Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Keuring buitenlandse rassen

 
Profiel   

Ik ben me aan het oriënteren op een merrie voor de fok. In dit geval een knabstupper, maar mijn vraag is meer algemeen.

Als je niet met je paard naar een keuring kan vanwege de afstand (of een keuring in het buitenland) is het dan nog wel mogelijk om digitaal te laten keuren/predikaten te krijgen? Ik weet dat Kwpn thuiskeuringen doet, maar met een buitenlands ras wordt dat wel ingewikkeld natuurlijk.

Ps. Ik ken het NAS in Nederland, maar heb interesse in raszuivere knabs die ingeschreven kunnen blijven bij het KNN. Zou je eventueel bij meerdere stamboeken kunnen registreren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 13:54 



 
Profiel   

Geen ervaring hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 08:05 



 
Profiel   

Denk dat dat lastig word. Wij fokken raszuivere frederiksborgers en die komen uit Denemarken. 1 keer in de 2 jaar komt dat bestuurder naar nl om te keuren. Maar de veulens kunnen gewoon een Deens paspoort krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 08:13 



 
Profiel   

Dat is een vraag voor het stamboek zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 08:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat is een vraag voor het stamboek zelf.


Dit dus.

Mijn twee merens hadden (hebben) Franse papieren. Bij het merens stamboek worden de veulens in dat stamboek opgenomen afhankelijk van het land waar de veulens geboren zijn.

De keuringen in Nederland 1x per jaar, waren Franse keurmeesters ook bij (toen ik nog in Nl woonde). Of dat nu nog is weet ik niet.

Ik zou het dus uitzoeken bij het stamboek waar je de inschrijvingen wil doen. Leuk ras. Ben benieuwd naar het antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 09:31 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips, ik was ook zeker van plan contact op te nemen met de stamboeken. Maar hoopte dat er hier misschien wat ervaringsdeskundigen zaten, zou toch vervelend zijn als het uiteindelijk toch niet lukt als het paard eenmaal hier is.
Ik zal binnenkort even contact opnemen en kijken wat ze zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 17:55 



 
Profiel   

Dat verschilt idd heel erg per stamboek. En er zijn niet veel knapstrupers in NL en nog veel minder die er mee fokken dus dat je hier geen ervaringen op krijgt lijkt me niet heel gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 18:17 



 
Profiel   

In Duitsland zijn wel Knabstrupper keuringen, daar zou je dan heen moeten.
Zelf heb ik er geen zin in, in die onderneming. Zeker als je geen „naam“ hebt ben je in de fokkerijwereld toch al snel op de reservebank. Als ik het doe geef ik mijn merrie tegen betaling aan een fokker mee om voor te brengen.

Er zijn ook wel „verzamelstamboeken“ zoals het ZSSE, maar dat zou ik dan weer niet snel doen als je echt een rassenfokkerij wilt opzetten.

Anderzijds zijn er wel meer Knabstrupper fokkers die zelf nooit op een keuring verschijnen. Een mooie verschijning verkoopt toch wel en vaak worden ze vervolgens met vreemd bloed gemixed puur voor het kleurtje waardoor je je ook af kan vragen voor wie je het dan doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 19:38 



 
Profiel   

Sizzle schreef
In Duitsland zijn wel Knabstrupper keuringen, daar zou je dan heen moeten.
Zelf heb ik er geen zin in, in die onderneming. Zeker als je geen „naam“ hebt ben je in de fokkerijwereld toch al snel op de reservebank. Als ik het doe geef ik mijn merrie tegen betaling aan een fokker mee om voor te brengen.

Er zijn ook wel „verzamelstamboeken“ zoals het ZSSE, maar dat zou ik dan weer niet snel doen als je echt een rassenfokkerij wilt opzetten.

Anderzijds zijn er wel meer Knabstrupper fokkers die zelf nooit op een keuring verschijnen. Een mooie verschijning verkoopt toch wel en vaak worden ze vervolgens met vreemd bloed gemixed puur voor het kleurtje waardoor je je ook af kan vragen voor wie je het dan doet.


Nee idd daar doe je het niet voor. Duitsland is eventueel nog wel te doen als het in ee buurt van de grens kan, maar niet ideaal nee. Nog maar eens goed over nadenken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 08:33 



 
Profiel   

Voor andere mensen die in de toekomst tegen hetzelfde aanlopen..

Ik heb inmiddels contact gehad met het Knabstrupper stamboek. https://knabstrupper.dk/default.aspx

Het is inderdaad nodig om fysiek te verschijnen op een keuring, tenzij dat echt niet meer kan (bijvoorbeeld bij overlijden). Het KNN organiseert zelf keuringen in Denemarken, maar ze zijn ook bereid om af te reizen naar een ander land omdat het ras zo klein is en alle potentiele fokdieren interessant.
Mocht je dat willen doen dan vragen ze wel volledige verzorging tijdens het verblijf (dus eten, drinken en logies) en dat andere Knabstruppers zich ook mogen aanmelden. Dus je moet dan een openbaar evenement organiseren. Voor mij betekend dit dat ik (zou de aankoop doorgaan) me waarschijnlijk een keer aanmeld voor de keuring in Duitsland als die weer wordt georganiseerd door een fokker daar. Deze zomer is er bijvoorbeeld een in Butjadingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 10:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen