Mongol Derby 2022 Augustus

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 15:54

Lagonda schreef:
Ah duidelijk, bedankt voor je antwoord :j
Is het daarom ook niet beter om wat meer in je rugzak te hebben dan in de zadeltassen?


Dat is precies waarom Mike nu eigenlijk alle belangrijke zaken in zijn rugzak had :j . Hij heeft zelfs nog een groot gedeelte van de rit zonder zadeltas gereden.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:15

Zouden de ruiters nu een klein voordeel hebben? Omdat het de route andersom is, en de kuddes van de paarden misschien rond het startpunt zijn, lopen ze misschien wel gemakkelijker de goede kant op. Of is dat dom gedacht? :Y)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:41

Maar dan heeft iedereen hetzelfde voordeel. Is het dan nog wel een voordeel?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:04

Misschien een voordeel tov de vorige race

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:15

Dat snap ik, dat iedereen meer voordeel heeft, maar ik ben benieuwd of het te merken zou zijn t.o.v. de vorige race. We gaan het zien!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:19

Apple schreef:
Lagonda schreef:
Ah duidelijk, bedankt voor je antwoord :j
Is het daarom ook niet beter om wat meer in je rugzak te hebben dan in de zadeltassen?


Dat is precies waarom Mike nu eigenlijk alle belangrijke zaken in zijn rugzak had :j . Hij heeft zelfs nog een groot gedeelte van de rit zonder zadeltas gereden.


En correct zijn rugzak gesloten heeft gehouden de hele tijd _/-\o_ :j > even off topic, hoe gaat het met Mike inmiddels weer geland?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 13:06

Met Mike gaat alles prima, die kwam redelijk fris en fruitig over de finish (en liet zelfs al weer vallen dat hij dacht over 2024 :roll: :)) )

Het voordeel dat deze ruiters misschien kunnen hebben tov de juli editie is dat de paarden zich wellicht een ietsje beter zullen gedragen. Die weten nu inmiddels hoe het werkt met een ruiter met vreemd zadel en zadeltas achterop.
En verder, het is de MD, er kan vanalles gebeuren. Wellicht plots erg slecht weer of juist heel erg heet. Het kan alle kanten op gaan.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:45

Nou, begin maar vast weer te sparen dan Apple :))

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:46

Leuk! Ik volg

BrankaZ

Berichten: 3883
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:04


Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:00

En they're off. De eersten zijn voorbij HS1, een heel aantal op HS1 en nog een paar ervoor. Stipjesstaren, kom maar door!

xRoossie95

Berichten: 1373
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:17

Ik vind het wel grappig om te zien dat zowel EOU en BBE (de 2 uit Mongoliƫ) een afwijkende route hebben van HS1 naar HS2, terwijl de rest van de groep best wel eensgezind zijn qua route

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:18

De eerste paar ruiters zijn alweer gearriveerd bij HS 2 zo te zien. Ze hebben natuurlijk wel enigszins kunnen kijken welke route om bergkammen de vorige groep heeft genomen in de voorbereiding deze keer, zie nu al diverse routes voorbij komen richting HS 2.

Blijft leuk dat stipjes staren :D

Apple Mike had deze MD best geluk denk ik met het weer of niet? Had in ieder geval niet het idee dat het heel extreem was qua weer, maar dat is natuurlijk puur gebaseerd op de berichten en foto's die ik van de MD heb gezien.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 13:47

Het heeft wel wat geregend en er was ook een grote onweersbui met veel lichtflitsen, maar dat was uiteindelijk maar 1 of 2 dagen. Daarnaast was het ook een paar dagen heel erg warm. MD2019 was wat dat betreft vooral aan het begin zwaarder met de eerste drie dagen enkel en alleen maar regen :\

Eens even kijken hoe de stipjes er voor staan na de eerste rijdag :-) . Volgens mij kon deze groep tot 7 uur 's avonds doorrijden ipv 6 uur, dus dat scheelt heel veel. Bij de juli editie waren er veel ruiters na de eerste dag op HS2 en kamperen tussen HS2 en 3. Dat extra uur rijtijd heeft er voor gezorgd dat er nu al ruiters op HS3 zijn.

Ik denk niet dat het kijken naar de route die de vorige groep genomen heeft ze daarbij geholpen heeft, ik denk dat het echt meer zit in de verlenging van de rijtijd.


Abbi Bell (ABE) ergens tussen HS2 en HS3
Patti Long (PLO) vrijwel op HS3

Joyce Bergsma (JBE) (onze Nederlandse ruiter) op HS2

Victoria Wang (VWA) tussen HS2 en HS3

Stan Michael (SMI) ergens tussen HS2 en HS3 volgens een wel heel creatieve route :=

Onze Mongoolse Deelnemers:
EOU tussen HS2 en HS3
BBE op HS2 (heeft een 2 uur tijdstraf gekregen)
Het is dus niet zo dat zij gelijk als pijl uit de boog voorop rijden.

Wie hebben we dan voorop:
De enige die al voorbij HS3 is: Olof Sundstrom (OSU) een Zweedse deelnemer.

De andere Zweedse deelneemster, Maria Johansson (MJO), leuk mens :-), is op HS2.

Tenslotte kwamen wij in UB ook nog twee Amerikaanse zussen tegen met als slogan "in it to win it" . Voor de Mongol Derby een heel erg gevaarlijke slogan := Eens kijken waar zij nu zijn:
Margaret (Toby) Keers (MKE) en Aliina Keers (AKE) beiden op HS3. Goed gedaan!

Ook op HS3 is Helen Davey, HDA, een wat oudere Amerikaanse mevrouw (nou ja, 51 jaar, dus zo oud is dat ook weer niet) die vastbesloten was om het goed te doen. Ze heeft ook een paar jaar geleden een lange afstandsrit gedaan in de Gobi Desert van iets van 450 kilometer. Zij kent dus de paarden al.

Ik ben benieuwd hoe de race zich ditmaal gaat ontwikkelen!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:03

Prachtige waaier, al die stipjes :=. Leuk als er mensen meedoen die je een beetje persoonlijk hebt leren kennen Apple.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:42

OSU begint al een behoorlijke voorsprong te krijgen!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:00

Bedankt voor de update. Ik volg.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:23


pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:31

Heerlijke schrijfstijl en ze weten het wel te brengen _O-

Citaat:
Olof Sundstrom (OSU), a Swede bearing an improbable resemblance to his Viking forefathers, has arrived to conquer the steppe.


Vertaald
Olof Sundstrom (OSU), een Zweed die een onwaarschijnlijke gelijkenis vertoont met zijn Viking-voorvaderen, is aangekomen om de steppe te veroveren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 10:31

Wat ik even had gemist, maar zag langs komen op de twitter feed, was dat Abbi Bell (ABE) heeft gekampeerd tussen HS2 en HS3 samen met EOU (een van de Mongoolse deelnemers). Slim van Abbi, dan weet ze in elk geval zeker dat haar paard goed gekluisterd was en dat ze geen kilometers lange zoektocht had in de ochtend :D

Ook nu inderdaad weer veel verhalen over kwijtgeraakte paarden, inclusief een fotootje met 'Bastard Lost Horse' ergens ver weg in de heuvels gevolgd door een fotootje met een aantal personen die 'Bastard' weer gevangen hadden (waarbij het onderschrift vervolgde dat Bastard er uit zag alsof hij erg tevreden was met zichzelf :') )

Eerste ruiters al weer onderweg naar HS6. De rijtijden zijn deze editie standaard verruimd van 7:00 tot 7:00 waardoor het voor de ruiters gemakkelijker wordt om 3 tot 4 HS per dag te doen (integenstelling tot de juli editie waar het in het begin nog rijden tot 6 uur 's avonds was waardoor op dag twee de eerste ruiters net aan tot HS5 waren gekomen).

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:48

Ik vraag me wel af waarom ze zo vaak die dingen wijzigen, qua rij tijden etc?

Ik vind vooral de verslagen altijd erg leuk om te lezen. Heeft iemand toevallig nog de Instagram link? Ik lees dat meestal gewoon via de browser.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:42

De omstandigheden ter plekke en de spreiding van het deelnemersveld bepalen de rijtijden volgens mij.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 11:46

Ja klopt :-)

De juli editie had in eerste instantie rijtijden van 7 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds. Dit was ingegeven met het idee dat Medics en Vets alle deelnemers konden bereiken terwijl het nog licht was. Dit had echter wel tot gevolg dat de deelnemers niet genoeg afstand konden afleggen per dag om de MD nog te kunnen volbrengen. Tijdens de race is toen al vrij vlot besloten om de rijtijd tot 7 uur 's avonds te verlengen en zelfs tegen het einde van de race tot 8 uur 's avonds.

Nu is er dus al gelijk vanaf begin af aan besloten tot 7 uur 's avonds.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 13:58

Goed, dag 2 zit er op :-) Eens kijken hoe de stand van zaken is :-)

Overigens: dit jaar geeft de organisatie van de MD telkens een heel erg mooi uitgebreid verslag op de site waarin bijna elke deelnemer wel een keer genoemd wordt compleet met foto's :-) Echt top! Het verslag van vandaag staat er nog niet op, maar dat neemt niet weg dat ik alvast een beginnetje kan maken :D

Er is nu al duidelijk te zien hoeveel verschil een uur extra rijtijd per dag uitmaakt :-) De ruiters zijn nu al veel verder op dag 2 dan dat ze in de juli editie waren.

Helemaal alleen voorop: OSU al ergens tussen HS6 en HS7. En dat ondanks een vetpenalty!

Redelijk wat ruiters op HS6
De 'in it to win it' zussen Aliina Keers (AKE) en Margaret Keers (MKE) beiden op HS6

Victoria Wang (VWA) ook op HS6

De twee Derby veteranen uit 2019 Abbi Bell (ABE), Patti Long (PLO) tussen HS5 en HS6 aan het kamperen. PLO samen met Lisa Smith (LSM) en ABE samen met Erdene Ochir Ugaanbayar (EOU), een van de Mongoolse deelnemers. Volgens de kaart zit er een kilometer ofzo tussen, maar het kan ook nog zijn dat ze met ze vieren samen zijn.

Abbi en Erdene hadden vorige nacht ook al samen bij een familie overnacht. Abbi heeft Erdene als tolk bij zich en hij kan haar waarschijnlijk ook helpen om hun paarden goed te kluisteren. Aan de andere kant kan Erdene baat hebben bij het rijden met de Abbi als het gaat om navigeren met de GPS en tempocontrole om de hartslag van het paard laag te houden. Win-win situatie!

Stan Michael (SMI) lijkt zijn eerdere problemen met de GPS overwonnen te hebben en kampeert ook tussen HS5 en HS6. Ongeveer op dezelfde afstand van HS6 als de andere groep alleen dan wat meer naar het oosten. Het lijkt er op dat hij nu op dezelfde plek zit als Brittany Hook (BHO).

Bilegbat Erdensuk (BBE) iets verderop vlak voor HS6 ook aan het kamperen. De eerste dag had hij twee vetpenaltys, maar het lijkt er op dat hij nu de manier van rijden te pakken heeft!

Onze Nederlandse ruiter JBE (Joyce Bergsma) overnacht op HS5.

Tenslotte nog even kijken naar de andere Zweedse deelnemer, Maria Johansson (MJO), zij overnacht tussen HS4 en HS5.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:00

Dankjewel voor het verslag Apple!