Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kathleen_vW

Berichten: 4288
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:08

yvonnepuntnl schreef:
Ik was eens nieuwsgierig:
Zijn er fokkers die al gaan dekken met hengsten uit de jaargang 2020?

Mogelijk voor onze Jazz, maar m'n voorkeur gaat uit naar een hengst waar ik al iets meer info over heb. Als het goed past, overweeg ik het zeker.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:13

Ik had Succession en Obsession Taonga op mijn lijstje staan. Beide voor de Rhodium, echter is ze helaas al 2 jaar gust van Secret en las ik in Obsession zijn verrichtingsrapport dat het kwaliteit van de sperma matig was. Dus ik ga voor haar voor Succession zodra ik de standfoto's heb ontvangen. Wil dan gelijk volgende week al starten, hebben we dit seizoen mooi de tijd.

Verwacht voor het eerst een dressuur veulentje uit mijn springmerrie, van Expectation, dus heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Had vorig jaar eigenlijk All at Once voor haar staan maar was duur een diepvries en die was in 2021 ook gust gebleven dus wilde vers. Dat heeft in een keer gepakt en aangezien Obsession ook een AaO is twijfel ik nog om die misschien voor haar te gebruiken maar wellicht dek ik terug met Escamillo bloed als dat goed uitpakt maar dan Extreme US.. of gewoon weer springgefokt.
Maar goed heb voor haar nog even de tijd... :')

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:44

Willemiens schreef:
Ik had Succession en Obsession Taonga op mijn lijstje staan. Beide voor de Rhodium, echter is ze helaas al 2 jaar gust van Secret en las ik in Obsession zijn verrichtingsrapport dat het kwaliteit van de sperma matig was. Dus ik ga voor haar voor Succession zodra ik de standfoto's heb ontvangen. Wil dan gelijk volgende week al starten, hebben we dit seizoen mooi de tijd.

Verwacht voor het eerst een dressuur veulentje uit mijn springmerrie, van Expectation, dus heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Had vorig jaar eigenlijk All at Once voor haar staan maar was duur een diepvries en die was in 2021 ook gust gebleven dus wilde vers. Dat heeft in een keer gepakt en aangezien Obsession ook een AaO is twijfel ik nog om die misschien voor haar te gebruiken maar wellicht dek ik terug met Escamillo bloed als dat goed uitpakt maar dan Extreme US.. of gewoon weer springgefokt.
Maar goed heb voor haar nog even de tijd... :')


Zou Extreme U.S niet passen voor de Rhodium? Die bevrucht heel goed.

Ik ben er nog niet uit voor dit seizoen. Eerst maar eens kijken hoe het veulen van dit jaar wordt. Ik heb nog tot eind juni dus als we dekken is 1 eis dat de hengst goed bevrucht.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:50

Firegirl schreef:
Willemiens schreef:
Ik had Succession en Obsession Taonga op mijn lijstje staan. Beide voor de Rhodium, echter is ze helaas al 2 jaar gust van Secret en las ik in Obsession zijn verrichtingsrapport dat het kwaliteit van de sperma matig was. Dus ik ga voor haar voor Succession zodra ik de standfoto's heb ontvangen. Wil dan gelijk volgende week al starten, hebben we dit seizoen mooi de tijd.

Verwacht voor het eerst een dressuur veulentje uit mijn springmerrie, van Expectation, dus heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Had vorig jaar eigenlijk All at Once voor haar staan maar was duur een diepvries en die was in 2021 ook gust gebleven dus wilde vers. Dat heeft in een keer gepakt en aangezien Obsession ook een AaO is twijfel ik nog om die misschien voor haar te gebruiken maar wellicht dek ik terug met Escamillo bloed als dat goed uitpakt maar dan Extreme US.. of gewoon weer springgefokt.
Maar goed heb voor haar nog even de tijd... :')


Zou Extreme U.S niet passen voor de Rhodium? Die bevrucht heel goed.

Ik ben er nog niet uit voor dit seizoen. Eerst maar eens kijken hoe het veulen van dit jaar wordt. Ik heb nog tot eind juni dus als we dekken is 1 eis dat de hengst goed bevrucht.

Ja, daar zeg je me wat... :')
Ik was eigenlijk direct verkocht toen ik Succession voorbij zag komen, vooral omdat het secret bloed is. Maar een goede om over na te denken.

simpie94

Berichten: 837
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:45

yvonnepuntnl schreef:
Ik was eens nieuwsgierig:
Zijn er fokkers die al gaan dekken met hengsten uit de jaargang 2020?


Nee, ik fok 1 veulentje per jaar en dan kies ik liever voor iets meer zekerheid.
Hier staat Mauro momenteel bovenaan.
Maar eerst even een voorspoedige bevalling voor de merrie in mei.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:46

Ik kies ook liever voor een bewezen hengst om dezelfde reden als Simpie. We fokken ook nog maar pas met de merrie in kwestie dus moet ze ook nog een beetje leren kennen.

