Paardenmaten ipv rassen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar, BartVB

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:43

Stokmaat vindt ik bijna net zo belangrijk als kleur. Nog nooit een Gelderse gezien van 98 cm.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:44

@dromen, ja zoals jij het zegt kan kleur ook belangrijk zijn.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:45

Het gaat ook om de KNHS maten voor de ponys :) Want daarin wordt door het KNHS verschil gemaakt.
Vind je voorbeeld trouwens nergens op slaan :) zeker niet als je mijn openingspost leest.

Zou eigenlijk wel reactie willen zien vanuit het beheer of de mods :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:51

Tja jij hebt het alleen over de stokmaten in de OP. Alleen interessant als je een pony zoekt als je de lijst van de KNHS neemt.
Later heeft iemand het over rassen en daar wordt op door gegaan. Mijn voorbeelden sloegen daar dus zeker wel op.

En de lijst van typen is dan net zo lang als die van stokmaat want je zal de stokmaten 157 tot en met 168 en, 168 tot 175 en 175 + erbij moeten nemen.

De groep te verhandelen paarden in Nederland is namelijk op dit moment veel groter. Het KWPN is namelijk het grootste sportwarmbloeden stamboek van de wereld.

En als je dan zoekt op 157 + is het wel een erg onoverzichtelijke brei

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41667
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:02

Zoveel mensen, zoveel wensen. Topicstarter zoekt vooral op stokmaat, Dromen wil perse een Fries. En weer een ander wil een paard met western ervaring.

Dat het nu wat onoverzichtelijk is ben ik met je eens, daar gaan we naar kijken bij de nieuwe vormgeving :j En stel dat zoeken op kleur idd bijna niet gebruikt is dan merken we dat snel genoeg en kunnen we die optie laten vervallen of b.v. standaard inklappen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:12

kleur is wel weer belangrijk als je een leuke pony zoekt voor bij je span,want meestal zoek je dan weer een pony/paard met dezelfde kleur,en liefste ook nog met beetje de zelfde aftekeningen.dus ik vind kleur wel belangrijk.al zal het wel vaak zijn dat niet iedereen zijn paard/pony bij de goede kleur zet.
BartVB schreef:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Topicstarter zoekt vooral op stokmaat, Dromen wil perse een Fries. En weer een ander wil een paard met western ervaring.

Dat het nu wat onoverzichtelijk is ben ik met je eens, daar gaan we naar kijken bij de nieuwe vormgeving :j En stel dat zoeken op kleur idd bijna niet gebruikt is dan merken we dat snel genoeg en kunnen we die optie laten vervallen of b.v. standaard inklappen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:15

Daarom. Kleur, stokmaat en ras/type in een dropbox. Aftekeningen is niet te doen ben ik bang.
Dan krijg je een systeem dat beter werkt dan marktplaats of sporthorses.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:22

nee aftekeningen is zeker niet te doen,maar was maar even een voorbeeld,omdat kleur bij menners er vaker wel toe doet
NatasjavE schreef:
Daarom. Kleur, stokmaat en ras/type in een dropbox. Aftekeningen is niet te doen ben ik bang.
Dan krijg je een systeem dat beter werkt dan marktplaats of sporthorses.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:46

De rassenlijst moet blijven. Stel je bent op zoek naar een shetje. Wat moet je intypen in de zoekbalk? Want mensen adverteren onder:
Shetland (met en zonder hoofdletter)
Shetlander (met en zonder hoofdletter)
Shetlandpony (met en zonder hoofdletter, met spatie en zonder)
Shet (je weet het ondertussen wel)
Shetje (again)
en dan nog alle andere rare combinaties (shettie, oliebol) en spellingsfouten (chetland).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:40

Maar moet alles voorgekauwd worden dan? Moet je in je zoektocht direct DE advertentie vinden die past? Wat is er mis met een aantal advertenties door lezen en weer weg te klikken als blijkt dat het om een zwarte gaat ipv een vos die je zoekt?

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:53

Tja, dat is als je een service aanbiedt, dan moet alles zo makkelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk. Als ik naar de supermarkt ga heb ik ook graag dat de indeling van de winkel klopt en aangeduid wordt, zodat ik niet nodeloos naar een product op zoek moet.
Als ik een shetlander wil kopen, wil ik alle advertenties van shetlanders op een rij voor mij zien en niet telkens een andere term in de zoekbalk moeten intikken, bepaalde advertenties meerdere keren tegenkomen en andere ads dan weer helemaal niet omdat er bv. een spellings/typefout in de titel zit ("shetlandr" zou ik zelf niet opkomen om in te tikken in de zoekbalk, maar deze fout is snel getypt door de adverteerder).

Wat is er mis met heel gericht zoeken en idd dus enkel DE advertenties die interessant zijn op je scherm te krijgen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:54

Denk dat wij het wel eens zijn Gini. :)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:58

Voor de auto hebben ze wel de volledige liisten.
Je begint met merk en dan kan je het type ook nog eens zoeken.

Stel het voor aan de gele website.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:00

De gele website? Marktplaats? :o?

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:19

NatasjavE schreef:
Tja jij hebt het alleen over de stokmaten in de OP. Alleen interessant als je een pony zoekt als je de lijst van de KNHS neemt.
Later heeft iemand het over rassen en daar wordt op door gegaan. Mijn voorbeelden sloegen daar dus zeker wel op.

En de lijst van typen is dan net zo lang als die van stokmaat want je zal de stokmaten 157 tot en met 168 en, 168 tot 175 en 175 + erbij moeten nemen.

De groep te verhandelen paarden in Nederland is namelijk op dit moment veel groter. Het KWPN is namelijk het grootste sportwarmbloeden stamboek van de wereld.

En als je dan zoekt op 157 + is het wel een erg onoverzichtelijke brei


Het is TS zelf die over rassen is begonnen in haar OP, zij is van mening dat op ras zoeken onzin is en slechts de stokmaat van belang.

Daarop heb ik de reactie gestuurd dat ze de rassen/types moeten laten staan en twee Nederlandse rassen/types toevoegen Het stamboek waar ze staan ingeschreven is dan van ondergeschikt belang.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:20

*leest terug*

Je hebt inderdaad gelijk :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:47

Heel gericht zoeken kan fijn zijn, maar je moet het biet gaan overdrijven imo. Als ik een zwarte Gelder van 180 zoek, en ik vul dit allemaal in, mis ik misschien wel die van 1.79 die perfect bij me past. Maten, kleuren, rassen, types.... Hoe meer keuze je geeft, hoe onduidelijker het juist kan worden. In de supermarkt staan de potjes groenten bij elkaar, maar heb je geen aparte rij voor elke kleur, type of hoeveelheid

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:59

klopt op zich wel. Maar ik hoef niet exact een zwarte Gelder van 180
Ik wil aleen maar Gelderse paarden stokmaat en kleur maakt niet uit. Als ze maar Gelders zijn.
(of Shetjes, Ijslanders etc)

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:32

de rassenlijst is ook incompleet als je het mij vraagt, zo mis ik de Groninger

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:10

stef schreef:
Heel gericht zoeken kan fijn zijn, maar je moet het biet gaan overdrijven imo. Als ik een zwarte Gelder van 180 zoek, en ik vul dit allemaal in, mis ik misschien wel die van 1.79 die perfect bij me past. Maten, kleuren, rassen, types.... Hoe meer keuze je geeft, hoe onduidelijker het juist kan worden. In de supermarkt staan de potjes groenten bij elkaar, maar heb je geen aparte rij voor elke kleur, type of hoeveelheid


Daar heb je helemaal gelijk in. Maar selecteren op ras vind ik eigenlijk wel een basisselectie.
Misschien niet meteen in de sportpaardenwereld, maar rassen zoals Tinkers, Shetlanders, Fjorden, Haflingers, Welshen, Friezen... daar wordt meestal toch specifiek naar gezocht.

Eigenlijk ben ik voor beiden, het één moet het ander niet vervangen. Zowel een stokmaatselectie als een rassenselectie kan handig zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:11

Maar waar trek je de lijn dan? Een ras waarvan er 1x per jaar 1 wordt aangeboden.... Een ras waar er 10 van worden aangeboden? 100? 1000?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:16

stef schreef:
Maar waar trek je de lijn dan? Een ras waarvan er 1x per jaar 1 wordt aangeboden.... Een ras waar er 10 van worden aangeboden? 100? 1000?


Verdelen in types. Net als het KWPN doet.(of iig ongeveer)

Dan kan je onder biijvoorbeeld gangen paarden zoeken.
Of Koudbloeden.
Hoef je niet eerst 100 shetlanders en dressuurpaarden langs.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:20

Naar dat dekt de lading lang niet altijd. Wanneer is iets een koudbloed? Als het stevig is en sokken heeft? Van oudsher hoorde de fries ook tot de koudbloeden. Een Shetlander is wellicht een koudbloed, maar een mini of falabella dan? Of een kruising quarter van 1.40? Of een haflo?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paardenmaten ipv rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:23

Dat kan je navragen biij de desbetreffende stamboeken wat een koudbloed is. Doorgaans is daar een hele duidelijke indeling voor.
Voor kruisingen de aanduiding kruisingen en overigen.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:24

stef schreef:
Maar waar trek je de lijn dan? Een ras waarvan er 1x per jaar 1 wordt aangeboden.... Een ras waar er 10 van worden aangeboden? 100? 1000?


Bwah, ik denk dat die lijn met een beetje studie wel gemakkelijk te trekken is. En idd je kan niet iedereen tevreden stellen, niet alle rassen kunnen een apart onderdeel krijgen (dan denk ik aan rassen als Percheron, Azteca, etc.)
Maar volgens mij is er nog een groot gebied aan keuzemogelijkheden 'tussen echt ieder ras een eigen onderdeel' en 'afschaffing van de rasselectie'.