Akteur: Olympische Spelen 2004, Stempelhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:16

Wel meer mensen snappen het fokdoel niet hoor!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 09:51

CGJ12"]
[quote="AWvL schreef:
According to Van Silfhout, 'Amora might be a bit less elegant than the average dressage horse, but that horse displayed such a will to work under the saddle. It was fantastic. He almost broke his neck in the pirouettes, but he kept on trying.

Je praat er nu wel even mooi overheen, maar ik lees het stukje echt anders.......

Het is namelijk een hele rare zinsnede.
Je kunt deze zin op 2 manieren interpreteren.

Als het slaat op Van silfhout ("he") slaat de wilskracht ook op Van Silfhout en niet op Amora.
Als het slaat op Amora, duidt dit erop dat de ruiter het paard met "lichte dwang" de pirouttes moest aanleren, wat dus in het geheel niet pleit voor de kwaliteiten van Amora (in dat geval had er she moeten staan ipv he en de gemiddelde Amirikaanse journalist maakt die fout niet)
[/quote]
"Een goed verstaander ....."
Het is overigens een citaat uit een artikel "Dressage Horses" van Claartje van Andel op de Engelse site http://www.fhagbi.co.uk/homepage.html

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 10:07

Kendra schreef:
Ik weet niet hoe het fokdoel van de vereniging Het Groninger Paard precies luidt, maar er staat zeker niet in dat het uiteindelijk de bedoeling is een supersportpaard te fokken. Er wordt meestal juist hoog opgegeven van de rustige, brave Groninger Goedzakken.

Maar dan....... verschijnt er een artikel over Het Groninger Sportpaard - en opeens lijkt het alsof het het ultieme doel is een Groninger paard op de Olympische Spelen te hebben. Ik begrijp er werkelijk helemaal niets van!

Akteur is als echte Groninger gefokt in het NWP (Noord-Nederlandsch Warmbloed Paardenstamboek) en daar in het originele register goedgekeurd in de tijd vóór het KWPN. Het fokdoel van de Vereniging Het groninger Paard is de instandhouding van het Groninger paard met zijn rustige, brave karakter maar ook met zijn andere goede eigenschappen. De F1-producten die 30 jaar geleden uit de Groninger en Gelderse landbouwpaarden gefokt werden waren tot ieders verbazing veruit de beste sportpaarden van de hele wereld, veel beter dan alle andere rassen.
Akteur en Amora laten overduidelijk zien dat een goed karakter en internationale topprestaties in dressuur en springen heel goed kunnen samengaan. En daar mogen de fokkers van het Groninger en Gelders paard best trots op zijn. Het is bovendien een heel goede reclame voor de instandhouding van deze rassen.
Laatst bijgewerkt door AWvL op 01-04-04 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:21

Natuurlijk mag je daar trots op zijn dat de klassiekers gekruist met sportpaarden zulke goede producten geven.Dat is voor mij ook buiten kijf.
Maar als wij de klassiekers niet bewaren en zuiver houden is het met deze kruisingsproducten ook snel gedaan. En dat is het enige wat ik niet wil. Het kleine groepje Geldersen, Groningers en OF/Aol,Oud oldenburgers en de paarden die nog in Polen staan zuiver te houden. Want de F1 en F2 is altijd nog het beste geweest. En nu word er maar geroepen van Groninger en Gelderse met hun inbreng van allerlei sportbloed maar dat zijn voor mij "ver van mijn bed show dieren" . Dit zijn allemaal halve en hele KWPN-ers geworden en hebben dus niks meer met de oorspronkelijken te maken. Daarom zou het nu verstandig zijn om maatregelen te nemen. Want wat moet je zonder basis.
Laatst bijgewerkt door Theun op 01-04-04 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:27

Theun schreef:
Natuurlijk mag je daar trots op zijn dat de klassiekers gekruist met sportpaarden zulke goede producten geven.Dat is voor mij ook buiten kijf.
Maar als wij de klassiekers niet bewaren en zuiver houden is het met deze kruisingsproducten ook snel gedaan.


dan is er immers niets meer te kruisen
Het fokdoel is 1 groot vraagteken dat was ook wel te zien op de hengstenkeuring een nieuwe goedgekeurde hengst met als vader Junior STV bij het NEWP en dus erkend bij het GRP. waar gaat het heen ??

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:33

Het is op dit moment al zover heen dat de basis al bijna weg.Als ik zie dat een 100% klassieke hengst niet op de keuring hoeft te komen omdat dit bloed niet meer interresant is dan vrees ik het ergste. Tevens als ik op de keuring rondloop dan zie ik verschillende typen en bloedlijnen voorop en het jaar erop lopen ze ergens achter aan. Mensen vragen zich dan ook dat werkelijk af wat het fokdoel is bij de verenigign het Groninger Paard.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:39

Als ik alles zo overzie vraag ik mij af waarom de Vereniging het Groninger Paard en het basispaard is opgericht. Men ging toen met bloed zweet en tranen en veel enthousiamse van start om een deze twee rassen te bewaren. Veel geld is erin gepompt , vele offers gebracht maar achteraf bezien heeft alleen de extra publiciteit hieraan gegeven, enkele personen gewin gebracht en nu 15 tot 20 jaar later is het een chaos kwa fokbeleid geworden. Onder het moto hoe fokken we zo snel mogelijk een KWN-er onder de naam van Gelders of Gronings paard.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:57

De moeilijkheid in dit verhaal is (wat mij betreft, ik heb geen stamboeken-verstand Knipoog ) wat kun je hieraan doen?
Wordt er geluisterd naar de leden? En wil het merendeel van de leden wel hetzelfde?

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:10

Ja dat is nu juist het probleem. Iedereen zegt zich ervoor in te zetten maar na een tijdje zwicht men toch weer. Ik denk dat er al een selecte groep mee bezig is met het fokken van deze oh zo belangrijke basis. Maar als deze mensen dan bepaalde topics lezen dan zetten zij hun vraagtekens daarbij.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:18

binnen de leden zijn de meningen heel erg verdeeld.Het aller grootste aantal wil een mak paard met een fijn karakter zonder beenproblemen etc maar het lieft wel 1 waarmee je in de dressuur kunt rijden en een fijne buitenrit zonder gelanceerd te worden en ook nog eens kunt mennen of een sprongetje kunt maken.
Liefst ook sjiek genoeg zodat je ook nog wedstrijden mee kunt pakken zonder moeite.

dat is op zich geen probleem maar je moet er veel moeite voor doen en dat willen de meeste mensen niet en dus kwam er steeds meer bloed bij.
Neem Rieu Afbeelding maar 62,5 % groningerbloed dit lijkt al veel meer op een wat zware KWPN-er maar nog met het groninger karakter

Zet hier Experiment naast
Afbeelding
die 100% zwaar warmbloed is (deens Oldenburger) en je ziet duidelijk het verschil.
Ik denk dat iedereen zo wel kan zien welk paard in de dressuur sneller en makkelijker naar de Z zou kunnen.

Het grootse aantal mensen wil een rieu type.Maar is dat nog wel een groninger?Ik hoor bij het kliene aantal dat hier dus niet warm of koud van word terwijl ik dus wel sta te kwijlen bij een experiment type
(deze foto is hij trouwens al 20 )Dit is voor mij dus een groninger, Rieu vind ik dus wbt type geen groninger meer maar een rijpaard.Om het over bloedvoering dan nog maar niet te hebben.Naast het kleine groepje dat van het experiment type houd heb je een nog kleiner groepje.
(Ik geloof iets van 2 a 3 fokkers) die echt het ouderwetse landbouw type alla Gambo terug willen hebben.Afbeelding
Bij mijn weten is gambo dus nog een echte ouderwetse Oldenburger waar (experiment deensoldenburger) waar de groninger van afstamt en geen holsteiner.
Afbeelding
Hier dus 1 van die weinige fokkers met zijn merrie's als je ziet wat een borst die paarden hebben.. daar past rieu haast 2 keer in.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:27

Nou moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik het type van Expiriment iets te zwaar vind. Maar er is ook een tussenweg.
Ik denk dat je de zwaardere hengsten ook moet gebruiken om de massa erin te houden. Als je alleen maar steeds lichtere hengsten gaat gebruiken, fok je langzamerhand de massa eruit. Als er dan geen zwaarder type is om dit terug te zetten, dan kom je klem. (toch?)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:37

Nimber schreef:
binnen de leden zijn de meningen heel erg verdeeld.Het aller grootste aantal wil een mak paard met een fijn karakter zonder beenproblemen etc maar het lieft wel 1 waarmee je in de dressuur kunt rijden en een fijne buitenrit zonder gelanceerd te worden en ook nog eens kunt mennen of een sprongetje kunt maken.
Liefst ook sjiek genoeg zodat je ook nog wedstrijden mee kunt pakken zonder moeite.



Ja Kim en daar wringt nu net de schoen. Het Groninger Paard en het Gelderse paard zijn opgericht om het ras te bewaren dus iedereen die lid werd moest zich aan de rasvoorschriften houden.
Dit werd duidelik omschreven door de heer N. Haaijer zie www.SZH.nl
In het kort gezegd voor hengsten maximaal 12.5 % vreemd bloed en voor merries 25 %. Men is in de fout gegaan door niet het ras te bewaren maar de meningen van de leden te ventileren. Dit zijn dus de mensen die grotendeels sportboekdieren wilden hebben. De fokkers van het oorspronkelijke ras werden dus overschaduwd door deze sportboekfokkers.
Het bestuur is hier dus in de fout gegaan door dus sportboekfokkers die totaal niets met het ras hadden uit te staan te honoreren ,de doelstelling van het ras waar het voor werd opgericht overboord te gooien en een systeem te prolongeren : Niets moet alles mag!
En in een rasfokkerij is het : Dit moet (100%) en de 12,5 en 25 % vreemd bloed mag!
En wat krijg je daar superbeste dieren van!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:40

klopt en dat is dus nu het probleem men gaat steeds lichter en je kunt dus amper meer terug naar zwaar.neem experiment die heeft jaren als dekhengst dienst gedaan maar werd vorig jaar achteraan geplaatst met een 2de premie.wie dekt er dan nog bij zo'n hengst?inmiddels bevrucht hij niet meer dus hij is ook verloren gegaan voor de fokkerij.
nou dan heb je dus nu nog maar 1 zware hengst over en dat is Herbert de rest is allemaal van het Rieu type of heeft te weinig groningsbloed maar is van type wel mooi.
Een hele zware KWPN-er is nml nog geen groninger ookal heeft hij wel dat type en dat soort paarden zijn er ook goedgekeurd.

Daarnaast zijn er veel mensen die zoals jij het experiment Type te zwaar vinden maar dat is wel het groninger type.
Dus als je lichter gaat fokken fok je geen paard meer dat aan alle raseigenschappen voldoet hij word immers veel lichter en dan ben je je ras toch kwijt?

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:42

En dan hebben we Otto ook nog die jaren als boegbeeld van het GRP was en opeens ook aan de kant werd geschoven.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:07

Ik denk dat we met het oorspronkelijke warmbloed wat meer moeten kijken hoe het warmbloed in het verleden werd ingedeeld.
In de Duitse fokgebieden van Ostpruisen tot aan Ostfriesland werd het warmbloed altijd al in gedeeld in het:
Lichte type
Midden type
Zware type
Afhankelijk van de grondsoort van zand naar klei fokte men het lichte, midden of het zware type. Ook van die variaties werd afgeweken indien meer remonte paarden of bijvoorbeeld meer koetspaarden nodig had. Remonte paarden meer bloed, koetspaarden iets eleganter, iets langer aan de bovenkant en meer verheven gangen etc.
Het verschil echter was dat men weliswaar afhankelijk van de vraag of onderling inkruiste of ander bloed gebruikte Arabisch of Engels. Wat men niet losliet wat het TYPE en de eigenschappen die bij dat type warmbloed hoorden.
De Groninger, ook de Oostfries en de Oldenburger bijvoorbeeld hadden rond 1900 een vrij elegant in type. Met name in de jaren dertig tot midden jaren vijftig legde men zich erop toe om het type te zwaarder te maken. Dit had voornamelijk te maken met de opkomst van de mechanisatie en de massale invoer in die tijd van de koudbloeds uit Belgie.
Ook in deze verzwaringsfase bleef men consequent vasthouden aan het type. Door onderlinge kruisingen en selectie met het accent op massa slaagde men erin om in de eigen populatie het zwaardere type te realiseren. Anderzijds probeerde uit andere fokgebieden vooral hengsten in te zetten die over het zwaardere type beschikten met name uit Oldenburg en Oostfriesland.
Zowel het zware als het lichtere type moeten genetisch dus voldoende aanknopingspunten behouden om het type zwaar, midden of licht te behouden. Sta je nu teveel andere bloed toe bijvoorbeeld Engels Volbloed, die geheel niet in het warmbloedtype staat, dan verlies je vrij snel het oorspronkelijkje type. Zowel in het lichte, midden of zware type.
Nu kan ik mij best voorstellen dat er binnen de warmbloedfokkers een aantal fokkers zit die de voorkeur geven aan een zwaarder type en anderen aan een lichter type. Zoals eerder aangegeven, mag men echter geen afbreuk doen aan het type en de eigenschappen. Van belang is dan om bij een lichter type enkel en alleen procentsgewijs vreemd bloed toe te staan dat nagenoeg in hetzelfde type staat. Het EV valt dan zondermeer af.
Daarnaast moet je rekening moet houden met het feit dat in deze tijd het zwaar warmbloed niet teveel doorslaat naar al te zwaar en al te licht. De veelzijdigheid staat immers in deze tijd voorop. Binnen de oorspronkelijke warmbloedfokkerij, en dat geldt ook voor de Gelderse paarden, zou men derhalve veel meer moeten kijken waar de raakvlakken binnen deze fokkerij liggen. Wat bindt deze fokkers en waar kunnen we elkaar sterk maken, inplaats van eindeloos te focussen op wat de fokkerij scheidt. Uitgaande van die gedachte zal men zich realiseren dat de raakvlakken veel groter zijn dan de verschillen. De nutteloze energie die men nu aanwendt om elkaar te betwisten op peanuts zou met veel meer effect aangewend kunnen worden om het zwaar, midden, licht of Gelderse warmbloed sterk te maken om dit machtige en prachtige warmbloedreservoir te behouden. Waaruit de boeren (die tijd komt weer), de koetspaarden, de sportpaarden etc. altijd met succes kunnen putten.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:50

Nimber schreef:
Hier dus 1 van die weinige fokkers met zijn merrie's als je ziet wat een borst die paarden hebben.. daar past rieu haast 2 keer in.


Maar Meneer Menger heeft z'n paarden ook wel veel te dik, dus het beeld is wel enigszins vertekend Haha! Haha! !