Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bobbie2
Berichten: 85
Geregistreerd: 08-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:51

Waarschinlijk is het een schimmel bruin geboren die Casco, witte haren haren zullen nog wel komen...

Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:55

alena schreef:
sydney mischien ??
wij hadden een veulen van sydney het was wel een lekkerding maar geen schimmel...
wel had hij allemaal vlekjes dus hij zou nog wel schimmel kunnen worden.



alle sidneys die ik gezien hebben waren nie allemaal schimmel veel bruinen.. bij 'Ons'op stal staat een sidney ook geen schimmel maar een kopie van dr moeder dus donkerbruin met een kol

tarzansammer
Berichten: 504
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: veldhoven

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:54

ik weet toevallig da tilders casantos eigenlijk schimmels na fokt
het karakter van hem is heel fijn en lekker rustig hij is wel wa grover gebouwd maar hij is heel mooi

wij hebben een hele felle merrie op stal die een veulen van casantos draagt we hebben daar voor gekozen omdat hij zo'n lekker rustig karakter heeft hij is een spring paard maar beschikt ook over 3 hele goede en mooie basisgangen dus kan ook een leuk dressuurpaard zijn

dit is wat ik er van weet

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:27

mijn merrie is een Onze fons dochter. haar kleur is schimmel zwart geboren (nog altijd heel zwart trouwens)
heeft ze dan alleen de gr en br gene? en geen vos??? want ik zou echt niet graag een vosje uit haar kweken!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:25

ptiteblue schreef:
mijn merrie is een Onze fons dochter. haar kleur is schimmel zwart geboren (nog altijd heel zwart trouwens)
heeft ze dan alleen de gr en br gene? en geen vos??? want ik zou echt niet graag een vosje uit haar kweken!

De basiskleur van je merrie is zwart.
Ze heeft dan geen bruin-gen, maar een zwart-gen.
Zwart is dominant over vos, dus het is mogelijk dat ze zowel een zwart-gen als een vos-gen heeft.
Als 1 van haar ouders vos als basiskleur heeft is het zeker dat ze het vos-gen heeft, anders kun je het niet zeker weten.

Als je een veulentje fokt is het dus mogelijk dat je merrie het veulentje een vos-gen meegeeft. Doet de hengst dat ook, dan heeft het veulen vos als basiskleur.
Maar je hebt dan ook nog altijd 50% kans dat de merrie het schimmel-gen doorgeeft. Dan heb je dus een veulen met vos als basiskleur, die daarna wit wordt.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:28

haar moeder was bruin en vader schimmel bruin.

vader van moeder was vos en moeder van moeder bruin.
dus ja, de moeder heeft de vos gen en de bruin.

maar omdat ze chimmel zwart geboren is, dan heeft ze denk ik geen vos gen gekregen! of kan het toch?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:25

ptiteblue schreef:
haar moeder was bruin en vader schimmel bruin.

vader van moeder was vos en moeder van moeder bruin.
dus ja, de moeder heeft de vos gen en de bruin.

maar omdat ze schimmel zwart geboren is, dan heeft ze denk ik geen vos gen gekregen! of kan het toch?

Ja, dan is het nog steeds mogelijk dat ze het vos-gen heeft.
Omdat zwart (is de basiskleur voor bruin) dominant is, is het mogelijk dat (50% kans) jouw merrie het vos-gen heeft gekregen.

Kijk maar naar het Friese ras, die worden al jaren lang gefokt op de zwarte kleur, toch komt het voor (weliswaar heel zelden) dat er een vos-kleurig veulentje wordt geboren uit 2 friese ouders.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:29

AlexandraM schreef:
moeilijk hoor want niks is 100% zeker... het kan altijd 1x anders zijn al is het dan ook maar 1 keer..zal net de jouwe moeten zijn...zal eens rondneuzen voor je!


Wanneer de hengst homozygoot is, kan er geen andere kleur voor komen

nieuw2006
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:48

Odermus R, stal roelofs fokt schimmel, je hebt nooit 100%, deze hengst is ook nog goed betaalbaar. Voor Berlin betaal je volgens mij al euro 2500,-

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:42

nieuw2006 schreef:
Odermus R, stal roelofs fokt schimmel, je hebt nooit 100%, deze hengst is ook nog goed betaalbaar. Voor Berlin betaal je volgens mij al euro 2500,-

Het is al 'tig keer in dit topic uitgelegd dat je met homozygote schimmelhengsten wél 100% kans hebt op een schimmelveulen!

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:52

jessje heb (bb) gelijk

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 02:24

alena schreef:
sydney mischien ??
wij hadden een veulen van sydney het was wel een lekkerding maar geen schimmel...
wel had hij allemaal vlekjes dus hij zou nog wel schimmel kunnen worden.

Nope.
Wij hebben een bruine sidney.. nou ja niet ik een kennis,

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 02:25

Goldie schreef:
AlexandraM schreef:
moeilijk hoor want niks is 100% zeker... het kan altijd 1x anders zijn al is het dan ook maar 1 keer..zal net de jouwe moeten zijn...zal eens rondneuzen voor je!


Wanneer de hengst homozygoot is, kan er geen andere kleur voor komen

Maar wat nou als je fokmerrie FOKZUIVER bruin is?
Dus altijd bruin doorgeeft?

nieuw2006
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 02:55

jessje schreef:
nieuw2006 schreef:
Odermus R, stal roelofs fokt schimmel, je hebt nooit 100%, deze hengst is ook nog goed betaalbaar. Voor Berlin betaal je volgens mij al euro 2500,-

Het is al 'tig keer in dit topic uitgelegd dat je met homozygote schimmelhengsten wél 100% kans hebt op een schimmelveulen!

Beetje vreemd dat ik twee paarden ken, vader Odermus R., die de kleur bruin hebben en geen schimmel zijn.

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 03:49

Citaat:
Beetje vreemd dat ik twee paarden ken, vader Odermus R., die de kleur bruin hebben en geen schimmel zijn.


nee niet vreemd, Odermus is geen homozygoot schimmel

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 07:25

Gôh, eindelijk eens iemand met smaak voor een mooie kleur

Je zoekt dus een homozygoot grijze hengst (schimmel vind ik nog steeds geen juiste benaming). Ik ken daar wel een paar van, maar die zijn wat aan de kleine kant voor jou

Waar je op moet letten:

1) Een homozygoot grijze hengst heeft altijd twee grijze ouders. Je kan dus alle zoons van een vos, bruine of zwarte o.i.d. uit gaan sluiten. Ik denk dat je de lijst kandidaten zo al behoorlijk inkrimpt

2) Van de hengsten met twee grijze ouders is zeker meer dan 60% nog heterozygoot grijs, dus je moet zoeken naar een hengst die al nakomelingen heeft geleverd. (Één uitzondering: een zoon van een aangetoond homozygote hengst x een aangetoond homozygote merrie is ook homozygoot, daar hoef je geen nakomelingen voor te zien).

3) Bij die nakomelingen mag er geen één bij zitten die een andere kleur dan grijs heeft. Daarbij kan ik wel stellen dat sommige paarden/ponies wat laat grijs worden. Ik ken jaarlingen die nog duidelijk gekleurd leken te zijn, maar toch grijs werden. Je moet wel een redelijk aantal nakomelingen bekijken.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:53

Citaat:
Maar wat nou als je fokmerrie FOKZUIVER bruin is?
Dus altijd bruin doorgeeft?


als de grijs gen doorgegeven wordt, is je paard ALTIJD grijs. zelfs is je merrie bruin zuiver, zij geeft maar een bruin gen door. dus als het vader zijn grijs gen doorgeef, dan heb je een grijsje! het is onmogelijk een paard te krijgen met de grijze gen die niet grijg vroeg of later wordt. want grijs is dominant op alle kleuren.

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:03

Zijn er eigenlijk kenmerken waaraan je kunt zien of een paard homozygoot is?
Ik heb een schimmelmerrieveulentje uit 2 schimmelouders, de enige manier om het te weten is dan ofwel een DNA test ofwel nakomelingen afwachten?
Is misschien een domme vraag, maar ik weet dat er bij Paints bvb soms bepaalde vlekken zijn waaraan je kunt zien of het een homozygoot is, zou kunnan dat dat voor schimmel ook bestaat he...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:57

jessje: dat zou wat te gemakkelijk zijn. Ik ben wel een aantal keren van mijn stoel gevallen toen ik een vermoedde homozygote merrie een gekleurd veulen zag geven.

Onze Taru geeft zo bijvoorbeeld kleur. Wel apart, want haar moeder is homozygoot grijs en haar vader was grijs en haar grootouders waren grijs.

Van onze Tirion weet ik het nog niet voor 100%. Ze heeft tot nu toe alleen maar grijze veulens gegeven:

Traveller (grijs) v. Vechtzicht Hero (grijs)
Tulva (grijs) v. Springbourne Huckleberry (bruin)
Trevor (grijs) v. vechtzicht's Harmony (grijs)
Turia (grijs) v. Vechtzicht's Harmony (grijs)
Tuborg (grijs) v. High Flown's Japhet (homozygoot grijs)
Tycoon (grijs) v. Vechtzicht's Hylander (grijs)

Als ze heterozygoot grijs was, was de kans op deze serie 15,82%, dus nog heel goed mogelijk. De kans wordt echter met het jaar kleiner dat ik nog ooit een kleurtje uit haar fok (tenzij het tegendeel wordt bewezen).

Een pony die precies op dezelfde manier grijs werd als Tirion was Sumrin Toendra, die inmiddels al een bruine dochter heeft. Het blijft dus afwachten.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:26

joostvangestel schreef:
1) Een homozygoot grijze hengst heeft altijd twee grijze ouders.


Is dat niet in 9 van de 10 gevallen zo? Volgens mijn weten niet altijd.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:59

Excuseme: als er in 1 van de 10 gevallen gesjoemeld is met het dekbewijs, dan heb je gelijk. Anders is het toch echt in 10 van de 10 gevallen zo.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:08

The query as to Capitol’s antecedents has been raised in an article by Gabrielle Mohmann-Pochhammer (the editor of the German magazine, St Georg) in an article in Horse International (No 5, 2001)
According to Ms Pochhammer while it is recorded that Capitol’s sire Capitano, is out of Retina, and by Corporal, this may not be the case. "On paper the bay Corporal was the sire of Capitano, but even when the stallion was still alive, doubts about the pedigree kept surfacing. This was because Capitano was a grey who dominantly passed on his colour, and is said to have produced only a few chestnut foals. But homozygous greys usually have two greys as parents. At the time in question, a young grey stallion, Vase’s son, Grand Vicar, a brother of Folia, had been frolicking with Retina in the paddock. If the suspicions, which were never substantiated by appropriate genetic tests, are true, then Capitol would be the product of intensive in-breeding, and Ramzes’ blood would be in his genes via Retina and Vase, and a third time via his grand-sire. But we will never be sure about that…"

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:12

... This was because Capitano was a grey who dominantly passed on his colour, and is said to have produced only a few chestnut foals...

Vanaf het moment dat hij enkele niet-schimmel veulens heeft, is hij niet meer homozygoot volgens mij.

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:27

AABB: schimmel
aabb: vos
AaBb: bruin of toch schimmel ??

Wie kan me zo'n lijstje maken/geven van bij welke genen, welke kleuren horen ?

Wie kan me hierbij helpen of het klopt of niet:

a) fokken met 2 homozygoten:
merrie: homozygoot schimmel: AABB
hengst: homozygoot schimmel: AABB

veulen: AABB ( geen andere mogelijkheid)
dus veulen ook homozygoot schimmel

b) fokken met homozygote schimmelmerrie en heterozygoot bruine hengst:

merrie: AABB
hengst: AaBb (??)

veulen: AABB, AaBB, AABb, AaBb ( 1/4 e kans op homozygoot schimmel
, )
Dit lijkt me eigenlijk niet kunnen, wel ?

c) fokken met homozygote schimmelmerrie en homozygote voshengst:

merrie: AABB
hengst: aabb

veulen: kan nooit vos zijn ( krijgt immers altijd al 1 'grote A en B' mee van moeder en heeft 2 kleintjes nodig om vos te kunnen zijn ( vos is namelijk recessief aan alle kleuren )

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re: Welke hengst geeft 100% Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:41

katrienh schreef:
AABB: schimmel
aabb: vos
AaBb: bruin of toch schimmel ??

Wie kan me zo'n lijstje maken/geven van bij welke genen, welke kleuren horen ?

Wie kan me hierbij helpen of het klopt of niet:


a) fokken met 2 homozygoten:

merrie: homozygoot schimmel: AABB
hengst: homozygoot schimmel: AABB

veulen: AABB ( geen andere mogelijkheid)
dus veulen ook homozygoot schimmel

b) fokken met homozygote schimmelmerrie en heterozygoot bruine hengst:

merrie: AABB
hengst: AaBb (??)

veulen: AABB, AaBB, AABb, AaBb ( 1/4 e kans op homozygoot schimmel
, )
Dit lijkt me eigenlijk niet kunnen, wel ?

c) fokken met homozygote schimmelmerrie en homozygote voshengst:

merrie: AABB
hengst: aabb

veulen: kan nooit vos zijn ( krijgt immers altijd al 1 'grote A en B' mee van moeder en heeft 2 kleintjes nodig om vos te kunnen zijn ( vos is namelijk recessief aan alle kleuren )

Katrien, ik denk dat je het een beetje verkeerd ziet
Schimmel:
A. (. kan eender wat zijn)
AA (homozygote schimmel)
1 Van beide wordt telkens doorgegeven
Schimmel is dominant en kan dus niet verborgen aanwezig zijn. Als je het hebt ben je schimmel, ben je geen schimmel dan heb je het niet.

a) Fokken met 2 homozygote schimmels, geeft altijd een homozygote schimmel, maar dit zul je niet vaak tegenkomen in de praktijk.

b) Homozygote schimmel x Bruine (maakt niet uit of die homozygoot of heterozygoot is)
Geeft altijd een heterozygote schimmelnakomeling.

c) Homozygote schimmel x homozygote vos geeft altijd heterozygote schimmel, die wel het vosgen draagt en dus kan doorgeven naar nakomelingen

Schimmel is dominant over alle andere kleuren (basiskleuren toch, hoe het met bont enz zit weet ik niet zeker, maar ik vermoed daar ook over)