Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst keuzen

 
Profiel   

Hoi hoi, hopelijk mag het hier maar ik wil over tijdje mijn merrie weer laten dekken voor de verkoop.

Nu zat ik te denken aan Vaderland nu is mijn vraag wat zal ik voor het veulen kunnen vragen. Dit is puur op de afstamming gezien, veder moet het veulen gezond zijn ect om de prijs te bepalen maar daar hoef ik nu niks over te weten omdat dit mijn keuze niet kan beïnvloeden omdat ik dan de keuzen al gemaakt heb, dus hier hoef ik niks negatiefs van te lezen :)

Ik weet van mensen al dat vaderland een goede zal zijn voor mijn merrie. En tegen die tijd zal ik uiteraard nog met de hengsten houder er over hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 22:34 



 
Profiel   

Dat is ook afhankelijk van de merrielijn. Wat is afstamming van de merrie en zijn er predikaten? Je zou kunnen kijken hoeveel nu voor veulens gevraagd wordt. Maar eerst maar eens zien of jouw merrie drachtig wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 22:41 



 
Profiel   

Oh oeps, dacht dat ik de foto's erbij had gedaan [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 04:05 



 
Profiel   

Over de prijs is niks over te zeggen, ligt geheel aan hoe het veulen wordt..hoe het er uit ziet, kan bewegen en hoe gezond het is/ wordt.

Moederlijn is leuk, maar niet heel bijzonder of commercieel.

Het is lijnenteelt op Flemmingh ook, zoiets is voor sommige mensen iets positiefs en voor anderen negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 09:29 



 
Profiel   

Nee dat snap ik, daarom zoals ik al zei "puur theoretisch gezien". Want graag zal ik er een hengst op willen zetten dat we met geluk wat winst maken door middel van verkoop

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 16:24 



 
Profiel   

Tja er is niks van te zeggen, het valt en staat al moet hoe goed de hengst en merrie bij elkaar passen. Maar dan nog kan er een kromme ezel of een topper uit komen, dus het kan alle kanten op. Wat is de reden dat je kiest voor Vaderland?
Men denkt ook altijd dat een veulen fokken een lucratieve bussiness is, maar dan moet je dus wel geluk hebben. De dekking van Vaderland kost bij inseminatie €350.- en bij dracht €950.-. Stel dat ze niet in 1 keer drachtig is, dan kost dat je al €1650.- Het insemineren, scannen etc doe je niet zelf dus ook dat kost je weer á €250.- aan dierenartskosten (grof genomen). Als ze dan bevalt heb je ook zo weer dierenartskosten, á €150.- plus daarna nog entingen etc. Dan nog merriebrok, extra kosten stalling etc, en dan bereken ik nog geen eens excessen. Dan ben je zo'n €2500.- verder, en als het een gemiddeld veulen is, ga je daar niet heel veel meer voor vangen dan €2500.- tot €3000.-.
Neem daarbij de risico's die je hebt tijdens de bevalling, hopen dat het veulen heel blijft, dan ineens is het fokken een stuk minder interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 16:47 



 
Profiel   

Xnainie schreef
Nee dat snap ik, daarom zoals ik al zei "puur theoretisch gezien". Want graag zal ik er een hengst op willen zetten dat we met geluk wat winst maken door middel van verkoop


Denk dat het handiger is om te delen wat voor jou een reële prijs zou zijn om te krijgen voor het veulen. Dat is makkelijker dan inschatten wat een veulen gaat opleveren.

Het is niet alleen afhankelijk van de merrie/hengst maar ook wat de markt op dat moment doet. Dus als je uit de kosten wil raken en denkt dat je minimaal €6000,- kan krijgen om maar een bedrag te noemen zou ik daar niet op rekenen. Kan alleen maar tegenvallen.

Was vorig jaar opzoek naar een veulen en veel voor vraagprijs rond de 7500,- met meer sport in de moederlijn. Zegt natuurlijk niets over de vraagprijzen van dit jaar of volgend jaar. Maar er is veel aanbod en ook echt leuk aanbod voor veulens tussen de 7-10 die op papier uit meer bewezen bloed komen. Maar misschien zijn deze bedragen je verwachting helemaal niet. Kan ook zijn dat je met 3-4 meer dan tevreden bent.

En zou dan als je het toch wil proberen voor een commerciëlere hengst gaan. En eentje zonder vos-factor, weet niet of hij dat heeft. Zijn toch dingen waar mensen op afhaken/ minder voor betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 16:58 



 
Profiel   

Hoe kun je er zulke wazige afbeeldingen bij doen…

Je moet even het Elite predikaat aanvrage bij het KWPN want op Horsetelex staat ze als Elite maar bij het KWPN op Voorlopig Keur.

Voor de beoordeling zou een standfoto niet gek zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:18 



 
Profiel   

Schilt dat we dit jaar al een veulen hebben gekregen dit jaar, gelukkig helemaal gezond maar die is puur voor eigen gebruik en niet voor de verkoop dus ik weet wat de kosten zijn.

Een reëele prijs is natuurlijk voor iedereen wat anders. Tegenwoordig vind je ook doodgewone recreatieve paarden die voor €8500,- op de markt worden aangeboden en sommige zijn al best op leeftijd, ook die worden gewoon verkocht. Het is natuurlijk net ook wat er een gek voor wilt geven. Ik hoef er natuurlijk geen €15.000 voor te hebben. Maar waar je een leuk extraatje voor verdient is altijd leuk.

Waarom ik voor vaderland heb gekozen? Dit staat nog niet vast. Toen we voor onze spring merrie bezig waren hadden we haar ook alvast na laten kijken en met zijn advies zei die dat vaderland of een andere waarvan ik de naam zo even niet meer weet erg interessant kan zijn voor de merrie.

Ik heb ook naar de Jackson lijn gekeken de en daar zie ik al wat veulens/paarden van +6 maanden a 1,5 jaar tussen zitten waar al €8.000 a €10.000 voor gevraagd worden, en dat is natuurlijk ook stukje geluk hebben. Maar ervan uit gaan dat je dat hebt want anders ga je de overweging toch niet nemen als je denkt dat het een zogenaamde boerenkool

En elite predikaat zit al heel lang bij het paard dus aanvragen is niet meer nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 19:56 



 
Profiel   

Vragen en krijgen zijn twee verschillende dingen.

Als ik zie welke bedragen je noemt raad ik je aan om eens naar de bedragen te kijken waar veulens voorgaande jaren op de veulen veilingen zijn verkocht. En dan niet alleen de veiling van Borculo ;).

Beeldmateriaal van je merrie kan ook ander perspectief geven. Toch ook iets waar je naar kijkt als koper. Zonder extra info blijf ik sceptisch.

Maar misschien hebben fokkers zelf andere ervaringen. Ik ben alleen als koper de markt op gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 13:06 



 
Profiel   

Afbeeldingen zijn wel heel erg wazig. En inderdaad, vragen en krijgen is een heel verschil.

De lijn is opzich leuk, maar niet mega spectaculair om van 10.000 uit te gaan. Je rekent je wel heel snel rijk zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 13:11 



 
Profiel   

Xnainie schreef
Schilt dat we dit jaar al een veulen hebben gekregen dit jaar, gelukkig helemaal gezond maar die is puur voor eigen gebruik en niet voor de verkoop dus ik weet wat de kosten zijn.

Een reëele prijs is natuurlijk voor iedereen wat anders. Tegenwoordig vind je ook doodgewone recreatieve paarden die voor €8500,- op de markt worden aangeboden en sommige zijn al best op leeftijd, ook die worden gewoon verkocht. Het is natuurlijk net ook wat er een gek voor wilt geven. Ik hoef er natuurlijk geen €15.000 voor te hebben. Maar waar je een leuk extraatje voor verdient is altijd leuk.

Waarom ik voor vaderland heb gekozen? Dit staat nog niet vast. Toen we voor onze spring merrie bezig waren hadden we haar ook alvast na laten kijken en met zijn advies zei die dat vaderland of een andere waarvan ik de naam zo even niet meer weet erg interessant kan zijn voor de merrie.

Ik heb ook naar de Jackson lijn gekeken de en daar zie ik al wat veulens/paarden van +6 maanden a 1,5 jaar tussen zitten waar al €8.000 a €10.000 voor gevraagd worden, en dat is natuurlijk ook stukje geluk hebben. Maar ervan uit gaan dat je dat hebt want anders ga je de overweging toch niet nemen als je denkt dat het een zogenaamde boerenkool

En elite predikaat zit al heel lang bij het paard dus aanvragen is niet meer nodig

Nu wel, maar toen ik het postte stond ze nog op voorlopig keur. Maar top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 19:43 



 
Profiel   

Winged schreef
Afbeeldingen zijn wel heel erg wazig. En inderdaad, vragen en krijgen is een heel verschil.

De lijn is opzich leuk, maar niet mega spectaculair om van 10.000 uit te gaan. Je rekent je wel heel snel rijk zo.

Ook niet een klein beetje spectaculair hoor. Gewoon wel ok. Maar misschien op een veulenveiling.

Persoonlijk zou ik niet willen fokken als ik vantevoren weet dat het veulen voor de verkoop is. Je krijgt nooit genoeg voor zo'n veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 19:47 



 
Profiel   

Om winst te maken zou ik ook niet gaan fokken, gaat meestal meer geld bij dan het oplevert.

TS, wellicht helpt het als je uit gaat van een normale gemiddelde prijs van veulens op bijv. sporthorses.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 08:41 



 
Profiel   

misschien eerst maar eens geboren laten worden, gezond paar maanden oud en dan verder kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 08:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen