Rechthoek of Vierkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18927
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:41

MissHIS"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
En wat is gorter nu? Korter of Groter?


Ik denk een combinatie van beide, Anna42 "kennende". Knipoog
[/quote]

dat zei ik Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:55

OK dan is dat duidelijk Haha!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:31

Om even terug te komen op het topic. Het lijkt mij dat digitale foto's altijd een vertekend beeld geven. Je kunt dus wel lijnen trekken op foto's, maar dat is nooit 100% zeker. Je zou de paarden dan echt moeten gaan meten om met een waterdicht bewijs te komen. Ik zal vanavond eens de meetlat meenemen... Haha! Ze is 1,70 m, maar nu de lengte nog meten. Voor dat ik dit dan door ga geven, wil ik eerst zekerheid van Anna of hij nu Korter of Groter bedoelt. (jaja! ik wil ook wel € 1.000,-- krijgen!! )

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:42

Afbeelding

In welk model staat mijn merrie dan ?
(plaats de foto nog maar een keertje, wordt ze ook nog eens beroemd Haha! )

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:55

Op het eerste gezicht vind ik het paard van Suzan1 in het rechthoeksmodel staan.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:55

Op de foto is het een recht hoek... maar wat ik hierboven al meldde, foto's kunnen een vertekend beeld geven.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:06

En de keuringmeesters die op de keuring een paard in het rechthoeksmodel laten komen, hebben die niet gelijk volgens jou Anna42? Zien zij niet goed? Meten zij met een andere liniaal. Als ik jou dan moet geloven is er geen KWPNner die onder de 20 scoort (onder de twintig is rechtshoekmodel, toch?) en er zijn wel degelijk paarden die richting rechthoeksmodel scoren. We hebben er zelfs een paar op stal staan.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 19:03

Lovely"]
[quote="fabienne schreef:
Geef eerst eens op een foto aan, waar jij nou precies meet Anna42?

Anna42 meet precies zó dat zijn eigen beweringen blijven kloppen.
[/quote]

Kijk eens naar de getekende bovenstaande lijntjes. Kennelijk weet men niet eens meer waar de zitbeenknobbel ligt bij het paard en dat niet alleen. Op 2 foto's ligt de zitbeenknobbel al verschillend. Dat wordt gokken met de bolletjes.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:19

Tuurlijk weten ze wel waar de zitbeenknobbel zit Anna Iedereen heeft toch wel eens van croupelengte gehoord en hoe je die moet meten.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:26

Afbeelding

Let maar niet op mij(ben k twee jaar geleden ofzo)... Ik weet niet of jullie kunnen zien bij mijn paardje of hij rechthoek of vierkant model heeft ik kan wel een andere foto nog erop zetten als t moet...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:34

Afbeelding


Kijk nu maar eens waar de zitbeenknobbel zit.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:36

Lijkt me dat deze mooi in rechthoeksmodel staat! Knipoog

Afbeelding

Trekken jullie de lijntjes een keer Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:10

Het wachten is nog steeds op de lijntjes van Anna42, maar ik vrees dat het lang wachten wordt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 22:21

Een zuiver vierkant. Lengte en hoogte zijn gelijk. Waarbij de schoft ver naar voren is opgeschoven. Hetgeen weliswaar een lange schouder oplevert maar ook een steile schouder. Daarbij zijn hoofd en hals samen aanmerkelijk korter dan de hoogte. Deze paarden kunnen dus niet meer rechtstandig het voer van de grond opnemen en moeten dit manco dus altijd compenseren door een voet sterk naar voren en het andere sterk naar achteren of zijwaarts te plaatsen. De slijtage zet dus bij paarden al heel vroeg in.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:23

Anna42 zou je mijne ook kunnen beoordelen?? Bloos Hij staat ook nog in het topic vanm hoe ziet een goed veulen eruit..

Suusje1986

Berichten: 1166
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:57

Anna42 schreef:
Daarbij zijn hoofd en hals samen aanmerkelijk korter dan de hoogte. Deze paarden kunnen dus niet meer rechtstandig het voer van de grond opnemen en moeten dit manco dus altijd compenseren door een voet sterk naar voren en het andere sterk naar achteren of zijwaarts te plaatsen. De slijtage zet dus bij paarden al heel vroeg in.

Wordt dit niet door het rijden gecompenseerd??? Ik bedoel, volgens mij kan een 'vierkant' paard zichzelf makkelijker dragen (op de achterhand). Bij een langgerekt paard is het heel moeilijk om de meerderheid van het gewicht naar de achterhand te brengen, waardoor deze paarden met het rijden vaak op de voorhand zullen vallen. Hierdoor zullen deze paarden juist aanzienlijk sneller slijten dan de 'vierkante' paarden.
Uiteindelijk denk ik dat als je het zo bekijkt, dat de 'lange' paarden juist sneller versleten zullen zijn dan de 'vierkante' paarden.

Al zie ik dit helemaal verkeerd mogen jullie dat gewoon zeggen hoor, daar kan ik weer wat van leren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 01:10

Agossie schreef:
Op de foto is het een recht hoek... maar wat ik hierboven al meldde, foto's kunnen een vertekend beeld geven.


Ik weet nog goed toen ik foto's liet zien van een veulen van mij. Veel mensen riepen, dat dier is te kort in het lijf. Toen ik later wederom fotos liet zien waar je duidelijk kon zien dat de merrie echt langegelijnd was riepen dezelfde mensen..........hmm inderdaad!

Foto's kan veel meegebeurd zijn!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:02

Jan_VT schreef:
Lijkt me dat deze mooi in rechthoeksmodel staat! Knipoog

Afbeelding

Trekken jullie de lijntjes een keer Knipoog



Is toch echt vierkant, Jan.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 10:04

SuzanneHk"]
[quote="Anna42 schreef:
Daarbij zijn hoofd en hals samen aanmerkelijk korter dan de hoogte. Deze paarden kunnen dus niet meer rechtstandig het voer van de grond opnemen en moeten dit manco dus altijd compenseren door een voet sterk naar voren en het andere sterk naar achteren of zijwaarts te plaatsen. De slijtage zet dus bij paarden al heel vroeg in.

Wordt dit niet door het rijden gecompenseerd??? Ik bedoel, volgens mij kan een 'vierkant' paard zichzelf makkelijker dragen (op de achterhand). Bij een langgerekt paard is het heel moeilijk om de meerderheid van het gewicht naar de achterhand te brengen, waardoor deze paarden met het rijden vaak op de voorhand zullen vallen. Hierdoor zullen deze paarden juist aanzienlijk sneller slijten dan de 'vierkante' paarden.
Uiteindelijk denk ik dat als je het zo bekijkt, dat de 'lange' paarden juist sneller versleten zullen zijn dan de 'vierkante' paarden.

Al zie ik dit helemaal verkeerd mogen jullie dat gewoon zeggen hoor, daar kan ik weer wat van leren Knipoog
[/quote]

Je hebt het helemal begrepen. Het gaat er om hoe je de steunpunten (voor -en achterhand) die het gewicht (de massa) evenwichtig moeten dragen.
De 60%/40 % verhouding in stand is en blijft altijd de basis.
Waarom lijken deze paarden nu langer dan hoog? Dat komt door het optisch bedrog. De schoften zijn (vanwege de volbloedinbreng) ver naar voren ogeschoven en staan vaak al recht boven het voorbeen. De rompdiepte is vanwege de dezelfde Volbloedinbreng verdwenen. Dit element wordt nog versterkt als je ook nog eens keer, zonder de rest van de gewichtsverhoudingen mee te nemen, de voorbenen te lang maakt.
Daarmee raken de verhoudingen nog verder zoek en dan krijg je, net als bij Jazz, de achterhand niet onder maar achter de massa komt te staan.
staan. Die verhouding veroorzaakt weliswaar een sterk spectaculair voorbeengebruik vanuit de elleboog maar niet gedragen vanuit de achterhand en daarom niet vanuit schouder en vervoldens vanuit de knie. Dit gaat weer ten koste van de balans, de verzameling, de oprichting en uiteindelijk hebben deze paarden geen zweefmoment meer, maar staan ze altijd met een voorbeen aan de grond. Rijkunstig moeilijk te rijden en slijtage is derhalve navenant hoog.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:33

Laat nou toch eens een duidelijke afbeelding zien, waarop je de meetpunten aangeeft Anna42, dat zegt veel meer dan al die woorden

Het blijft een abstract verhaal, zolang je dat niet kan verhelderen met een paar duidelijke afbeeldingen.

Wat is nou het probleem, dat je zo'n afbeelding niet produceert?????????

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 11:40

greetje schreef:
Afbeelding


Kijk nu maar eens waar de zitbeenknobbel zit.


Wat is nu de hoogte? Dat is het hoogste punt van de schoft daar waar de schoft overgaat in de hals. De lengte is zoals terecht door Rosie wordt omschreven de uiterste punt van de schouder (het paarse gedeelte) tot aan de uiterste punt van de zitbeenknobbel (het groene gedeelte).
Dat is wat Rosie (KWPN) en ik gelijk meten.

gomir

Berichten: 25572
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:42

Leuk topic

Mijn NRPS-merrie is me wat te lang in het lijf, maar die staat ook hoog op de benen. Bij elkaar genomen zal dat dus evengoed wel richting vierkantsmodel gaan Knipoog Voor het mooie is haar rug iets aan de lange kant. Haar veulentje is iets compacter en gaat duidelijker richting het vierkantsmodel.
Mijn nieuwe paard is ook zo vierkant als het maar kan *LOL* (ook geen knappe foto van, zoals ik verklein kan het alle kanten op gaan Clown )

Alleen Ontario was rechthoek, die was niet echt langgelijnd, maar had korte pootjes Knipoog

Nou zal het misschien aan mij liggen, maar ik vind dat rechthoeksmodel helemaal niet zo prettig werken Verward Misschien omdat ik spring en niet fanatiek dressuur, maar een 'vierkant' paard is imo veel makkelijker aan elkaar te houden en op het achterbeen te krijgen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:44

Maar dat is toch precies wat ik ook gemeten heb Anna, het witte lijntje in de foto komt recht naar beneden vanaf de zitbeenknobbel; alleen heb ik de afstand loodrecht gemeten. Als ik rechtstreeks meet, dan is de afstand alleen maar nog langer Verward (stelling van Pythagoras), alleen op zo'n kleine foto is dat maar 0,5 mm of zo.

Maar als je NAUWKEURIG meet is bij dit paard echt de lengte MEER dan de hoogte! (ongeveer 8% )

Let wel, ik snap je verhaal over hoe m.n. een rug langer lijkt, wanneer de schoft verder naar voren geschoven ligt, en dat wil ik ook helemaal niet betwisten, maar ik ben het alleen niet eens met jouw minder nauwkeurige manier van meten, om op die manier jouw stelling te bewijzen!

Ok even het plaatje bewerkt om de exacte meetpunten aan te geven:

Afbeelding

Ook dit skelet is NIET VIERKANT; maar dan andersom; hij is hoger (7,2 cm) dan hij lang (6,8 cm) is, dus een rechthoek, waarvan de kortere zijde horizontaal ligt.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 30-04-04 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:33

In de foto van de ouwe dame opnieuw lijnen ingetekend; geeft het volgende resultaat:

Afbeelding

Hoogte 5,1 cm, lengte 5,5 cm, dus 8% langer dan hoog.
Bij een schofthoogte van 1,62 m is zo'n paard dus bijna 13 cm langer dan hoog!!!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:53

Citaat:
Is toch echt vierkant, Jan.


En toch staat Jazz gekend, in de indexen extreem zelf als vererver van rechthoeksmodel Verward Verward