Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen verleasen, wie wat en waar?

 
Profiel   

Hoi,

Ik wist niet waar ik moest posten dus als het verkeerd staat mag het verplaatst worden :+

Bij ons is een op 22 april 2023 een veulentje geboren en mijn verzorgers (50+) denken eraan om haar te leasen ipv te kopen.
Maar ik weet niet waar en hoe ik moet beginnen..
Ik blijf eigenaar en ze blijft bij mij op stalling.

Wie kan me tips/hulp geven?
Het gaat om een tinkerveulen, dus geen sportpaard.
Ook ervaringen zijn welkom


Laatst bijgewerkt door MukiwaCobs op 08-05-23 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:50 



 
Profiel   

Waarom zou je dat willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:51 



 
Profiel   

Yummy schreef
Waarom zou je dat willen?


Zodat ik haar niet hoef te verkopen, wat ik afgelopen jaar met veel van mijn paarden heb moeten doen helaas. Het is hartverscheurend.
En dan denk je ook nog een goed thuis gevonden te hebben, worden ze gewoon maar even als handelspaard doorverkocht. Ik ben echt een dierenvriend in hart en nieren en wil het allerbeste voor mijn dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:54 



 
Profiel   

was de merrie al drachtig dan? Anders lijkt het me simpel, gewoon niet laten dekken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:55 



 
Profiel   

Kinke schreef
was de merrie al drachtig dan? Anders lijkt het me simpel, gewoon niet laten dekken :)


Nee vorig jaar laten dekken omdat ik dus ook mijn eigen hengst heb moeten verkopen. En ik nog graag een nakomeling van hem wou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:58 



 
Profiel   

Waarom heb je je andere paarden moeten verkopen? En waarom zou het wel haalbaar zijn om dit veulen te kunnen houden? Iets om jezelf af te vragen natuurlijk, je hoeft geen verantwoording naar mij (en de rest van Bokt) af te leggen :)

Verder best lastig wat hiervoor te vragen vind ik, met een veulen kan je relatief weinig. Maar ik neem aan dat je zelf graag (merendeels) uit de kosten zou willen zijn. Daar zou ik dan de leaseprijs op baseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:08 



 
Profiel   

IrisDH schreef
Waarom heb je je andere paarden moeten verkopen? En waarom zou het wel haalbaar zijn om dit veulen te kunnen houden? Iets om jezelf af te vragen natuurlijk, je hoeft geen verantwoording naar mij (en de rest van Bokt) af te leggen :)

Verder best lastig wat hiervoor te vragen vind ik, met een veulen kan je relatief weinig. Maar ik neem aan dat je zelf graag (merendeels) uit de kosten zou willen zijn. Daar zou ik dan de leaseprijs op baseren.


Ik heb mijn andere paarden moeten verkopen omdat de stalling verkocht is geworden waar onze merries stonden en ze dus maar de wei van de hengsten moesten. Mijn 2 hengsten heb ik beide moeten verkopen omdat ik ze er niet bij kon zetten en ik niet genoeg wei had om ze te wisselen. En mijn welsh heb ik ook moeten verkopen omdat deze niet met alle paarden kon in onze kudde.

Ik wil indd de kosten een beetje willen sparen. Geld staat voor mij echt niet voorop. Ik wil gewoon echt dat ze een goed baasje krijgt (zowel verkoop als lease) ik heb deze verzorgers nu al 1 jaar en de man heeft haar s’morgens in de stal gevonden (als eerste na de bevalling) en is helemaal verliefd geworden op haar.
Eigenlijk wil ik haar zelf ook graag houden maar kwa kostenplaatje zit het er voor mij helaas niet in. Plek heb ik genoeg. Dus lease zou voor mij goed uitpakken in dit plaatje.

Alleen weet ik dus niet wat kan ik vragen per maand? En wat moet ik allemaal in zo’n contract vast leggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:15 



 
Profiel   

Maar zij leasen dus een paard waar zij amper wat mee kunnen, geen eigenaar van zijn en willen daarvoor betalen????

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:22 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Maar zij leasen dus een paard waar zij amper wat mee kunnen, geen eigenaar van zijn en willen daarvoor betalen????

Nou mijn gedachte ook, je kunt wel wat ermee doen maar wie least nou een veulentje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:23 



 
Profiel   

Ik zou eerder bang zijn dat zij dan om een of andere reden ineens het veulen meegaan nemen. Als je het financieel gewoon red, waarom niet zo laten als het nu is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:26 



 
Profiel   

Ik zou verkopen of houden. Ik zou bang zijn dat je hier alleen maar gezeur mee krijgt :o Ze kunnen immers de eerste 3 jaar nog nier veel met een veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:29 



 
Profiel   

Ik snap er niets van en zou het zeker niet doen.
Wat kost een veulen als je zelf de grond hebt? Geen wereldschokkende bedragen (mits je geen pech hebt met de da)
Zoals ik het begrijp had je hiervoor 5 paarden die door ruimtegebrek weg moesten, zijn je inkomsten in tussentijd zo veranderd?

Ik zie zowieso niet in waarom mensen een veulen zouden leasen waar je de komende drie jaar niets mee kan.
Dit gaat oftewel voor hen erg teleurstellen (betalen maar geen beslissingsrecht) of voor jouw.
Niet aan beginnen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:31 



 
Profiel   

Ik zie het voordeel van verleasen ook niet.

De verzorgers hebben het geld niet voor aankoop, zit daar het probleem?
Of heb jij het geld niet voor aanhouden?

Je schrijft namelijk dat de verzorgers willen leasen.
Mooi, mar jij blijft dan verantwoordelijk voor dierenartskosten? of hoe wil je dat regelen?

Als je zelf nu plek genoeg hebt zou ik zelf houden en geen rare constructies bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zie het voordeel van verleasen ook niet.

De verzorgers hebben het geld niet voor aankoop, zit daar het probleem?
Of heb jij het geld niet voor aanhouden?

Je schrijft namelijk dat de verzorgers willen leasen.
Mooi, mar jij blijft dan verantwoordelijk voor dierenartskosten? of hoe wil je dat regelen?

Als je zelf nu plek genoeg hebt zou ik zelf houden en geen rare constructies bedenken.


Zie jij dat ik ergens geschreven heb dat ze het geld niet hebben voor aankoop?
Dat hebben ze, ze willen er alleen niet aan vast zitten aan een “eigen paard”. Vandaar ook de optie leasen.

Tevens heb ik hierboven al aangegeven dat het kwa kostenplaatje er voor mij niet inzit om haar te houden.


Laatst bijgewerkt door MukiwaCobs op 08-05-23 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:37 



 
Profiel   

nee daarom staat daar ook een vraagteken achter hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:38 



 
Profiel   

Als zij dit graag willen en jij ook, dan zou ik voor voor een onkostenvergoeding gaan en net zolang als zij dat willen.
Je zegt nl dat je er niet aan wil verdienen, maar het ook niet kan betalen om zelf aan te houden.
Mocht het paard dan jaar in en jaar uit geleast worden dan kun je op een gegeven ogenblik (als zij dat willen) het paard op hun overschrijven en dan zijn ze eigenaar waar ze al de 1ste 4 jaar en meer voor betaald hebben.
Dus is er een wormenkuur nodig, betalen zij, idem vaccinatie, smid, dierenarts etc. Kijk even in overleg wat je doet met het voer.
Ik neem aan dat het veulen bij je thuis staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:45 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Als zij dit graag willen en jij ook, dan zou ik voor voor een onkostenvergoeding gaan en net zolang als zij dat willen.
Je zegt nl dat je er niet aan wil verdienen, maar het ook niet kan betalen om zelf aan te houden.
Mocht het paard dan jaar in en jaar uit geleast worden dan kun je op een gegeven ogenblik (als zij dat willen) het paard op hun overschrijven en dan zijn ze eigenaar waar ze al de 1ste 4 jaar en meer voor betaald hebben.
Dus is er een wormenkuur nodig, betalen zij, idem vaccinatie, smid, dierenarts etc. Kijk even in overleg wat je doet met het voer.
Ik neem aan dat het veulen bij je thuis staat.


Nee ik heb helaas niks aan huis.
Ik heb een eigen weide dus heb alleen hooi en voerkosten. En dan de dierenarts en hoefsmid/tandarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:48 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
Eigenlijk wil ik haar zelf ook graag houden maar kwa kostenplaatje zit het er voor mij helaas niet in. Plek heb ik genoeg. Dus lease zou voor mij goed uitpakken in dit plaatje.


Realiseer je je dat je als eigenaar in principe verantwoordelijk blijft voor grote uitgaves? Ik neem in elk geval aan dat als het paard koliek krijgt of geblesseerd raakt, de leasers niet gaan opdraaien voor dierenartskosten. Of wil je ze wel voor die kosten laten opdraaien? Sommige paarden krijgen het voor elkaar om veel meer te kosten dan de verkoopwaarde. :=

Daarnaast kan je voor het leasen van een veulentje niet zoveel vragen. Je kan er nog bijna niks mee. Wat als er iets gebeurd (eventueel door handelen van de leasers?) en je over 3 jaar met een paard zit wat onverkoopbaar is en ook niet meer geleased kan worden? Dan ben je haast weer terug bij af?

Ik zie persoonlijk meer risico's dan voordelen, maar misschien ben ik een negatieve muts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:51 



 
Profiel   

Zo zie ik het ook KSHancox
Als aanhouden dus geen optie is dan toch kijken of de verzorgers toch willen kopen.
Maar lease zou ik echt niet aangaan.
Met wat pech ga jij er dus financieel diep in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:56 



 
Profiel   

Ik denk dat dit mensen zijn met een hart voor de dieren die ze verzorgen en die ts misschien op deze manier willen helpen?
Niet iedereen heeft slechte bedoelingen en in dit geval zou het een mooie oplossing zijn.
Zou het wel zwart op wit door een notaris laten regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:05 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
pien_2010 schreef
Als zij dit graag willen en jij ook, dan zou ik voor voor een onkostenvergoeding gaan en net zolang als zij dat willen.
Je zegt nl dat je er niet aan wil verdienen, maar het ook niet kan betalen om zelf aan te houden.
Mocht het paard dan jaar in en jaar uit geleast worden dan kun je op een gegeven ogenblik (als zij dat willen) het paard op hun overschrijven en dan zijn ze eigenaar waar ze al de 1ste 4 jaar en meer voor betaald hebben.
Dus is er een wormenkuur nodig, betalen zij, idem vaccinatie, smid, dierenarts etc. Kijk even in overleg wat je doet met het voer.
Ik neem aan dat het veulen bij je thuis staat.


Nee ik heb helaas niks aan huis.
Ik heb een eigen weide dus heb alleen hooi en voerkosten. En dan de dierenarts en hoefsmid/tandarts.


Dan kan mijn idee iets voor jullie zijn. Het ging me om de onkosten, en die wei is van jou dus betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:07 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
Kinke schreef
was de merrie al drachtig dan? Anders lijkt het me simpel, gewoon niet laten dekken :)


Nee vorig jaar laten dekken omdat ik dus ook mijn eigen hengst heb moeten verkopen. En ik nog graag een nakomeling van hem wou.


Die je financieel niet kan houden :?

Raar verhaal dit.

Ik zou het goed regelen, en nadenken wie de DA kosten en hoefsmid gaat betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:11 



 
Profiel   

AnnedB schreef
Ik denk dat dit mensen zijn met een hart voor de dieren die ze verzorgen en die ts misschien op deze manier willen helpen?
Niet iedereen heeft slechte bedoelingen en in dit geval zou het een mooie oplossing zijn.
Zou het wel zwart op wit door een notaris laten regelen.


Dan zou je beter die mensen geld gaan vragen om te mogen verzorgen zodat je uit de kosten komt dan een veulen te verleasen,

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:17 



 
Profiel   

Ik zou me vooral zorgen maken over wat ze ermee gaan doen...als mensen ergens voor betalen, willen ze daar meestal iets mee kunnen/mogen doen. Wat als ze het veulen veel te zwaar belasten? Er teveel van vragen fysiek of mentaal of er te vroeg mee aan het werk gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:19 



 
Profiel   

Als ze geld uit willen geven aan het veulen omdat ze er zo gek mee zijn, waarom kopen ze het dan niet?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen