Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst geeft 100% Schimmel?

 
Profiel   

Hallo, Ik ben opzoek naar een hengst die 100% schimmel vererft....

Grotere maat (1.70 / 1.75m) Dressuur en springen, niet te grof gebouwd...

Het is voor deze merrie:
[ img ]
[ img ]

Merrie heeft geen papier (als het goed is v. Elkaro mv. Ramiro), en is zelf nog al aan de kleine kant (1.61m) Goed te rijden, en kan lekker springen.

Het liefste zoek ik een hengst waarbij ik voor het veulen een (vol?) papier kan krijgen, en die via verzenden beschikbaar is.....

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips etc...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:16 



 
Profiel   

moeilijk hoor want niks is 100% zeker... het kan altijd 1x anders zijn al is het dan ook maar 1 keer..zal net de jouwe moeten zijn...zal eens rondneuzen voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:17 



 
Profiel   

democraat geeft ook voossen,daar weet je het niet zeker bij,universeel en velazquez moeten hun nakomelingen nog bewijzen.uhh ja mischien kun je op www.kwpn of www.kwpnstallion.nl kijken(als je lid bent)of ene hengstenhouder bellen die een aantal schimmel hengsten heeft..

bijv sandreo fokt alleen donker(is bewezen via zn genen)het is te onderzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:18 



 
Profiel   

Cavalier?

Niks is 100% zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:21 



 
Profiel   

Casco 100%

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:22 



 
Profiel   

Uniform ook, maar weet niet of hij dekt.

Je krijgt geen vol papier bij het kwpn. = Reg. b. Tenzij je dna wilt testen op elcaro. Dan misschien wel. Kun je bij deze merrie Reg. b krijgen. Kost wel het eea

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:25 



 
Profiel   

Ja Uniform...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:41 



 
Profiel   

sandreo is ook 100%(is bewezen!)

alleen geen schimmels

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 15:52 



 
Profiel   

sydney mischien ??
wij hadden een veulen van sydney het was wel een lekkerding maar geen schimmel...
wel had hij allemaal vlekjes dus hij zou nog wel schimmel kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 16:28 



 
Profiel   

Ik zou helemaal niet met deze fokken, geef je dekgeld uit aan een veulen dan weet je wat je hebt en met beter papier waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:15 



 
Profiel   

Ik zou als eerst naar een hengst zoeken die bij je merrie past niet vanwege een kleurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:21 



 
Profiel   

Berlin, Carthago, Royal Bravour

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:21 



 
Profiel   

Sammie schreef
Je krijgt geen vol papier bij het kwpn. = Reg. b. Tenzij je dna wilt testen op elcaro. Dan misschien wel. Kun je bij deze merrie Reg. b krijgen. Kost wel het eea


Weet jij, of iemand anders misschien ook wat de kosten daar van zijn? en als de merrie dan reg. B kan krijgen, komen daar dan ook extra kosten bij??

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:37 



 
Profiel   

Susan1986 schreef
Carthago

Die is niet meer vruchtbaar en ik weet niet of ze nog dv hebben maar dat zullen ze in elk geval niet voor deze merrie laten gebruiken (niet grof bedoeld, kan een prima paardje zijn maar als ze geen papier heeft...)

Ik zou in elk geval eens goed de voor-en nadelen van het fokken vs aankopen op een rijtje zetten...

Selecteren puur op kleur is bovendien ook niet echt verstandig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:51 



 
Profiel   

Ten eerste kun je alleen op Elcaro testen bij de merrie zelf. Moet je even contact openen met het kwpn wat de precieze eisen zijn. Als Elcaro niet de vader is, heb je ook geen andere keuze mogelijkheden wdb.
Bij het veulen komt bij een kwpn dekking wel reg b. Dat is gewoon dekgeld betalen + extra aan registratie bij het kwpn. Het precieze staat in hetbewaarboek van het kwpn wat binnenkort weer komt. En online staat het ook www.kwpn.nl Je moet zowieso lid worden van het kwpn, als je daar wilt gaan dekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:52 



 
Profiel   

Casco fokt alleen maar schimmels, wel een interessant hengstje

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 17:59 



 
Profiel   

@Basvdv: Heb je voor mij misschien een site waar ie ter dekking staat?? Kan nix vinden namelijk.... Heb ook nog een leuke hengst gevonden.... Past qua bouw ook wel bij de merrie vind ik...
http://www.gestuet-tannenhof.net/index_main.html

Op zich maakt het papier me niets uit... Maar ja kan ook niet anders bij een papier loze merrie....
Ik wil ook geen veulen fokken voor de verkoop.... Alleen als er tegen die tijd iemand echt geintresseerd is is het te koop... Ben nu gewoon nog ff aan het rond kijken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 19:26 



 
Profiel   

Ik denk dat het vooral moeilijk is om een hengst te zoeken die 100% schimmel vererft... ten eerste s het moeilijk te bewijzen en ten tweede is de merrie al donker waardoor het moeilijk word... en ten 3e kan het natuurlijk zo zijn dat het een keertje geen schimmel is terwijl hij dar vererft... ligt er maar net aan welke kleur dominant is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 19:39 



 
Profiel   

Al is de merrie groen met gele stippen dat maakt geen drol uit voor de kleurvererving van schimmel op zich. Alleen op de geboorte(basis)kleur kun je invloed uitoefenen met vosse,zwarte of bruine merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 19:46 



 
Profiel   

Schimmel is gewoon dominant, zoals Sammie zegt!

De meeste schimmels zijn heterozygoot, wat wil zeggen dat je steeds 50% kans hebt op een schimmel nakomeling. Hij draagt dan het dominante schimmelgen (S) en andere kleurgenen (vb vos v) wat dan overschaduwd wordt door het schimmelgen. "Sv" dus. Hij heeft 50% kans dat hij de S doorgeeft, 50% de v
Het maakt geen ene f'ck uit wat er bij de merrie voorkomt.

Wanneer van een hengst (of merrie) beide ouders een schimmel zijn, bestaat de kans dat beide ouders hun dominant schimmelgen S doorgeven, en je dus een SS hengst hebt. Deze kan dus alleen maar het dominante schimmelgen S aan zijn kinderen geven, en je hebt dus 100% kans op een schimmelnakomeling!
Zo'n SS-hengst noemt men dan een homozygote schimmel.

Ik denk dat ik het ongeveer juist heb uitgelegd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 19:57 



 
Profiel   

Susan1986 schreef
Berlin, Carthago, Royal Bravour


Carthago levert alles, heb alleen nog geen zwarten gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 21:39 



 
Profiel   

Als redelijk zeker bent van de afstamming dan kun je via een DNA proef wel papieren krijgen bij je paard hoor- heb ik zelf ook eens gedaan, had alleen een startkaart waar de naam van de vader op stond, DNA proef laten doen (destijds 200gulden) et voila ! papier erbij !

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 21:46 



 
Profiel   

Saffier; Bewust op kleur fokken wordt kleurenfokkerij genoemd. Het gaat dan vaak niet om kleuren zoals schimmel of vos, maar eerder, platenbont, palomino, valk kleur of een één of andere zwart gestippeld paard Dit kan voor een bijzondere extrieur zorgen de kleur van een paard behoord immers ook tot de extrieur denk maar an de inmiddels overleden hengst Ed King Hil dat was echt een plaatje.
Waarom denk je dat Samber de platenbonte hengst van de kwpn alleen al voor dat stamboek al ruim 1900 dekkingen heeft gedaan? Dat was niet omdat hij zo goed was, maar om zijn bontjasje Dus als je op kleur wil fokken, neem dan wel een kleur die de moeite waard is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 21:51 



 
Profiel   

kijk, zou je merrie 2 genes bruin hebben, en je zet een gijs hengst erop met gene grijs en gene bruin. dan heb je
br br
gr br die kunnen geven: br gr = grijs, br br= br, gr br= grijs en br br= bruin

heb je een merrie met br vs en hengst met gr br
dan heb je br gr= grijs, br br= bruin, vs gr= grijs en vs bruin= bruin

je kunt zo verder gaan. dus voor 100% zeker te zijn, moet je een hengst hebben met gr gr! en die vindt je noiet vaak...

en ook nog iets, als je een paard heb die bruin is, meteen van de ouders grijs, dan heb je nooit de kans dat hij ooit grijs geeft met een niet grijs hengst!

want als het paard de gr gene heeft, dan is hem automatisch grijs!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-06 22:31 



 
Profiel   

Nog even een vraagje: Waar halen jullie alle info vandaan over kleur vererving?? Op school vond ik het altijd erg intressant, en ik zou graag meer info over de paarden kleuren en vererving hiervan willen......
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-06 00:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 207 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen