Rechthoek of Vierkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:57

joostvangestel schreef:
Hallo Caesario, ik denk dat Suzan1 vooral vraagt of haar merrie vierkant of rechthoekig is?


Dit paard kijkt voor mij langgelijnd.

Maar wie kan mij vertellen wat dit paard dan is.
Mijn favoriete type.



Afbeelding

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:44

fabienne schreef:
Yvetje, Anna42 doet volgens mij niet in milimeters op de foto's, hij rondt alles af op hele centimeters, dus op die manier ziet hij paarden op dergelijk formaat foto's altijd als vierkant.

Heerlijk om zo altijd je theorie te kunnen bevestigen voor jezelf.

Voor ons is het duidelijk, de theorie van het vierkant van Anna42 is niet gestoeld op nauwkeurige metingen, en als je verschillen van rond de 10% te verwaarlozen vindt, dan zijn volgens zo'n grove benadering inderdaad alle paarden vierkant Verward

De werkelijkheid is echter, dat veel paarden niet in een zuiver wiskundig vierkant passen, alleen in een "Anna42-vierkant".

Naar die duizend euro kunnen we met zijn allen fluiten, of respectievelijk op onze buiken schrijven, maar dat wisten we eigenlijk al toen we op dit topic gingen reageren Haha!

Soit.


AMEN!
Typisch een geval van: ik heb gelijk, omdat....omdat ik gewoon gelijk heb! Nagelbijten / Gniffelen Maar het is nou eenmaal zo dat als je een paard van 1.73 neemt met op de foto een hoogte van 5,5 cm en een lengte van 5,7 je paard alleen maar langer wordt dan die 2 mm verchil als je het omrekent naar de echte maten. Namelijk meteen al een dikke 5 cm. En dat is dan nog maar met een paard verschil van 2mm op de foto! Heel makkelijk te berekenen met een kruisvermenigvuldiging Lachen

5.5 5.7
x
173.0 179.3

5.7 * 173.0 = 986.1
986.1 / 5.5 = 179.3

Nu jij weer anna42 Knipoog

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:46

ceasario schreef:
Maar wie kan mij vertellen wat dit paard dan is.
Mijn favoriete type.


Is niet een erg duidelijke foto. Je moet er echt eentje van opzij hebben, anders kloppen de maten niet. zo op het eerste gezicht lijkt hij wel enigszins lang gelijnd.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:10

Het gaat niet om het rekenen. Het gaat om het meten. Zoals je wellicht gezien hebt, weet het gros van de lijntjestrekkers niet eens wat ze moeten meten. M.a.w. men weet niet eens waar de schouder en waar de zitbeenknobbel bij het paard zich bevindt. Bovendien zijn er nog een paar behoorlijk kleurenblind. Want al geef nauwkeurig de kleuren dan nog staan de lijnen er verkeerd op.
Zou dat o.m. de reden zijn dat jong KWPN zo slecht scoorde tijdens de stamboekenkampioenschappen!

Berekingen aan de hand van verkeerde maten levert derhalve verkeerde uitkomsten op.
De langgelijndheid van het paard wordt bepaald door de ligging van de schouder en de ligging van het darmbeen. Dat element veroorzaakt de rechthoek aan de onderzijde. De afstand tussen voor-en achterbeen die weer gelijk moet zijn an de lengtevan de rug. Anders krijgt het paard het achterbeen nooit midden onder de massa en komt dan weer niet tot dragen. Dat heeft weer gevolgen voor het dressuurmatig rijden, voor het gemakkelijk en vloeiend springen en de slijtage en het welzijn (humeur, plezier etc.) van het sportpaard.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:18

Als jij dan even een 3 foto's pakt uit dit topic, waar de lijntjes VERKEERD staan, en zet jij ze ff goed en plaats je ze opnieuw, dan meten wij en als we fout zitten geven wij onze fout alsnog toe.

We zien het straks wel verschijnen Lachen

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:20

Ik weet heel goed waar de schouder en de zitbeenknobbel zitten. En er zijn hier heel wat lijntjes naar het opperarmbeen getekend, dat klopt.
Maar een paar bokkers zijn natuurlijk geen KWPN-meters, dus je kunt zo niet zeggen dat er bij het KWPN verkeerd gemeten word.
Aangezien ik ook geen meter bij het KWPN ben, wil ik gewoon heel graag weten of de lijn van schouderuiteinde naar zitbeenknobbel schuin mag lopen. Of moet hij evenwijdig aan de grond recht gezet worden? Waarbij hij dus nog steeds de juiste lengte kan aanhouden.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:28

Het schuinlopen verschilt per paard. Bij een goed gebouwd evenwichtspaard loopt de lijn iets schuin naar achteren omhoog. Bij de meeste KWPN paarden met lage schouderpunten sterk schuin.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:54

Ok laatste poging, daarna geef ik het op:

Mijn plaatje van pagina 3:

Afbeelding


Probeer nou eens heel specifiek aan te geven Anna42, waar de fouten zitten? Welke punten zijn verkeerd?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:58

Anna42 schreef:
Zou dat o.m. de reden zijn dat jong KWPN zo slecht scoorde tijdens de stamboekenkampioenschappen!


Is dit nu nodig? Ik vind dit een bijzonder gemene opmerking die ook nog eens niets te maken heeft met dit topic.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:00

Franske schreef:
Als jij dan even een 3 foto's pakt uit dit topic, waar de lijntjes VERKEERD staan, en zet jij ze ff goed en plaats je ze opnieuw, dan meten wij en als we fout zitten geven wij onze fout alsnog toe.

We zien het straks wel verschijnen Lachen


Je haalt me de woorden uit de mond! Ik wil hier graag wat van leren! Maar als de fouten niet verbeterd worden, weet ik het ook niet meer!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:30

Franske schreef:
Als jij dan even een 3 foto's pakt uit dit topic, waar de lijntjes VERKEERD staan, en zet jij ze ff goed en plaats je ze opnieuw, dan meten wij en als we fout zitten geven wij onze fout alsnog toe.

We zien het straks wel verschijnen Lachen


En toen bleef het heimelijk stil Haha!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:13

Misschien heeft Anna42 geen paintshop of iets dergelijks.
Maar nou weet ik weer nietof dat lijntje bij de schouder goed is bij fabienne. Misschien is het einde van de schouder wel het punt waar het opperarmbeen en de schouder samenkomen Verward

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:20

Ja ik wacht ook nog ff af Lachen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 21:23

Fabienne ik had deze op pagina 3 over het hoofd gezien. Waarvoor mijn excuus. Uploaden duurt wat lang. Dit zijn de juiste lijnen op de juiste punten.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:26

Hoera! OK dan! We zijn eruit.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:54

1000 euro voor fabienne Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:31

Het moet van diep komen Haha!.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:45

Dames: even inhouden met die oneliners. Maar goed, het lijkt erop dat we tot een conclusie gekomen zijn. QED of QNED?

Samenvattend: Fabienne gebruikt de correcte meetpunten volgens Anna42 en vindt bij die korrekte methode dat de lengte groter is dan de hoogte.

Het lijkt me dus duidelijk dat er in ieder geval KWPN paarden zijn die niet precies aan die ideale verhoudingen voldoen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:29

Anna42 schreef:
Fabienne ik had deze op pagina 3 over het hoofd gezien. Waarvoor mijn excuus. Uploaden duurt wat lang. Dit zijn de juiste lijnen op de juiste punten.


Ervan uitgaande dat wij allebei juist meten, waar komt dan dat verschil van 10% vandaan als wij allebei hetzelfde paard meten?

(ter verduidelijking: de ouwe dame Nisolde, 32 lentes jong, stermerrie van Cadet x Holsteiner bloed, zie o.a. pag 1 )

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 20:01

joostvangestel schreef:
Dames: even inhouden met die oneliners. Maar goed, het lijkt erop dat we tot een conclusie gekomen zijn. QED of QNED?

Samenvattend: Fabienne gebruikt de correcte meetpunten volgens Anna42 en vindt bij die korrekte methode dat de lengte groter is dan de hoogte.

Het lijkt me dus duidelijk dat er in ieder geval KWPN paarden zijn die niet precies aan die ideale verhoudingen voldoen.


Fabienne gebruikt de juiste meetpunten in het voorbeeld skelet van Greetje. Niets meer en niets minder. Dat wil echter niet zeggen dat ze dat ook bij de livepaarden goed doet. Om daar gelijk weer conclusies aan te verbinden dat de KWPN niet aan de ideale verhoudingen is wel heel kort door de bocht. Overigens gaat het ook niet om ideale verhoudingen. HEt gaat om rechthoek of vierkant. Bekijk de lijntjes maar grondig op de oude merrie. Vergelijk die maar eens met die van het skelet. Dan is de schouder niet juist. De zitbeenknobbel niet juist en volgens de hoogtelijn heeft dit paard geen voeten.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 02:02

Citaat:
Bekijk de lijntjes maar grondig op de oude merrie. Vergelijk die maar eens met die van het skelet. Dan is de schouder niet juist. De zitbeenknobbel niet juist en volgens de hoogtelijn heeft dit paard geen voeten.


Bedoel je dan die oude merrie Anna? Want ... Verward Verward Verward in een ander topic schreef je dit!

Citaat:
KLasse merrie. Uitgesproken rechthoekstype (aan de onderkant). Diep met lange lijnen en zeldzaam goede verhoudingen. In alles een evenwichtspaard Uitstekende rug. Eentje waar een zadel op kan liggen. Een fokmerrie met een moederlijke en vrouwelijke uitstraling. Wees er zuinig op. Want helaas hebben we nog maar bar weinig van zulke klasse fokmerries.


[FA] Oud bloed en ouderwets model?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:36

Maak jij dan even het tekeningetje bij die oude merrie svp Anna42, dan weten we dus hoe het wel moet, simpeler kan toch niet ?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:39

Maar even een vraagje tussen door. Is het niet hoe langer de rug, hoe zwakker de rug? Zijn paarden met kortere ruggen niet sterker? Om het zo maar eens af te beelden: |--| en |----|. Is de eerste dan niet stabieler? En de tweede juist met ruiter zwakker?

Wie kan me dit even duidelijk maken?

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:52

Afbeelding

Volgensmij is mijn paard wel vierkant Haha!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:57

Maar wil niemand mijne beoordelen?? Haha!