Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:19

rien10 schreef:
Lieser schreef:
Wie zijn die 'we' waar je het over hebt? Welke ervaring heb je zelf in de dressuurfokkerij? Of ben je een journalist op zoek naar smeuïge content?

Er zijn zoveel mensen (ik ook) die dit constateren. Daar hoef je echt geen journalist voor te zijn hoor.
Voel je je aangesproken? Fok jij wellicht?


Ik heb een grote pony. Ook niet probleemloos, maar wel erg sterk. Als ik nu een paard zou kopen, zou ik zoeken naar een uit een springlike, of een eventer. Geen porceleinen dressuurpaard wat kreupel is als zijn box niet netjes recht oogestrooid is.

Wat ook niet helpt, denk ik, dat veel mensen absoluut de kwaliteit als ruiter niet hebben om een talentvol paard goed te rijden en gezond te houden.

Ik fok niet. En TS ook niet. Of wel, geen idee. Een leeg profiel, dus zeg het maar.

Je hóeft geen heet dressuurpaard te kopen. Je hoeft niet eens een KWPN-er te kopen.

Ik vind dit gezeur. Net als wanneer je klaagt dat het fout is dat Ferrari's steeds harder kunnen rijden. Dan koop je toch een Opel Vectra?

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:21

manubres schreef:
Misschien moet er naast een spring- en dressuurrichting ook een recreatierichting komen :D

Dat zijn toch de paarden die het in de wedstrijden niet redden }>


paardje2013 schreef:
Babootje ja dat kan zeker met een Charmeur haha en dan zit er ook nog Houston achter :')
Mijn veulens blijven altijd thuis ik fok er dan ook maar 2. Voordeel is dat ik niks van ze vraag maar ze gaan wel in de routine mee dus elke dag mee naar binnen en buiten aan een touw. Ze gaan elke 8 weken naar de hoefsmid ik haal er eens een borstel over enz.
Dat maakt dat ik eigenlijk altijd hele brave paarden heb.

Goh, ja, dat roep ik ook, maar nee, ik zie dat helemaal verkeerd.
Gelukkig ben ik dan niet de enige die het verkeerd ziet :D

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:42

De recreatie richting zijn de Gelderse paarden natuurlijk..die vroeger de "basispaarden" werden genoemd. Alleen wordt er nu steeds meer Jazz bloed in gefokt wat me niet zo'n hele goede ontwikkelijk lijkt qua karakter. Ook geeft Koss natuurlijk niet de meest brave beesten. Alleen niet ril.

Ik ken(de) paarden die gewoon goed opgevoed waren, alles zagen..wekelijks meegingen naar het bos, wedstrijd etc. en toch bange poeperds bleven. Sommige karakter eigenschappen zitten nu eenmaal in een paard. Voordeel van heel erg veel paarden trainen is dat je dan weet dat het niet aan de omstandigheden of aan dezelfde ruiter ligt.

Dressuurpaarden worden nu eenmaal gefokt om scherp te zijn, dat is nodig op het hoogste niveau om er aan te blijven trekken. Bij sommigen gaat die scherpheid over het randje heen. De grens kan heel dun zijn.

Dan heb je nog mensen die wel met ril om kunnen gaan en niet met brutaal en vica versa. Ken er genoeg die met bepaald bloed weglopen wat anderen weer verafschuwen. Een paard met een bepaald karakter moet ook bij jou als mens met een bepaald karakter passen.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:22

Tja de Gelderse richting ik weet niet of die nog wel zo gelders is wat ik eigenlijk wel heel jammer vindt.

Ik deel je mening dat het moet klikken met je paard en dat er ook echt wel paarden tussen zitten die gewoon niet braaf worden wat je er ook mee doet. zoveel jazz er in is ook zeker niet geweldig. Ik denk wel dat er steeds meer fokkers ook gaan letten op karakter. Een paard die zijn voeten in zijn neus steekt maar tussen de oren niet wil heb je niks aan. Wel denk ik dat wij daar als mens een invloed op hebben ik zie veel Dressuur ruiters die hun paarden behandelen als porselein ze roepen van te voren al dat ze daar niet langs durven of willen.
Wat ik bij de springruiters dan weer veel minder zie.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:40

Ja maar springpaarden zijn ook wel andere beestjes,heb ze ook gereden en over het algemeen toch een stuk cooler. Hebben ook moed nodig anders komen ze nooit een parcours door.

Het zal een En-En verhaal zijn..dressuurpaarden die weinig gewend zijn met ruiters die weinig durven en ook gewoon sommigen die qua karakter gewoon moeilijk zijn.

Bij de Geldersen vind ik huidige ontwikkelingen ook niet gunstig..

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:00

Ik heb het idee, misschien zit ik verkeerd, dat er ook veel meer gefokt wordt. Het moet geld opleveren. Heb het op verschillende plekken gezien. De commerciëlere partijen fokken elk jaar met zo'n merrie, heb de indruk dat die veulens veel zwakker zijn dan mensen die om het jaar een veulen fokken of om de 2 jaar.
Het lichaam moet herstellen, sommige merries krijgen amper herstel-tijd. Ik geloof best dat als de natuur het toestaat, dat het dan zou moeten kunnen. Maar in de praktijk heb ik om mij heen gezien dat die veulens een stuk zwakker zijn..

Buiten het feit dat er ook fokkerijen zijn die met merries fokken die problemen hebben , dat wordt generaties doorgegeven. Ik vind het dan niet gek dat de afstammelingen van merries die elk jaar een veulen krijgen tot ze niet meer kunnen, zwakker zijn dan de veulens die uit merries komen die elke 2/3 jaar een veulen krijgen.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:20

Lieser schreef:
Je hóeft geen heet dressuurpaard te kopen. Je hoeft niet eens een KWPN-er te kopen.

Ik vind dit gezeur. Net als wanneer je klaagt dat het fout is dat Ferrari's steeds harder kunnen rijden. Dan koop je toch een Opel Vectra?


Dit dacht ik eigenlijk ook toen ik de beginpost las.

Ik wil doe alles wat TS in de openingspost beschrijft (op de knollenvelden na. Waarom zou ik op een écht slechte bodem willen rijden?)
maar koop daar gewoon geen 'typisch' dressuurpaard voor. Simpel. Nog méééér dan genoeg te krijgen.
De wel brave dressuur paarden en heel veel uit de springrichting bij de warmbloeden. Of koop iets heel anders, wat wel past bij je doelen.

Want eerlijk: mijn ouderwetse WPNer, helemaal volgens de eisen uit de OP, mist toch ook echt wel wat atletisch vermogen. Kun je prima nog net 60% mee rijden in het Z maar heb ik nu toch ook liever net een eleganter paard voor.
Afbeelding

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:46

Elisa2 schreef:
Ja maar springpaarden zijn ook wel andere beestjes,heb ze ook gereden en over het algemeen toch een stuk cooler. Hebben ook moed nodig anders komen ze nooit een parcours door.

Het zal een En-En verhaal zijn..dressuurpaarden die weinig gewend zijn met ruiters die weinig durven en ook gewoon sommigen die qua karakter gewoon moeilijk zijn.

Bij de Geldersen vind ik huidige ontwikkelingen ook niet gunstig..

Tja, wijlen mijn Springert stond eens op een dressuurwedstrijd met enige verbazing te kijken hoe de rest van het veld over de flos ging van een langs wandelende fanfare (zonder geluid, nota bene!)


pol013 schreef:
Lieser schreef:
Je hóeft geen heet dressuurpaard te kopen. Je hoeft niet eens een KWPN-er te kopen.

Ik vind dit gezeur. Net als wanneer je klaagt dat het fout is dat Ferrari's steeds harder kunnen rijden. Dan koop je toch een Opel Vectra?


Dit dacht ik eigenlijk ook toen ik de beginpost las.

Ik wil doe alles wat TS in de openingspost beschrijft (op de knollenvelden na. Waarom zou ik op een écht slechte bodem willen rijden?)
maar koop daar gewoon geen 'typisch' dressuurpaard voor. Simpel. Nog méééér dan genoeg te krijgen.
De wel brave dressuur paarden en heel veel uit de springrichting bij de warmbloeden. Of koop iets heel anders, wat wel past bij je doelen.

Want eerlijk: mijn ouderwetse WPNer, helemaal volgens de eisen uit de OP, mist toch ook echt wel wat atletisch vermogen. Kun je prima nog net 60% mee rijden in het Z maar heb ik nu toch ook liever net een eleganter paard voor.
[ [url=m/sCmNgo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar wat is dan "atletisch vermogen"?