Er hebben er hier verschillende met Mauro gedekt vorig jaar. Ging het drachtig worden vlot? Ik hoor wisselende verhalen.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:20

Umeo ik heb met Mauro gedekt merrie was in 1x drachtig

s0173957

Berichten: 5395
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:39

Ik ga wel met eentje van 2020 dekken normaal, maar da's een Duitser.
Bon Esprit, de OLD siegerhengst.
Bon Courage x Sezuan x Dimaggio

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:41

Ik weet het nog niet
Waarschijnlijk wel maar doe misschien ook wel een gokje met de jaargang 2021

simpie94

Berichten: 837
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:12

Ik zag trouwens ook dat v Uytert blue hors St Schufro aanbiedt. Met levering dezelfde dag.

s0173957

Berichten: 5395
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:01

simpie94 schreef:
Ik zag trouwens ook dat v Uytert blue hors St Schufro aanbiedt. Met levering dezelfde dag.


Speciaal. Want die staat nochtans toch in training bij Nanna Skodborg dus in Denemarken...

Lavitabella

Berichten: 1737
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:22

s0173957 schreef:
simpie94 schreef:
Ik zag trouwens ook dat v Uytert blue hors St Schufro aanbiedt. Met levering dezelfde dag.


Speciaal. Want die staat nochtans toch in training bij Nanna Skodborg dus in Denemarken...


Dit gaan ze met Santiano ook zo doen. Je kunt dan op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag voor 09:30 bestellen en word dan bij v Uytert geleverd tussen 18:00 en 19:00.

splenius

Berichten: 1111
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:43

Voor mijn jonge merrie ga ik voor een bewezen hengst.
NEGRO,ESCOLAR,BORDEAUX,DANTE WELTINO,FOR ROMANCE, ENZ.

Voor mijn oudere merrie kies ik een jonge hengst.
ESCAMILLO,EXTREME,SUCCESSION, ENZ.

Keuze heb ik nog niet gemaakt.

c_alsemgeest

Berichten: 20693
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:05

simpie94 schreef:
Ik zag trouwens ook dat v Uytert blue hors St Schufro aanbiedt. Met levering dezelfde dag.


Lavitabella schreef:
s0173957 schreef:

Speciaal. Want die staat nochtans toch in training bij Nanna Skodborg dus in Denemarken...


Dit gaan ze met Santiano ook zo doen. Je kunt dan op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag voor 09:30 bestellen en word dan bij v Uytert geleverd tussen 18:00 en 19:00.


klopt, gaat via koerier

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:16

Weten jullie hoe het zit met resultaten van nakomelingen die in het buitenland lopen?
Een nakomeling van mijn merrie staat in Canada maar de resultaten zie ik niet terug bij KWPN

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:17

splenius schreef:
Voor mijn jonge merrie ga ik voor een bewezen hengst.
NEGRO,ESCOLAR,BORDEAUX,DANTE WELTINO,FOR ROMANCE, ENZ.
Keuze heb ik nog niet gemaakt.

Voor mijn jonge merrie ga ik ook voor een bewezen hengst, ik heb op elkaar volgend 3x LT in de moederlijn, maar welke het wordt, weet ik nog niet.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:36

Voor mijn merrie zou dit jaar ook een heel mooi moment zijn dus wij hebben ook de shortlist al in gedachte.
Zij is 9 en zou haar 1e veulen zijn, voor mij ook de eerste keer.

Enerzijds neig ik heel erg naar bewezen ivm gezondheid en karakter omdat de nakomelingen onder het zadel zijn.

Anderzijds, heeft mijn merrie best oud bloed al en lijkt het me ergens wel interessant om niet teveel achter te blijven qua generaties...

De moeder van mijn merrie komt uit '89...

Iemand die daar nog ervaring of een advies in heeft?
Ook nav alle artikelen die laatste hier voorbij kwamen met verbanden tussen leeftijd/genetica etc.

We maken zo snel stappen met de 3 jarige hengsten elke keer.

Een hengst van 7/8 zou het mooiste zijn maar goed, daarvan lopen nu ook interessante(re) zonen rond.
(Bijv. de Secrets van Reesink en van Olst)

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:42

Ik heb vorig jaar meerdere merries (ook van klanten) met Mauro gedekt, bevruchtte over het algemeen prima. Eén merrie niet, maar dat lag meer aan die merrie. Leek onder de microscoop ook gewoon prima.

Voor wat oudere merries / oudere merrielijnen zou ik ook liever jónge hengsten gebruiken. Anders word het gewoon bejaardenseks en fok je terug in de tijd.

