Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst geeft 100% Schimmel?

 
Profiel   

Ibbel schreef
Je hebt of 25% kans op homozygoot (uit hetero x hetero), of 50% kans op homozygoot (uit hetero x homo) of 100% kans op homozygoot (uit homo x homo).
75% kans op homozygoot kan nooit.


Om het nog ff ingewikkelder te maken.. :')
Als je bij een verparing heterozygoot x heterozygoot een schimmel nakomeling hebt, is de kans dat hij homozygoot is toch 33%? En de kans op heterozygoot schimmel 66%? Je kunt bij een bestaande volwassen nakomeling natuurlijk wel al zien of het wel of niet een schimmel is.

Zo wordt er bij verschillende diersoorten gerekend. Dan wordt er al rekening gehouden met het fenotype van het dier. Bij een paard wat al een schimmel is, hoef je de kans op "niet-schimmel" niet meer mee te nemen.

Op deze manier wordt er vaak ook gerekend met heterozygoot recessief. Ee x Ee geeft
25% ee dat kun je zien, dus die kun je al wegstrepen. Dat kan al geen heterozygoot voor vos zijn.

Dan blijft er over de kans op EE en op Ee. Ongeveer 1/3 zal EE zijn en ongeveer 2/3 hiervan Ee. Dat maakt dat de zwarte nakomelingen 66% kans hebben dat ze heterozygoot zijn voor het vos gen en 33% kans dat ze homozygoot zwart zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 12:16 



 
Profiel   

Als je zo gaat rekenen kan dat alleen als je een extra zekere factor mee neemt, de vaststelling van schimmel in dit geval.

Dus op de vraag, heterozygoot schimmel keer heterozygoot schimmel wat is de kans op schimmel: 75%
En de kans op homozygote schimmel: 25%

[ img ]

Stel je dat het geboren paard een schimmel is, hoe groot is de kans dan dat ie homozygoot is, dan reken je enkel over die opties in de 75%. Dan is de kans 1/3 of 33,3%.

Reken je dat weer terug op die 75% dan is de kans 1/3 van 75% -> 25% kans dat uit een heterozygote kruising een homozygote schimmel komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 12:36 



 
Profiel   

Ik heb een homozygote schimmelhengst voor je in de aanbieding, alleen hij is nog maar baby én Welsh A, niet helemaal wat je zoekt denk ik :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 12:41 



 
Profiel   

RianneH schreef
Als je zo gaat rekenen kan dat alleen als je een extra zekere factor mee neemt, de vaststelling van schimmel in dit geval.

Dus op de vraag, heterozygoot schimmel keer heterozygoot schimmel wat is de kans op schimmel: 75%
En de kans op homozygote schimmel: 25%

[ [url=m/ZIHIpO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stel je dat het geboren paard een schimmel is, hoe groot is de kans dan dat ie homozygoot is, dan reken je enkel over die opties in de 75%. Dan is de kans 1/3 of 33,3%.

Reken je dat weer terug op die 75% dan is de kans 1/3 van 75% -> 25% kans dat uit een heterozygote kruising een homozygote schimmel komt.


Klopt inderdaad!
Op de papieren van George staat al dat zijn ouders schimmel zijn. George is zelf ook schimmel vandaar dat ik het wilde benoemen. Die zekere factor is dus aanwezig. In het geval dat zijn moeder homozygoot schimmel is heeft George 50% kans om dat ook te zijn. In het geval zijn moeder heterozygoot schimmel is, is de kans 33% dat George homozygoot is voor schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 12:47 



 
Profiel   

En een sterker achterbeen ga je bijna niet krijgen wanneer je kijkt naar de meeste witte opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 12:58 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie input
Ik heb zeker iets geleerd mbt schimmels, melanomen en de punten van mijn merrie

Ik ben er achter dat mijn zoektocht helemaal niet zo makkelijk is en er eigenlijk geen homozygoot schimmels zijn. Wellicht wel meer springers. Maar ook die kom ik nog niet tegen. Ik heb een arabier bekeken en ook die heeft een bruine nakomeling. Maar verder alleen schimmels. Alleen vind hem van achter minder. Dan zou ik voor George kunnen gaan maar die heeft meerdere gekleurde nakomelingen. Ook met name houdt mij de melanomen voor nu tegen.

Ik ga er nog wat langer over na denken. Mochten jullie toch een goede homozygote schimmel tegen komen hoor ik het graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 17:13 



 
Profiel   

Om het melanomenverhaal in perspectief te plaatsen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 17:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen