goedgekeurd, omdat ze van vader xyz zijn.

Ik ben benieuwd wat de mening tegenwoordig is over blind keuren. Al zal dat bij de hengsten lastiger zijn dan bij de merries.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:18

Ik snap wel dat ze graag wat van dat bloed willen goedkeuren, helaas lijkt Total US zelf beter te zijn dan hoe hij fokt. Ik heb hem (Pontiac) wel zien lopen maar om heel eerlijk te zijn kan ik het me niet zo goed meer herinneren wat vaak betekent dat het geen indruk heeft gemaakt. :o Maar goed, sommige hengsten kunnen een paar jaar later positief verassen. We gaan het zien.

Blind keuren an sich ben ik wel voorstander van maar gaan ze toch niet doen omdat de sport/ prestaties in de moederlijn zwaar meewegen.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:37

Pontiac heeft bij mij ook niet veel indruk gemaakt, maar ik snap wel dat Total US bloed ook wel gewild is. Toto jr. is er al zó veel. Op die foto's van het KWPN zijn ze natuurlijk ook nog maar 3 jaar. Soms kunnen ze op die leeftijd er ook net wat gunstiger of ongunstiger op staan dan een paar jaar later.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:06

Dit jaar werd er toch ook eentje doorverwezen die liep als een krant maar puur vanwege de bloedvoering. Ik vind daar wel wat van. Een niet bijzondere hengst geeft niet ineens betere nakomelingen omdat zijn bloedlijn zo interessant is :+

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:42

Wat vinden jullie dan van de premiehengst van Vaderland. Nog nergens goedgekeurd maar wel al te dekking voor 1100 euro. Of ben ik nou de enige die dat helemaal niks vind.

Zag trouwens dat blue horse zackery aangekocht is door van uytert en stal brouwer.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:46

Ik heb een schurft hekel aan het aanbieden van niet goedgekeurde hengsten voor zo'n prijs. Dat verschil tussen de jonge goedgekeurde springhengsten tegenover de prijzen voor de dressuurhengsten is sowieso idioot.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:16

Ik vind dat ook erg veel en geld voor een niet gekeurde hengst en ik vertik ook om dat te betalen. Zeker als je voor hetzelfde geld een gekeurde hengst kunt gebruiken.

Weet uit het verleden dat er wel hengsten waren die dekten en die zouden aangeboden worden. Zouden ja, want dat is nooit gebeurd en dan zit je als fokker met een blauw papier. Gezellig is anders.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:16

Schijnbaar is er vraag naar, anders zou het niet gebeuren. En mocht er iets gebeuren waardoor de hengst niet wordt goedgekeurd snijdt de gretige fokker die 'm al gebruikt heeft alleen zichzelf in de vingers.

Willemiens

Berichten: 948
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:42

Wat vinden jullie van de Secret zonen die nu in Nederland worden aangeboden?
De meningen over Secret zijn verdeeld maar ben dan benieuwd of jullie wel een zoon zullen gebruiken?
Dan heb ik het over een Secret lover, Sarai L, Succession etc

Ik overweeg zelf Succession of Sarai L voor dit jaar

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:21

Net het filmpje van Sarai L gezien maar ik vind het echt een heerlijk dier om te zien. Zo los en makkelijk bewegen. Ben benieuwd hoe hij gaat fokken :)

Willemiens

Berichten: 948
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:26

xmarliez schreef:
Net het filmpje van Sarai L gezien maar ik vind het echt een heerlijk dier om te zien. Zo los en makkelijk bewegen. Ben benieuwd hoe hij gaat fokken :)

Ja ik ben ook wel onder de indruk, zag in de comments van het filmpje dat iemand al een veulen verwacht uit deze hengst.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:33

xmarliez schreef:
Net het filmpje van Sarai L gezien maar ik vind het echt een heerlijk dier om te zien. Zo los en makkelijk bewegen. Ben benieuwd hoe hij gaat fokken :)


Ik ook. Supergaaf dier.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:18

Ik ben nog niet zo overtuigd, vind veel Secret's echt kranten achter in draf. Goede galop hebben ze wel allemaal zonder uitzondering. Secret Lover heeft zich wel goed ontwikkeld vind ik.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:14

Sarai heeft echt een goed achterbeen in draf als je het mij vraagt. Super actief.
In de galop oogt deze nog wat slap maar dat is logisch, hij is nog super jong. Natuurlijke aanleg in de 3 basis gangen is naar mijn idee zeker aanwezig bij deze Secret zoon. Maar ieder zijn mening natuurlijk! :D

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:18

xmarliez schreef:
Sarai heeft echt een goed achterbeen in draf als je het mij vraagt. Super actief.
In de galop oogt deze nog wat slap maar dat is logisch, hij is nog super jong. Natuurlijke aanleg in de 3 basis gangen is naar mijn idee zeker aanwezig bij deze Secret zoon. Maar ieder zijn mening natuurlijk! :D


Ik ben ook Sarai fan hoor. Al vanaf eerste keer in de kooi.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:40

Heb hem nog eens opgezocht, voor mij trekt hij het achterbeen teveel naar de hak op ipv dat hij hem er onder zet. Daardoor beweegt hij ook niet opwaarts met de schoft omhoog. Voor een Secret buigt hij inderdaad aardig. Verder geen verkeerd paard hoor.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:12

Ik vind het zeker geen verkeerde hengst, maar mis wat schoudervrijheid in de draf. Hij heeft wel een mooi knietje, maar ik zou graag iets opwaartser en schoudervrijheid zien. Wellicht komt dat nog als hij zich wat meer ontwikkeld en wat meer kracht gaat krijgen.
Zelf wil ik graag dat ze eerst het verrichtingsonderzoek hebben gelopen, dus ik zal hem dit jaar niet gaan gebruiken. Wellicht in de toekomst wel.
Zijn stalgenoot Powerbank wil ik wel gaan inzetten dit jaar. Misschien zelfs wel op 2 merries, ik ben wel fan van die hengst.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:24

Wat is het stil hier mensen?! En dat terwijl het seizoen begonnen is!
De eerste twee veulens zijn hier geboren en de eerste merrie is ook alweer geïnsemineerd.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:37

carola schreef:
Wat is het stil hier mensen?! En dat terwijl het seizoen begonnen is!
De eerste twee veulens zijn hier geboren en de eerste merrie is ook alweer geïnsemineerd.


Vertel! Heb je foto’s? Wat vroeg trouwens, februari veulens. Zou mijn voorkeur niet hebben in ieder geval.
Waarom nu al insemineren? Dan heb je met een beetje pech een januari veulen.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:31

Suzanne; het zijn 2 veulens van klanten van mij. Het eerste veulen die echt van mijzelf is verwacht ik over een week of 2 (Mauro Turfhorst x elite v Special D), uit een draagmerrie.

We hebben geinsemineerd en gaan over 6 dagen het embryo eruit spoelen. Dan gaat ie nog even in de vriezer, en zetten we dat embryo later dit seizoen in in een draagmerrie. Dus dat word geen januari veulen.

Maar om eerlijk te zijn heb ik liever een januari / februari veulen dan een heel laat (juni / juli) veulen. Met vroege veulens heb je toch een voordeel bij keuringen en veilingen. Vroege veulens eten ook al lekker gras op het moment dat het gras het meest voedzaam is (april / mei). Late veulens gaan pas echt lekker gras mee eten in augustus / september, en dan zit er weinig voedingswaarde meer in.
Omdat ik heel veel veulens hier krijg vind ik het zelf ook wel lekker dat het seizoen zo uitgesmeerd mogelijk word (februari tot juli), 35 veulens in één maand ga ik nooit redden. Maar 35 veulens uitgesmeerd over 5 maanden is prima te doen.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:57

Snap ik hoor. Maar ik heb zelf toch liever een juni juli veulen dan zo’n vroege. Maar vanuit keuringsoogpunt snap ik het. Ook met afspenen is een laat veulen moeilijker.