Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Diepvriessperma vraag

 
Profiel   

Vraagje: Begin maart heeft een klant van ons uit Duitsland diepvriessperma opgehaald bij het dekstation voor hun merrie.
Dat is bij hun veearts overgedaan in een andere container.
Nu wilden ze de merrie insemineren en nu bleek de container geen vloeibaar stikstof meer te bevatten... dus sperma weg. Vat lek? 'Niemand' weet natuurlijk hoe het komt en 'niemand' is verantwoordelijk...

Dus er moest nieuw sperma komen.

Maar ik heb geen idee hoe en of ik dit nu moet rekenen? Ik heb dit nog nooit meegemaakt... We geven levend veulen garantie dus ze hebben recht op nieuw sperma natuurlijk. Maar de kosten om diepvries te maken zijn voor mij ook best hoog en dit is toch niet onze fout lijkt me.

Wie heeft zoiets ook wel eens aan de hand gehad en wat zouden jullie doen?

Er staat niks in het contract dat wij niet verantwoordelijk zijn eens het sperma het dekstation verlaten heeft... Dat ga ik nu meteen aanpassen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 11:03 



 
Profiel   

Ik zou hun dierenarts aansprakelijk stellen. Die heeft niet in de gaten gehad dat zijn vat leeg was.
Bij een professional worden die vaten toch periodiek gekeurd of gecheckt. En ben je als eigenaar van dat vat verantwoordelijk voor het laten vullen met stikstof.
Imo is het meer dan coulant dat je een nieuw rietje verzend.

Eerlijk gezegd een beetje een vaag en rammelend verhaal van de klant (en zijn veearts). Ik mag aannemen dat er meerdere rietjes in het vat zitten van meerdere klanten.
Niet toevallig rietje onjuist ontdooid, laten vallen of voor verkeerde merrie cq klant gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 11:10 



 
Profiel   

Oei, best vaag verhaal eigenlijk.

Ik zou zelf willen dat ze in overleg gaan met hun veearts die dit dan gaat vergoeden.

Het is qua service netjes als je nieuwe stuurt, maar ik ben te wantrouwend en zou het toch niet weer zomaar doen.

Je weet naar welke kliniek je hebt verstuurd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 11:29 



 
Profiel   

Dit is idd geheel niet jullie schuld , dat je nieuwe sperma wil leveren vind ik heel coulant, de kosten die je maakt om weer diepvries te leveren zou ik terecht vinden als je die doorberekend en die zou de da dan mogen vergoeden omdat zijn container niet goed bleek

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 11:37 



 
Profiel   

Ik weet niet of je 'levend veulen garantie' nu van toepassing is. Dat is natuurlijk wel zo als er daadwerkelijk geïnsemineerd is, maar dat is niet het geval. Het lijkt me dat de koper van een rietje zelf verantwoordelijk is voor de opslag ervan, of in dit geval de dierenarts aan wie ze dat uitbesteed hebben. Ze zouden dus bij jou een nieuw rietje kunnen kopen en de dierenarts aansprakelijk stellen voor de extra kosten.

Aan de andere kant, ze hadden ook kunnen zeggen dat er geïnsemineerd is en de merrie niet drachtig is geworden, dan had je voor niks een extra rietje geleverd dus het is ook wel eerlijk dat ze dit verhaal vertellen.
Toch lijkt het me aan de dierenarts om nu de kosten te vergoeden. Als je ze tegemoet wilt komen kan je wellicht het rietje voor kostprijs verstrekken in plaats van wat je er regulier voor vraagt, maar dat is echt aan jou.

(Bovenstaande zeg ik allemaal zonder enige juridische kennis overigens)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 11:47 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties, ik heb haar een berichtje gestuurd dat ik vind dat ik niet degene ben die moet opdraaien voor de kosten en of ze dit wil opnemen met haar dierenarts.
Ik ben benieuwd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 13:06 



 
Profiel   

Slechte opslag is denk ik niet je verantwoordelijkheid. Als je bij de supermarkt een stuk vlees koopt kun je ook niet 3 dagen later terugkomen omdat het vlees bedorven is doordat je koelkast stuk was. Hoe controleer je uberhaupt of het in de merrie is gegaan? Controleer je of er een factuur is voor KI van een DA?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 13:29 



 
Profiel   

Als je niet per rietje factureert, maar met totaal dekgeld werkt ongeacht het aantal pogingen dan zul je gewoon nieuw sperma moeten verzenden. In beide gevallen is de reden voor het opnieuw bestellen niet zo relevant.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen