Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 16:26

Het is een hengst uit 1974, KWPN en 1.64 hoog.
Een vriendin van mijn gaat kijken voor een jaarling hengstje van Painted Black x Pretendent.
Vandaar ik hier vraag om wat meer info en eventueel een foto van de hengst.
ik hoor het graag...

Mansolein

Berichten: 2348
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:44

Ik heb geen info over hem zelf, maar ik heb wel een merrie van Balzflug maal Pretendent en dat is een heel fijn paard die super kan bewegen. Pretendent schijnt goede dressuurrpaarden gegeven te hebben dus die afstamming van painted black klinkt interessant!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:17

Pretendent is inderdaad een zeer goede dressuurpaard vererver. Hij gaf erg goede bewegingen door. Mijn net verkochte E-pony was een Glendale x Vanitas x Pretendent. En ik denk dat hij zijn geweldige bewegingen echt van Pretendent heeft. In ieder geval niet van Glendale.

Zijn vader, Pretendent (fokker G. van Norel, Wapenveld) was een populaire donkerbruine dekhengst (met 936 dekkingen en 606 veulens in 16 jaar), waarvan je nog altijd in allerlei boekjes foto’s ziet. Geboren 1974, overleden 1992 aan hartstilstand. Toonde in 1980 overwegend veulens met sterke bovenbouw en romp, ruime en krachtige gangen. Scoort daarna in 1987 hoog in dressuur, boven gemiddeld in springen.

Pretendent:

Afbeelding

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:17

Sorry voor de grote foto!

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:22

Ik heb vroeger een E-pony van Pretendent gehad en als zij A binnen komen hoorde scheurde ze als een gek weg die had een hekel aan dressuren, maar springen kon ze als de beste.
Ze was zelf 1.54m en sprong met gemak 1.60 (en ik met mijn ogen dicht)

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:32


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 13:06

Helemaal geweldig!! meiden....
Hier hebben we echt wat aan!
Ik ben echt benieuwd naar die jaarling!

Basvdv
Berichten: 465
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:54

heb zelf een ster prok merrie van Pretendent x keur pref v. Vanitas x pref prest v. Erdball uit fokfam 453. Merrie komt uit Rieka stam van Schouten met in een paar generaties 12 nationale dressuurpaarden. Al deze nationale paarden dragen het bloed van Pretendent direct danwel indirect met zich (Vanitas, Cabochon, Facet).
Pretendent staat bekend om zijn sterke bewegingsvererving en fokt paarden die net dat beetje extra hebben voor de hogere dressuur.

Anoniem

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:59

Ik heb vrij veel Pretendentnakomelingen gereden. Erg fijne paarden met extra beweging.

Als je meer wil weten over Pretendent, kan je natuurlijk altijd even de fam. van Norel bellen. Die zullen je graag te woord willen staan!

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:01

Pretendent (Le Faquin xx x Duc de Normandie x Victor)
Geb datum: 25 januari 1974
Kleur: bruin
Stokmaat: 164

Verrichting Sleen 1977
Lastig. Moeilijk te rijden. Druk, nerveus, toont soms veel verzet. Voldoende bereidheid om te werken. Bij oefeningen af en toe verzet, doet onder de man wat onvriendelijk aan. Heeft een goede ruiter nodig. Aangespannen onrustig, nerveus.
Rijproef: goede rijproef, wat druk en eigenzinnig.
Springen ohz: goed parcours met veel souplesse.
Springen vrij: beste springer met veel souplesse.
Aangesp proef: best, eerlijk en betrouwbaar.
Terreinproef: goed terreinpaard, iets nerveus.
Goede aanleg als spring-, dressuur- en terreinpaard.
Bij aankomst normale voedingstoestand. Deze is tijdens de training hetzelfde gebleven.
Stalgedrag en het gedrag tijdens het voeren en verzorgen is normaal. De hengst heeft een lastig en onrustig karakter.
Geen veterinaire bijzonderheden

Rijproef x 3 6.71
Springen vrij x 4 8.5
Springen ozh x 1 8
Aangespannen x 1 9
Terreinproef x 3 8
Karakter x 3 4
Trainingsrapport x 5 7
Puntentotaal 142.13
Max punten 200
Klassering B
Plaatsing 17e van 29
Jaar verrichting 1977
Plaats verrichting Sleen

Afstammelingen 1980 (volledige collectie)
De hengst liet een uniforme groep lang gelijnde, edele veulens zien met goede hoofden en halzen en dito schouders. In het oog springend waren sterke bovenbouw en de sterke rompen. Over de stand en bouw van het beenwerk moet men minder positief zijn; een iets ingesnoerd voorbeen en een wat te sterk gebogen achterbeen werden nogal eens waargenomen. Ook de forsheid van het beenwerk liet te wensen over. Komen de nakomelingen van Pretendent in beweging, dan wordt dit minder goed gestelde beenwerk snel vergeten. De draf is ruim met veel schoudervrijheid, het achterbeen wordt goed gebruikt door het krachtig onder te brengen. De stap is ruim en soepel.
De éénjarigen vormden een uniforme groep harde paarden, die in type dezelfde goede kenmerken als de veulens hadden. De lange croupen en de gespierde achterhanden vielen op. De bemerkingen die bij de veulens zijn gemaakt ten aanzien van het beenwerk blijven gehandhaafd. Maar ook hier is sprake van een goede stap en een ruime, krachtige draf met veel schoudervrijheid en stuwing vanuit de achterhand.
Ook de tweejarigen kenmerken zich door hun sterk gesloten bovenbouw en de sterke bewegingen. De bemerkingen op het beenwerk blijven ook hier onverminderd van kracht. Zowel de één- als tweejarigen waren tijdens het opstellen nogal onrustig wat een pittig karakter doet vermoeden. Verwacht mag worden dat Pretendent sterke rijpaarden zal weten te produceren.
Getoond: 14 veulens uit 52 dekkingen, 8 enters (uit 44) en 4 twenters (uit 24).

Goedkeuringstermijn 1982
De hengst Pretendent wordt voor het eerst voor 3 jaar goedgekeurd.

Goedkeuringstermijn 1985
Pretendent wordt opnieuw goedgekeurd voor 3 jaar.
De hengstenkeuringscommissie heeft zich bij deze beslissing voornamelijk laten leiden door de primeringsgegevens van het stamboek en door de IBOP-informatie.

Goedgekeurde KWPN-zonen
AMARILLO
VANITAS
VINCENT

Goedgekeurde KWPN kleinzonen
CABOCHON Keur
CARITAS
FACET

HK Utrecht 1977
9e van 32 RP.
Goedsoortige hengst met veel klasse. De bewegingen zijn ruim en de achterhand wordt goed ondergebracht.
Eigenaar: G.W. v Norel, Wapenveld.

Keurverklaring 1987
De keurverklaring van deze hengst is gebaseerd op zowel de sport- als fokkerijgegevens. Met een voldoende betrouwbaarheidscijfer scoren de nakomelingen van deze hengst hoog in met name de dressuur, terwijl ook het springen juist boven het gemiddelde ligt. Ook in de fokkerij speelt deze hengst een voorname rol met hooggeplaatste merries op zowel centrale als nationale keuringen. Ook de IBOP-resultaten geven een positieve indruk weer. Zijn beide goedgekeurde zonen Vanitas en Vincent munten uit in de sport.

1992 (29-06) overleden aan hartstilstand

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:02

Iedere dressuur ruiter kent Pretendent... Absolute dressuurpaardenvererver...

Anoniem

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:05

Mireille1970 schreef:

Iedere dressuur
ruiter kent Pretendent... Absolute dressuurpaardenvererver...


Haha! Haha! Van een bepaalde leeftijd bedoel je Clown Volgens mij is het inmiddels een jaar of 10 geleden dat ik een driejarige onder het zadel kreeg, waarbij gezegd werd dat het de laatste jaargang van Pretendent was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-05 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:07

Oeps, sorry...

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:38

Ik heb ooit een Pretendent gereden (afstamming van moeders kant weet ik zo even niet), een G-tje dus uit 1988. Was erg lang in zijn rug en kon vrij apart doen, zoals ineens 180 graden omdraaien als je relaxed over een bospad aan het draven was. Wel een paard met karakter, geen 'dooie'.

Pretendent is in 1992 overleden, zie de laatste zin van het stuk hierboven.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:11

Daar stonden ze ook om bekend. Super lopen maar niet geboren voor iedere ruiter. GW van Norel werd ook altijd gezien als de meest eigenwijze fokker, maar wist mede door de eigenwijsheid een behoorlijke status op te bouwen met als zijn Pretendent-kinderen en -kleinkinderen... Met name door ze bij goede ruiters weg te zetten (was hij niet de eerste hengsteneigenaar en -fokker die dat aandurfde en succes had: Vincent GP & NK Dressuur en Vanitas in de LT).

svans
Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Nuenen

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:04

Wij hebben een Variant x Pretendent gehad en dit was bovenal een heel intelligent paard. Had binnen de kortste keren alle oefeningen door... Van wiens kant dit afkomt weet ik niet maar het typeerde dit paard wel. Was wel heel eenkennig maar eigenlijk ook veels te lief...
Hij was of is ook niet moedersmooiste en was lang erg jeugdig maar kon gaan als de beste!

Basvdv
Berichten: 465
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:39

Vergeet in het rijtje van Pretendent paarden (indirect via vanitas en cabochon) niet de paarden Facet, de Slottie-lijn, Michiel S, Job V, en oa. Ewout uit de Rieka-lijn niet. maar ook Pays-Bas.
Van Norel heeft het allemaal wel aardig door. Darlingtons presteren goed in de Pavo-Cup en van de Oscars gaan we ook nog veel plezier beleven.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:57

Absoluut!!

trowing
Berichten: 506
Geregistreerd: 11-10-04

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:09

wij hebben op stal een pretendent fokmerrie ze is keur pereferent prestatie. ze heeft Z2 dressuur gelopen al haar nakomelingen lopen Z2 dressuur of hoger in de sport.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:44

Basvdv schreef:
Vergeet in het rijtje van Pretendent paarden (indirect via vanitas en cabochon) niet de paarden Facet, de Slottie-lijn, Michiel S, Job V, en oa. Ewout uit de Rieka-lijn niet. maar ook Pays-Bas.
Van Norel heeft het allemaal wel aardig door. Darlingtons presteren goed in de Pavo-Cup en van de Oscars gaan we ook nog veel plezier beleven.



Klopt en zij hebben ook nog via de Votti-lijn en de Zelma-lijn lijnenteelt uitgevoerd op Pretedent.
Zo zijn ze begonnen met Vuzelma (v. Pretedent ) en een Appolonius dochter van deze merrie laten dekken door Cabochon. En Voilá : Luzelma Slottie! Grand Prix paard...
Ze hebben dit wel meer gedaan met paarden uit die lijnen. Ze zijn allemaal makkelijk in de omgang en heel braaf daar. Maar bewegen kunnen ze stuk voor stuk!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:46

Wij hadden een Glendale x Vanitas (Pretendent) die óntzettend apart kon bewegen. En kan me niet voorstellen dat ie dat van Glendale had...

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:35

Ik heb een 23-jarige ruin van PretendentxFavorietxTamboer. Flink Gelders gefokt aan moeders zijde dus. Superbraaf paard, kan soms tikje eigenwijs zijn. Heb weleens mensen horen zeggen dat Pretendent lastige paarden geeft maar dat is bij die van mij zeker niet van toepassing. Kon destijds lekker lopen in de dressuur en superkarakter. Echt een wereldpaard voor mij!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:21

Ik heb een merrie van Kennedy x Vanitas waar dus ook Pretendentbloed inzit. Niet zo'n grote merrie maar wel een super karakter. Je moet haar niet tegenwerken maar ze is gek op aandacht en kan vrij goed bewegen. Ook is ze volledig verkeersmak maar keiën vind ze bijv weer doodeng terwijl die toch meestal wel blijven liggen.

Gullit

Berichten: 204
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Wormer

Re: Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:41

Dit is mijn merrie van Donnerman x Pretendent. Moeder is een keurmerrie van Pretendent. zeer leergierig paard en erg braaf..


Afbeelding