merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 14:34

Mijn 3 jarige merrie laat haar hengstigheid niet zien, betekend dat dan ook dat ze een minder goed ei maakt/minder vruchtbaar is?

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:35

Mijn merries lieten het ook niet goed zien, maar met begeleiding van de dierenarts en hengstig spuiten ed, toch in 1 keer drachtig met ki.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:38

Mijn merrie toont ook geen hengstigheid, was op haar 14e in 1x drachtig (natuurlijke dekking in de kudde).

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:39

Hier ook merrie die niets toont, maar vorige keer dekken in 1x drachtig.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:11

Dit had mijn topic kunnen zijn. Ik ben lukraak gaan scannen. Gisteren een mooie baarmoeder maar niet hengstig. Wel advies om over 2 weken weer te scannen. Als je niks ziet of merkt dan is meten toch weten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:18

Ik ziet het bij mijn merrie ook niet. Dus lees ook even mee.
Zou ook graag eens een veulen van haar willen. Penny droom.
Maar er ook nul verstand van verder.

Cantodea11
Berichten: 219
Geregistreerd: 11-12-20

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:24

Mijn merrie toont ook niet en is nu in een keer drachtig gescand dus bij die van mij geldt dat dus niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:25

Staan er ruinen op stal of niet? Mijn merrie laat ook niks zien nu ze enkel met andere merries staat. Eerste seizoen waren we laat maar toch nog geprobeerd met hengstig spuiten, niet drachtig. 2e keer gewoon vroeg gaan scannen, niet hengstig gespoten maar gewacht tot ze zelf met een ei kwam. In een keer drachtig. :)

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:39

Het zit vaak in subtiele symptomen, is mijn ervaring. Als je haar drachtig wil hebben, goed observeren en gaan scannen, dan weet je snel hoe het zit. Het betekent zeker niet dat ze minder vruchtbaar is of zoiets.

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:57

Een merrie met normaal een extreem duidelijke hengstigheid hier.
7/4 de laatste keer iets te zien en daarna niets meer.
Afgelopen vrijdag was arts op stal, toch maar laten scannen. Zou het ei net gesprongen zijn geweest.
Zondag echter een extreem hengstige merrie, in die mate dat mijn beide ruinen interesse in haar hadden, waarvan 1 op haar is willen springen (wat ze wel niet toeliet).

KI station gebeld en tevens contact gehad met Het Banes (de hengstenhouder). Na wat heen en weer overleg besloten haar toch al langs te brengen ipv de twee weken aan te houden die ons eerst aangeraden was door de arts die de verdere begeleiding thuis doet.
Max 1cm, haar wel daar gelaten wegens duidelijk hengstig gedrag en vermoeden dat het een dezer dagen wel tijd zou zijn. Nog steeds geen vooruitgang ondertussen. Maar wel continu hengstig tonen.
Het is dit jaar gewoon een raar jaar, zowel volgens hengstenhouder, ki station als de transporteur die ik in eerste instantie voor vervoer gecontacteerd had.
Merries met zuivere cyclussen die ineens eerder of later zijn, merries die nooit tonen die ineens wel tonen of omgekeerd. Maar wel vrij vlotte drachtig allemaal, desondanks de rare cyclussen en gedragingen van de merries

Cantodea11
Berichten: 219
Geregistreerd: 11-12-20

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:25

Misschien toch een keer scannen dan weet je waar je aan toe bent als je haar wil dekken

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:32

Hier ook een merrie die moeilijk toont. Maar het zit bij haar ook in de kleine dingen die het verraden. Willen kroelen met een kudde genoot en roepen naar een van de ander, je miet bij haar er gelijk bij zijn anders heb je de eisprong alweer gemist. Vruchtbaarheid van deze merrie is niet denderend. Maar toch al twee veulen gekregen inmiddels. Drachten lopen dan weer heel soepel bij haar. Scannen is echt de enige manier om echt duidelijkheid te krijgen.

Toushie

Berichten: 7264
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:07

Hier een merrie die we ook nog nooit hengstig hebben gezien. Staat ook een ruin bij in de kudde. Dus laten scannen en toen bleek ze al behoorlijk ver. Dierenarts gaf aan over 2 dagen dekken. Ze is geïnsemineerd en direct drachtig.
Hier dus niet minder vruchtbaar.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: merrie laat hengstigheid niet zien, minder vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:12

Mijn merries tonen ook niet.

2 jaar geleden ben ik maar op de gok gaan scannen. Toen de dierenarts aangaf dat ze met een dag of 3 a 4 een rijp ei zou moeten hebben zijn er vanaf die 3e dag natuurlijk gaan dekken. Ben 11 dagen op en neer gereden naar de hengst, totdat hij zei dat hij er geen zin meer in had :') . Merrie had nog steeds niet afgeslagen.
Wel keurig in 1 cyclus drachtig!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:14

De ene merrie laat zich sneller hengstig zien dan de ander, maar dat heeft niets te maken met meer of minder vruchtbaar zijn. Een merrie die zich heel makkelijk hengstig toont is niet per definitie vruchtbaarder dan een merrie die het lastiger of niet toont. Veel merries tonen zich nooit hengstig bij merries en ruinen, die hebben echt een hengst nodig om hun hengstigheid te laten zien. De mate van hengstigheid is wel een indicatie van hoever ze in haar cyclus zit. Hoe hengstiger ze toont, hoe dichter bij de ovulatie, dus hoe groter het ei.

Vroeger maakte men daarvoor gebruik van een schouwhengst. De 'hengstenboer' kwam dan naar je toe met een schouwhengstje, waar een merrie de hengstigheid wel aan toont, en zo kon men zien of een merrie al hengstig genoeg was. Men kon dan ongeveer inschatten hoever ze in de cyclus waren.
Onze buren fokken elk jaar (KWPN) veulens en die werken nog steeds met een schouwhengst die bij hun langs komt. Zodra hun merries hengstig genoeg reageren op de schouwhengst gaan ze naar het dekstation om hun merries te laten scannen en insemineren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:14

Mijn vorige fokmerrie toonde ook geen hengstigheid. Alleen bij haar eerste jaar zijn er 3 pogingen nodig geweest, bij de 8 keren daarna is ze altijd direct drachtig geworden. Vanaf geboorte is het iets makkelijker omdat veulenhengstigheid een zekere hengstigheid is, maar in de jaren dat ze geen veulen had maar wel gedekt werd was het inderdaad ook lukraak scannen waar ze zat in de cyclus, en dan kijken of het zin had om hengstig te spuiten (als er net een eisprong is geweest heeft dat natuurlijk weinig zin). Met hengstig spuiten was het iets makkelijker om in te schatten wanneer het tijd was om te insemineren.