Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:43

wij hadden een schimmel Carthago nakomeling uit een voor zover ik kan achter halen 4 generaties bruine merrie

Hij was bruin geboren.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:54

Welke Carthago bedoel je? De Capitol I heterozygoot schimmel zoon of de bruine Cor de la Bryere zoon?

Een schimmel uit de Cor de le Bryere bruine zoon x bruine merrie is niet mogelijk.
Een bruin schimmel uit de Capitol I zoon x bruine merrie is niet verwonderlijk.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:23

Peterina schreef:
griebels schreef:
Dat kan, ik weet wel dat ik de enige nakomeling van Aparan heb die ook stekelvos is...


Aparan is geen stekelvos maar Sabino vos.
Uw nakomeling is zeer zeker (heb haar foto's bekeken) ook Sabino vos.
Zij draagt alle kentekens van Sabino.


Ze draagt ook alle kenmerken van Rabicano. Maar dan ook echt allemaal! En niet die van Sabino.
Aparan is Rabicano en Sabiha ook. En dat wordt dus in de volksmond stekelvos genoemd.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:27


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:33

[quote="Peterina"]Trouwens Griebels weet jij dat je veulen afstamd van een ARABISCH bloedlijn die vroeg vlekjes doorerfd ? !! Appaloosa gekleurde volbloed arabieren

Die Mesaoud zit wel heel ver weg, en moet zeggen dat er in haar afstamming weinig vlekjes te zien... Heb net nog even gekeken...
Maar wat voor vlekjes zijn dat dan?

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 01:28

Suzanne F. schreef:
Ja Uniform...


Die staat inmiddels in de USA.
Das de bet-overgrootvader van mn merrie

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:05

Verwar het Birdcatcher syndrome niet met Appi-vlekjes

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:16

Wat is Birdcatcher syndrome? Is dat wat Peterina bedoeld bij mijn paard?

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:57


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:55

Ja, mijn eerste gedacht was Rabicano maar aangezien de afstamming van de hengst en de foto's van het veulen ben ik richting Sabino gegaan. Beiden hebben elke kenmerken gelijk maar de hengst mist de hoofd kenmerk van Rabicano, nl het witte rand op de boven staart, dus dacht ik eerder Sabino.

Citaat:
Is dat wat Peterina bedoeld bij mijn paard

Nee echte appy kenmerken oa snowflake patroon ! Er werd zelfs aangeraden in het begin van de Appaloosa Stamboek om te kruisen met arabieren van de Mesaoud bloedlijn om zo een elegante type te krijgen die ook de appy gene kon versterken.

Maar ook hebben veel arabieren birdcatcher (witte vlekjes/spikkeltjes) spots zoals Sugarmiss meld. Birdcatcher spots worden gedacht genetisch gelinkt te zijn met de Rabicano gene die ook heel veel voorkomt bij arabieren.

Birdcatcher spots zijn de tegenpool van Bend D'or spots (zwarte vlekjes). Hier een link: http://equinecolor.com/unusual.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Birdcatcher_spots

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:37

Ik heb even naar wat foto's van Aparan gekeken om het nog eens na te kijken, maar Aparan heeft zeker wel de witte staartaanzet. Dus toch net als Sabiha Rabicano...

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:26

Rabicano schijnt Osmium ook te vererven...

Kabayo

Berichten: 14031
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:45

Een grote laag stof weg blazen
Maar wel toepasselijk in dit topic

Weten jullie misschien ook homozygoot schimmel dressuur paarden? Opwaarts gebouwd met een sterk achterbeen. Ik vind Ich Weiss erg gaaf maar niet homozygoot

Alvast bedankt!

Edit. Het is voor mijn Friese merrie. Heeft 2 hele luxe en lieve stamboek Friezen gegeven en is nu drachtig van een barock pinto. Ze heeft een ietwat groot hoofd , staat Frans voor, mag opwaartser en sterker van achter zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49252
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:27

Die zijn er volgens mij niet meer, vroeger wel maar inmiddels overleden. Dan moet je naar andere rassen gaan kijken ben ik bang.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:33

Suzanne F. schreef:
Die zijn er volgens mij niet meer, vroeger wel maar inmiddels overleden. Dan moet je naar andere rassen gaan kijken ben ik bang.


misschien wel in de diepvries?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:35

Ik zou een PRE zoeken. Past er mooi op en die heb je ook wel homozygoot schimmel.

Suzanne F.

Berichten: 49252
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:36

Nee ook niet. En wat er nog in de diepvries is zijn geen homozygote schimmels. Je zal uitkomen bij Andalusiër/PRE etc. Of een heterozygote schimmel.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:39

Kabayo schreef:
Een grote laag stof weg blazen
Maar wel toepasselijk in dit topic

Weten jullie misschien ook homozygoot schimmel dressuur paarden? Opwaarts gebouwd met een sterk achterbeen. Ik vind Ich Weiss erg gaaf maar niet homozygoot

Alvast bedankt!

Edit. Het is voor mijn Friese merrie. Heeft 2 hele luxe en lieve stamboek Friezen gegeven en is nu drachtig van een barock pinto. Ze heeft een ietwat groot hoofd , staat Frans voor, mag opwaartser en sterker van achter zijn.

[ [url=m/s3l50v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/57P42r.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou een advertentie zetten voor rietjes die per ongeluk nog in een vriezer liggen :P
Pakkans qua dracht zal wel ietsjes kleiner zijn :+
Maar als ze altijd snel drachtig is, wellicht proberen?

George is ook een optie qua achterbeen.
Alleen volgens mij ook niet homozygoot?

Ich Weiss ben ik helemaal gek van... maar vind ik qua bouw niet bij je merrie passen eerlijk gezegd. Zeker qua hals/rug.

Kabayo

Berichten: 14031
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:32

Bedankt voor jullie hulp! Wat jammer dat ze er niet meer zijn
Welke oude paarden bedoelen jullie precies met diepvries? Kan ik altijd even gaan kijken. Al heeft het niet mijn voorkeur want de vorige keer werd ze niet drachtig van diepvries.

George vond ik ook goed bij haar passen. Kan alleen niet vinden of hij homozygoot is en of hij meerdere jaren dekt. Van uytert reageerd helaas niet op deze vragen

Edit hele andere boeg, is Idol homozygoot?
Edit2 ,nee, vader is niet schimmel van die hengst

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15916
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:57

Kabayo schreef:
Bedankt voor jullie hulp! Wat jammer dat ze er niet meer zijn
Welke oude paarden bedoelen jullie precies met diepvries? Kan ik altijd even gaan kijken. Al heeft het niet mijn voorkeur want de vorige keer werd ze niet drachtig van diepvries.

George vond ik ook goed bij haar passen. Kan alleen niet vinden of hij homozygoot is en of hij meerdere jaren dekt. Van uytert reageerd helaas niet op deze vragen

Edit hele andere boeg, is Idol homozygoot?
Edit2 ,nee, vader is niet schimmel van die hengst

Je kunt het al enigszins zelf controleren door na te gaan of beide ouders van de hengst schimmel zijn. Dan is de kans groot dat hij homozygoot is.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:02

Kans op homozygoot uit twee heterozygoot ouders is 25%. Zo groot is die kans dus niet altijd. Bij homozygoot keer heterozygoot is de kans alsnog 'maar' 50%. En aangezien er maar weinig warmbloedschimmels zijn is de kans dat de ouders van een hengst béide homozygoot zijn wel verwaarloosbaar vermoed ik.

Je kunt beter naar nakomelingen kijken. Zit er geen schimmel tussen > 100 veulens, dan is de kans vrij groot dat de hengst wel homozygoot is.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:19

Kabayo schreef:
Bedankt voor jullie hulp! Wat jammer dat ze er niet meer zijn
Welke oude paarden bedoelen jullie precies met diepvries? Kan ik altijd even gaan kijken. Al heeft het niet mijn voorkeur want de vorige keer werd ze niet drachtig van diepvries.

George vond ik ook goed bij haar passen. Kan alleen niet vinden of hij homozygoot is en of hij meerdere jaren dekt. Van uytert reageerd helaas niet op deze vragen

Edit hele andere boeg, is Idol homozygoot?
Edit2 ,nee, vader is niet schimmel van die hengst


Ook niet op de 06 die op de site staat?
Meestal neemt hij wel op?

Captain

Berichten: 21387
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:34

Kabayo schreef:
Een grote laag stof weg blazen
Maar wel toepasselijk in dit topic

Weten jullie misschien ook homozygoot schimmel dressuur paarden? Opwaarts gebouwd met een sterk achterbeen. Ik vind Ich Weiss erg gaaf maar niet homozygoot

Alvast bedankt!

Edit. Het is voor mijn Friese merrie. Heeft 2 hele luxe en lieve stamboek Friezen gegeven en is nu drachtig van een barock pinto. Ze heeft een ietwat groot hoofd , staat Frans voor, mag opwaartser en sterker van achter zijn.

[ [url=m/s3l50v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/57P42r.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb verder geen verstand van fokken, dus misschien zeg ik iets heel doms.. Maar het lijkt me toch niet goed om je paard constant drachtig te hebben? Ze is dit jaar bevallen geloof ik? Nu weer drachtig van die pinto en dan nu alweer op zoek naar een volgende? Niet veroordelend, vraag me gewoon af of dat gezond is voor een merrie? Of is deze niet voor volgend jaar?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:50

De combinatie warmbloed + dressuur + schimmel is sowieso al haast onmogelijk. Als het dan ook nog homozygoot moet zijn is het zoeken naar een speld in een hooiberg. En als je die speld vindt moet de hengst ook nog de gewenste eigenschappen kunnen doorgeven.

Als ik de draffoto van jouw merrie zie heb ik niet de indruk dat ze front tekort komt. Dat is ook haast onmogelijk bij een Fries. Wat nog wel eens een probleem is bij Friezen in het algemeen, is dat het achterbeen daarbij teveel stuwt en te weinig tot dragen komt en waarbij er te weinig ruggebruik is.

Jouw merrie heeft ook vrij kenmerkend het afhangende kruis en vrij recht achterbeen wat je vaak ziet bij rassen/types die ontstaan zijn voor het trekwerk. Ze lijkt ook een wat weke lendenpartij te hebben, maar dat kan ook door de dracht komen. Gezien haar bouw kan ik mij goed voorstellen dat ze het moeilijk vindt om te sluiten en tot dragen te komen.

Ik zou dus zoeken naar een hengst die een goede bovenlijn en lang kruis vererft en meer hoek in het achterbeen/spronggewricht geeft. Daarmee leg je qua bouw alvast een basis voor meer draagkracht.

Bij de springpaarden zijn er veel meer schimmels te vinden. Hoewel ook daar homozygoot een dingetje zal zijn. En "vroeger" hadden we geen onderscheid tussen dressuur- en springpaarden. Dus ik denk dat met de juiste fysieke kenmerken in gedachten een springhengst misschien ook een optie zou zijn. Als jouw merrie dan het "knietje" meegeeft in de beweging, dan denk ik dat je een hele fijne beweger kan krijgen.

Tenzij je gewoon echt geen springhengst wil gebruiken natuurlijk. In dat geval is het geadviseerde PRE een prima optie.

Nou zit ik niet in de springpaarden, maar je zou eens kunnen gaan buurten bij de VDL Stud. Al zoekende naar een dressuur schimmel vond ik o.a. de springer Hermantico. Die is niet homozygoot, maar ik denk dat een dergelijke hengst wel je merrie zou kunnen verbeteren. Een mooi lang gelijnd en hoogbenig model, mooie lange gewelfde hals en een hele gemakkelijke manier van bewegen met ook een prima stap.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:54

Onze Hermantico kan super bewegen en is mooi opwaarts. Goeie suggestie.