Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:18

In ieder geval wel slim dat ze drachtig is....
Maar 19 is al vrij oud. En ik zou als koper bang zijn dat je er misschien nog 1 a 2 veulens uit kunt halen en daarna heb je een hele dure grasmaaier staan..... En een 20-21 jarige ga je ook niet meer fanatiek oppakken met rijden.

Ik denk dat je heel blij mag zijn als je 2500-3500 euro krijgt (en dat is dan echt afhankelijk van de rest van de moederlijn, hoeveel talent ze zelf heeft en de conditie van de merrie), en dat is vooral omdat ze drachtig is van een bekende hengst .

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:25

Overigens zou ik zelf bang zijn zo'n merrie te verkopen. Voor hetzelfde geld wordt ze volgend jaar na het veulen en afspenen de handel in gedaan (of erger) .

Ik weet niet wat de reden van verkopen is, maar een dier die niet fanatiek gereden is de afgelopen paar jaar op haar 20e nog als rijpaard op moeten pakken zullen niet veel mensen doen... Zelfde geld voor een merrie die je pas 1 of 2 jaar hebt aanhouden als dure grasmaaier.....

En als fokmerrie is ze ook niet lang meer in te zetten.

kiko

Berichten: 797
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:18

En in bruikleen geven.. is dat geen optie? Dan blijft ze van jou maar iemand zou bijvoorbeeld de stallingskosten op zich kunnen nemen. Dan kost de merrie jou geen geld. Ik ben ook aan het kijken voor zoiets. Ik zoek een speel maatje voor mijn veulen dus dacht als ik er een fokmerrie bij neem maar de prijzen zijn schrikbarend.

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:25

Het is inderdaad een erg lastige leeftijd om een paard nog te verkopen. Het 'productieve' leven heeft ze wel achter zich gelaten, veel kan je niet meer verwachten op die leeftijd. En dan is het inderdaad de vraag of iemand anders een paard dan nog een pensioen wilt geven zónder dat die in de 'productieve' jaren veel aan het paard te danken heeft gehad.

Ik heb zelf ook een 18 jarige merrie staan. Nu nog drachtig en ik wil het dit jaar nog wel een keer proberen, maar wat dan als het niet lukt? Het is niet echt een 'gezelschapspaard' met een makkelijk en lief karakter en rijden is al heel wat jaartjes geleden voor haar, dat lijkt me ook niet meer eerlijk om weer op te pakken. Om eerlijk te zijn denk ik dat ikzelf haar laatste eigenaar zal zijn. Ik wil niet dat ze nog in de handel verdwijnt.

Elisa2

Berichten: 37613
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:37

Lastige leeftijd inderdaad, voor een fokmerrie vrij oud en voor een recreatiepaard lastig dat ze drachtig is met alle risico's van dien. Ik denk qua prijs iets van e2500,-.

Ga met mijn voorgangers mee dat het wel een risico is bij verkoop op deze leeftijd en in deze toestand dat ze in de handel beland.

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:53

Eens met de reacties. Veulen zal verkocht worden en merrie zal de handel ingaan en waarschijnlijk op een manege belanden voor de laatste jaren.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:44

Suzanne F. schreef:
Eens met de reacties. Veulen zal verkocht worden en merrie zal de handel ingaan en waarschijnlijk op een manege belanden voor de laatste jaren.


Dat hoeft niet perse, maar de kans is wel groot idd.

Ik kijk juist graag naar die oudere merries als ik een paard zoek. Mijn huidige recreatiepaard was ook al 20 toen ik haar kocht en daar rijden we een paar keer per week mee buiten. Ze heeft zo haar mankementjes, maar die heb ik ook :D . Zolang je er rekening mee houdt en ze nog blij is en goed in haar vel zit, is het prima toch.

Een van onze andere merries was een oudere, uitgemolken fokmerrie (icsi) die voor recreatie aangeboden werd. Zij was in onze ogen vrij snel niet geschikt meer om te rijden (oud schoftprobleem), maar te goed als grasmaaier of om in te slapen. Zelf veulens krijgen kon ze helaas niet meer, want haar baarmoeder was te slecht. We hebben haar aangeboden bij een kliniek als pleegmerrie, want ze was gek met veulens. Ze heeft ook nu weer een veulentje aan de voet om op te voeden. Een mooie oplossing imo, merrie blij, wij blij, eigenaren van een moederloos veulen blij :) . Als het over een paar jaar niet meer gaat, komt ze of terug of wordt ze daar ingeslapen, al naar gelang de situatie.

Voor mij is braaf buiten het belangrijkste en de leeftijd maakt me niet zoveel uit. Ik vind het juist leuk om zo'n paard weer fit en blij te krijgen of te houden.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:50

Ziolette schreef:
Suzanne F. schreef:
Eens met de reacties. Veulen zal verkocht worden en merrie zal de handel ingaan en waarschijnlijk op een manege belanden voor de laatste jaren.


