Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onverwachte dekking

 
Profiel   

Beste mensen hier allemaal

Nou wat heb ik wat meegemaakt vandaag.
Ik heb een merrie op stal staan en vandaag had iemand blijkbaar haar weide opengelaten. Ze is dus ontsnapt en bij een hengst geraakt, die zou haar gedekt hebben maar dit is wel een hengst van 19 jaar. Omdat ik niet zo thuis ben in de fokwereld. ( Ik heb enkel een paard omdat mijn kleindochter graag rijdt) weet ik dus niet hoe ik het nu moet aanpakken. Wat zijn de kansen op een veulen? En is een hengst van 19 nog vruchtbaar? Alvast mijn excuses voor mijn onwetendheid
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:11 



 
Profiel   

Een hengst van 19 kan prima vruchtbaar zijn. Nu goed opletten of ze weer hengstig wordt en als je het echt wil weten moet je de dierenarts over een paar weken laten komen om haar te scannen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:13 



 
Profiel   

Weet je of de hengst echt erin geweest is of het gewoon probeerde?

Een hengst van 19 is gewoon vruchtbaar namelijk. Op stal staat een dekhengst van 21 en heeft vorig jaar nog enkele merries succesvol gedekt (dit jaar op stal een veulen van hem geboren) . En dit jaar ook weer een merrie gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:13 



 
Profiel   

je merrie was hengstig?

Indien je het helemaal zeker wil weten kan je haar over een dag of 16-18 laten scannen door de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:15 



 
Profiel   

Ja een hengst van 19 is nog vruchtbaar normaalgesproken.
Wil je zeker weten geen veulen, bel de DA en overleg even op welk tijdstip je hengstig kunt laten spuiten (soort morning after behandeling). Meestal na een dag of 10 na de ongewenste dekking, dacht ik.
Je kunt ook wachten tot dag 19 en laten scannen en dan een evt vruchtje laten afknijpen. Maar dat is duurder en ook wat onzekerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:17 



 
Profiel   

Ze was inderdaad hengstig, het zijn enkele jonge tieners van op stal die het gemerkt zouden hebben en meteen de stalbazin zijn gaan halen, zij beweren dat ze gedekt zou zijn maar ik weet natuurlijk niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:19 



 
Profiel   

Nou het is niet per se dat ik geen veulen wil maar het is een merrie van 12 jaar en heeft nog nooit eerder een veulen gehad, dus ik denk niet dat dat optimaal is. Maar om dan dat vruchtje af te laten knijpen weet ik ook niet helemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:20 



 
Profiel   

Als de merrie gezond is en nog fit lijkt me dat geen probleem.

Hier op stal wil iemand een 15 jarige merrie laten dekken die nog nooit eerder een veulen gehad heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 22:26 



 
Profiel   

George3534 schreef
Nou het is niet per se dat ik geen veulen wil maar het is een merrie van 12 jaar en heeft nog nooit eerder een veulen gehad, dus ik denk niet dat dat optimaal is. Maar om dan dat vruchtje af te laten knijpen weet ik ook niet helemaal


12 Jaar kan prima hoor. Haar leeftijd is dus zeker geen reden om het vruchtje weg te knijpen, als ze verder gezond is. Mijn merrie kreeg haar 1e veulen ook op 13 jarige leeftijd, in 1 keer drachtig, goede dracht zonder problemen en ook de bevalling ging heel vlot.

