Vergrootte uiers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michsab
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-04-23

Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 23:09

Hallo, ik heb deze week een merrie gekocht van iemand en toen ze bij ons aankwam zag ik dat ze erg vergrootte uiers had waar ook melk uit komt. Zou ze drachtig kunnen zijn?
Afbeelding

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 23:11

Het zou kunnen. Maar ze kan ook net een veulen hebben gehad of zoals een merrie bij ons op stal die zonder veulen toch geregeld melk heeft en vergroot uier

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 23:42

Hoeft niet drachtig te zijn.

Heb ooit een schimmel merrie gereden die ook wat dikkere uier kreeg en melk ook. Dit kon volgens de dierenarts ook nog duiden op uierontsteking, maar de merrie had geen puss uit een speen of verhoogde temperatuur.

Zij stond wel cobtinu hengstig op de fjord waar ze bij stond, tot de dood van de fjord. Sindsdien is ze niet meer zoveel hengstig geweest toen ik er kwam.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 05:44

Denk dat ze net bij het veulen vandaan is gehaald. Als ze drachtig zou zijn zou ze ook onwijs dik zijn nu.

Michsab
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 07:05

Ze heeft niet net een veulen gehad. Ze komt uit Ierland en ik heb de man waar ze vandaan komt op Facebook een bericht gestuurd. Die zegt dat ze drachtig kan zijn en ook bijna op het eind loopt als ze het is. Alleen ze is niet echt dik vind ik. Maar die uier is wel echt erg vergroot.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:24

Oef vers geïmporteerde tinker en merrie. De kans op dracht is dan best aanwezig. Ik zou er even een dierenarts naar laten kijken met spoed.

Michsab
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-04-23

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 07:29

Ja ik ga zometeen even de dierenarts bellen. Wil het toch zeker weten

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:37

Haha grote kans op een verrassing. Heb zelf zo’n verrassing staan :+ die mensen hadden ook een tinker uit Ierland en ineens een veulen. Die van mij is wel mooi gelukt, is nu 2 jaar.
Afbeelding

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:10

Veulen net afgespeend lijkt mij de meest logische optie.
De foto is niet uit een handige hoek genomen, maar de buiklijn ziet er nog vrij strak uit voor een mogelijke dracht.

Goed dat je er een dierenarts naar laat kijken :j

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:25

Die is niet dragend hoor. Die is net bevallen. De uier zit zo vol niet aan het begin van een dracht.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:26

Net gekochte merrie uit Ierland met een voormalig eigenaar die zegt dat er níet net een veulen afgespeend is maar dat ze wèl op het eind van een dracht kan zijn.


95% kans op kudde uitbreiding zou ik zeggen.

Ben benieuwd wat de veearts zegt.

Michsab
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 08:31

Avalanche schreef:
Die is niet dragend hoor. Die is net bevallen. De uier zit zo vol niet aan het begin van een dracht.


Nee volgens de man uit Ierland zou ze op het eind zijn als ze drachtig is. De dierenarts komt straks dus dan weet ik het zeker

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:59

Dan zou ze echt heel veel dikker zijn. Een merrie die op bevallen staat is echt heel veel ronder dan het plaatje wat jij liet zien.

Anoniem

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:08

Grote kans dat ze drachtig is ja. Die tinkers komen massaal naar Nederland. Hengsten en merries door elkaar. Heb het enkele jaren geleden ook zien gebeuren. Iemand had een tinker gekocht, zag er niet drachtig uit. Uiteindelijk begon die toch wel erg uit te zetten. DA laten komen en bleek hoogdrachtig. Tijdens de bevalling kwamen ze er achter dat het een tweeling was. Zowel veulens als merrie hebben het helaas niet overleefd.

Ik zou haar voor de zekerheid inderdaad laten checken.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:11

Avalanche schreef:
Dan zou ze echt heel veel dikker zijn. Een merrie die op bevallen staat is echt heel veel ronder dan het plaatje wat jij liet zien.

Dat hoeft helemaal niet hoor ;)

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:12

Grote kans dat ze drachtig is idd. En de dikte zegt niks. Heb hier vaak genoeg geïmporteerde merries gehad zonder buik die vervolgens nog geen 2 maanden later bevielen van een veulen.

In ierland lopen ze vaker in kuddes met hengst/merries bijeen. Ik denk dat ong 70% van wat wij geimporteerd hebben drachtig was :+. Dit gebeurt overigens niet op transport ;). Die worden gewoon netjes getransporteerd aan een halster, staan vast en elk in een eigen vak op de vrachtwagen. Mag ik vragen bij wie je geimporteerd hebt? Weet hij niet in welke kudde ze gestaan heeft?

Edit even terug gezocht. Bv deze merrie was hier net bij ons. 1.5 maand later bevallen van een gezond veulen. Ze hoeven echt niet veel buik te hebben
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:33

Ik zou ook even laten checken, grote kans dat ze drachtig is en als de melkbar al open is dan kan een geboorte ook niet lang meer duren.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:37

@ nieky: serieus joh? Ik wist serieus niet dat dat kon, weer wat geleerd :D

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:54

Avalanche schreef:
Dan zou ze echt heel veel dikker zijn. Een merrie die op bevallen staat is echt heel veel ronder dan het plaatje wat jij liet zien.


Nou dat hoeft dus niet. Zo’n tinker is al vrij breed hè :D net als bij mensen, de 1 lijkt al bijna te moeten en is 4 maand onderweg en de ander is 9 maand en ziet er uit als 4

_Jelske

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:07

Michsab schreef:
Avalanche schreef:
Die is niet dragend hoor. Die is net bevallen. De uier zit zo vol niet aan het begin van een dracht.


Nee volgens de man uit Ierland zou ze op het eind zijn als ze drachtig is. De dierenarts komt straks dus dan weet ik het zeker

Ik lees even mee en ben reuze nieuwsgierig wat de dierenarts heeft kunnen constateren.
Wat een mysterie!

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:15

Drachtig kan maar Mallow heeft ook nog steeds behoorlijke uiers. Veulen is al 3 jaar oud. Sommige houden gewoon wat meer uier dan andere.
Ben benieuwd naar de DA uitslag :) Mooie Tinker

Michsab
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 16:30

De dierenarts is geweest en ze is niet drachtig, vind het stiekem een beetje jammer. Maar misschien in de toekomst.

_Jelske

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Vergrootte uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:25

Mystery solved!

Ik kan mij wel iets voorstellen bij de teleurstelling. Veulentje fokken is een hartstikke leuke ervaring. Maar wat je zegt; wat niet is kan nog komen.
Ik wens jullie in ieder geval heel veel plezier en een mooie toekomst samen. :)