Verschil kwpn & nrps

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 00:03

Het zijn natuurlijk twee heel verschillende stamboeken (daarbij komt dat er bij het nrps ook de pony's horen).
Ik hoor en zie over het algemeen veel meer van het kwpn dan van het nrps in de paardenwereld.
Het nrps schijnt soepeler te zijn dan het kwpn.

Maar waar zitten nou daadwerkelijk de verschillen qua type paarden in?
Waarom kies jij nou voor het nrps of juist kwpn?
En zou je het vervolgens anders doen?
Wat is het verschil in hengstenaanbod?

Of is er gewoon helemaal geen verschil qua type paard en dergelijke Clown ?
Want op de site van het nrps zie ik ook foto's van gave beestjes!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:05

het KWPN is een groter stamboek...hoe groter het stamboek hoe selectiever je de paarden kan keuren
de kwaliteit op de (merrie) keuringen vind ik bij het KWPN doorgaans beter
bij de hengsten zie ik dat verschil wat minder
naar mijn idee wordt een merrie sneller ster bij het NRPS
hoewel ze de laaste jaren wel strenger zijn geworden heb ik toch een aantal merrie ster zien worden die het in mijn ogen niet waard waren Bloos
(anglo) arabisch wordt erg gewaardeerd, een minimale hoeveel is zelfs een maatstaf
het komt voor dat een hengst afgewezen wordt bij het KWPN, maar wel geaccepteerd word bij het NRPS en later dan alsnog goedgekeurd of erkend word bij het KWPN

de voordelen van het NRPS vind ik
de gezelligheid..
elke goed paard/pony kan ster/keur worden (de stokmaat maak hierbij niets uit)
NRPS hengsten doen hun verrichtingen pas op 4 jarige leeftijd (het KWPN doet dat met amper 3 jaar en dat vind ik een hele slechte zaak!)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:24

Oké das heel duidelijk Lachen

Ja inderdaad, op zijn vierde is een hengst volgroeider, dan kun je beter zien wat er 'van geworden is'. Hoe zijn bouw is e.d.
Of vind jij het op 4jarige leeftijd beter om andere redenen?

Ja mij leek de NRPS dus ook een vriendelijker stamboek Lachen (al is het woord vriendelijk misschien een rare keuze).

Oh grappig dat een deel arabisch bloed vereist is Lachen

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:46

Het KWPN is een georganiseerde bende Lachen

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:16

unamie schreef:
NRPS hengsten doen hun verrichtingen pas op 4 jarige leeftijd (het KWPN doet dat met amper 3 jaar en dat vind ik een hele slechte zaak!)


Dat heeft ook zijn nadelen, omdat er zoveel geld omgaat met een ggk hengst zullen hengstehouders er alles aan doen om hun hengste en voorsprong te geven, dus als er met 4 pas gekeurd wordt, zal zo'n hengst al heel erg veel getraint en getrixt worden om een voorsprong op de rest te hebben.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:32

Samsam schreef:
Dat heeft ook zijn nadelen, omdat er zoveel geld omgaat met een ggk hengst zullen hengstehouders er alles aan doen om hun hengste en voorsprong te geven, dus als er met 4 pas gekeurd wordt, zal zo'n hengst al heel erg veel getraint en getrixt worden om een voorsprong op de rest te hebben.


daar heb je op zich wel een punt
maar een verrichtingsonderzoek op 3 jarige leeftijd vind ik gewoon nog veel te jong!!
late veulens zijn zelfs dan nog niet eens 3 Scheve mond
en als je dan bedenkt wat ze al moeten kunnen, met jan en alleman erop Sigaar

vind het gewoon een goede zaak dat het NRPS een hengst een jaar langer de tijd geeft
als eigenaar kun je toch zelf een keus maken? en het dier zelf alvast rustig trainen..
er zullen helaas eigenaren zijn die zo'n dier dan iid overvragen
maar dat doen dit soort mensen toch wel....met elk (handels) paard
of het nu wel of geen (goedgekeurde) hengst is

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:34

ja maar je kan dan niet meer de paarden gelijk beoordeeln omdat de een al veel meer kilometers in de benen heeft dan de ander.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:38

Samsam schreef:
ja maar je kan dan niet meer de paarden gelijk beoordeeln omdat de een al veel meer kilometers in de benen heeft dan de ander.


als alle paarden op 4 jarige leeftijd de verrichting zouden doorlopen heb je dat probleem dus niet.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:40

tuurlijk heb je dat probleem wel! de ene 4 jarige is dan al veel meer getraint dan de andere, en hoe meer training in de benen hoe minder makkelijk je de natuurlijke aanleg beoordeeld ipv de opleiding van het paard.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:41

unamie schreef:
maar een verrichtingsonderzoek op 3 jarige leeftijd vind ik gewoon nog veel te jong!!
late veulens zijn zelfs dan nog niet eens 3


Vandaar dat de eigenaren de keuze hebben voor hun wat laatrijpere hengsten om voor het najaarsonderzoek te kiezen.

Als daar hengsten zijn die dat nog niet aankunnen worden die doorgeschoven naar het volgende jaar, daar zijn de eigenaren uit economisch belang meestal niet blij mee.

Bij het NRPS kan dat omdat de financiele belangen niet zo groot zijn en stiekum zien de meeste hengstenhouders het als een springplank naar het KWPN.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:43

mirkip schreef:
Oh grappig dat een deel arabisch bloed vereist is Lachen

Dat is de essentie van het NRPS: het stamboek is geënt op de inbreng van Arabisch en Anglo-Arabisch bloed.

Het NRPS is ontstaan vanuit het halfbloedregister van het vroegere APS (Arabisch Paarden Stamboek). In 1981 is het APS opgesplitst in het AVS (Arabische Volbloedpaarden Stamboek) en het NRPS.

Zie de NRPS-website onder 'Informatie' voor de achtergronden van het NRPS.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:34

[/quote] Bij het NRPS kan dat omdat de financiele belangen niet zo groot zijn en stiekum zien de meeste hengstenhouders het als een springplank naar het KWPN.[/quote]

Daar heb je absoluut een punt. Er zijn genoeg hengsten die bij andere stamboeken zijn goedgekeurd en die het dan later in de sport goed doen. Dan heeft ook in 1x het KWPN belangstelling. Wat ik dan het meest vreemde vind, is dat die hengsten als KWPN-er door het leven gaan. Maar een ander stamboek heeft ze 'ontdekt'. Zo kun je altijd doen voorkomen dat je het grootste stamboek bent.

Volgens mij hebben bij alle stamboeken jonge hengsten het zwaar. Of ze nu verrichtingen of competitie op hun 3e of 4e lopen. Da's overigens ook wel de schuld van fokkers. Hoe meer de voorbenen tussen de oren gaan hoe mooier we het met zijn allen vinden. Spectakel dat willen we zien. (maar dat is weer een andere discussie)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 23:30

Inderdaad Karin, ik had het stukje over achtergrond beter kunnen lezen.

Inderdaad Alani, daarom lijkt het ook (teminste in mijn ogen) alsof het kwpn een veel beter stamboek is (qua kwaliteit v/d paarden) terwijl dat eigenlijk in lang niet alle gevallen zo is.

Als ik later zelf de keuze zou hebben zou ik denk ik naar het nrps gaan. Niet omdat ze goedkoper zijn, maar ik hou niet van dat grote opgeblazen gedoe van wat ik bij het kwpn zie.
Overigens ook bij het knhs maar dan praten we weer over iets totaal anders!

Edit: En als je kunt kiezen als fokker, een super mooie hengst bij kwpn of een minder mooie hengst bij het nrps, dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt >> kwpn
Ik heb het idee dat het nrps bij de meeste 'gewone' fokkers (dus niet van die grote fokkersstallen) niet echt bekend is. Tenminste als ik aan de eigenaar van 'mijn' paard zou vragen: wat is het nrps? Dan zou hij het niet weten denk ik. (of heb ik nou een erg lage dunk van hem?? Clown )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:46

Ik merk 'in het gebruik' dat het NRPS vooral als 'ponystamboek' wordt gezien. In mijn omgeving zijn niet veel mensen die ervan op de hoogte zijn dat het NRPS ook een rijpaardregister en een groot aantal goedgekeurde rijpaardhengsten heeft. Of men kent de namen van de hengsten wel, maar men denkt dan dat het KWPN- of AES-hengsten zijn.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 08:42

Alani schreef:

Daar heb je absoluut een punt. Er zijn genoeg hengsten die bij andere stamboeken zijn goedgekeurd en die het dan later in de sport goed doen. Dan heeft ook in 1x het KWPN belangstelling. Wat ik dan het meest vreemde vind, is dat die hengsten als KWPN-er door het leven gaan. Maar een ander stamboek heeft ze 'ontdekt'. Zo kun je altijd doen voorkomen dat je het grootste stamboek bent.



Kijk en juist dat stuit mij serieus tegen de borst van het KWPN. Rubels is eerst goedgekeurd geweest bij het NRPS na zijn eerste overwinning op het WK voor jonge paarden in Verden met veel bombarie binnen gehaald door het KWPN en op de laatste overwinning met veel bombarie omgeroepen als een KWPN'er. Boos! Idem met Florencio al konden ze die niet als een KWPNer bestempelen aangezien hij voor duitsland meedeed. Nagelbijten / Gniffelen

Wat kwaliteit aan paarden betreft zie ik nauwelijks verschil tussen beide stamboeken. Vind het alleen doodjammer dat Versteeg nu voor het KWPN werkt. Verdrietig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:33

Zowel met Rubels een KWPN gefokte wereldkampioen als met Florencio hebben ze het foktechnisch in eerste instantie juist gehad.
Als de achterban toch roept om goedkeuring van zulke opvallende hengsten is het goed dat het stamboekt daar dan toch in mee gaat met alle consequenties voor de fokkers. Die bombarie was meer hier op Bokt, niet zo bij het KWPN trouwens.

Ik denk dat mensen die zich verbonden voelen met het NRPS (en dat geldt ook voor wat andere rijpaardfokkerijen) zich een stuk gelukkiger zouden voelen als ze niet voortdurend hun fokkerij af zouden zetten tegen het KWPN.
Wees gewoon tevreden met dat waar je zelf in alle vrijheid voor gekozen hebt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:40

sarabande schreef:
Zowel met Rubels een KWPN gefokte wereldkampioen .


Was dat geen Oldenburger ??? Of 'vergis"ik me.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:49

Rubels v. Rafustinels
Moeder Klarinettels ster sport vm Amethist
Grootmoeder Dasanette- Ramiro- Joost

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:50

sarabande schreef:
Rubels v. Rafustinels
Moeder Klarinettels ster sport vm Amethist
Grootmoeder Dasanette- Ramiro- Joost


Geboren onder de Oldenburgervlag...dus geen KWPN...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:25

ceasario schreef:
Geboren onder de Oldenburgervlag...dus geen KWPN...


Kijk dat bedoel ik nu. De enige die zich daar druk om maken zijn niet KWPN fokkers.
We horen nooit het NRPS maakt goede sier met Duitse of KWPN hengsten, alleen dat het KWPN dat met andere doet.
Wat boeit dat nu
Kijk naar je eigen fokkerij en beoordeel die.
Brengen de hengsten, waar vandaan dan ook, de fokkerij waarvoor ze worden ingezet voorruit, dat is belangrijk.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:43

Ik heb een KWPNer en een NRPSer, beide zijn goede merries. Toch zou ik eerder kiezen voor een KWPN hengst dan voor een NRPS hengst op deze merries, simpelweg om het feit dat het NRPS nog weinig bewezen hengsten en foklijnen heeft (NRPS bestaat nog maar 25 jaar). Het KWPN, en ook een aantal buitenlandse stamboeken, gaat veel verder terug en heeft dit wel. Daarnaast ben ik bij de KWPN erg blij met de splitsing in fokrichting springen en dressuur.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:38

livvy schreef:
Daarnaast ben ik bij de KWPN erg blij met de splitsing in fokrichting springen en dressuur.

Dan vind ik nou juist het mindere. Volgens mij is dat iets waar we op termijn spijt van krijgen. Voor het uitkiezen van een hengst, kijk (moet nu zeggen keeK) ik altijd bij een springer naar de beweging. Ik vind dat een springpaard goed moet kunnen bewegen.
Maar we zullen zien wat de toekomst brengt.

@Sarabande; ik ben niet voor of tegen een bepaald stamboek. Heb zelf 4 KWPN-ers, maar daarom ben en blijf ik wel kritisch Haha! E
En als ik het goed begrijp zeg jij dat het NRPS de mindere is tov KWPN. Daar heb je in zekere mate wel gelijk in en dat is iets wat het NRPS destijds zelf in hand heeft gewerkt. Ja en dat duurt lang voordat je daar vanaf bent.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:19

Alani schreef:

@Sarabande En als ik het goed begrijp zeg jij dat het NRPS de mindere is tov KWPN. Daar heb je in zekere mate wel gelijk in en dat is iets wat het NRPS destijds zelf in hand heeft gewerkt. Ja en dat duurt lang voordat je daar vanaf bent.


Nee dat heb ik nog nooit gezegd, dat is een suggestie van veel mensen hier die een soort van Calimero mentaliteit hebben.
Ik zeg hierboven: zet je niet af tegen iets anders, maar wees tevreden met datgene waar je zelf voor gekozen hebt

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:54

Voor zover ik weet is Rubels toch echt geboren met een KWPN papier later goedgekeurd bij het NRPS als 3-jarige maar vader Rafürstinels was een oldenburger.

O ik ben dik tevreden met mijn NRPSers hoor zelfs zo tevreden dat ik mijn veulen van 2006 met een BWP/Westfaalse vader heb ingeschreven in het NRPS. Duivel

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:11

Citaat:
Daar heb je in zekere mate wel gelijk in en dat is iets wat het NRPS destijds zelf in hand heeft gewerkt. Ja en dat duurt lang voordat je daar vanaf bent.


Mag ik vragen hoe?