Als je niet op een veulen zit te wachten zou ik haar hengstig laten spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 23:25 



 
Profiel   

George3534 schreef
Beste mensen hier allemaal

Nou wat heb ik wat meegemaakt vandaag.
Ik heb een merrie op stal staan en vandaag had iemand blijkbaar haar weide opengelaten. Ze is dus ontsnapt en bij een hengst geraakt, die zou haar gedekt hebben maar dit is wel een hengst van 19 jaar. Omdat ik niet zo thuis ben in de fokwereld. ( Ik heb enkel een paard omdat mijn kleindochter graag rijdt) weet ik dus niet hoe ik het nu moet aanpakken. Wat zijn de kansen op een veulen? En is een hengst van 19 nog vruchtbaar? Alvast mijn excuses voor mijn onwetendheid

En hier open je een account voor?! Bel de dierenarts, die kan jouw vraag ook beantwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 00:00 



 
Profiel   

Belangrijk 1, hoe groot is de merrie en hoe groot is de hengst. Bij grotere hengst zou ik boven de 15cm verschil eventuele dracht afbreken. Te groot veulen is problematisch om door bekkenkanaal te komen en dan ben je beide kwijt.
Belangrijk 2, wil je eigenlijk wel (en nu) een veulen al dan niet van deze combi?
Belangrijk 3, afhankelijk van hoe wel/niet schoon slurf hengst was kan er ook nog een infectie bij komen.
Laat dus in elk geval op korte termijn een DA langskomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 00:47 



 
Profiel   

Stond die hengst ergens op het erf (omdat de merrie erbij kon)?
Lees je in, er komt heel wat kijken bij de dracht. Bevallen gaat niet altijd zonder problemen, veulen kan verkeerd liggen enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 06:02 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
George3534 schreef
Beste mensen hier allemaal

Nou wat heb ik wat meegemaakt vandaag.
Ik heb een merrie op stal staan en vandaag had iemand blijkbaar haar weide opengelaten. Ze is dus ontsnapt en bij een hengst geraakt, die zou haar gedekt hebben maar dit is wel een hengst van 19 jaar. Omdat ik niet zo thuis ben in de fokwereld. ( Ik heb enkel een paard omdat mijn kleindochter graag rijdt) weet ik dus niet hoe ik het nu moet aanpakken. Wat zijn de kansen op een veulen? En is een hengst van 19 nog vruchtbaar? Alvast mijn excuses voor mijn onwetendheid

En hier open je een account voor?! Bel de dierenarts, die kan jouw vraag ook beantwoorden.


Ik vind dit best een goede reden om een account te openen. Als hij nu echt geen veulen wilde dan was het een ander verhaal he, dan had hij idd beter een dierenarts kunnen bellen,

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 06:07 



 
Profiel   

tamary schreef
Belangrijk 2, wil je eigenlijk wel (en nu) een veulen al dan niet van deze combi?


Deze licht ik even uit want ik vind dit wel belangrijk. Zou de hengst je merrie kunnen verbeteren? Had je deze hengst zelf gekozen als je de keuze had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 07:09 



 
Profiel   

Als je niet zeker wilt of je een veulen wilt, kan je gewoon de DA bellen en laten "afspuiten". Is gewoon een injectie van de dierenarts, hebben we hier ook nog gedaan, kan zelfs zonder dat je de merrie ervoor moet laten scannen. Hoe eerder je dat doet, hoe beter natuurlijk, moet je niet willen als het vruchtje zich al ontwikkelt.

En ja, natuurlijk is een hengst van 19 nog vruchtbaar, 19 is toch echt niet oud, paarden blijven sowieso hun hele leven vruchtbaar, hier zelfs nog veulens gehad uit merries van 20+ hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 07:38 



 
Profiel   

Hengstig spuiten kan niet in de hengstigheid/direct na een dekking voor zover ik weet, daar moeten wel wat dagen tussen zitten.
TS: bel de DA, vertel het verhaal en laat je DA de juiste dag bepalen om de merrie hengstig te spuiten. Dat is een injectie met prostagladines, die houden de innesteling van het vruchtje tegen en zorgen dat het de baarmoeder gewoon uit wordt gespoeld. Een bevruchte eicel nestelt pas ongeveer 2 weken na de bevruchting in, tot die tijd zweeft-ie gewoon door de baarmoeder.

Eén prikje, en je weet zeker dat je merrie niet drachtig is, en ook gewoon weer hengstig wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 07:43 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
George3534 schreef
Beste mensen hier allemaal

Nou wat heb ik wat meegemaakt vandaag.
Ik heb een merrie op stal staan en vandaag had iemand blijkbaar haar weide opengelaten. Ze is dus ontsnapt en bij een hengst geraakt, die zou haar gedekt hebben maar dit is wel een hengst van 19 jaar. Omdat ik niet zo thuis ben in de fokwereld. ( Ik heb enkel een paard omdat mijn kleindochter graag rijdt) weet ik dus niet hoe ik het nu moet aanpakken. Wat zijn de kansen op een veulen? En is een hengst van 19 nog vruchtbaar? Alvast mijn excuses voor mijn onwetendheid

En hier open je een account voor?! Bel de dierenarts, die kan jouw vraag ook beantwoorden.


Nee niet alleen hiervoor. Ook voor het warme onthaal wat je er gratis bij krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 07:50 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
George3534 schreef
Beste mensen hier allemaal

Nou wat heb ik wat meegemaakt vandaag.
Ik heb een merrie op stal staan en vandaag had iemand blijkbaar haar weide opengelaten. Ze is dus ontsnapt en bij een hengst geraakt, die zou haar gedekt hebben maar dit is wel een hengst van 19 jaar. Omdat ik niet zo thuis ben in de fokwereld. ( Ik heb enkel een paard omdat mijn kleindochter graag rijdt) weet ik dus niet hoe ik het nu moet aanpakken. Wat zijn de kansen op een veulen? En is een hengst van 19 nog vruchtbaar? Alvast mijn excuses voor mijn onwetendheid

En hier open je een account voor?! Bel de dierenarts, die kan jouw vraag ook beantwoorden.



Ik laat de dierenarts vandaag zeker langskomen maar gisteren was een feestdag

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:02 



 
Profiel   

Er is nu heel simpel met een kleine spuitje nog iets aan te doen. Er hoeft nog niks te worden afgeknepen enzo. Als je geen veulen wilde dan is dat de beste oplossing. Of is die hengst zodanig helemaal geweldig en mooi en heb je ruim plek en geld voor een veulen dat het allemaal prima is? Vergis je niet in de risico’s van fokken, want die zijn er genoeg (vooral dit seizoen veel ellende gelezen hier op Bokt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:12 



 
Profiel   

Als je geen veulen wilt kun je nu betere het zekere voor het onzekere nemen en nu al laten afspuiten.

Bij een veulen komt veel kijken en is zeker niet zonder risico voor de merrie en het veulen. Als je daar zonder ervaring geen begeleiding op stal bij hebt zou ik daar persoonlijk niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:28 



 
Profiel   

Ach, kom op zeg. In de meeste gevallen verloopt het echt allemaal prima, een veulen fokken is echt geen rocket science. Ja, je kunt pech hebben,ven het is goed om je in te lezen, maar jullie overdrijven het nu echt wel een beetje hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:49 



 
Profiel   

Ben het ermee eens dat checken en afspuiten waarschijnlijk het verstandigste zijn. En zorgen dat de merrie niet weer uit kan breken. Ik zou de DA dus even bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:51 



 
Profiel   

Achterom schreef
Ach, kom op zeg. In de meeste gevallen verloopt het echt allemaal prima, een veulen fokken is echt geen rocket science. Ja, je kunt pech hebben,ven het is goed om je in te lezen, maar jullie overdrijven het nu echt wel een beetje hoor.


Als het mis gaat, gaat het vaak goed mis is mijn ervaring.

Het is wel belangrijk om bewust voor de risico's te kiezen die het met zich mee brengt en je daar ook in te verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:52 



 
Profiel   

Update : de dierenarts is net langs geweest, hoewel het wel degelijk een hele goede hengst is, levenslang goedgekeurd dacht ik en mooie bloedlijn kwam ook de da met het voorstel ze hengstig te spuiten.
Ook is er wel een hoogteverschil de hengst is 1m50 en mijn merrie een 1m35...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 10:08 



 
Profiel   

Dat maakt echt niet uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 10:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen