Nederlandse Stamboeken krijgen uitbreiding.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:32

EASP van harte gefeliciteerd en heel veel goede en sportieve prestaties gewenst. Lachen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:52

CGJ12 schreef:
EU-erkenning............. lege dop


Dan zijn er nog wat lege doppen binnen de EU. Sterker nog de grootste lege dop ter wereld bevindt zich zelfs in Nederland.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:00


Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:29

Afbeelding
Bugatti (v. Bachus) 8 jarige EASP hengst springt met Bart Bles 2 meter tijdens de Horse en Lifstyle show in Drachten. Kennelijk sluit de EASP filosofie aan op het fokdoel en de prestaties.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:32

hey kijk da's nieuws wat ik wel wil horen. hmm misschien dat ik dan deze zomer eens een keuringkje daar ga doen. vind alleen zo jammer dat ze geen bond accepteren, want daar ben ik zo gek op.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:32

Anna42"]
[quote="CGJ12 schreef:
EU-erkenning............. lege dop


Dan zijn er nog wat lege doppen binnen de EU. Sterker nog de grootste lege dop ter wereld bevindt zich zelfs in Nederland.
[/quote]
Daarom snap ik nog steeds niet dat mensen die hun paard in eerste instantie fokken / inschrijven bij een ander stamboek, hun veulens / paarden aanbieden bij het KWPN (die lege dop dus.........)

Waarom wordt een jonge Aristos dan bijvoorbeeld nog aangeboden bij de KWPN veulens en niet gewoon bij het EASP aangemeld?
Bij zo'n lege dop zou ik mijn veulens nooit in de ring willen zien............. Knipoog
Zo leeg is die dop dan blijkbaar dus niet.........

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:23

Eu erkenning lege dop zijn jouw woorden en niet de mijne.
Wat het Aristos veulen betreft dat, overigens tegen alle verdrukking in, op de 4e plaats eindigde op de centrale keuring wordt bewezen dat zelfs binnen het KWPN dit EASP gefokte veulen gemakkelijk met de KWPN topveulens meedraait. Met dit veulen wordt aangetoond dat zelfs binnen de KWPN de KWPN filosofie niet de enige is en dat er meer wegen naar Rome leiden om goede sportpaarden te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:48

Sundancer schreef:
Code
geen foto's quoten. zie post van sundancer hierboven Joost van Gestel

Bugatti (v. Bachus) 8 jarige EASP hengst springt met Bart Bles 2 meter tijdens de Horse en Lifstyle show in Drachten. Kennelijk sluit de EASP filosofie aan op het fokdoel en de prestaties.


Een hindernis zegt bar weinig Sundancer. Ik ben meer onder de indruk van een 1.60 parcours foutloos, dan van een hindernisje op 2 meter.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:01

Het KWPN is al jaren een smeltkroes van stamboeken en erkent dat ook.
Daarom is er ook geen reden om (bijvoorbeeld) een Aristos niet hoog te plaatsen.
M.i.v dit keuringsjaar kan een Reg A Aristos zelfs kampioen worden. Waarom ook niet, als het veulen zich een kampioen toont?

Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat iemand een veulen laat zien bij een stamboek dat hij verder zó verguist.
Zelfs, al had ik een veulen dat paste binnen de filosofie van het AES / NRPS of wat dan ook, ik zou het alleen laten zien bij een stamboek waar ik waarde hecht aan een oordeel.

Een veulen aanbieden bij een stamboek waarvan je de filosofie niet ondersteunt krijgt altijd de roem die je het zelf toedicht:
A. het veulen wordt laag geplaatst, maar dat wist je al bij voorbaat omdat je veulen van een andere origine is en de jury zo'n beestje tóch niet wil zien;
B. het veulen komt op kop en dan wordt er van de toren geschreeuwd dat het betreffende stamboek je veulen wel aan kop móest plaatsen en er niet omheen kón;
C. het veulen wordt in de kopgroep geplaatst maar niet op 1. De jury kon niet om je veulen heen maar uit politieke overwegingen werd het veulen op de 4e plaats gezet.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:08

Pipo"]
[quote="Sundancer schreef:
Code
geen foto's quoten. Joost van Gestel

Bugatti (v. Bachus) 8 jarige EASP hengst springt met Bart Bles 2 meter tijdens de Horse en Lifstyle show in Drachten. Kennelijk sluit de EASP filosofie aan op het fokdoel en de prestaties.


Een hindernis zegt bar weinig Sundancer. Ik ben meer onder de indruk van een 1.60 parcours foutloos, dan van een hindernisje op 2 meter.
[/quote]

Vond het trouwens een superprestatie denk dat het merendeel het hem niet eens zou nadoen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:58

[quote="CGJ12"]Het KWPN is al jaren een smeltkroes van stamboeken en erkent dat ook.
Daarom is er ook geen reden om (bijvoorbeeld) een Aristos niet hoog te plaatsen.
Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat iemand een veulen laat zien bij een stamboek dat hij verder zó verguist.

Ook dit zijn jouw woorden en niet de mijne. Juist het omgekeerde is het geval. Ik weerleg, onderbouw en toon aan dat het KWPN niet het enig zaligmakende stamboek in Nederland is. Met name de KWPN leiding meent in haar arrogantie dat alles wat niet door hen bedacht of over nagedacht is bij voorbaat slecht is. Deze arrogantie wordt door een aantal KWPN mensen bij voortduring geventileerd. Bij deze simpele fokkers wordt elk fokprodukt van een ander stamboek op voorhand als een kneusje neergezet. Terwijl het aantal kneusjes bij de KWPN nog nooit zo groot geweest is en elke dag, dankzij het huidige beleid en selectie, groter wordt. Wees blij dat er nog mensen zijn die wel kunnen onderbouwen hoe een sportpaard gefokt moet worden en profiteer ervan.

De arrogantie van het KWPN gaat zelfs zover dat zij, tegen de EU voorschriften en bepalingen in, vervolgens andere stamboeken als niet gelijkwaardig beschouwd. Daarmee toont het KWPN geen respect voor andere en zeker niet mindere fokdoelen en fokkerij-en selectiemethodes. Het KWPN probeert deze stamboeken als tweederangs stamboeken neer te zetten door de produkten van deze binnenlandse en buitenlandse stamboeken in een ander zgn lager register te registreren. Terwijl n.b. elke willekeurige merrie van Fries tot Haflinger x KWPN hengst in het veulenboek terecht komt. Daarmee ondergraaft de KWPN volledig de eigen hoog ingezette eigen selectiemethode.


Zelfs, al had ik een veulen dat paste binnen de filosofie van het AES / NRPS of wat dan ook, ik zou het alleen laten zien bij een stamboek waar ik waarde hecht aan een oordeel [CGJ12]

Gelukkig lopen er bij de KWPN heel veel fokkers rond die wel willen en kunnen zien dat de KWPN methode niet de enige methode is en waarmee je inhoudelijk en uiterst plezierig over de fokkerij kunt debatteren

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:11

is dit een stamboek wat net zoiets is als het NRPS?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:03

Het is wel spannend natuurlijk, zo'n sprong, maar die sprongen maken ze hier in Soest ook elk jaar op de Soesterkampioenschappen Rolleyes
Dat is ruiterkunst en lef, maar heeft met paardrijden niet zoveel te maken.
Het is een bluf spelletje, net als trekkertrek, doet het ook leuk voor publiek

Niettemin is de erkenning fijn voor het EASP OK dan!

En mocht het niet van de grond komen, hoeven we iig niet te horen dat het ze ontbrak aan medewerking.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:18

Denk ook dat het wel te maken heeft met de kwaliteit van het paard zelf hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 00:19

joshua schreef:
Denk ook dat het wel te maken heeft met de kwaliteit van het paard zelf hoor!



Nee juist niet Joshua. Een goede ruiter zadelt voor het Puisance springen nooit zijn beste paard namelijk. Maar altijd degene die net een slagje dommer is, en niet supervoorzichtig.

Een goed voorzichtig springpaard die kan je goed naar de filistijnen rijden met deze grapjes. Gelukkig heb ik deze hengst vaker zien springen, en weet ik dat het een beter springpaard is. En dat zou nog beter uit de verf komen met een ruiter die wat meer nadenkt over het paard.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:45

machie schreef:
is dit een stamboek wat net zoiets is als het NRPS?


Alle rijpaardstamboeken hebben min of meer hetzelfde doel. Het verschil zit voornamelijk in het type, de daarmee gepaardgaande bloedlijnen, de combinaties en de fokkerij- en selectiesystemen.
Het NRPS heeft de oorspronkelijke visie afgezworen en volgt nu praktisch zowel in bloedlijnen, type en selectiemethodes de KWPN.
Het EASP profileert zich met een fokkerijvisie gebaseerd op het evenwicht in de bouw en de bewegingen van het sportpaard.
www.easpstamboek.nl
www.nrps.nl

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:26

ceasario schreef:
Gewoon NRW nergens geen gezei.k mee. Haha!


Op een stuk arrogantie, unverschamtheid en grosses maul van de functionarissen na.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:42

Excuseme schreef:
Op een stuk arrogantie, unverschamtheid en grosses maul van de functionarissen na.


Over welke nationaliteit spreek je hier juist ? Schijnheilig

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:40

Meer Duits dan Fries