Voor mijn eigen merries denk ik voor dit jaar aan Mauro, Extreme en Succession. Dark Rousseau en Ozzy zijn ook wel redelijk serieuze kandidaten voor een paar merries. En dan moet ik er nog een paar verzinnen.... Ik heb al een embryo verkocht die ik nog moet 'maken', die koper wil een Zack embryo, dus daarmee ga ik ook dekken. Zou niet mijn keuze zijn op die merrie, maar ach, als zij het wil vind ik het prima.

Willemiens; buitenlandse resultaten moet je zelf doorgeven aan het KWPN met de uitslag erbij als bewijs. Ik heb dat toevallig vorige week nog gedaan en dat was binnen een dag verwerkt. Dat was een nakomeling in Amerika die 'fourth level' liep, dat is ZZ-zwaar ofzo geworden.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:05

s0173957 schreef:
Ik ga wel met eentje van 2020 dekken normaal, maar da's een Duitser.
Bon Esprit, de OLD siegerhengst.
Bon Courage x Sezuan x Dimaggio


Deze ga ik ook gebruiken :j

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:16

Lavitabella schreef:
Dit gaan ze met Santiano ook zo doen. Je kunt dan op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag voor 09:30 bestellen en word dan bij v Uytert geleverd tussen 18:00 en 19:00.


En de merrie moet dan in Heerewaarden staan? Want zelfde dag insemineren wordt lastig als het om 19 uur daar is en dan nog naar (bijvoorbeeld) Limburg moet

AM_Horses

Berichten: 2631
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:29

Ik vindt jonge hengsten altijd wel leuk om te gebruiken. Paar jaar terug Taminiau gebruikt. Uiteindelijk heeft hij het goed gedaan met de hengsten competitie.

2 jaar terug nashville star gebruikt. Werd toen Verrichtingskampioen. Helaas had de merrie verworpen in december. Nu verwacht ik uit mijn schimmel merrie een Nashville star.

Voor mijn schimmel merrie v. Formidable (Florret AS) x Hofnar x Rogier vindt ik het heel lastig een keuze te maken. Ik kan echt alle kanten op met deze merrie, voordeel van vrij bloed. Maar maakt het wel heel moeilijk, zijn zoveel leuke hengsten.

Lavitabella

Berichten: 1737
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:59

Sannum schreef:
Lavitabella schreef:
Dit gaan ze met Santiano ook zo doen. Je kunt dan op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag voor 09:30 bestellen en word dan bij v Uytert geleverd tussen 18:00 en 19:00.


En de merrie moet dan in Heerewaarden staan? Want zelfde dag insemineren wordt lastig als het om 19 uur daar is en dan nog naar (bijvoorbeeld) Limburg moet


Ik heb geen idee.. dat kon ik niet uit hun bericht halen.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:06

Umeo schreef:
Ik kies ook liever voor een bewezen hengst om dezelfde reden als Simpie. We fokken ook nog maar pas met de merrie in kwestie dus moet ze ook nog een beetje leren kennen.

Er hebben er hier verschillende met Mauro gedekt vorig jaar. Ging het drachtig worden vlot? Ik hoor wisselende verhalen.


Hier ook merrie in 1x drachtig!

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:11

carola schreef:
Ik heb vorig jaar meerdere merries (ook van klanten) met Mauro gedekt, bevruchtte over het algemeen prima. Eén merrie niet, maar dat lag meer aan die merrie. Leek onder de microscoop ook gewoon prima.

Voor wat oudere merries / oudere merrielijnen zou ik ook liever jónge hengsten gebruiken. Anders word het gewoon bejaardenseks en fok je terug in de tijd.

Voor mijn eigen merries denk ik voor dit jaar aan Mauro, Extreme en Succession. Dark Rousseau en Ozzy zijn ook wel redelijk serieuze kandidaten voor een paar merries. En dan moet ik er nog een paar verzinnen.... Ik heb al een embryo verkocht die ik nog moet 'maken', die koper wil een Zack embryo, dus daarmee ga ik ook dekken. Zou niet mijn keuze zijn op die merrie, maar ach, als zij het wil vind ik het prima.

Willemiens; buitenlandse resultaten moet je zelf doorgeven aan het KWPN met de uitslag erbij als bewijs. Ik heb dat toevallig vorige week nog gedaan en dat was binnen een dag verwerkt. Dat was een nakomeling in Amerika die 'fourth level' liep, dat is ZZ-zwaar ofzo geworden.

Dankje Carola!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:54

Bij mijn merrie is de vruchtbaarheid niet zo goed, maar ze was in één keer drachtig van Mauro. Is haar laatste veulen dit jaar. Mauro staat wel op de lijst voor mijn andere merrie.

Weet iemand meer over de vererving van Zack en dan met name ocd, hals en rug?