Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:08

carola schreef:
Ik heb vorig jaar meerdere merries (ook van klanten) met Mauro gedekt, bevruchtte over het algemeen prima. Eén merrie niet, maar dat lag meer aan die merrie. Leek onder de microscoop ook gewoon prima.

Voor wat oudere merries / oudere merrielijnen zou ik ook liever jónge hengsten gebruiken. Anders word het gewoon bejaardenseks en fok je terug in de tijd.

Voor mijn eigen merries denk ik voor dit jaar aan Mauro, Extreme en Succession. Dark Rousseau en Ozzy zijn ook wel redelijk serieuze kandidaten voor een paar merries. En dan moet ik er nog een paar verzinnen.... Ik heb al een embryo verkocht die ik nog moet 'maken', die koper wil een Zack embryo, dus daarmee ga ik ook dekken. Zou niet mijn keuze zijn op die merrie, maar ach, als zij het wil vind ik het prima.

Willemiens; buitenlandse resultaten moet je zelf doorgeven aan het KWPN met de uitslag erbij als bewijs. Ik heb dat toevallig vorige week nog gedaan en dat was binnen een dag verwerkt. Dat was een nakomeling in Amerika die 'fourth level' liep, dat is ZZ-zwaar ofzo geworden.


Duidelijk Carola :') _/-\o_ bedankt! Dat is inderdaad ook waar ik zelf mee zit in dit geval.

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:29

Ik vind het ook altijd wel fijn om jonge hengsten te gebruiken, mijn merrie is uit 2012.
Voor komend seizoen ben ik er nog niet uit. Ze fokt klein door, dus een hengst met maat is sws belangrijk. Daarnaast mag voorbeen wat hoogbeniger zijn. Ze heeft wel een mega krachtig achterbeen en balans.
Voor dit jaar nacho, dus ben erg benieuwd. Kan altijd terug dekken als dat een succes is. Vorige livius veulen kan lekker bewegen, maar nog iets kort in de rug in mijn ogen.

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:09

MariekeS_ schreef:
carola schreef:
Ik heb vorig jaar meerdere merries (ook van klanten) met Mauro gedekt, bevruchtte over het algemeen prima. Eén merrie niet, maar dat lag meer aan die merrie. Leek onder de microscoop ook gewoon prima.

Voor wat oudere merries / oudere merrielijnen zou ik ook liever jónge hengsten gebruiken. Anders word het gewoon bejaardenseks en fok je terug in de tijd.

Voor mijn eigen merries denk ik voor dit jaar aan Mauro, Extreme en Succession. Dark Rousseau en Ozzy zijn ook wel redelijk serieuze kandidaten voor een paar merries. En dan moet ik er nog een paar verzinnen.... Ik heb al een embryo verkocht die ik nog moet 'maken', die koper wil een Zack embryo, dus daarmee ga ik ook dekken. Zou niet mijn keuze zijn op die merrie, maar ach, als zij het wil vind ik het prima.

Willemiens; buitenlandse resultaten moet je zelf doorgeven aan het KWPN met de uitslag erbij als bewijs. Ik heb dat toevallig vorige week nog gedaan en dat was binnen een dag verwerkt. Dat was een nakomeling in Amerika die 'fourth level' liep, dat is ZZ-zwaar ofzo geworden.


Duidelijk Carola :') _/-\o_ bedankt! Dat is inderdaad ook waar ik zelf mee zit in dit geval.


Niet geheel eens.
Ik zie in de jongere generaties niet altijd de ontwikkelingen die ik zelf gewenst vind. En nu fok ik toevallig met een merrie uit 2009, lekker mee gesport door de jaren en nu eerste veulen. Dan kies ik liever toch voor een hengst waarvan ik al meer wat.
Maar als je met een oudere merrie fokt met al meerdere veulens dan zou ik ook inderdaad prima de jongere generatie kiezen.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:45

Als je een wat ouderwetser type merrie hebt en je wil een leuk gebruikspaard fokken, dan is zo'n jonge hengst zeker leuk. Maar als je met de nafok ook wil fokken, dan zou ik twee keer nadenken.

Jonger is niet altijd beter. Ze moeten tegenwoordig alsmaar hoger op de benen en smaller in de borst en ribbenkast. Waar eindigt dit? Sommige hengsten vind ik er nu al 'over'. Paar deze met een even 'moderne' merrie: waar gaat dit dan naartoe?

Over enkele jaren/generaties ben je terug blij met een wat ouderwetsere fokmerrie.

Ik ben dit jaar bewust op zoek naar niet al te 'moderne' hengsten. Commercieel is het niet. Maar als ik de optie om merrieveulens aan te houden wil openhouden en nog verschillende generaties wil fokken, dan zie ik geen andere optie.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:48

@ SarahJ, ik denk er hetzelfde over.

Een dekhengst moet een echte hengst zijn, met een goed bevruchtend vermogen, een werkwillig en vriendelijk karakter en dan is voor mij een bewezen moederlijn belangrijk, dat kan sport of fokkerij zijn. Ik zie verder graag een Anglo-Arabier in de eerste 5 generaties in de lijn. Ik houd van een mooi oog een mooie lange hals, veel front. De goede fokmerries beschikken allemaal over een sterk fundament, voldoende ruimte voor een veulen, hebben goede voeten, zijn lichtvoetig, hebben een groot oog en hebben een goed karakter. Ze zijn vruchtbaar en veulenen gemakkelijk. Hoogbenig is voor mij geen criterium.

Ik had ooit een Grosso Z, een kast van een merrie, zat als een luie stoel, was heel lichtvoetig, had een een mooie bouw, maar was qua rijden totaal verprutst, dus rijden ging wel in de bak, maar daarbuiten was het een ramp. In de omgang was ze verder braaf. De eerste twee jaar bleef ze gust, het derde jaar kregen we een veulen met een squiffy face, dat werd direct geëuthanaseerd. Toen waren we er klaar mee. De merrie werd verkocht, werd direct drachtig van een Fries weidemaatje, na een paar jaar is ze overleden aan een hartstilstand. Toch hadden we het goed gezien, uit de directe lijn komen veel goede springpaarden, de halfbroer is dekhengst en doet het ook goed.

Je hebt gewoon niet veel tijd, een jaar is zo voorbij. Dan moet het allemaal kloppen, je wilt ook wat overhouden om mee verder te gaan, maar de commercie draait ook veel de nek om. Het moet qua kosten ook te doen zijn en waar ga je dan voor? De successtory's kennen we wel, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel fokkers, net als ik, eerder aan de andere kant zitten en ik weet zeker, dat dat er veel meer zijn. Je moet er veel voor over hebben en als het geluk niet aan je zijde is, dan moet je wel sterk in je schoenen staan. Dus betekent dat veel denkwerk verzetten, combinaties maken, lijnen uitpluizen en dan pas een keuze maken.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:06

Als je een merrie uit een bewezen lijn hebt met ook nog veel sport er achter kun je gerust een minder commerciële hengst gebruiken. Een goed paard is een goed paard, of hij nu 'modern' is of niet.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:03

Ik val even binnen, wil dit jaar namelijk ook weer mijn merrie (v.UB40) laten dekken. Op het moment staat One Two Three bovenaan het lijstje :)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 07:24

Onze eerste van dit jaar is geboren *\o/* Afbeelding
Tanita La Donia, geboren uit een draagmerrie.
Nashville Star x Tanita; elite Sport v. Metall

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15936
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:45

Nice!

Willemiens

Berichten: 949
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:45

Zag het voorbij komen op FB Vulina! Een merrie, gefeliciteerd!

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:53

Gefeliciteerd!

Hindo2
Berichten: 986
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:55

Gefeliciteerd !

Suzanne F.

Berichten: 49434
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:25

Gefeliciteerd!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:56

Proficiat!

Lavitabella

Berichten: 1747
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:56

Gefeliciteerd!

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:24

Gefeliciteerd!

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:27

Van harte gefeliciteerd!

Redd
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:35

Gefeliciteerd :D

Diortje_vds

Berichten: 561
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:50

Proficiat !

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:08

Bedankt! Lijkt een erg mooi model, even kijken hoe ze uit gaat vouwen, maar ik denk dat deze mag blijven.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:45

Gefeliciteerd!

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:59

Gefeliciteerd

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:25

Bedankt :))

Orange

Berichten: 1406
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:37

Vulina lijkt een knappe, ben benieuwd naar droogfoto’s

carola

Berichten: 8695
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:54

Gefeliciteerd Vulina met het halfzusje van mijn topmerrie Danita! Ik ben ook benieuwd naar droogfoto´s.

Morgen ga ik mijn eerste (eigen) merrie insemineren, ik heb Mauro besteld voor haar.