Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 10:25

Door wat tegenslag denk ik erover na om mijn hengstveulen met 5 maanden te laten castreren.
Het voordeel zou zijn, voor mij, dat hij op het erf kan blijven waar ik voeren ed. zelf in de hand heb.

Mijn belangrijkste vraag betreft vooral wat gebeurt er dan met de groei en uitzwaren?
En kan hij dan volgend weide seizoen nog in een groep ingeschaard worden of is hij dan te mak daarvoor?

Wie heeft dit aan de hand gehad en kan mij daarover inlichten? Mag ook per pb

(Hij is dan niet het enigste veulen, maar met één of 2 merrieveulens samen. Deze vraag is in zijn belang gesteld).

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:30

Ik laat ze hier jong castreren om ze aan te kunnen houden met de merries. Maar 'jong' is bij mij ergens tussen de 8 en 12 maanden. De ballen moeten nl wel ingedaald zijn, en dat gebeurt meestal ergens in die periode.
Ik kan me dus niet voorstellen dat met 5 maanden castreren al zou kunnen. Het lijkt me zeer vroeg. En in principe ook niet nodig zo vroeg al te castreren als de enige reden is dat je 'm bij een paar merrieveulens wilt aanhouden. Die merrieveulens zijn nog niet geslachtsrijp, en je hengst met 5 maanden ook niet. Tenzij je een paar medische wonders hebt rondlopen.

Castreren tegen dat ze een jaar zijn heeft geen invloed op uitzwaren en ook niet op willen en kunnen spelen met nog intacte hengstjes. Het heeft wél invloed op groei in de hoogte - jong gecastreerde paarden worden wat hoger omdat de groeischijven in de pijpbeenderen wat later sluiten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-08-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:32

Ik heb ze hier in de lente gedaan dat ze 1 werden.
Waar ik vroeger paard reed werden alle veulens in de lente met 1 jaar gedaan.
Sommige zijn het dan ook echt, andere 8 maanden.
Allemaal prachtige paarden geworden.
Zwaren prima uit.

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:36

Overigens: nog een reden niet voor 8 maanden te castreren: je kunt pas met 5-6 maanden vaccineren tegen tetanus (en de rest), en pas een paar weken na de tweede vaccinatie is je veulen volledig beschermd. Dan zit je tegen de 8 maanden aan. Je wilt geen castratiewonden bij een ongevaccineerd paard...

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:13

Ibbel schreef:
Overigens: nog een reden niet voor 8 maanden te castreren: je kunt pas met 5-6 maanden vaccineren tegen tetanus (en de rest), en pas een paar weken na de tweede vaccinatie is je veulen volledig beschermd. Dan zit je tegen de 8 maanden aan. Je wilt geen castratiewonden bij een ongevaccineerd paard...



Dat dus.
Dat zou de paardenartsen ook moeten toelichten.
Wordt er helaas niet naar gevraagd bij de paardeneigenaren, of ze tegen tetanus zijn gevaccineerd.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:30

Jeetje wat een vroege castraties allemaal. Hier nooit voor 2,5 jaar. En dat alleen bij echte lastpakken. Anders bij 3,5 jaar ( als het echt nodig is ) vóór het beleren.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:33

DuoPenotti schreef:
Ik heb ze hier in de lente gedaan dat ze 1 werden.
Waar ik vroeger paard reed werden alle veulens in de lente met 1 jaar gedaan.
Sommige zijn het dan ook echt, andere 8 maanden.
Allemaal prachtige paarden geworden.
Zwaren prima uit.


Vroege castratie zou paarden groter laten uitgroeien toch? Wel meer slungelig? Ten minste ten opzichte van hun hengsten collega’s? Weinig ervaring met ruinen eigenlijk.

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:36

Tja, ik hou ze in een gemengde groep aan. Dus dan moeten die ballen er met een jaar echt wel af zijn. Ik zie de meerwaarde ook niet van langer hengst houden als je toch geen dekhengstmateriaal of -ambities hebt.
De laatste hier was met 6 maanden overigens al zo lastig dat ik blij was toen met 9 maanden die ballen er onderuit konden. Nog geen week later was-ie als een blad aan een boom omgeslagen. Zo jong als-ie was zat de testosteron 'm knap in de weg.

De groeischijven in de pijpbeenderen sluiten normaalgesproken rond 1 jaar. Ze sluiten bij een eerder gecastreerd paard wat later. Dat kan een paar cm lengte in het pijpbeen (en dus de stokmaat) opleveren. Voor de rest maakt het qua bouw, spieren, uitzwaren geen fluit uit.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:40

Bespiering toch zeker wel? En er is toch een duidelijk onderscheid in voorkomen tussen een hengst of een ruin hoor.

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:43

Zolang een hengst hengst is, heeft-ie meer bespiering dan een ruin.
Maar na castratie is er al snel geen verschil tussen vroeg en laat gecastreerde ruinen. Dat was meer wat ik bedoelde.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:49

Ok ik snap em nu :o

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:12

google geeft dit onderzoek :
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/2 ... ment-2.pdf
castratie op 3 dagen en 18 maanden totaal 22 welsh pony's en gevolgd tot 3 jaar.
Qua ontwikkeling en gedrag zouden er geen verschillen zijn.
Onderzoek is recent. Ik weet dat er in amerika wel gecastreerd wordt op ong. 6 weken als ze nog bij de merrie aan de uier hangen ook voor antistoffen. Dus ja het gebeurt, kennelijk zonder problemen, dus mits de ballen er onder hangen, kunnen ze er kennelijk op elke leeftijd veilig af.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:17

Oh joh, 3 dagen oud, dat is wel heel jong. Ik volg het topic verder even geïnteresseerd.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:48

Pareltjes schreef:
Jeetje wat een vroege castraties allemaal. Hier nooit voor 2,5 jaar. En dat alleen bij echte lastpakken. Anders bij 3,5 jaar ( als het echt nodig is ) vóór het beleren.

Waarom met die leeftijd pas dan?

Die van mij is met een 2 jaar gecastreerd. Die had al behoorlijke praatjes. En zag de meerwaarde er ook niet van in om hem langer hengst te laten.
Geeft alleen maar gedoe met stalling vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:57

Deze was 1 jaar met castreren

Afbeelding

Deze was nog geen 1
Op de foto 4 en net zadelmak
Afbeelding

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:54

Hier ook als jaarling laten castreren. Is als 2,5 jarige niks slungeligs aan en hij heeft in de opfok gewoon tussen de hengsten gelopen. Ik dacht dat tussen de 2-3 jr gebruikelijk was, dus had er verder niet bij stil gestaan dat als jaarling ook mogelijk was. Ik heb toen bij de opfok een hele heldere uitleg gekregen over de voordelen van castratie bij jaarlingen ten opzichte van 2-3 jarigen. Voor de looks hoefde ik niet te wachten, want de hengstenuitstraling zou weer verdwijnen na castratie. Voor een mooie nek moest ik later maar lekker dressuur met hem gaan rijden.

Dat laatste was mij overigens al bekend. Aangezien ik geen enkele voorkeursleeftijd had om de castratie op uit te voeren, heb ik aangegeven dat hij gecasteerd kon worden als beide ballen waren ingedaald. Dat bleek het geval. Anders was hij enkel om die reden een jaartje langer hengst gebleven.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:01

Ik heb hans met 9 maanden laten castreren. Ik had verder alleen merries dus zodra het kon heb ik hem laten helpen. Hij is uitgegroeid tot een vrolijke en meegaande shet met heel veel humor. Echt heel makkelijk in de hand en hij kan met alle paarden overweg. Hij is wel onderdaniger dan de merries, maar hij is ook de jongste. En het is ook weer niet zo dat hij het kaas van z'n brood laat eten. Gewoon een grappige allemansvriend met shetlanderstreken

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:03

Vroeger, toen er nog met paarden werd gewerkt, werd er af en toe een veulen gefokt om een ouder (lees: boven de 8 à 10 jaar) werkpaard te vervangen. Die veulens bleven gewoon op het bedrijf, werden vaak met 2 jaar al in het span voor de eg gezet (licht werk) en werden dus ook vroeg gecastreerd door een castrateur - die niet al te veel hulpmiddelen/mogelijkheden had om te verdoven. Reken maar dat niemand toen zin had in gevechten met 2-3-jarige trekpaardhengsten om ze met minimale (of gewoon geen) verdoving te castreren. En de lastpakken gingen met 4-6 maanden het vlees in, daar zat al helemaal niemand op te wachten.

Het is pas van de laatste 30 jaar dat het 'mode' is hengsten tot 3 jaar hengst te houden en in hengstengroepen in de opfok te gooien. Dat was in mijn jeugd (die wel al van ná het werken met paarden is trouwens) absoluut nog niet gebruikelijk.

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:15

Ik heb er 3 laten castreren.
De kleine shet heb ik echt laten doen toen beide ballen aanwezig waren dus met de 8 maanden, dat was een gevaar voor iedereen..

De grote shet met een jaar, was wel van het uitdagen maar ondernam geen echte actie.

En mijn fries met de 2,5 jaar, niet dat hij er last van had. Maar puur omdat ik het nut er niet meer van inzag gezien hij toch geen ggk hengst zou worden.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:21

Ik heb ooit in Amerika meegemaakt dat een hengstveulen van ca 7 maanden gecastreerd werd. Hij had vreselijke kuren en kon echt tegen je aan steigeren uit het niets. Was geen fijn die om te hanteren. Ballen waren gedeeltelijk ingedaald al waren ze er wel wat langer mee bezig dan normaal, ze hebben het liggend gedaan onder roesje. Hij was daarna goed hersteld en heel fijn en rustiger in omgang dan voorheen. Was echt een wereld van verschil. Hij stond samen met nog 3 andere jonge hengsten van rond de 6-9 maanden en het ging prima. De rest was nog niet gecastreerd, die waren prima te hanteren. Normaal worden ze daar met 1-1,5 jaar gecastreerd. Ik zou het overleggen met de dierenarts wat verstandig is.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:35

tamary schreef:
google geeft dit onderzoek :
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/2 ... ment-2.pdf
castratie op 3 dagen en 18 maanden totaal 22 welsh pony's en gevolgd tot 3 jaar.
Qua ontwikkeling en gedrag zouden er geen verschillen zijn.
Onderzoek is recent. Ik weet dat er in amerika wel gecastreerd wordt op ong. 6 weken als ze nog bij de merrie aan de uier hangen ook voor antistoffen. Dus ja het gebeurt, kennelijk zonder problemen, dus mits de ballen er onder hangen, kunnen ze er kennelijk op elke leeftijd veilig af.



Gevolgd tot 3 jaar? Dan is een paard nog niet volgroeid. Vind het een vreemd onderzoek...

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:41

Sherivey schreef:
Pareltjes schreef:
Jeetje wat een vroege castraties allemaal. Hier nooit voor 2,5 jaar. En dat alleen bij echte lastpakken. Anders bij 3,5 jaar ( als het echt nodig is ) vóór het beleren.

Waarom met die leeftijd pas dan?

Die van mij is met een 2 jaar gecastreerd. Die had al behoorlijke praatjes. En zag de meerwaarde er ook niet van in om hem langer hengst te laten.
Geeft alleen maar gedoe met stalling vinden.


Ik vind dat paarden die langer hengst blijven toch een mooiere uitstraling hebben. Ruinen vind ik meestal slungels. Ik houd juist wel van het hengst zijn. In het werk zijn ze wat meer afgeleid maar het lef wat ze tonen komt mij in training goed uit. Ik houd gewoon van het hengsten gedrag ( mits netjes opgevoed ). Ik heb ze aan huis dus met pensionstallen geen gedoe.

Is maar wat je het beste ligt denk ik

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:43

tamary schreef:
google geeft dit onderzoek :
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/2 ... ment-2.pdf
castratie op 3 dagen en 18 maanden totaal 22 welsh pony's en gevolgd tot 3 jaar.
Qua ontwikkeling en gedrag zouden er geen verschillen zijn.
Onderzoek is recent. Ik weet dat er in amerika wel gecastreerd wordt op ong. 6 weken als ze nog bij de merrie aan de uier hangen ook voor antistoffen. Dus ja het gebeurt, kennelijk zonder problemen, dus mits de ballen er onder hangen, kunnen ze er kennelijk op elke leeftijd veilig af.


Wat een raar onderzoek! We castreren ze op 3 dagen volgen ze tot 3 jaar? En de oberigge 30 jaar volgen we ze niet. Wassen neus om te kunnen conluderen dat je prima op 3 dagen kunt castreren. Met 3 jaar is een paard niet een volgroeid en dus veel te vroeg om conclusies te trekken.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Op jonge leeftijd castreren, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:53

Als jij een wetenschappelijk onderzoek van 30 jaar gaat betalen kan ik je garanderen dat er wetenschappers in de rij staan om dat te gaan doen om lekker data te verzamelen.
Het is gewoon niet realistisch om dat te verwachten. 3 jaar lang volgen is al een hele knappe duur van een onderzoek zoals deze.
Daarnaast is het voor wat ze meten helemaal niet relevant om ze tot 30 jaar te volgen. Ze kijken naar uiterlijk meetbare groei (gewicht, bepaalde maten van het lichaam) en verschil in temperament tussen de twee groepen ruinen (1 groep vroeg gecastreerd, 2e groep als jaarlingen). Dat kan prima op de manier waarop het onderzoek is gedaan.
Conclusie van het onderzoek is dat je op basis van die groei en temperament geen verschil ziet tussen de groep die als veulentje gecastreerd is en de groep die als jaarling gecastreerd is.
Of een paard nog wel of niet volgroeid is, is daarop niet belangrijk. Ze zijn namelijk allemaal al geruime tijd ruin op dat punt, dus waarom zouden ze later alsnog gaan verschillen van elkaar?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:57

Ik zou hem met de merrieveulens samen zetten en als hij lastig gaat doen laten castreren. Ik zou het wel proberen uit te stellen tot hij te lastig wordt. Liever 8-9 maanden dan 5 naar mijn mening. Als het niet anders is, dan is het niet anders.