Ponyveulen fokken voor verkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:27

Het is inmiddels 12 jaar geleden dat ik een veulentje heb gefokt.
Nu begint de tijd te dringen om weer een veulentje te fokken aangezien ze er niet jonger op worden. Ik heb 2 new forest merries en het voelt meer nu of nooit.
Echter wil ik niet 3 of wellicht 4 pony's houden en zou het puur voor de verkoop zijn.
Misschien dat ik ook wel eraan denk om 1 ouderdier te verkopen maar dat terzijde.

Ik zit verder niet in het wereldje van handel of dergelijke. Wel heb ik contact met een hengstenhouder en voorziet mij van de informatie. Hij benoemt dat er zeker nog vraag naar betrouwbare pony's is.

Nu lopen die van mij mee in ponylessen en voornamelijk de jongste is heeel braaf.

Maar ik zou graag willen weten of er inderdaad nog veel vraag naar is?

Ik wil namelijk dat ze goed terecht komen en als er (te)veel aanbod is dan wordt het al wat lastiger natuurlijk.

Dus hoe is de paarden/pony handel op dit moment?

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:30

Waarom zou je er mee willen fokken? Is het papier dermate goed? Wil je er aan verdienen?
Handel van pony's en paarden die braaf ohz lopen blijft altijd. Maar van jong spul, veulens, niet ohz kakt wel een beetje in.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:33

Goed gereden en brave New Foresters is wel vraag naar. Maar zoals Cioccolato al zegt verkoopt jong spul op dit moment niet heel goed.

Dus dan zou je ze wel moeten aanhouden een aantal jaar denk ik. Tenzij de HH de veulens zou willen kopen, dat doen ze soms.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:34

Cioccolato schreef:
Waarom zou je er mee willen fokken? Is het papier dermate goed? Wil je er aan verdienen?
Handel van pony's en paarden die braaf ohz lopen blijft altijd. Maar van jong spul, veulens, niet ohz kakt wel een beetje in.


Ik hoef er niet veel aan te verdienen. Het is eenmalig voor het leuke. Papieren zijn goed etc.

Dus dan zou de pony minimaal tot hun 4e bij mij blijven, inrijden en dan verkopen?

Pony is nu 12, 13 dus als ze gaat bevallen. Mocht de dierenarts het goedkeuren dan is nu ook wel beetje nu of nooit toch?

Heeft nog nooit eerder een veulen gehad..
De andere is 19 en wel al een veulentje gekregen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:49

Het is belangrijk om uit te rekenen hoeveel het je gaat kosten in totaal tot de pony 4 is en verkoopbaar. Of je er echt wat aan zal kunnen verdienen is de vraag.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:51

Maar goede papieren en willen verkopen als veulen is eigenlijk al niet meer goed genoeg. Tenzij je amper geld vraagt natuurlijk.

Ik zou rekening houden met of veulen goedkoop (moeten) verkopen. Of houden tot die ohz is en dan zelfs misschien geen verdiensten maken.

Edit. Als je echt wil fokken. Ik zie namelijk nog steeds niet echt een reden waarom je zou fokken..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:55

Er aan verdienen doe je niet, tenzij je een topper fokt en een bewezen fokkerij hebt.
De handel is momenteel slecht, voor mij de reden geweest om te stoppen met fokken. Heb nu een 2-jarige rondlopen waarvan de verkoop niet wilde lukken. Ja, voor de helft van het dekgeld. :=

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:32

Is het bij de pony's zoveel anders dan bij de paarden dan? Ik ben de veulens tot nu toe voor de geboorte of er net na al kwijt, en niet voor raar geld

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:56

Ik heb ook het idee dat de markt voor veulens niet zo super loopt. Ik heb een heel uniek en prachtig merrieveulen te koop staan, er komt maar heel weinig vraag voor, en ze staat al enkele maanden te koop zonder echt serieus geintresseerden te hebben gehad. Het is op alle fronten een uniek dier, en ik had verwacht dat ze snel zou verkopen. Maar helaas.
Dit wordt trouwens een grote pony of klein paard. Is een Lusitano X Quarter kruising.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:44

Ik denk dat goeie, mooie en vooral gezonde Friezen ook bijna zeldzaam zijn dus die ook wel verkopen.

Zo'n kruising is logisch dat t niet zo snel verkoopt..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:20

Een goed gefokt pony veulen uit een goede moeder die correct is verkoopt nog steeds wel goed en makkelijk. :j

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:28

Zit ook een verschil in of het echte sportpony,s zijn of niet. FEI potentie verkoopt ook wel.

Die azteca kruising is zonder papier en alleen interessant denk ik voor de recreatie markt. Die kopen de paarden meestal als ze ouder zijn.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:34

Ja hoor, daar is zeker vraag naar. Ik fok foresters en NFX en raak m'n veulens goed kwijt :j
Er aan verdienen ga je idd niet, maargoed dat zou ook niet de reden moeten zijn om te willen fokken vind ik.

Vorig jaar 2 hengstjes verkocht uit 2022. De ene in maart en de andere in april, beide 10 maand oud bij verkoop, ongunstige leeftijd en ongunstige tijd voor hengsten. Toch een hele nette prijs voor gekregen en beide ook heel goed terecht gekomen, daar ben ik namelijk ook kritisch op.. Genoeg reacties gehad waar ik geen goed gevoel bij had en dan kun je nog zo goed betalen, veulen gaat niet het erf af.

Heb nu ook nog een hengstje lopen van Juni 2023, die gaat in Maart ook de verkoop in.


Heb mijn merries nu niet drachtig, maar dat is niet omdat ik bang ben de veulens niet kwijt te raken, meer omdat ik het niet oke vind om een merrie elk jaar drachtig te hebben. 2 veulens, jaartje rust.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:35

Ik denk dat je alleen moet fokken uit pure liefhebberij en als je de mogelijkheid hebt om het veulen zelf te houden.

Echt, winst maken moet niet je doel zijn...met een beetje pech kost het hele gebeuren je meer dan dat het ooit oplevert ;)

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:38

Even voor mijn visie
"Er niet aan verdienen"
Bedoelen jullie daarmee dat je (bijna) nooit de dierenarts kosten en sperma eruit kan halen? Of reken je dan ook stro,hooi,voer, stalling, registratiekosten, keuringen, hoefsmid en dierenarts van al die 11 maanden dracht en 6 maanden aan de voet mee?

Zoals sperma en dierenartskosten krijg ik er altijd wel makkelijk uit. De rest weet ik eigenlijk niet eens. Dan zou ik alles eens op moeten schrijven. Wel interessant om over na te denken

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:42

Fokken is echt een risico , je kan je merrie verliezen of een veulen krijgen met ..ik noem maar wat , een bok voetje of een navelbreuk.
Al is het gezond geboren dan kan het alsnog van alles gaan mankeren of een ongeluk krijgen.
Fokken moet je echt doen omdat je er veel zin in heb anders niet.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:44

Kabayo schreef:
Even voor mijn visie
"Er niet aan verdienen"
Bedoelen jullie daarmee dat je (bijna) nooit de dierenarts kosten en sperma eruit kan halen? Of reken je dan ook stro,hooi,voer, stalling, registratiekosten, keuringen, hoefsmid en dierenarts van al die 11 maanden dracht en 6 maanden aan de voet mee?

Zoals sperma en dierenartskosten krijg ik er altijd wel makkelijk uit. De rest weet ik eigenlijk niet eens. Dan zou ik alles eens op moeten schrijven. Wel interessant om over na te denken


Als ik alles reken (11 maanden merrie voeren, 6 maanden veulen+merrie, alle kosten gewoon) kan ik er nog steeds goed aan verdienen.

Dus "niet aan verdienen" is leuk gezegd, maar echt wel gewoon goed mogelijk met een goed gefokt en correct veulen.

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:44

Elisa2 schreef:
Zit ook een verschil in of het echte sportpony,s zijn of niet. FEI potentie verkoopt ook wel.


Oh, dat vind ik tricky, Elisa. FEI potentie hebben alle driejarigen tegenwoordig volgens de advertenties.

Van wat ik verder om mij heen hoor sluit ik me dan aan bij Quir, dat een correct en goedgefokt ponyveulen prima te verkopen is. Maargoed, gefokt en verkocht heb ik ze zelf nog niet, dus vraag het me over een aantal maanden (of jaren, als ik deze hou) nog eens. :')

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:56

Ja uiteraard volgens de advertentie haha. Ik bedoel zoals Quir ook zegt dat de echt goede en talentvolle sportpony,s vaak wel verkopen ook als veulen. Maar is een ander koop publiek.

Ik denk als je een veulen goed kan verkopen dat er wel winst uit te halen is. Maar bij een 3/4 jarige wordt dat een ander verhaal.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:06

Haha ja tegenwoordig heeft elke pony wel fei potentie. :))

3/4 jarige kan je inderdaad dan nog beter 2/3 jaar houden en daadwerkelijk FEI hebben, dan verkopen ze weer heel erg makkelijk en ook wel voor echt goed geld dat die 6 jaar kosten er weer goed uit zijn en je er aan kan verdienen. Maar wel ook weer 6 jaar risico's en je moet het kunnen en willen natuurlijk.

Vraag naar braaf gereden pony's blijft ook altijd wel heel groot.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:18

Leuk kleurtje, bekende hengst, D-maat.. dat zijn denk ik wel gewilde pony's. Brave pony's zijn goud waard, dus karakter van moeder is ook wel een voordeel denk ik. Veel succes!

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:44

Elisa2 schreef:
Ja uiteraard volgens de advertentie haha. Ik bedoel zoals Quir ook zegt dat de echt goede en talentvolle sportpony,s vaak wel verkopen ook als veulen. Maar is een ander koop publiek.

Ik denk als je een veulen goed kan verkopen dat er wel winst uit te halen is. Maar bij een 3/4 jarige wordt dat een ander verhaal.


Ja oke, dan zijn we het eens. :D

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:33

Ik ging er even vanuit dat TS binnen het stamboek wou fokken, dus New Forest. Die doen het wel een stukje minder goed kwa prijs dan bijv de Duitse rijpony veulens, zeker de kleur in combinatie met flinke beweging, dat vind je niet bij het New Forest.


Ik ga er even vanuit dat de merrie van TS een stamboekmerrie is zonder predikaat of sport rijke lijn oid. Als je daar voor de leuk een veulentje uit fokt, dan is de kans dat je die voor een flinke prijs verkoopt aan iemand die toekomstige FEI pony's zoekt niet zo groot...

Mijn hengstveulen is verkocht voor de hengsten opfok, 1e premie, grote d maat, aparte kleur binnen het NF, populaire vader, predikaat rijke moederlijn en vrij getest van myotonie en pssm1.
Maarja de dierenarts moest komen scannen tot eitje goed was,sperma bezorgkosten, toen insemineren, scannen of eitje weg was. Drachtig scannen, niet drachtig. Hele riedeltje opnieuw inclusief weer sperma bezorging ivm vers. Later nog 2 keer verder in de dracht scannen.
Dan de kosten van ontwormen, enten, keuring, chip en papier, stalling in mijn geval ook nog.

Zou ik de dierenarts niet nodig gehad hebben voor insemineren en scannen, of merrie sneller drachtig ( :+ ) dan had ik zeker leuke winst gemaakt.


6 Jaar geleden bracht ik mijn merrie weg voor natuurlijke dekking, toen waren de dekkosten 250,- en had ik de dierenarts 3 keer nodig voor scannen. Toen was winst maken makkelijker :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:43

Tja, de DA-kosten voor mijn laatste veulen waren al een dikke 1000 euro. Komt nog eens 800 euro dekgeld (exclusief) bovenop, en dan de kosten van verzending (2 keer). En dan komen de boertjes aan die 500 euro wel een goede prijs vinden, die inderdaad nog uit de tijd stammen van 250 euro en dan was je klaar.

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Ponyveulen fokken voor verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:19

Mijn ervaring met de verkoop van veulens is dit jaar dramatisch. Heb een leuk veulen uit een goede stam, maar krijg hem zeer slecht verkocht. 2 keer was hij verkocht, maar 1 x belden ze op dat ze hem toch niet wilden kopen en de koper daarna kwam ( zelfs met aanbetaling) gewoon niet meer op dagen. Uiteindelijk flink in prijs gezakt en nu is hij eindelijk verkocht. Als je alles gaat tellen, moet er geld bij.
Andere jaren kon ik mijn veulens wel makkelijk verkopen.