Een kijkje achter de schermen in de Boktlounge 16-09-18

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Een kijkje achter de schermen in de Boktlounge 16-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 21:35

Hallo bokkers!

Als eerste, het topic is wat verlaat omdat mijn vakantie er tussen zat.

Het is vandaag 16-09-2018 (de dag dat ik dit schrijf) en vandaag heb ik van 09.30 tot 12.00 mee mogen lopen in de Boktlounge. Een kijkje achter de schermen, waar ik verslag van mocht gaan doen.
Dus bij deze wil ik jullie mee nemen op een kijkje achter de schermen van Bokt op Horse Event, op zondag 16-09-2018! Vooraf heb ik een aantal vragen bedacht en tussen de workshops door wist ik Leo even te strikken om wat vragen te beantwoorden. Hier kom ik later even op terug want haar antwoorden gaan we natuurlijk even doornemen. Ik zou namelijk echt met het team mee gaan draaien in de stand, dus ik moest weten waar ik op moest letten. Waar moet je dan op letten zou je denken?
Doen de computers het nog? Geen gekke meldingen op de schermen? Praten met mensen in de stand, zorgen dat alle bakjes snoep gevuld zijn, ontvangen van clinic /workshop gevers. Gelukkig kon ik op de teamies vertrouwen, want ik had mijzelf geen raad geweten! :+

Afbeelding
Jessica (links) en Nadia (rechts)

Vanochtend ging om 06.45 de wekker. Om iets voor half 8 ben ik van huis vertrokken om eerst mijn vriendin op te halen. Ik wilde uiterlijk 08.00 wegrijden aangezien ik al gehoord had over de parkeerproblemen en de files. Ik moest tenslotte om 09.15 bij de Bokt stand staan om nog het een en ander met Leo door te nemen. Dus om 08.50 reden wij de parkeerplaats op. We konden zo doorrijden en we stonden ook nog eens flink vooraan op de parkeerplaats! Helemaal super natuurlijk!
Door richting de ingang waar we al een flinke rij tegen kwamen. Niet veel later kwamen we toch tot de conclusie dat de rij nog wel mee viel, en dat we vrij dicht bij de ingang stonden aangezien de rij al snel tot helemaal om de hoek liep, het einde was niet meer zichtbaar voor ons. Inmiddels had ik Leo al een berichtje gestuurd dat ik niet om 09.15 bij de Bokt stand kon zijn, gezien de deuren pas om 09.30 open gingen. :+

Eenmaal bij de Bokt stand werd ik warm ontvangen en kreeg ik een Bokt- polo in mijn handen. Er was zelfs geregeld dat ik hem mocht houden! *\o/* Eenmaal mijn spulletjes opgeruimd en gepakt keek ik eens rond. Leo nam nog even de ‘briefing’ met mij door zodat ik wist waar ik op moest letten. Ze waren al druk bezig met Nikki de Kerf om de laptop en het tv scherm in orde te maken, want Nikki zou om 10.00 starten met het theorie gedeelte over paarden fotografie. Al snel kwamen de eerste mensen de lounge binnendruppelen om zich in te schrijven voor de workshop van Nikki of voor de workshop touwhalster maken. Ik heb de tijd niet precies bijgehouden maar ik denk dat met 5 á 10 minuten de workshop van Nikki vol zat, en voordat Nikki haar theorie begon, zat de workshop touwhalster maken ook vol. Ik kan jullie vertellen dat ik even niet zo goed wist hoe ik moest reageren toen iemand mij aansprak met de vraag of zij zich kon aanmelden voor de workshop van Nikki. “Euhm, nou, het theorie gedeelte kan iedereen bijwonen, maar toevallig heb ik net gehoord dat het praktijk gedeelte helaas al vol zit.” Was mijn stuntelende antwoord. De 2e keer dat ik die vraag kreeg ging het overigens een stuk soepeler! :+ Bij nummer 3 wist ik precies wat ik moest zeggen.

Afbeelding

Langzaam maar zeker liep de Bokt stand vol. Beide workshops zaten volledig vol, mensen vonden het ontzettend jammer dat ze niet mee konden doen, maar bijna iedereen bleef voor de theorie van Nikki. De gelukkige deelnemers die ook met de praktijk mee mochten doen gingen vast klaar zitten, en om 10.00 begon dan de workshop.

Afbeelding
Afbeelding

Nikki begon met zichzelf voorstellen. Zelf probeert ze de band tussen mens en dier altijd goed vast te leggen. Daarnaast houd ze heel veel van vrije actie foto’s en artistieke foto’s, denk hierbij aan blackfoto’s.
Na het voorstellen verteld Nikki wat er nu belangrijk is bij de voorbereiding van een fotoshoot. Ze kijkt eerst naar de locatie. Hoe is de achtergrond? Hoe valt het licht op die plek? Daarna kiest zij de beste plek om te gaan fotograferen. Zet het paard ver weg van de achtergrond zodat je een mooie wazige achtergrond krijgt (bokeh). Gebruik een laag standpunt zodat het paard wat hoger boven de horizon komt te staan.
Daarna volgt een stukje over hoe je het paard met de oortjes naar voren op de foto kan krijgen. Bijvoorbeeld een app met paarden geluidjes, of zo’n grote gele biks schep. Maar wat ook heel goed werkt zijn krakende zakjes, en bellenblaas. Wel is het belangrijk dat je het paard niet bang maakt, maar interesse op wekt. Het is fijn om met meerdere mensen te zijn.

Kijk naar de lichtomstandigheden. Er zijn 3 lichtrichtingen.
- Frontaal licht
- Strijklicht
- Tegenlicht

De volgende stap is het instellen van de camera. Kies de juiste instellingen. Het is belangrijk om zelf je sluitertijd, diafragma en ISO in te stellen. Bij een lange sluitertijd staat de sluiter lang open en komt er veel licht naar binnen. Bij een korte sluitertijd staat de sluiter kort open en komt er weinig licht naar binnen. Wel heb je hierdoor haarscherpe foto’s en dat is wat je natuurlijk wil hebben. Dit kan je compenseren door andere instellingen aan te passen. Bijvoorbeeld door de diafragma aan te passen. Bij een groot diafragma komt er veel licht binnen. Hierdoor word je foto dus lichter. Bij een klein diafragma komt er weinig licht naar binnen. Bij een korte sluitertijd kan je dus het beste een groot diafragma gebruiken. Ook zorgt het diafragma voor onscherpte. Daarnaast is ook de ISO heel belangrijk. ISO is de lichtgevoeligheid. Een lage ISO is weinig licht en een hoge ISO is meer licht. Het nadeel van een hoge ISO is dat deze ruis veroorzaakt in je foto. Soms ontkom je helaas niet aan een hogere ISO, denk aan fotograferen in een binnenbak of wanneer het heel erg bewolkt is.

Nikki benadrukt nog even dat het mooier is met paarden fotografie om gebruik te maken van het inzoomen. De verhoudingen van het paard blijven hierdoor mooier, en je hebt een veel mooiere onscherpte.

Dit was een deel van Nikki haar workshop, en vooral over het technische aspect. Ik ga jullie natuurlijk niet alles vertellen over deze workshop. Volg vooral een workshop bij Nikki zelf! :+ :j
Afbeelding
Afbeelding

Nikki haar workshop was erg populair. Er stond zelfs een hele groep mensen buiten de Bokt stand!

Afbeelding
Afbeelding

Omdat er zoveel vraag was naar de workshops, zijn er een paar teamleden op pad gegaan om overal waar de workshops op aan gegeven werden, briefjes op te plakken, zodat mensen niet speciaal daarvoor naar de Bokt stand liepen om dan te horen te krijgen dat ze zich niet meer konden opgeven.

Afbeelding

Na de workshop van Nikki wist ik Leo te strikken voor een kort interview. Lees hieronder wat ik Leo (ook wel Marylon) heb gevraagd en ontdek haar antwoorden. :)

Je geeft aan dat je in 2014 voor het eerst de Boktreporters Kick-off dag hebt georganiseerd.
Ook vertel jij dat je al sinds het begin (11 jaar) op Horse Event komt met Bokt. Wat was jou rol op Horse Event, voordat jij je bezig hield met de Boktreporters?

n principe zijn alle teamleden van Bokt welkom om te komen helpen op Horse Event. Heel graag zelfs want alle hulp is mooi mee genomen! Voor 2014 heb ik me dus vooral bezig gehouden met lounge diensten draaien, klusjes in en rond de lounge. Bokt stond voor het eerst in 2008 op Horse Event, en toen begonnen we met live discussies in de lounge met bekende mensen. We waren toen vooral veel aan het vertellen wat Bokt precies is, dus mensen aanspreken en de lounge binnen halen en uitleggen wat we precies doen. Veel mensen hadden een negatief beeld van Bokt dus dan probeerde je ook de andere kant van Bokt te benadrukken.
Wat is dan een loungedienst? Je mag als teamlid in principe gratis naar Horse Event toe komen. Je moet per dag zo'n 3 uur in de lounge aanwezig zijn. In de lounge houd je je dan bezig met het beantwoorden van vragen, je houd in de gaten of de computers het nog doen, vult de bakjes met lekkers bij en je ontvangt de workshopgevers. Er hangt een briefing in ons hokje met wat er van ons verwacht word en daar moet je je gewoon aan houden. Ook zorg je ervoor dat de microfoon werkt en dat clinic /workshopgevers weten wat er van ze verwacht wordt. Ook ontvang je de deelnemers die mee doen aan de workshops en teken je ze af op de lijst. Je zorgt dat de flyers netjes liggen en dat het algeheel er netjes uitziet. En uiteraard moet er aan het einde van de dag worden opgeruimd en gestofzuigd worden zodat het er voor de volgende dag weer goed uitziet.

Inmiddels ben je al op een aantal mooie stallen geweest, o.a. dankzij jou deel in de organisatie van de Kick-off dag. Welke stal, vond jij het leukst om naartoe te gaan? Of welke stal heeft veel indruk op je gemaakt?
Alle 4 vond ik wel heel bijzonder en ze zijn totaal niet met elkaar te vergelijken. Op de stal van Anky konden we maar op een bepaald gedeelte komen, maar het zag er fantastisch uit. Het is sowieso al heel bijzonder om daar een keer te mogen kijken, en het was vooral heel bijzonder, en stiekem ook wel spannend om dan een workshop te beginnen bij haar op stal terwijl Anky zelf staat toe te kijken vanaf de zijkant.
Op de stal van Rieky Young werden we door Rieky zelf rondgeleid en dat was totaal anders. We kwamen in de stallen zelf en konden de paarden zien.
Bij Tristan Tucker zaten we tussen de strobalen, dus dat is weer iets heel anders maar wel heel erg leuk. Verder vond ik zelf de clinic van Tristan onwijs leuk om eens mee te maken omdat dit ook heel erg aansluit bij hoe ik zelf denk aan hoe je met paarden omgaat.
Academy Bartels was ook onwijs mooi om rond te lopen, wat een gaaf complex. De rondleiding kregen we van Gijs Bartels zelf en dat was ontzettend leuk. En dan vervolgens de clinic door Tineke en Imke zelf is gewoon onwijs gaaf om dat voor je kleine groepje, exclusief te zien te krijgen.

Wat vind je het leukste aan HE?
Het samen zijn met het team vind ik ontzettend leuk. We zijn met zijn allen 3 dagen aan het bikkelen en samenwerken. Van ’s ochtends vroeg, tot ’s avonds laat. Want in de avond wil je ook nog een goed verslag online hebben en je moet dingen voor de volgende dag regelen. De workshops en lezingen zijn steeds weer een groot succes en dat vind ik zelf heel erg leuk om te zien.


Afbeelding

Hierboven zien jullie hoe Bart bezig is met het herstellen van het Horse Event gedeelte op de voorpagina. Deze was namelijk ineens verdwenen en dankzij een oplettende Bokker kwam dit aan het licht. Niemand had het namelijk nog door gehad.

Weten jullie al… Dat Bart vaak kwijt is wanneer hij nodig is in de Bokt stand? Een computer die het niet meer doet.. Een stukje op de website dat niet klopt.. Internet dat er mee ophoud… De laptop kan niet worden aangesloten op de TV in de stand… Hoe handig al die teamleden ook zijn, soms hebben ze Bart gewoon heel hard nodig. Bart houdt van kletsen, en vindt Horse Event erg leuk dus hij maakt graag een rondje. Uiteraard loopt het op rolletjes wanneer Bart in de stand is, maar… Wanneer hij weg is, is hij nodig! Zo moest Leo hem vandaag bellen om te vragen of hij het Horse Event gedeelte op de website terug kon zetten. Dat is dus wat jullie hem hierboven zien doen! :j
Zou ik dan ook maar meteen verklappen, dat vlak voordat ik klaar was in de stand, een van de computers steeds aan en uit ging? Gelukkig hadden we nog een ander handig teamlid rondlopen die er even naar keek en hem weer goed aan de praat kreeg, maar dit was uiteraard toen Bart weer even de hort op was! :+ Gelukkig is hij ook heel veel in de stand te vinden, en als er dan wat loos is, dan heeft hij het zo weer voor elkaar! :j

Ik heb het echt ontzettend naar mijn zin gehad in de lounge en vond het erg leuk eens mee te mogen lopen. Ik hoor natuurlijk helemaal niet bij het team maar heb wel een aantal vragen beantwoord en mocht overal mee kijken. De 3 uurtjes in de lounge vlogen voorbij en voor ik het wist mocht ik zelf lekker gaan rondwandelen over het terrein! :j
Ik wil het team van Bokt bedanken dat ik dit jaar weer van de partij mocht zijn en dit keer een verslag mocht maken van wat jullie doen op een dag (in dit geval ochtend) Horse Event. Het laat zien hoeveel jullie eigenlijk doen op zo'n dag. :j

Daarnaast hoop ik dat ik mijn mede Bokkers zo een beetje heb kunnen laten zien wat er zoal gedaan wordt, en ik een beetje een fatsoenlijk verslag voor jullie heb gemaakt van deze ochtend. :j

:wave:
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 06-10-18 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Een kijkje achter de schermen in de Boktlounge 16-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:58

Mooi verslag heb je er van gemaakt !

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Een kijkje achter de schermen in de Boktlounge 16-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 22:05

Dank je wel! Hij stond al even klaar maar door mijn vakantie kon ik de laatste aanpassingen nog niet maken..

Beter laat dan nooit toch? :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Een kijkje achter de schermen in de Boktlounge 16-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:32

Goed gedaan hoor, heel duidelijk verslag.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 11:37

balance schreef:
Goed gedaan hoor, heel duidelijk verslag.


Bedankt! :D