Eisen opfok veulen en prijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Eisen opfok veulen en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 17:34

Naar aanleiding van een gesprek met een kennis, ben ik benieuwd, gezien ik niets heel recent kon vinden:

Wat zouden jullie eisen/wensen zijn die doorslaggevend zijn bij het kiezen van een opfokbedrijf voor je veulen/jonge paard en waarom?

En wat zouden jullie voor die 'perfecte' plek kwijt willen zijn per maand?

Brand los! :list:

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eisen opfok veulen en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:35

Zoveel mogelijk ruimte, zoals bij de Eifel opfok. Goed onbeperkt ruwvoer, voldoende vitaminen en mineralen en toezicht.

Qua geld heb ik nu even niet zo,n zicht op wat de opfok prijzen nu doen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Eisen opfok veulen en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:24

Voor ons is het veel ruimte op een niet simpele, vlakke, vierkante wei. Opgroeiend in een kudde van verschillende leeftijden met dagelijkse controle en voer naar behoefte.

Prijs vind ik lastig. Wij vragen zelf €110 maar hoe de prijzen in Nederland liggen durf ik niet te zeggen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Eisen opfok veulen en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:27

Het liefst zou ik opvoeding van t paard willen zien :+
Dat is het stukje wat bij mij 'opfok' op grote schaal toch tegenstaat. Dus omdat die niet kan zeg ik kleine groepen.
Toezicht zowel als ze binnen staan als buiten op t land.
Goed voer, ruwvoer en na afspenen helemaal krachtvoer.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:37

Ruimte.
Zag pas een opfok aangeboden worden met in de winter 144m2 voor 6 paarden.
Zou daar nog geen dood paard willen stallen.
Maar de reacties onder het bericht waren positief.
Weten die mensen niet dat een grote volte van 20x20 al 400m2 is.
Daar zet je er al geen 6 op...

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:40

Ik heb mijn merrieveulen van 2022 thuis gehouden, met een vriendinnetje erbij.
Maar mocht er dit jaar een hengstveulen geboren worden, dan ga ik die niet thuis houden (denk ik nu).

Ik wil heel veel :D dus dat wordt wel lastig.

Maar vooral een veilige plek (qua stal en omheining enzo, geen houtje touwtje gebeuren, niet midden in wolvengebied).
Daarnaast: Genoeg vrije beweging, onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit in de winter, schoon drinkwater, dagelijkse controle, smid tussendoor, ontworming tussendoor (niet alleen maar als ze in de winter op stal staan), zomers ook schuilmogelijkheden tegen welke weersinvloeden dan ook maar.

Gaat lastig worden vrees ik, toch maar duimen voor een merrie :)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eisen opfok veulen en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:45

Persoonlijk vind ik oudere paarden bij jonkies zoooo belangrijk.
Een bende kleine kinderen leren ook geen manieren, dus een bende jaarlingen en 2-jarigen samen is ook geen goed idee.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:11

Ik wil met een paar jaar een hengstveulen aanschaffen en die komt bij mijn oudere hengst en minipaard ruin te staan. Speels en braaf zijn ze genoeg en het veulen krijgt direct wat opvoeding mee. Mijn rijpaard hengst heb ik wel in een opfok gehad. Eisen daarvoor waren: niet te grote groepen, goed ruwvoer, grote loopstallen, sociaal houden van paarden, veel weidegang in de zomer en door heel goede ervaringen van anderen zijn wij toen bij de Huusstede terecht gekomen. Een opfok als dat vind ik zeker een aanrader, maar aan huis is voor mij net zo makkelijk.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:24

Prijs en ruimte zeggen mij niks. Heb paarden op de duurste en ruimste opfok plek in EU gehad, 100 hectare heuvel weides waarvoor ik 300€/maand betaalde en 4 zijn er geblesseerd geraakt waarvan 1 moest laten in slapen als jaarling.

De toewijding van de opfok houders is het belangrijkst. Dat ze jou paardje net zo behandelen als hun kostbare eigen paardjes..

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:47

tengeltje11 schreef:
Persoonlijk vind ik oudere paarden bij jonkies zoooo belangrijk.
Een bende kleine kinderen leren ook geen manieren, dus een bende jaarlingen en 2-jarigen samen is ook geen goed idee.


Dit hoor ik vaak. Wat ik daaraan vreemd vind is dat professionele hengstenhouders vaak zo werken. Grote groepen jaarlingen/ 2 jarigen bij elkaar. Zouden dat dan allemaal 'rotzakken' zijn later?

Mijn eigen ervaring is ook positief met jonge hengsten bij elkaar.

Die 144m2 vind ik trouwens ook niet raar. Een box van 4x4 is 16m2 * 6 paarden = 96m2. Dan is 144m2 toch prima? Ik ga er dan wel vanuit dat er minimaal een paar uur per dag een uitloop is...

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:01

Ze kwamen af en toe in de buitenbak.
En hoe vaak dat is?
dagelijks stond daar niet benoemd.

En ja dat vind ik dus veel te klein.
Je sluit een paard toch niet de hele dag op stal op, ja oke sommige wel....
Laat staan jonkies. Paar uur elke dag is echt véél te weinig.
Die moeten minstens de hele dag kunnen bewegen. En bewegen is rennen niet in stap de stal wat rond.
En heb er een rotzak bij en die stamt de hele bende in elkaar.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:09

Popstra schreef:
Prijs en ruimte zeggen mij niks. Heb paarden op de duurste en ruimste opfok plek in EU gehad, 100 hectare heuvel weides waarvoor ik 300€/maand betaalde en 4 zijn er geblesseerd geraakt waarvan 1 moest laten in slapen als jaarling.

De toewijding van de opfok houders is het belangrijkst. Dat ze jou paardje net zo behandelen als hun kostbare eigen paardjes..


Precies dit. Ons hengstveulen van afgelopen jaar staat in het type opfok met 'boerenverstand' maar onze eerste indruk was wel dat er ontzettend hart is voor de aanwezige dieren. Ze worden behandeld als 'eigen' en bij medisch noodzaak wordt er voor gezorgd als eigen.

Bij het zoeken naar opfok liepen wij tegen prijzen van €125 - €350 per maand aan. Collega'tje had haar jonge paarden in de €350 staan, maar voor haar was dat ook 2 keer pech met een jaarling en een 2 jarige de afgelopen 5 jaar. Een dure stal is geen garantie, ruimte is geen garantie, grote groepen niet, kleine groepjes eveneens.

Onze wensen;
- Weideseizoen 24/7 buiten in groepen
- Winter in ruime boxen
- Stabiele groepen; geen tussentijds toevoegen van nieuwe hengsten.
- Kwalitatief hooi

Opfok blijft een risico, ik ben van mening dat je in deze tijden als eigenaar toch de vinger er op moet houden en betrokken moet blijven om niet na 2.5 jaar voor verassingen moet komen te staan. Wij proberen iig elke 10-12 weken een keer te gaan kijken. Al is het maar om te weten wat er in de groep speelt en of hij op gewicht blijft.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:25

Niet alleen opfok, paarden houden is een risico op zich _O-

Wensen die ik hier hoor passen qua prijzen meer in pension prijsklasse. Dus die mindset moet ook flink veranderd worden; van 'opfok is goedkoop want ik gebruik toch geen bak'. Opfok is net zo min goedkoop.
Dus qua prijzen zou ik net onder de pensionprijzen gaan zitten, gezien er geen gebruik wordt gemaakt van een rijbaan of poetsplaats (bijvoorbeeld)

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:30

wij zochten op veel ruimte. Toch wel in de buurt, zodat we makkelijk langs konden.

Wij zijn uitgekomen op een opfokstal met in de zomer 24/7 wei. En dan werden ze regelmatig van perceel gewisseld.
In de winter een loopstal waar ze makkelijk een sprintje in konden trekken met net zo'n zelfde stuk (verhard) buiten. Als ze hun gekke 5 minuten hadden, rende ze een hele tijd van buiten naar binnen en weer terug. Om vervolgens met zijn allen te gaan rollen.
(Bij voorkeur als de boer net opgestrooid had, zodat alles gelijk weer omgeploegd was :+ boys wil be boys )

Ze hadden onbeperkt hooi en kregen ook nog brok bijgevoerd.

3heathcliff5
Berichten: 448
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:12

Toen ik een hengstveulen kocht waren mijn basiseisen:
Goed en onbeperkt ruwvoer, niet te grote groepen, dagelijks en kundig toezicht, ruime loopstallen, 24/7 buiten in de zoner, voldoende (liefst 24/7) uitloop in de winter, voldoende bekapbeurten en goed ontworm en vaccinatiebeleid. Afstand vanaf huis naar locatie niet belangrijk.

Wat ik kreeg was;
- Heel veel kennis en ervaring bij een stel no nonsense stalhouders
- Loopstallen met 24/7 uitloop en keuze uit verschillende ondergronden, stro, zand en verharding
- Stabiele groepen
- Geanalyseerd goed ruwvoer van eigen land en brok
- Regelmatige bekapbeurten van kundige en geduldige smid
- Mogelijkheid voordelig aansluiten bij collectieve foto en castratieronde
- 24/7 buiten in landseizoen met goede (hengsten)afrastering en aparte automatische drinkbakken
- Dagelijkse controle van de paarden
- Tijdige ontworming en entingen
- Ruime openingstijden waarin je onaangekondigd naar je paard kon bezoeken
- Laagdrempelig om vragen te stellen
- Indien van toepassing werd je paard halstermak gemaakt en geleerd aan de hand mee te lopen

Wat niet mogelijk was, was je paard even uit de groep halen vanwege de onrust die dan kon ontstaan bij de achterblijvers. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant fijn dat mijn jonkie daardoor ook nooit in een onrustige groep heeft gestaan. Daarnaast deel ik de mening van een ouder paard in de groep moeten hebben niet. Mijn ‘kleuterklasopvoeding’ paard is zonder problemen bij oudere paarden ingeschaard toen hij uit de opfok kwam. Door de groepshuisvesting spreekt hij beter paardentaal dan menig minder sociaal gehouden ouder paard. In een stabiele kleutergroep krijg je gewoon geen rotzakken.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Eisen opfok veulen en prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:25

Toen ik 3 jaar geleden naar een opfok zocht zocht ik iets kleinschaligs.
Ik vind die grote groepen op mega veel ruimte niet fijn ivm het grote risico op blessures en veel minder toezicht omdat het terrein zo groot is.
Ik heb een perfecte opfok gevonden toen en ze heeft er ruim 1.5 jaar gestaan, een jaar geleden heb ik haar opgehaald maar dat had niks met de opfok te maken want ik was echt super tevreden
Ze stond 24/7 buiten en had een ruime inloopstal voorzien van stro, er was ook onbeperkt hooi.
Ze stond in een groepje van 3, in de winter werd de wei afgesloten maar er was voldoende ruimte over om een sprintje te trekken.
Toezicht was er genoeg, ze kregen ook elke dag hun aandacht, de eigenaresse van de opfok hield de paarden goed in de gaten en liet het weten als er iets was.
Ik kon langs komen wanneer ik wilde, wel even van te voren aangeven, of er iemand thuis was want het terrein was afgesloten met een hek.
Ik betaalde €120 tot ze 1 werd, toen werd het €150 en een jarige kostte €170 eben zo uit mn hoofd.
Wel excl entingen, hoefsmid, wormenkuren etc.