Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:11

Elisa2 schreef:
Oja leg dat eens uit dan?

Je weet heel goed dat in werkelijkheid die vergelijking nooit op gaat. De eerste opmerking die je naar je hoofd krijgt als je iets in deze richting zegt als deelnemer: het is een jurysport, als je daar niet tegen kunt, moet je er niet aan beginnen.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:15

Ow zo, ja maar zo bedoelde ik het niet.

Ieder paard kan zijn punten rijden en afgericht worden tot op het hoogste niveau.

Alleen dan als je twee paarden hebt, met even goede ruiters die een even goede proef neerzetten dan wint toch degene met meer talent. Omdat die meer techniek heeft in bijv. een piaffe, of omdat die in de appuyementen meer kan overscharen etc. Betere uitgestrekte draf etc.

Een overbouwd paard spring wissels voor het beeld altijd met de kont omhoog bijv. voor het beeld is dat altijd minder dan een die niet overbouwd is.

Die verschillen zijn vaak ook goed te zien in de top, en is het ook de uitdaging om een paard beter te krijgen. Tot in bepaalde mate zijn gangen te ontwikkelen.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:27

Elisa2 schreef:
Ow zo, ja maar zo bedoelde ik het niet.

Ieder paard kan zijn punten rijden en afgericht worden tot op het hoogste niveau.

Alleen dan als je twee paarden hebt, met even goede ruiters die een even goede proef neerzetten dan wint toch degene met meer talent. Omdat die meer techniek heeft in bijv. een piaffe, of omdat die in de appuyementen meer kan overscharen etc. Betere uitgestrekte draf etc.

Een overbouwd paard spring wissels voor het beeld altijd met de kont omhoog bijv. voor het beeld is dat altijd minder dan een die niet overbouwd is.

Die verschillen zijn vaak ook goed te zien in de top, en is het ook de uitdaging om een paard beter te krijgen. Tot in bepaalde mate zijn gangen te ontwikkelen.

En wie bepaalt er dan wat goed is? Of dat wellicht biomechanisch verantwoordt is?

We zijn niet in de laatste plaats gekomen tot de dressuurpaarden zoals ze nu zijn omdat bepaalde presentaties overgewaardeerd zijn. Dan wil iedereen dat, want dat is wat de punten oplevert.
Of dat ook wenselijk is voor het paard, is niet relevant....

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:31

Tja ik zie het anders..ik zie dat als je een paard fokt voor een bepaald doel en hij het lichaam heeft wat daar geschikt voor is, dat het werk hem makkelijk af zal gaan. En dat verhoogd indirect het plezier en welzijn.

Waar jij het over hebt is denk ik meer de rijderij, paarden die in drie stukken lopen omdat ze gereden worden met veel druk op de voorkant. En jury's die dat belonen.

Voor mij in de fokkerij zijn deze drie dingen het belangrijkste: het achterbeen en achterbeengebruik, de rug en de bouw van de achterhand.
De rest is imo allemaal ondergeschikt aan deze drie..uiteraard wel naast gezondheid en een fijn karakter.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:50

Elisa2 schreef:
Tja ik zie het anders..ik zie dat als je een paard fokt voor een bepaald doel en hij het lichaam heeft wat daar geschikt voor is, dat het werk hem makkelijk af zal gaan. En dat verhoogd indirect het plezier en welzijn.

Waar jij het over hebt is denk ik meer de rijderij, paarden die in drie stukken lopen omdat ze gereden worden met veel druk op de voorkant. En jury's die dat belonen.

Voor mij in de fokkerij zijn deze drie dingen het belangrijkste: het achterbeen en achterbeengebruik, de rug en de bouw van de achterhand.
De rest is imo allemaal ondergeschikt aan deze drie..uiteraard wel naast gezondheid en een fijn karakter.

Wat ik zie is dat we de lijn gepasseerd zijn de ongezonde kant op. Want daar, aan die te mobiele kant, zijn vooralsnog de punten te halen.

Dat rijden-punt is er zeker ook maar je kunt beide niet helemaal los zien.

Want dat rijden heeft die ruiter ergens geleerd. Hoe bepaal jij of je een goede instructeur hebt, die je paard correct laat lopen? Waar haal je die kennis vandaan?
Laat ik "ongeduld" nog even buiten beschouwing......

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:04

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/het-stam ... n-dressuur

Ik denk dat dat wel mee valt als je kijkt welke hengsten de topleveranciers zijn van sportpaarden. Let ook vooral op het vele klassieke Donnerhall bloed wat het nog steeds enorm goed doet en GP dressuurpaarden geeft.

Rijden staat voor mij los van het fokken, wil best die discussie aangaan maar weet niet of dat hier op z'n plek is.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:15

Elisa2 schreef:
Tja ik zie het anders..ik zie dat als je een paard fokt voor een bepaald doel en hij het lichaam heeft wat daar geschikt voor is, dat het werk hem makkelijk af zal gaan. En dat verhoogd indirect het plezier en welzijn.

Waar jij het over hebt is denk ik meer de rijderij, paarden die in drie stukken lopen omdat ze gereden worden met veel druk op de voorkant. En jury's die dat belonen.

Voor mij in de fokkerij zijn deze drie dingen het belangrijkste: het achterbeen en achterbeengebruik, de rug en de bouw van de achterhand.
De rest is imo allemaal ondergeschikt aan deze drie..uiteraard wel naast gezondheid en een fijn karakter.


ikke schreef:
Wat ik zie is dat we de lijn gepasseerd zijn de ongezonde kant op. Want daar, aan die te mobiele kant, zijn vooralsnog de punten te halen.


Dat is echt regelrechte onzin.

ikke schreef:
Dat rijden-punt is er zeker ook maar je kunt beide niet helemaal los zien.

Want dat rijden heeft die ruiter ergens geleerd. Hoe bepaal jij of je een goede instructeur hebt, die je paard correct laat lopen? Waar haal je die kennis vandaan?
Laat ik "ongeduld" nog even buiten beschouwing......


Juist in de wedstrijden. :D
Als je keer op keer laag gepunt wordt op wedstrijden bij verschillende jury's, maar je instructeur je de hemel in prijst, zou ik me eens op het hoofd gaan krabben of je zo'n goede instructeur hebt.

Het is precies wat Elisa zegt. Met ieder paard kun je je puntjes op de wedstrijden wel halen.
Maar een goed gebouwd paard met lossigheid in de beweging voert de gevraagde oefeningen makkelijker uit, waardoor het er ook makkelijker uit ziet. En daar scoor je dan toch hogere punten mee.

Ook in de top geldt net zo goed, dat er weinig paarden zijn die 100% alles mee hebben. De ene heeft een spectaculaire draf maar een slechte stap, de ander weer een heel goede galop of een hele goede stap.
Sommige paarden hebben alles mee, maar hebben dan weer teveel spanning, etc.
Het is aan de ruiter om het paard zo voor te stellen dat de goede kwaliteiten goed worden benut.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:31

Elisa2 schreef:
Tja ik zie het anders..ik zie dat als je een paard fokt voor een bepaald doel en hij het lichaam heeft wat daar geschikt voor is, dat het werk hem makkelijk af zal gaan. En dat verhoogd indirect het plezier en welzijn.

Voor mij in de fokkerij zijn deze drie dingen het belangrijkste: het achterbeen en achterbeengebruik, de rug en de bouw van de achterhand.
De rest is imo allemaal ondergeschikt aan deze drie..uiteraard wel naast gezondheid en een fijn karakter.


Op dit moment lopen er toch een hele grote groep paarden die de hemel ingeprezen worden, maar qua beweging echt niet kloppen. Van die mooie eenpoters. Kijk naar de hengsten en je ziet ze bij bosjes. Kijk naar een veiling en van de 15 zijn er zo 10 die qua beweging echt incorrect zijn. Weet je waar die fouten vandaan komen? Juist: via de hengsten. Goedkeuren wat echt niet klopt maar commercieel klopt het wel.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:14

Elisa2 schreef:
Tja ik zie het anders..ik zie dat als je een paard fokt voor een bepaald doel en hij het lichaam heeft wat daar geschikt voor is, dat het werk hem makkelijk af zal gaan. En dat verhoogd indirect het plezier en welzijn.

Voor mij in de fokkerij zijn deze drie dingen het belangrijkste: het achterbeen en achterbeengebruik, de rug en de bouw van de achterhand.
De rest is imo allemaal ondergeschikt aan deze drie..uiteraard wel naast gezondheid en een fijn karakter.


Lithya schreef:
Op dit moment lopen er toch een hele grote groep paarden die de hemel ingeprezen worden, maar qua beweging echt niet kloppen. Van die mooie eenpoters. Kijk naar de hengsten en je ziet ze bij bosjes. Kijk naar een veiling en van de 15 zijn er zo 10 die qua beweging echt incorrect zijn. Weet je waar die fouten vandaan komen? Juist: via de hengsten. Goedkeuren wat echt niet klopt maar commercieel klopt het wel.


Mooie bewering om te onderbouwen, want die onderbouwing zie ik niet.