Dat hoeft niet perse, maar de kans is wel groot idd.

Ik kijk juist graag naar die oudere merries als ik een paard zoek. Mijn huidige recreatiepaard was ook al 20 toen ik haar kocht en daar rijden we een paar keer per week mee buiten. Ze heeft zo haar mankementjes, maar die heb ik ook :D . Zolang je er rekening mee houdt en ze nog blij is en goed in haar vel zit, is het prima toch.

Een van onze andere merries was een oudere, uitgemolken fokmerrie (icsi) die voor recreatie aangeboden werd. Zij was in onze ogen vrij snel niet geschikt meer om te rijden (oud schoftprobleem), maar te goed als grasmaaier of om in te slapen. Zelf veulens krijgen kon ze helaas niet meer, want haar baarmoeder was te slecht. We hebben haar aangeboden bij een kliniek als pleegmerrie, want ze was gek met veulens. Ze heeft ook nu weer een veulentje aan de voet om op te voeden. Een mooie oplossing imo, merrie blij, wij blij, eigenaren van een moederloos veulen blij :) . Als het over een paar jaar niet meer gaat, komt ze of terug of wordt ze daar ingeslapen, al naar gelang de situatie.

Voor mij is braaf buiten het belangrijkste en de leeftijd maakt me niet zoveel uit. Ik vind het juist leuk om zo'n paard weer fit en blij te krijgen of te houden.


Maar zou je hier ook 4000-5000 euro voor betalen?

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:27

Sky_As schreef:
Maar zou je hier ook 4000-5000 euro voor betalen?


Nee. Ik ga geen 4-5k betalen voor 20 jarig recreatiepaard.

Al naar gelang de conditie/bijzonderheden denk ik eerder tot max. 2500.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:16

Het ligt nog wel aan het lijntje achter de merrie.
Vorig jaar had een kennis echt een hele goede drachtige merrie van 20 jaar te koop die ging nog voor 9000 euro.
De ene 19 jarige is de andere niet. Maar normaal zou zo een merrie inderdaad 2500 waard zijn.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:24

Maar bedoelen jullie dan allemaal 2500 incl veulen? Want als veulen er gezond naast staat (ja risico) mag je toch hopen dat het veulen meer waard is dan 2,5k..

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:40

Dank voor alle reacties!
Vind 2500 wel aan de lage kant, als je het dekgeld en de DA kosten telt zit je al een eind op die koers.

Reden van verkoop is dat ik zwanger ben, en we nog een drachtige merrie hebben, en aangezien ze aan huis staan en ik alles zelf moet doen wordt 3 stuks a.s. winter simpelweg teveel om bij te houden.

Neemt niet weg dat ik een goed thuis belangrijker vind dan de prijs. Maar het zou nog wel een gouden recreatiepaard zijn. Bomproof op buitenrit, gewoon een lekker ongecompliceerd paard.

Haar bloedlijn is goed, maar niet bijzonder. Moederlijn wel allemaal predikaten. Wat verder in de lijn zit nog Ferro / Metall

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:00

GJ9 schreef:
Maar bedoelen jullie dan allemaal 2500 incl veulen? Want als veulen er gezond naast staat (ja risico) mag je toch hopen dat het veulen meer waard is dan 2,5k..


Maar wat kost het om een merrie 1/1,5 jaar te voeren omdat er een veulen inzit/naast loopt?

Stel dat je een normaal tot goed veulen fokt en hem voor €3500,- kan verkopen volgend jaar.

Ik denk dat je echt in je handen mag knijpen als je hier je dekgeld en dierenartskosten mee terug kan verdienen.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:16

TJa dan zou je überhaupt niet moeten fokken, als dekgeld, DA kosten en merrie voeren niet uit kunnen bij de verkoop van een veulen. Dan heb je een dermate slechte merrie dat fokken geen zin heeft.
Maar goed, de markt is ook belabberd. Hopelijk vind je een liefhebber die graag een veulen wil van die hengst en de merrie mooi vindt als moeder.

AdeBr
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:17

Vraagje wat vinden jullie van de hengst Pjethro?
Kjento X desperado van Van Olst?

denisesilver

Berichten: 2949
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:27

AdeBr schreef:
Vraagje wat vinden jullie van de hengst Pjethro?
Kjento X desperado van Van Olst?

Gruwelijk lopen, maar ik vind hem in het middenstuk echt te kort. Hij is ook niet heel groot. Ik ben wel heel benieuwd naar zijn karakter. Kjento nakomelingen heb ik niet zo hoog staan wat dat betreft :o

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:46

AdeBr schreef:
Vraagje wat vinden jullie van de hengst Pjethro?
Kjento X desperado van Van Olst?


Wij gaan hem mss gebruiken dit jaar op onze oudste merrie.
Is een merrie dat altijd groot doorfokt met lengte. Dus durven het wel aan met zijn maat.

We hebben zelf al een Kjento lopen. En dat is zo'n fijn paard.

AdeBr
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:52

E_D_E schreef:
AdeBr schreef:
Vraagje wat vinden jullie van de hengst Pjethro?
Kjento X desperado van Van Olst?


Wij gaan hem mss gebruiken dit jaar op onze oudste merrie.
Is een merrie dat altijd groot doorfokt met lengte. Dus durven het wel aan met zijn maat.

We hebben zelf al een Kjento lopen. En dat is zo'n fijn paard.


Ik heb uit mijn merrie ook al een goede Kjento NMK dochter. Mag ik vragen naar de afstamming van de merrie waar je hem op wilt gebruiken. Mijn is lang gelijnd en 175 dus misschien durf ik het wel aan

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:32

AdeBr schreef:
Ik heb uit mijn merrie ook al een goede Kjento NMK dochter. Mag ik vragen naar de afstamming van de merrie waar je hem op wilt gebruiken. Mijn is lang gelijnd en 175 dus misschien durf ik het wel aan


Onze merrie is een rechtstreekse Gribaldi, langs moeders kant Hofnar.
Grote merrie van 1m75/77, klassieker sterk type qua bouw. Qua beweging mag ze wel 1 hebben met wat meer 'electriciteit' in de benen en meer knie.
Geeft altijd enorm grote veulens dus qua maat heb ik daar nu niet zo'n schrik voor.

AdeBr
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:27

E_D_E schreef:
AdeBr schreef:
Ik heb uit mijn merrie ook al een goede Kjento NMK dochter. Mag ik vragen naar de afstamming van de merrie waar je hem op wilt gebruiken. Mijn is lang gelijnd en 175 dus misschien durf ik het wel aan


Onze merrie is een rechtstreekse Gribaldi, langs moeders kant Hofnar.
Grote merrie van 1m75/77, klassieker sterk type qua bouw. Qua beweging mag ze wel 1 hebben met wat meer 'electriciteit' in de benen en meer knie.
Geeft altijd enorm grote veulens dus qua maat heb ik daar nu niet zo'n schrik voor.


Oké dan denk ik dat we ongeveer naar dezelfde hengst op zoek zijn . Heb je er nog meer op je lijstje staan?

Phonix
Berichten: 1118
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:30

denisesilver schreef:
AdeBr schreef:
Vraagje wat vinden jullie van de hengst Pjethro?
Kjento X desperado van Van Olst?

Gruwelijk lopen, maar ik vind hem in het middenstuk echt te kort. Hij is ook niet heel groot. Ik ben wel heel benieuwd naar zijn karakter. Kjento nakomelingen heb ik niet zo hoog staan wat dat betreft :o


De ruiter van hem zei dat die een top karakter hebt. Na drie weken zadelmak is ze gestopt med longeren voor het rijden. Hij is heel veelzijdig en je kunt zo de bos in met hem. Op stal is die super rustig en houdt echt van knuffelen. Maar inderdaad, hij is helaas wat kort en klein.

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:19

AdeBr schreef:
Oké dan denk ik dat we ongeveer naar dezelfde hengst op zoek zijn . Heb je er nog meer op je lijstje staan?


Niet perse voor onze merrie, ook een wat uiteenlopend lijstje :Y)
For Ferrero, Bon Esprit, Johnny Depp, in style


Onze 2de merrie vandaag drachtig gescand (v. Succession) *\o/*

Willemiens

Berichten: 949
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:50

Heeft iemand Vino Tinto gezien bij Reesink onlangs? Weet dat er een aantal van jullie waren maar heb hem niet voorbij zien komen. En op wat voor merrie zal hij passen?
Ik ben wel Viva Gold fan namelijk :j

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:26

Ja, ik heb hem gezien. Mooie hengst, maar ik heb zelf denk ik geen passende merrie voor hem.

Hier al nummer 5 drachtig van mijzelf (waarvan 4 embryospoelingen) en nummer 6 en 7 zijn net geïnsemineerd, gaat lekker dus!

AdeBr
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:30

carola schreef:
Ja, ik heb hem gezien. Mooie hengst, maar ik heb zelf denk ik geen passende merrie voor hem.

Hier al nummer 5 drachtig van mijzelf (waarvan 4 embryospoelingen) en nummer 6 en 7 zijn net geïnsemineerd, gaat lekker dus!


Mag ik vragen welke hengsten je hebt gebruikt?
Vindt het erg moeilijk weer de hengsten keuze.