Als ik naar de foto kijk, zie ik een degelijk paard. Nee, die wappert de voorbenen niet tot voorbij de oren, maar de kans dat jij er met 20+ nog steeds mee in de ring verschijnt, acht ik hoger.....

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:16

@ikke: klopt. Atletisch vermogen zou het ik het niet willen noemen. Wel oerdegelijk. Op zijn 22e nog winst gehaald in het Z2 tot zijn 25e oefencrossen gelopen en op zijn 27e nu nog onder het zadel. Maar wapperen zit niet in zijn assortiment. Laat staan tot zijn oren.

Degelijke bewegingen zonder expressie. En daarom dus die 60% proeven. Het houdt gewoon nooit over.
Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Maar ik denk dat je daar bij de meer ouderwetse geldersen en groningers nog steeds prima om kunt gaan. Gewoon fijne degelijke beesten.

Perfect paard om te doen wat TS in de OP beschrijft.
Om wat leukere scores te halen in de dressuur (en wat meer marge te hebben op een hindernis) zijn er paarden die het je vanzelf makkelijker maken.

Maar ook daar heb je niet heel snel een 'zorgelijk dressuurpaard' voor nodig. Een beetje meer atletisch vermogen helpt wel.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:27

pol013 schreef:
@ikke: klopt. Atletisch vermogen zou het ik het niet willen noemen. Wel oerdegelijk. Op zijn 22e nog winst gehaald in het Z2 tot zijn 25e oefencrossen gelopen en op zijn 27e nu nog onder het zadel. Maar wapperen zit niet in zijn assortiment. Laat staan tot zijn oren.

Degelijke bewegingen zonder expressie. En daarom dus die 60% proeven. Het houdt gewoon nooit over.
Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Maar ik denk dat je daar bij de meer ouderwetse geldersen en groningers nog steeds prima om kunt gaan. Gewoon fijne degelijke beesten.

Perfect paard om te doen wat TS in de OP beschrijft.
Om wat leukere scores te halen in de dressuur (en wat meer marge te hebben op een hindernis) zijn er paarden die het je vanzelf makkelijker maken.

Maar ook daar heb je niet heel snel een 'zorgelijk dressuurpaard' voor nodig. Een beetje meer atletisch vermogen helpt wel.

Maar jij hebt 'm op z'n 27-ste nog in actieve dienst. D'r zijn er niet zoveel die dat kunnen zeggen....

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:01

Elisa2 schreef:
Ja maar springpaarden zijn ook wel andere beestjes,heb ze ook gereden en over het algemeen toch een stuk cooler. Hebben ook moed nodig anders komen ze nooit een parcours door.


Heb er toch een aantal onder het zadel gehad, en nu nog een, die het pas allemaal niet meer spannend vonden wanneer de bel ging om te mogen starten.

Zal het over het algemeen niet schelen dat springpaarden meer zien dan een dressuurpaard? Die zien vaak een mooie 20x40 of 20x60 baan, terwijl er voor springen van alles in de baan staat? Neem je een jong springpaard mee, is de drukte om de ring net zo als bij hogere klassen. Ze moeten ook sneller leren. Bij dressuur is het over het algemeen eng stil

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:22

Tja ik vind mijn “springert” (zoals ikke het zo mooi zegt :D) echt wel veel koeler in de kop dan het dressuurbloed dat ik gehad heb hoor. Ook gewoon in de omgang als er geen bel heeft geklonken :j

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:31

pol013 schreef:
@ikke: klopt. Atletisch vermogen zou het ik het niet willen noemen. Wel oerdegelijk. Op zijn 22e nog winst gehaald in het Z2 tot zijn 25e oefencrossen gelopen en op zijn 27e nu nog onder het zadel. Maar wapperen zit niet in zijn assortiment. Laat staan tot zijn oren.

Degelijke bewegingen zonder expressie. En daarom dus die 60% proeven. Het houdt gewoon nooit over.
Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Maar ik denk dat je daar bij de meer ouderwetse geldersen en groningers nog steeds prima om kunt gaan. Gewoon fijne degelijke beesten.

Perfect paard om te doen wat TS in de OP beschrijft.
Om wat leukere scores te halen in de dressuur (en wat meer marge te hebben op een hindernis) zijn er paarden die het je vanzelf makkelijker maken.

Maar ook daar heb je niet heel snel een 'zorgelijk dressuurpaard' voor nodig. Een beetje meer atletisch vermogen helpt wel.


Maar voor de 65 of hoger procent hoef je ook niet meer te hebben als degelijke bewegingen. Ik heb nu een veel minder getalenteerde maar die scoort gewoon enorm goed. Ook op grote wedstrijden. Je moet alleen nog steeds wel zelf correct rijden. Er zijn zat degelijke paarden of zelfs robuustere rassen die tot het Z gewoon nette punten tot dubbele winst halen.

Maar vorige was wel zo getalenteerd en deed ik alles mee, net zoals deze wat ouderwetse. Buitenritten, fanatiek dressuur, sprongetje tot aan verklede pas de deux of kür op muziek aan toe. Elke zoektocht ben ik die dieren gewoon tegen gekomen en ik bekijk alleen kwpners of Duitsers bijvoorbeeld. Kijk ook niet speciaal naar welke fokrichting of welk bloed, gewoon functionele beweging en fijn karakter.

Blijf erbij dat je vooral eerlijk naar jezelf moet blijven. En ook kappen met uiterlijk een keuze factor maken. Wat boeit het nu of het een mooi popje is om te zien of de juiste kleur heeft? Of eleganter of robuuster gebouwd is? Enige wat dan van belang is of je erop past qua lengte en gewicht en of het zadel waar jij in past erop past.
En daarnaast begeleiding en niet denken dat je het allemaal zelf wel kan. Helemaal niet als je niet veel ervaring hebt en denkt dat een jong paard beter is vanwege 'naar je hand zetten'. Dat kan met ieder paard en de kans dat dat jonge of onervaren paard 'verpest' wordt is erg groot als je niet de kunde of de zekerheid hebt om het dier op de juiste manier dingen te leren. Te voorzichtig kan ze enorm lastig maken, maar te lomp ook zeker.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:54

Afbeelding

Ik open bokt en denk: wat doet mijn merrie daar? _O-
Zie dat het nog mooi doorgaat hier.

Ik snap ergens wel wat Pol013 zegt, maar als ik dan kijk naar de paarden die de fokker van mijn merrie fokt. Dan zijn dat functionele bewegers, maar zaten er ook van hoog (Olympisch) niveau paarden bij. WvSaron was er ook zo een. Niks bijzonders qua beweging, maar wel presteren. En een super karakter.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:12

Saron is een springhengst, dat is toch niet te vergelijken met dressuurpaarden qua beweging en atletische aanleg?

Het is gewoon simpel, neem twee even goede ruiters die een even goede proef neerzetten. En dan wint degene met het meest talentvolle en complete paard. Want die zal net overal wat hogere cijfers krijgen omdat de oefeningen meer kwaliteit vertonen door het atletische vermogen van het paard.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:46

Van oorsprong klopt dat, maar hij is ook ZzLicht of zwaar geklasseerd. Dat weet ik even niet meer.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:54

Ik zie het, hij heeft lichte tour gelopen.

Dit is denk ik een hengst die inderdaad gewoon fijne allround gebruikerspaarden geeft. Zoals hier al aangegeven werd, ook geschikt voor de recreatieve tak en die niet zo zeer het laatste aan talent en beweging geeft maar wel gewoon functionele paarden.

Probleem is dan alleen dat de meeste mensen die op recreatief niveau dressuur willen rijden niet zo'n type paard willen hebben. Terwijl sommigen daar veel meer schik mee zouden kunnen hebben denk ik. Ook leveren "simpele" paarden minder op dus voor de fokkers ook niet zo lucratief om deze te fokken.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:30

Ja dat klopt wat je zegt. Leuke vond ik dat hij op latere leeftijd met een meisje van 15 nog eens naar het ZZ licht is gelopen. Met, in mijn ogen, simpele bewegingen. En een geweldig karakter.

Het zou helpen denk ik, als het eigen kunnen een zwaardere wegingsfactor zou hebben. Dan zou het fokken van dergelijke paarden ook aantrekkelijker zijn.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:06

Even terug naar de begin post en de eerste reacties kijkende zie ik veel over de keuze van de hengsten staan terwijl de keuze van de merrie eigenlijk nog het meest belangrijke is in mijn ogen.
Ik mis dat wel vaker. Hengst zus en hengst zo maar over de merries zo goed als geen info.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:20

Popstra schreef:
Even terug naar de begin post en de eerste reacties kijkende zie ik veel over de keuze van de hengsten staan terwijl de keuze van de merrie eigenlijk nog het meest belangrijke is in mijn ogen.
Ik mis dat wel vaker. Hengst zus en hengst zo maar over de merries zo goed als geen info.


Logisch (vind ik) dat de merrie minstens zo belangrijk is. Mijn merrie heb ik eerst de minimale predicaten laten halen (in mijn ogen) voor ik haar liet insemineren. Helaas is dat niet gelukt en nu wil ik geen veulen meer fokken ivm de wolven ellende hier. Ik zou op haar in theorie een wat meer popperige hengst kunnen gebruiken, met waarschijnlijk niet al te veel risico op een d-pony in paarden formaat. Als ik dat gewild zou hebben.

Maar feit is wel dat de hengsten waar TS het over heeft een veel grotere stempel kunnen drukken op de fokkerij in het algemeen. Vanwege de aantallen. En het type paard wat daar uitkomt en waarmee weer doorgefokt kan worden.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:33

Popstra schreef:
Even terug naar de begin post en de eerste reacties kijkende zie ik veel over de keuze van de hengsten staan terwijl de keuze van de merrie eigenlijk nog het meest belangrijke is in mijn ogen.
Ik mis dat wel vaker. Hengst zus en hengst zo maar over de merries zo goed als geen info.


Klopt. De merrie is even zo belangrijk, zo niet belangrijker. Zij voedt het veulen de eerste 6 maanden op en bepaalt zo ook een groot deel van het karakter.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:02

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien reageer ik dubbel


Maar is het ook niet hoe we met de paarden om gaan? We betuttelen de paarden veel meer. Om mij heen zie ik paarden met allemaal van die typische gedrags dingetje, en dan wordt er een lieve foei mag niet he geroepen.
Terwijl mensen roepen dat ik zo hard ben voor mn paarden, maar mijn paarden staan wel gewoon los, hebben geen issues met trailer laden (want oei oei wat zie ik veel paarden met issues...) zadelmak maken was een eitje, en ik hoef geen excuses te verzinnen voor het gedrag wat ze laten zien. Ik ben duidelijk en bij gedrag wat echt niet oke is krijgen ze ook gewoon een klap (nee ik sla mn paarden niet in elkaar!)

En dan het fokkerij gedeelte... ik heb een fries en halve friezen. Want ja, het toevoegen van ander bloed aan een fries zou zorgen voor harde paarden.

Niets is minder waar... want hoe voorzichtig ik ben, 1 van de 3 heeft toch al 2x een pees blessure gehad. De fries heeft ook een kleine blessure aan de knieën gehad.

Dus ja fysiek zijn het denk ik niet de meest sterke paarden en dat ligt echt aan de fokkerij in mijn ogen.

Maar gedrag is in mijn ogen hoe je ze opvoed, ik ben wat nonchalant in omgang, ze moeten gewoon niet zeiken, en daar heb ik paarden mee die niet zeiken om een bloed pot en als ze iets eng vinden, loop ik er 2x langs en is het klaar.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:06

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Even terug naar de begin post en de eerste reacties kijkende zie ik veel over de keuze van de hengsten staan terwijl de keuze van de merrie eigenlijk nog het meest belangrijke is in mijn ogen.
Ik mis dat wel vaker. Hengst zus en hengst zo maar over de merries zo goed als geen info.


Klopt. De merrie is even zo belangrijk, zo niet belangrijker. Zij voedt het veulen de eerste 6 maanden op en bepaalt zo ook een groot deel van het karakter.


Precies dat! Plus dat de merrie vooral goed in de kop moet zijn..cool en mee werkend dus.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:36

Elisa2 schreef:
Saron is een springhengst, dat is toch niet te vergelijken met dressuurpaarden qua beweging en atletische aanleg?

Het is gewoon simpel, neem twee even goede ruiters die een even goede proef neerzetten. En dan wint degene met het meest talentvolle en complete paard. Want die zal net overal wat hogere cijfers krijgen omdat de oefeningen meer kwaliteit vertonen door het atletische vermogen van het paard.

Dan stap je wel heel simpel over het verschijnsel "beoordelen' heen en schuif je het begrip "mode" ook onder de tafel.

Nu doe je precies wat je mij als "te kort door de bocht" verwijt.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:53

Oja leg dat eens uit dan?