GJ9

Berichten: 4473
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:40

Ik ben het met Carola eens. Er zijn zat sterke gezonde paarden maar voor een goed paard betaal je ook. Ga maar op de NMK kijken, daar lopen echt sterke stoere fijne paarden. De goedkopere paarden missen vaak kracht en balans, dan gaat daar een amateur mee prutsen en dan vind ik het niet gek dat zo’n paard protesteert is geblesseerd raakt.
(Ik ben zelf ook amateur en gekozen voor het Gelders paard die ik als vergevensgezind en niet ril ervaar).

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:52

Ze zijn nu helemaal fan van Kjento.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:19

GJ9 schreef:
Ik ben het met Carola eens. Er zijn zat sterke gezonde paarden maar voor een goed paard betaal je ook. Ga maar op de NMK kijken, daar lopen echt sterke stoere fijne paarden. De goedkopere paarden missen vaak kracht en balans, dan gaat daar een amateur mee prutsen en dan vind ik het niet gek dat zo’n paard protesteert is geblesseerd raakt.
(Ik ben zelf ook amateur en gekozen voor het Gelders paard die ik als vergevensgezind en niet ril ervaar).

Probleem is alleen dat de prijs niet bepaalt wordt door de kosten maar door wat de koper ervoor kan/wil betalen.

Want we kunnen wel met z'n allen vinden dat een paard 10k moet kosten/waard is maar als niemand dat paard vervolgens koopt? Wat dan?

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:42

GJ9 schreef:
Ik ben het met Carola eens. Er zijn zat sterke gezonde paarden maar voor een goed paard betaal je ook. Ga maar op de NMK kijken, daar lopen echt sterke stoere fijne paarden. De goedkopere paarden missen vaak kracht en balans, dan gaat daar een amateur mee prutsen en dan vind ik het niet gek dat zo’n paard protesteert is geblesseerd raakt.
(Ik ben zelf ook amateur en gekozen voor het Gelders paard die ik als vergevensgezind en niet ril ervaar).


Die kosten ook gewoon hetzelfde. Voor het sperma van een sportpaard met bepaalde naam betaal je dan iets meer, maar het gros van de kosten zitten in de opfok en die zijn voor alle paarden zo ongeveer het zelfde.
Dus op de keper beschouwd heeft een paard tot ie 3 is toch zeker al zo'n 7 a 8000 gekost.
Dan moet ie nog zadelmak gemaakt worden en beleerd. Een reeele prijs is voor een gezond niet heel bijzonder paard, beleerd van zo'n 4 a 5 jaar is al zo'n 10.000, want dat is gewoon kostprijs.
En vervolgens kunnen er allerlei redenen zijn waarom paarden goedkoper zijn, maar dan kom je meestal in de probleem/project/niet gezonde paarden terecht.

Persoonlijk houd ik ook best van een scheut Gelders bloed in de bloedlijn van een sportpaard. Gelders bloed staat ook aan de basis van veel van de huidige sportpaarden. In het KWPN.
Voor puur Gelders zijn ook echt liefhebbers. Zelfde geldt voor puur Groningers overigens.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:45

ikke schreef:
GJ9 schreef:
Ik ben het met Carola eens. Er zijn zat sterke gezonde paarden maar voor een goed paard betaal je ook. Ga maar op de NMK kijken, daar lopen echt sterke stoere fijne paarden. De goedkopere paarden missen vaak kracht en balans, dan gaat daar een amateur mee prutsen en dan vind ik het niet gek dat zo’n paard protesteert is geblesseerd raakt.
(Ik ben zelf ook amateur en gekozen voor het Gelders paard die ik als vergevensgezind en niet ril ervaar).

Probleem is alleen dat de prijs niet bepaalt wordt door de kosten maar door wat de koper ervoor kan/wil betalen.

Want we kunnen wel met z'n allen vinden dat een paard 10k moet kosten/waard is maar als niemand dat paard vervolgens koopt? Wat dan?


Voldoende interesse in die prijsklasse. Geen probleem. In die prijsklasse zijn de paarden (nog steeds) niet aan te slepen. Heb ik het wel over KWPN ers. Gewoon goed gezonde geschikte sportpaarden van een jaar of 3-4 zadelmak met gewone beweging.
En dan heb ik het over "doorsnee" paarden. Wil je een paard dat extra kan bewegen betaal je met 3 jaar niet zadelmak 20.000. Maar kun je zo'n paard goed opleiden en het blijft gezond, dan kun je voor zo'n paard als het ZZZ en zn wissels bevestigd zijn en met talent voor meer > 100K beuren. Dan is de sky the limit.
Buiten of je dat kan (een paard zo opleiden) zitten er natuurlijk onzekerheden in, die ik even vet heb gemaakt; dan kan het ook gebeuren dat je ineens 20.000 moet afschrijven.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:56

Babootje schreef:
Lithya schreef:
Op dit moment lopen er toch een hele grote groep paarden die de hemel ingeprezen worden, maar qua beweging echt niet kloppen. Van die mooie eenpoters. Kijk naar de hengsten en je ziet ze bij bosjes. Kijk naar een veiling en van de 15 zijn er zo 10 die qua beweging echt incorrect zijn. Weet je waar die fouten vandaan komen? Juist: via de hengsten. Goedkeuren wat echt niet klopt maar commercieel klopt het wel.


Mooie bewering om te onderbouwen, want die onderbouwing zie ik niet.


Dat is spijtig dat je het niet ziet, of is de term eenpoters je niet bekend? Hier een paar voorbeelden van paarden wat echt het een en ander aan schort, maar waar jij waarschijnlijk niets aan ziet.

Hier van een veiling. 23 aangeboden, 8 eenpoters, 14 op de voorhand

https://globaldressage.auction/nl/colle ... 0K3wez1iTI

https://www.horses.nl/fokkerij/kassa/ve ... XL75dEsMp4

https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... 0pfpczQBA4

Incorrecte beweging.

Paard in partjes.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-11-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast ivm copyright

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:57

Babootje schreef:
ikke schreef:
Wat ik zie is dat we de lijn gepasseerd zijn de ongezonde kant op. Want daar, aan die te mobiele kant, zijn vooralsnog de punten te halen.


Dat is echt regelrechte onzin.



Hier zie ik ik ook niet direct onderbouwing, jammer.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:02

Lithya,
En als die eerste foto nu eens genomen is terwijl een pirouette ingezet wordt.
De pirouette wordt toch in 4takt gereden, of heb ik dat verkeerd voor?

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:07

koend schreef:
Lithya,
En als die eerste foto nu eens genomen is terwijl een pirouette ingezet wordt.
De pirouette wordt toch in 4takt gereden, of heb ik dat verkeerd voor?

Dit is uitgestrekte galop, zo groot zet je echt geen piroutte in.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:34

Wat mij bij de dressage auction veulen collectie met name opvalt is de hier en daar wat vreemde halsaanzet. Een lange schoft en veel ruimte in de schouder, maar dan zo’n ielig halsje erop zonder goed met de rest van het lichaam in verhouding te zijn.
En wat een langpootjes zitten er tussen!
Zo te zien krijgt niet iedereen het gewenste resultaat dat er ‘op papier’ goed uitzag.
Jammer dat die draagmerries er telkens zoveel leed voor moeten ondergaan.
Ik ben ergens ook wel benieuwd hoe de verhoudingen ongeveer liggen tussen vraag, aanbod en overschot van echt topsport gefokte, dus voor recreatie vaak minder geschikte paarden.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:38

koend schreef:
Lithya,
En als die eerste foto nu eens genomen is terwijl een pirouette ingezet wordt.
De pirouette wordt toch in 4takt gereden, of heb ik dat verkeerd voor?


Als jij zo een pirouette in kan zetten is best knap, maar dit moet een uitgestrekte galop zijn.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Zorgen om dressuurpaarden fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:54

Ik ben geen topruiter, en ook geen topjury, zo blijkt.

Als het uitgestrekte galop moet zijn, is het zelfs voor mij, duidelijk fout. Het is 4takt, en nog geen klein beetje ook.

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:56

Ik ben geen topruiter, en ook geen topjury, zo blijkt.
Het was zijn teugelvoering die mij in die richting deed denken. Het lijkt alsof hij de voorhand van zijn paard met alle middelen naar rechts probeert te krijgen. Linker teugel helemaal tegen de hals. Zijn linkerhand op of misschien zelfs ietsje over de manenkam.
Tijdens die momentopname was er duidelijk iets aan de hand.

Als het uitgestrekte galop moet zijn, is het zelfs voor mij, duidelijk fout. Het is 4takt, en nog geen klein beetje ook.

GJ9

Berichten: 4473
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:02

ikke schreef:
GJ9 schreef:
Ik ben het met Carola eens. Er zijn zat sterke gezonde paarden maar voor een goed paard betaal je ook. Ga maar op de NMK kijken, daar lopen echt sterke stoere fijne paarden. De goedkopere paarden missen vaak kracht en balans, dan gaat daar een amateur mee prutsen en dan vind ik het niet gek dat zo’n paard protesteert is geblesseerd raakt.
(Ik ben zelf ook amateur en gekozen voor het Gelders paard die ik als vergevensgezind en niet ril ervaar).

Probleem is alleen dat de prijs niet bepaalt wordt door de kosten maar door wat de koper ervoor kan/wil betalen.

Want we kunnen wel met z'n allen vinden dat een paard 10k moet kosten/waard is maar als niemand dat paard vervolgens koopt? Wat dan?


10k is niks, daar koop je niet de categorie goede paarden voor die ik bedoel. Ja als de koper dat niet wil betalen koopt de koper een slechter paard waar hij vervolgens mee gaat dokteren of prutsen. En de fokker stopt wel met fokken als die z’n fokproducten niet kwijtraakt.

GJ9

Berichten: 4473
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:05

Babootje schreef:
GJ9 schreef:
Ik ben het met Carola eens. Er zijn zat sterke gezonde paarden maar voor een goed paard betaal je ook. Ga maar op de NMK kijken, daar lopen echt sterke stoere fijne paarden. De goedkopere paarden missen vaak kracht en balans, dan gaat daar een amateur mee prutsen en dan vind ik het niet gek dat zo’n paard protesteert is geblesseerd raakt.
(Ik ben zelf ook amateur en gekozen voor het Gelders paard die ik als vergevensgezind en niet ril ervaar).


Die kosten ook gewoon hetzelfde. Voor het sperma van een sportpaard met bepaalde naam betaal je dan iets meer, maar het gros van de kosten zitten in de opfok en die zijn voor alle paarden zo ongeveer het zelfde.
Dus op de keper beschouwd heeft een paard tot ie 3 is toch zeker al zo'n 7 a 8000 gekost.
Dan moet ie nog zadelmak gemaakt worden en beleerd. Een reeele prijs is voor een gezond niet heel bijzonder paard, beleerd van zo'n 4 a 5 jaar is al zo'n 10.000, want dat is gewoon kostprijs.
En vervolgens kunnen er allerlei redenen zijn waarom paarden goedkoper zijn, maar dan kom je meestal in de probleem/project/niet gezonde paarden terecht.

Persoonlijk houd ik ook best van een scheut Gelders bloed in de bloedlijn van een sportpaard. Gelders bloed staat ook aan de basis van veel van de huidige sportpaarden. In het KWPN.
Voor puur Gelders zijn ook echt liefhebbers. Zelfde geldt voor puur Groningers overigens.


Exact, bij 10 begint het en voor veelbelovend wordt het nog veel meer. Maar als mensen voor 6000 willen kopen en vervolgens balen dat alles niet lukt, denk ik dat ze een beter paard hadden moeten kopen met wat meer balans, kracht, massa.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:14

Lithya schreef:
Elisa2 schreef:
Tja ik zie het anders..ik zie dat als je een paard fokt voor een bepaald doel en hij het lichaam heeft wat daar geschikt voor is, dat het werk hem makkelijk af zal gaan. En dat verhoogd indirect het plezier en welzijn.

Voor mij in de fokkerij zijn deze drie dingen het belangrijkste: het achterbeen en achterbeengebruik, de rug en de bouw van de achterhand.
De rest is imo allemaal ondergeschikt aan deze drie..uiteraard wel naast gezondheid en een fijn karakter.


Op dit moment lopen er toch een hele grote groep paarden die de hemel ingeprezen worden, maar qua beweging echt niet kloppen. Van die mooie eenpoters. Kijk naar de hengsten en je ziet ze bij bosjes. Kijk naar een veiling en van de 15 zijn er zo 10 die qua beweging echt incorrect zijn. Weet je waar die fouten vandaan komen? Juist: via de hengsten. Goedkeuren wat echt niet klopt maar commercieel klopt het wel.


De term eenpoters komt van K.d.L

Met fokken heeft iedereen zijn/ haar eigen smaak voorkeur en visie. Zelf vind ik een goed keuringspaard niet per definitie ook een goed sportpaard voor het hoogste niveau.

De vraag is voor de fokers..waar fok je voor? Is dat voor de topsport? Voor de keuringen? Voor de commerciële verkoop? Of voor de amateur.

Daarnaast, wat kun je zelf zien? Kun je zien of een paard in evenwicht loopt of niet? Wat is belangrijker, een spectaculaire voorhand met een slechte achterhand of andersom?

Hoe fokt de merrie?

Wat ik een goed bewegend paard vind kun jij heel anders zien. Dat maakt dit soort discussies ook interessant vindt ik.