Verschil kwpn & nrps

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:52

Ja tuurlijk mag je dat vragen.
In het verleden is het vaak genoeg voorgekomen dat een hengst voor het KWPN niet goed genoeg was en aangeboden werd bij het NRPS. Vervolgens werd de desbetreffende hengst hier goedgekeurd. Ik praat overigens wel over oude koeien, maar dat is wel een reputatie die je dan als stamboek krijgt.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:56

sarabande schreef:
Alani schreef:

@Sarabande En als ik het goed begrijp zeg jij dat het NRPS de mindere is tov KWPN. Daar heb je in zekere mate wel gelijk in en dat is iets wat het NRPS destijds zelf in hand heeft gewerkt. Ja en dat duurt lang voordat je daar vanaf bent.


Nee dat heb ik nog nooit gezegd, dat is een suggestie van veel mensen hier die een soort van Calimero mentaliteit hebben.
Ik zeg hierboven: zet je niet af tegen iets anders, maar wees tevreden met datgene waar je zelf voor gekozen hebt


Dan heb ik je dus niet goed begrepen (en dat heeft niet met een Calimero-mentaliteit te maken Clown )
Dank voor je toelichting.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:05

Alani schreef:
livvy schreef:
Daarnaast ben ik bij de KWPN erg blij met de splitsing in fokrichting springen en dressuur.

Dan vind ik nou juist het mindere. Volgens mij is dat iets waar we op termijn spijt van krijgen. Voor het uitkiezen van een hengst, kijk (moet nu zeggen keeK) ik altijd bij een springer naar de beweging. Ik vind dat een springpaard goed moet kunnen bewegen.

Als je sportpaarden wilt fokken moeten ze geschikt zijn voor de sportrichting waarin ze gefokt worden. Een springpaard met een dressuurpaard vergelijken kan gewoon niet! Een springpaard moet kunnen galopperen en springen. In de springsport zitten ze echt niet te wachten op een spectaculair dravend paard...
En dat vind ik bij het NRPS zo jammer, ze kijken tijdens keuringen (qua beweging) alleen naar de stap en de draf. De springgefokte paarden (die dus goed kunnen springen en galopperen) vallen daardoor finaal buiten de boot. Kijk maar naar de aangeboden paarden bij een NRPS (merrie)keuring.. het merendeel is dressuurgefokt. Springers krijgen weinig kans, tenzij ze natuurlijk een spectaculaire draf laten zien Clown .
Oke, misschien kort door de bocht, en aan het KWPN moet ook nog een hoop gesleuteld worden, maar toch...

Marlo_es

Berichten: 573
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: leeuwarden

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:28

Ik zie het verschil ook niet,ik heb daar nu juist het verstand ook niet van maar toch:P

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:18

Mijn mening:
Voordeel KWPN boven NRPS - meer meetpunten over nafok en daardoor meer informatie over fokkwaliteit hengsten naar de leden.
Voordeel NRPS boven KWPN: eerlijkere opzet: ook zonder 'grote naam' krijgt je paard een kans op een nette beoordeling. Het schijnt bij het KWPN nogal eens uit te maken wie aan het andere eind van het touw staat. Dat is geen 'horen-zeggen', dat zie ik iedere keuring weer gebeuren. Die mentaliteit ervaar ik niet bij het NRPS.

Ook is stokmaat een minder belangrijke issue bij het NRPS. Bij het KWPN waagt men het een paard van 1.65m. 'onder-ontwikkeld' te noemen, en stuurt daarmee ook heel kwaliteitsvolle 'kleintjes' rücksichtlos naar huis. Bij een knots van 1.70m. kijkt men in mijn beleving minder nauw.
Over merrie's en kwaliteit: ik heb genoeg KWPN-brandhout met ster-predikaat gezien, om niet 1, 2, 3 te stellen dat de merries bij het KWPN een betere kwaliteit hebben dan die van het NRPS.

Ik vind de propaganda-machine van het KWPN écht irritant. Het heeft imo zelfs sekte-neigingen ("wij zijn goed, de rest is een lachwekkend kopie") en idd, het pronken met andermans veren is stuitend. Het KWPN klopt vooral zichzelf graag op de borst. Zo vermeld ze de sportuitslagen steevast de nrs 4, 7 en 11 als dat KWPN-paarden waren, maar wie er op plaats 1, 2 en 3 staat in dat geval, laat men voor het gemak maar even weg. Tenzij het ook maar met 1 hoef als KWPN-er kan worden gezien, dan mogen we in een aparte rubriek lezen hoe zo'n paard toch eigenlijk KWPN mag worden bestempeld. (voorbeeld: de grootmoeder van Markus Ehning's paard Anka schijnt ooit in Nederland een paar grassprieten te hebben gekauwd en dus... vul verder zelf maar in Knipoog )
Maar eerlijk is eerlijk - het KWPN probeert tenminste wel haar achterban beter te informeren - het NRPS geeft veel te weinig informatie.

Voor mijn eigen fokkerij: ik heb bewust gekozen mijn merrie onder te brengen bij het NRPS. De merrie in kwestie is 1.61m. en dat vind men bij het KWPN klaarblijkelijk schaamtelijk klein. Ikzelf ben juist verlegen met paarden groter dan 1.65m. dus ik vind het wel best zo. Ook in dat opzicht voel ik me beter thuis bij het NRPS. En de sfeer, ik vind hem echt stukken beter.
Al heb ik afgelopen zaterdag wel genoten van de KWPN-Tuigafdeling - daar was het wel harstikke gezellig Ja
Bij de keuze van een hengst bij mijn merrie, speelt het stamboek geen enkele rol. Ik kies een hengst op basis van wat ik verwacht dat hij mij kan brengen. Bij welke club hij staat ingeschreven zal me worst wezen. Ik hoop dat ik het veulen kan inschrijven bij het NRPS (ook bij een Gelderse vader voldoet het eventuele veulen volgens mij nog wel aan de bloedeis), anders zal ik het stamboek van de vader volgen.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:10

livvy schreef:
Daarnaast ben ik bij de KWPN erg blij met de splitsing in fokrichting springen en dressuur.
quote="Alani"]

Dan vind ik nou juist het mindere. Volgens mij is dat iets waar we op termijn spijt van krijgen. Voor het uitkiezen van een hengst, kijk (moet nu zeggen keeK) ik altijd bij een springer naar de beweging. Ik vind dat een springpaard goed moet kunnen bewegen.
[/quote]

livvy schreef:
Als je sportpaarden wilt fokken moeten ze geschikt zijn voor de sportrichting waarin ze gefokt worden. Een springpaard met een dressuurpaard vergelijken kan gewoon niet! Een springpaard moet kunnen galopperen en springen. In de springsport zitten ze echt niet te wachten op een spectaculair dravend paard...


Maar de springpaarden hebben bij onze dressuurpaarden wel voor een actief en ondertredend achterbeen gezorgd. Als ik de absolute crack van de dressuur bekijk, komen deze wel van de springpaarden af!
Maar goed de toekomst zal leren wie gelijk heeft Cool .

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:35

@ dees: ik vind dat jij heel duidelijk hebt uitgelegd waarom je voor het nrps hebt gekozen. jou reactie bekijkt ook nuchter het kwpn/nrps van de positieve en negatieve kant Lachen

ik ben ook heel benieuwd wie er gelijk gaat krijgen m.b.t. het fokken in de 'sportrichting'.

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:28

Alani schreef:
Maar de springpaarden hebben bij onze dressuurpaarden wel voor een actief en ondertredend achterbeen gezorgd. Als ik de absolute crack van de dressuur bekijk, komen deze wel van de springpaarden af!
Maar goed de toekomst zal leren wie gelijk heeft Cool .

Hihi, ik bekijk het natuurlijk weer precies uit een ander oogpunt: de dressuurpaarden kunnen vrij weinig toevoegen aan de springpaarden, maar andersom heb je zeker gelijk Knipoog . En de fokker heeft nog altijd de vrijheid om zelf een dressuurgerichte hengst te kiezen bij zijn springmerrie.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:59

en als u een spring richting merrie hebt, met een dressuur hengst laat dekken, wat geef het dan als sportrichting op papieren???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:04

ptiteblue schreef:
en als u een spring richting merrie hebt, met een dressuur hengst laat dekken, wat geef het dan als sportrichting op papieren???


Dat mag de fokker kiezen bij aanbieding op de stamboekopname, alleen zit je met de indexen en die tellen wel mee.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:29

Citaat:
ptiteblue schreef:

en als u een spring richting merrie hebt, met een dressuur hengst laat dekken, wat geef het dan als sportrichting op papieren???



Dat mag de fokker kiezen bij aanbieding op de stamboekopname, alleen zit je met de indexen en die tellen wel mee.



hoezo met die indexen? ben niet echt een slimme bij de kwpn... Afgod

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:49

Ieder KWPN paard krijgt op grond van zijn afstamming, prestatie ouders, verwachtingswaarde en nog wat knip en plak werk waar niemand wat van begrijpt een cijfer waarmee zijn dressuur en of/ springindex wordt weergegeven.
Dus als je een dressuurmerrie kruist met een springhengst hebben die beide een index, alleen wordt die niet bij elkaar opgeteld, maar gehalveerd.
Zo nu begrijp ik er zelfs niks meer van maar dat geldt voor veel mensen gelukkig Haha! Haha!

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:00

dus, laat ons zeggen:

merrie: spring: 74, dressuur 120
hengst: spring 135, dressuur 65

dan is het veulen: springen 104.5 en dressuur 92.5...

of zit ik er helemaal naast??? Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:18

Zon beetje in de richting, maar er worden vaak nogal vage punten bijgetelt of afgetrokken waar men nogal creatief in is.
Wanneer je ervanuit gaat dat men vindt dat je met een merrie met minder dan 120 punten voor een index eigenlijk niet moet fokken (is indertijd een topic over geweest) dan begrijp je dat een combi spring x dressuur niet aangemoedigd wordt.
Mits er na een tijdje een topdressuur amazone op dat springpaard klimt, dan wordt het weer helemaal anders Clown Haha! .
Oftewel fok gewoon waarvan jij denkt dat het functioneel wordt voor datgene waar jij het voor wilt gebruiken.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:23

niet fokken met een merrie onder de 120 punten...
ik ben naar de indexen van de kwpn hengsten gaan zien, er zijn wel enkele hengsten onder dat index, zowel in dressuur dan springen!

waarom mogen die dan wel fokken?? Haha!

trouwens, is mijn merrie in belgie, puur spring gefokt, maar loopt in dressuur, wel ja, hoe kan ik indexen daarvoor krijgen?
(heeft wel meegelopen aan prijskampen voor de bwp, maar heb nog altijd geen index voor gekregen)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:28

waar kun je die index ergens vinden dan?

wel raar ja Haha!

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:06

van de hengsten en van enkele merrie kun je vinden op kwpn site, fokkerij, hengsten index.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:17

ook in het bewaarboek van het KWPN staan deze vermeldt.

Het schijnt een optelsom te zijn van de keurings- en sportresultaten van nakomelingen. Maaaar de nakomelingen die naar het buitenland zijn verkocht, tellen dan weer niet mee!
Kortom, ik sluit me wat dat betreft bij Sarabande aan; erg vaag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:59

Alani schreef:
Ja tuurlijk mag je dat vragen.
In het verleden is het vaak genoeg voorgekomen dat een hengst voor het KWPN niet goed genoeg was en aangeboden werd bij het NRPS. Vervolgens werd de desbetreffende hengst hier goedgekeurd. Ik praat overigens wel over oude koeien, maar dat is wel een reputatie die je dan als stamboek krijgt.


Zo oude koeien is dat niet hoor. Florencio is hier een goed voorbeeld van. Overigens hebben ze die toendertijd volledig terecht laten staan.

Painted Black is nog zo'n voorbeeld alleen was ie AES gekeurd en wederom net als Florencio een matig veulenrapport.

Rubels is bij mijn weten nooit bij het KWPN aangeboden voordat ie NRPS gekeurd werd.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:48

janderegelaa schreef:
Zo oude koeien is dat niet hoor. Florencio is hier een goed voorbeeld van. Overigens hebben ze die toendertijd volledig terecht laten staan.

Painted Black is nog zo'n voorbeeld alleen was ie AES gekeurd en wederom net als Florencio een matig veulenrapport.


wat wil je hier nu mee zeggen???
dat alle hengsten die het KWPN niet heeft laten staan een gewéldig veulenrapport hebben

echt slechte hengsten bestaan niet (slechte merrie zijn er zat)
de meeste komen uit prima moederlijnen
het is van te voren nooit, maar dan ook nooit,te voorspellen hoe een hengst zal gaan fokken
de 1 valt tegen en de andere komt verrassend goed uit de bus met z'n veulens

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:58

Wat ik ook vaak hoor dat het KWPN vooral op "politieke" manier bezig is. Dus als jij bijv. veel invloed/geld/bekend/belangrijk bent je bijna vrijwel erdoor komt, en als je een gewone fokker bent zonder "naam" dat je dan minder kans maakt.... Klopt dit???

scatagh
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:04

Ik zie wl vaak hele leuke paarden van het NRPS en waarom is alleen sportfokken belangerijk? Ik ehb wel een het gevoel dat door die nadruk op sportprestaties andere onderdelen als bv karakter minder belangerijk worden geacht. En dat de paarden steeds groter en langer gefokt worden vind ik geen goed idee. En dat zie ik minder bij het NRPS.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Verschil kwpn & nrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:52

unamie schreef:
janderegelaa schreef:
Zo oude koeien is dat niet hoor. Florencio is hier een goed voorbeeld van. Overigens hebben ze die toendertijd volledig terecht laten staan.

Painted Black is nog zo'n voorbeeld alleen was ie AES gekeurd en wederom net als Florencio een matig veulenrapport.


wat wil je hier nu mee zeggen???
dat alle hengsten die het KWPN niet heeft laten staan een gewéldig veulenrapport hebben

echt slechte hengsten bestaan niet (slechte merrie zijn er zat)
de meeste komen uit prima moederlijnen
het is van te voren nooit, maar dan ook nooit,te voorspellen hoe een hengst zal gaan fokken
de 1 valt tegen en de andere komt verrassend goed uit de bus met z'n veulens


Ik wil ermee zeggen dat het KWPN heel snel iets wel neemt wat ze eerst hebben laten staan maar die in de sport dan heel goed lijkt te presteren. Lingh is hier ook zo'n voorbeeld van. En ja, het NRPS neemt de paarden die ze bij het KWPN niet een aantal keren wel aan. Olympic is hier een voorbeeld van en ook Wup die nu in de derde bezichtiging van het NRPS zit.

ManonDakotaZ
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:28

Hey Meiden,

Ik heb een vraagje. In februari verwacht ik een veulen van de hengst Milford VDL. Dit is een hengst in het NRPS stamboek. Mijn merrie is KWPN. Wat ik begrijp is dat het veulentje dan in het NRPS stamboek geregistreerd wordt. Alleen ik vraag me af wat nou precies de verschillen zijn tussen KWPN en NRPS. En wat belangrijke redenen zijn waarom ik bijvoorbeeld voor KWPN zou kiezen. Stel ik wil mijn veulen na een tijdje toch in het KWPN stamboek, is dat mogelijk? En zo ja, wat moet daarvoor gebeuren? Ik vraag dit omdat ik het lastig vind welke letter ik moet kiezen voor de naam haha

Dankjullie wel alvast!!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:34

ManonDakotaZ schreef:
Hey Meiden,

Ik heb een vraagje. In februari verwacht ik een veulen van de hengst Milford VDL. Dit is een hengst in het NRPS stamboek. Mijn merrie is KWPN. Wat ik begrijp is dat het veulentje dan in het NRPS stamboek geregistreerd wordt. Alleen ik vraag me af wat nou precies de verschillen zijn tussen KWPN en NRPS. En wat belangrijke redenen zijn waarom ik bijvoorbeeld voor KWPN zou kiezen. Stel ik wil mijn veulen na een tijdje toch in het KWPN stamboek, is dat mogelijk? En zo ja, wat moet daarvoor gebeuren? Ik vraag dit omdat ik het lastig vind welke letter ik moet kiezen voor de naam haha

Dankjullie wel alvast!!


Ik denk dat je beter een eigen topic kan openen hierover dan een oud topic oprakelen.
Je vragen zijn wel erg specifiek.