Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokken na koliekoperatie

 
Profiel   

:wave:
De titel zegt het eigenlijk al.

Ruim 3 jaar geleden is mijn merrie geopereerd aan zandkoliek. We waren er op tijd bij, de darm is niks tussenuit gehaald en ze heeft een volledig herstel gemaakt. De buikwand is volledig hersteld en ze heeft nooit meer problemen gehad hierna en wordt ook fanatiek gereden.

Eigenlijk dacht ik dat het over was om ooit nog een veulentje uit haar te halen, maar mijn dierenarts gaf vorige week aan dat het in principe zou moeten kunnen. Wel dat fokken altijd een risico is voor de merrie, dat ik erbij stil moet staan dat het fout kán gaan, want een veulen krijgen is nooit zonder risico.
En dat ik goed moet nadenken of ik dat risico wil nemen, of niet beter een jong dier erbij kan kopen ter zijner tijd. Maar hij snapte ook dat ik met haar lijntje, en wat een fijn dier het is, graag een nakomeling van haar wil hebben.

Nu had ik al wat op Google en bokt gezocht, maar ik kan eigenlijk niks vinden op merries na die tijdens hun dracht zijn geopereerd aan koliek en het veulen toch hebben voldragen.

Nu ben ik benieuwd, zijn er hier bokkers die met hun merrie hebben gefokt na een koliekoperatie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:02 



 
Profiel   

Ik weet dat Danielle van Mierlo gefokt heeft met merrie na koliekoperatie. Staat waarschijnlijk nog wel een video over op YT. En die had echt wel een flinke operatie.
En heb het in de omgeving wel eens vaker gehoord, meestal ernstigere operaties als hoe jij het beschrijft. Wel goed gegaan bij die paarden, hoewel ik het niet gedurfd had in die gevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:05 



 
Profiel   

Wil je eigenlijk wel fokken met een koliekgevoelig dier ivm doorgeven aan veulen? Idem voor onhandige dieren, etc. karakter is belangrijk, maar gezond scheelt zowel qua dierenwelzijn als mensenzorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:06 



 
Profiel   

Geen persoonlijke ervaring, maar als de operatie 3 jaar geleden is, de buikwand goed is hersteld en je sindsdien geen problemen hebt gehad zou ik het wel aandurven. Ken behoorlijk wat fokkers die sneller op een operatie hebben gedekt en eigenlijk altijd zonder aan de operatie gerelateerde problemen.

Bevalling in de maanden na een operatie zou ik persoonlijk wel heel spannend vinden qua krachten op de buikwand, maar dat heb je natuurlijk niet meer voor het zeggen als dat je overkomt want dan zit het veulen er al in en zul je er het beste van moeten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:07 



 
Profiel   

tamary schreef
Wil je eigenlijk wel fokken met een koliekgevoelig dier ivm doorgeven aan veulen? Idem voor onhandige dieren, etc. karakter is belangrijk, maar gezond scheelt zowel qua dierenwelzijn als mensenzorgen.


Maar zandkoliek betekent toch geen koliekgevoelig paard? Dat kan elk paard overkomen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:10 



 
Profiel   

tamary schreef
Wil je eigenlijk wel fokken met een koliekgevoelig dier ivm doorgeven aan veulen? Idem voor onhandige dieren, etc. karakter is belangrijk, maar gezond scheelt zowel qua dierenwelzijn als mensenzorgen.


Het is geen koliekgevoelig paard, het was in dit geval echt pech dat ze teveel zand in haar darmen had. Toevallig heb ik een aantal weken terug een röntgenfoto van haar darmen laten maken ter controle, deze waren helemaal schoon. Dus dit is niet iets waar ik mij zorgen over maak.


gomir schreef
Geen persoonlijke ervaring, maar als de operatie 3 jaar geleden is, de buikwand goed is hersteld en je sindsdien geen problemen hebt gehad zou ik het wel aandurven. Ken behoorlijk wat fokkers die sneller op een operatie hebben gedekt en eigenlijk altijd zonder aan de operatie gerelateerde problemen.

Bevalling in de maanden na een operatie zou ik persoonlijk wel heel spannend vinden qua krachten op de buikwand, maar dat heb je natuurlijk niet meer voor het zeggen als dat je overkomt want dan zit het veulen er al in en zul je er het beste van moeten maken.


Bedankt, dat klinkt toch positief. Vind het voor mezelf toch prettig om ervaringen te lezen van verschillende mensen en mezelf niet ergens op blind te staren.

MyWishMax schreef
Ik weet dat Danielle van Mierlo gefokt heeft met merrie na koliekoperatie. Staat waarschijnlijk nog wel een video over op YT. En die had echt wel een flinke operatie.
En heb het in de omgeving wel eens vaker gehoord, meestal ernstigere operaties als hoe jij het beschrijft. Wel goed gegaan bij die paarden, hoewel ik het niet gedurfd had in die gevallen.



Bedankt voor je reactie! Gibbie heeft na de operatie een dag een terugval gehad en is echt even heel erg ziek geweest toen, maar het verdere herstel en de revalidatie is volledig volgens het boekje gegaan.
Had zij geen mooie buikwand gehad nu op de echo of een operatie gehad waar ze stukken darm hadden verwijderd dan had ik er niet eens over durven nadenken inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:13 



 
Profiel   

Als ik me het goed herinner at jouw merrie toen toch zand?
In dat geval heeft het idd echt niks met een koliekgevoeligheid te maken.

Of ik het zou aandurven haar te laten dekken als ik ervoor zou staan? Nee ik denk het niet. Ondanks dat alles op de echo etc oke is.
Mijn merrie is nu 340 dagen drachtig en komt nu best wel wat druk op te staan. Mede doordat de buik zakt.
Deze is van een week of 3 terug maar geeft wel een beeld (is nu nog erger)
[ img ]
Vorige week
[ img ]

Buik is ook best hard. Maar misschien ben ik te voorzichtig hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 21:38 



 
Profiel   

Je kan nog altijd overwegen om haar te spoelen en met een draagmoeder te werken. Zo behoud je je eigen merrie en kan je een veulen uit haar fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 07:21 



 
Profiel   

Wij hebben destijds samen in het koliek topic gezeten. Mijn merrie heeft wel nog vaker koliek gehad en is zelfs nog een tweede keer geopereerd. Toch heb ik na alle ellende gewoon groen licht van de artsen gekregen om haar te laten dekken. Koliek heeft niets met erfelijkheid te maken. Ik heb haar wel nog een keer op de kliniek laten onderzoeken of de buikwand inderdaad stevig genoeg was etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 20:44 



 
Profiel   

Er staat bij ons op stal een prachtig veulen van een geopereerde merrie. Beiden in blakende gezondheid <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 21:06 



 
Profiel   

Kaitlyn, je kent ons verhaal… (zelfs begin 2022 nog opnieuw geopereerd)

<3
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:29 



 
Profiel   

Toevallig zag ik vd week een post van mijn DA die één van haar eigen drachtige merries op bijna 9 maanden dracht heeft laten opereren. Merrie is bevallen van een gezond veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:39 



 
Profiel   

linda2008 Gefeliciteerd met jullie veulen .Wat een fijn kado na alle zorgen met je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:07 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Toevallig zag ik vd week een post van mijn DA die één van haar eigen drachtige merries op bijna 9 maanden dracht heeft laten opereren. Merrie is bevallen van een gezond veulen!


Dan hebben wij dezelfde dierenarts ;)
Wat een ellende was dat! Maar gelukkig merrie en veulen gezond en geen complicaties van de bevalling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:20 



 
Profiel   

Ik had per ongeluk mijn eigen topic ontstipt 8)7

linda2008 schreef
Kaitlyn, je kent ons verhaal… (zelfs begin 2022 nog opnieuw geopereerd)

<3
[ [url=m/kKxafO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LUhItU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauwww! <3 Gefeliciteerd, wat geweldig zeg!
Ja maandenlang hebben we lief en leed gedeeld in mijn operatie topic, wat ongelofelijk mooi dit zeg!
Nou het komende jaar maar eens goed nadenken, maar ik denk dat ik toch de gok ga wagen dan. Dan verhuizen we ook naar DE, krijgt ze mooi lang de tijd om aan een nieuwe omgeving te wennen en een beetje recreatief aan het werk te zijn. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen