Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

 
Profiel   

Ik vond dit een bijzonder interessant topic om te volgen, maar bewust fokken met een homozygote PSSM1 merrie mag wat mij betreft verboden worden. Als paardenliefhebbers zouden we alles op alles moeten zetten om te zorgen dat deze genen niet meer rondzwerven in het paardenbestand.

Sorry, maar dit kan je in mijn ogen niet recht l*llen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:06 



 
Profiel   

Brainless schreef
Qerty schreef
Een veehouder die op sekse fokt omdat er anders de helft van de dieren direct na geboorte de kliko in gaat? Ja.. dan vind ik het een innovatie.

Stiertjes gaan echt niet direct de kliko in hoor :+


Whahahaha das schreeuwen terwijl ze inderdaad niet weet waar ze over praat.
Bulletjes gaan naar de opfok maar mogen de eerste 14 dagen niet vervoerd worden. Dus eerste 14 dagen bij de melkveehouder en daarna naar de opfok.

En nee.. wij fokken niet op sekse. Omdat het slagingspercentage niet heel erg goed is.

Bovendien is elk kalf geregistreerd. Dus elk dood kalf zal je percentage kalversterfte enorm op laten lopen. Daar doet de melkafnemer weer moeilijk over.

Dus geen enkel kalf zal door de boer vrijwillig gedood worden dat is op meerdere fronten enorm nadelig naast dat het meerendeel van de boeren toch degelijk dierenliefhebbers zijn. Alles moet blijven leven ook al is het een stiertje .

Die theorie is dus echt lariekoek eerste klas!!!




@ ts, je hebt een prachtige merrie. Maar waarom is de andere sekse niet welkom? Wil je perse weer verder fokken? Dat kan met een hengst ook.

Vind zelf de combi niet echt een aanrader. Maar er zijn meer goed gelukte vreemde combinaties geboren. Toch raad ik het je af.

Maar je merrie is zeker een plaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:09 



 

@knert; andere sekse is ook welkom hoor :j . Heb alleen een voorkeur voor merrie en dacht dat dat anno 2021 beter te beïnvloeden was omdat ik het 15 jaar geleden al tegen kwam bij een hengstenhouder. Maar dat blijkt niet zo te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:49 



 
Profiel   

Gloa schreef
@knert; andere sekse is ook welkom hoor :j . Heb alleen een voorkeur voor merrie en dacht dat dat anno 2021 beter te beïnvloeden was omdat ik het 15 jaar geleden al tegen kwam bij een hengstenhouder. Maar dat blijkt niet zo te zijn.



Ooh oké. Dacht dat je een hele sterke voorkeur had.

Maar besef wel als je veulen geboren word je waarschijnlijk meteen verkocht bent. En je misschien zelfs vergeet te kijken wat er wel/niet onder hangt.


Maar heb je meer foto’s van je merrie? Ze is mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:51 



 
Profiel   

Sorry, maar dit vind ik maar een slappe poging om jezelf eruit te l*llen, TS. Bokster Jaan82 heeft ook een pssm1 positief trekpaard, en daarmee heel wat problemen, dus om nu te gaan toeteren dat trekpaarden hier geen last van hebben is nogal zwak. Van het veulen kun je onmogelijk op voorhand gaan stellen of het symptomatisch zal worden of niet.
Je hebt ook wel eens een quarter die positief is, maar slechts mild of helemaal niet symptomatisch. Jammer genoeg is dit de absolute minderheid.
Bewust zieke dieren gaan fokken vind ik misdadig. Hier zouden straffen moeten op staan.
Ik ontstip hier. Waar wij ons hele leven als fokker al tegen vechten wordt hier opzettelijk in stand gehouden...
Geen woorden voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:53 



 
Profiel   

daarnaast heeft je trekpaard er geen(bijna geen) last van, maar nu ga je er wel ander bloed door fokken, waarvan niemand weet wat dit doet met pssm....
je fokt mss wel een paard die na 3j geeuthanaseerd kan worden omdat hij/zij zodanig veel last heeft van het cadeautje die jij hem gaf?

ook ik snap zoiets niet.....

en hier ben ik ook van mening dat een paard die nooit op gras kan, eerlijk waar een zielig leven heeft!

hier kunnen ze in de winter niet op het gras omdat we in volle kleigrond zitten, maar wat zie ik ze telkens opnieuw openbloeien van vreugde op het moment dat ze terug aan het weideseizoen kunnen beginnen!

dus ook hier snap ik het echt niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 16:14 



 

@sevke; Ik weet over welk paard je het hebt. Waarom haal je die als voorbeeld aan? Want dat is nu precies wat ik bedoel met een paard die nooit op pssm1 management heeft gestaan. Op meerdere vlakken problemen krijgt. Compleet vast loopt en er pas in een heel laat stadium is ontdekt dat er sprake was van pssm. Dan kan je management aanpassen en optimaliseren maar sommige schade is dan al onomkeerbaar.

Hypothese; trekpaard in kwestie had die problemen niet ontwikkelt indien de pssm op hele jonge leeftijd was ontdekt en management hierop afgestemd.

De meeste mensen zouden blijkbaar zo'n hypothese verwerpen maar ik denk (op basis van eigen ervaring en pssm1 situaties die ik om me heen zie) dat er wel een grote kern van waarheid in zit.

Tijdje geleden kwam dit topic ook voorbij. Meerdere verhalen van koudbloed pssm1 die het prima doen.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=2014649&hilit=pssm+sport

Hou ook in het achterhoofd dat mensen die met hun pssm problematiek op bokt komen een probleem hebben. Menselijke aard om wel een rescensie te schrijven als die negatief is maar de positieve ervaringen hoor je minder ;) . Met andere woorden; de probleemgevallen die de buhne betreden zijn niet per definitie een afspiegeling van de gemiddelde populatie. Zeker bij pssm1, een paard wat 'normaal' functioneert ga je niet testen. Wil niet automatisch zeggen dat hij het niet heeft. Om daar zinnige uitspraken te doen zou je bij een grote populatie onderzoek moeten doen.

Ik ga nu echt stoppen mezelf te verdedigen :n . De mening van de meeste mensen zijn gebaseerd op doemverhalen van andere pssm vormen (die vele malen erger en heftiger zijn, ook bij koudbloeden), warmbloeden of paarden waarbij het veel en veel te laat ondekt is.

Nog 1 ding over het wei verhaal. Mijn merrie kan hier niet op het gras. Dat is te rijk voor haar door de kleigrond. Zelfs 50cm hoog, uitgebloeid en strookbegrazing lukte niet. Zandgrond zou misschien wel gaan maar helaas dat hebben we hier niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 16:45 



 
Profiel   

Je geeft zelf aan dat jouw merrie al problemen heeft als ze van de buurvrouw 1 appeltje krijgt.
En dat ze met 8 jaar echt wel op leeftijd is voor een veulen, omdat trekpaarden zo snel ouder worden (=gezondheid...)

Eigen keus uiteraard allemaal, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat mensen die er wat verder vanaf staan, en het dus niet met de emotie van hun eigen lieve paard maar wat meer rationeel bekijken, dat die hier toch wel echt hun twijfels bij hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 16:49 



 
Profiel   

Heel bijzonder topic. Je fokt met opzet slechte genen door, met een absurte kruising voor een designerpaard. Zo egoïstisch vind ik dit, je kiest toch ook geen extra knappe partner uit zodat je kind leuk is om naar te kijken?!

Bovendien klopt de helft van de info die je zegt niet. Misschien in jouw geval ja, maar zeker niet met alle trekpaarden. Ik heb lang een trekpaard gehad met pssm1, die in perfect management stond. En ook zij had altijd last van haar lijf en de pssm. Last van haar lijf, last van haar spieren, last van haar benen. Terwijl ze onder streng dierenarts controle stond en we alles "goed" deden. Vanaf haar 6 maanden al.

Ik denk dat je je reputatie op Bokt flink verpest hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:23 



 
Profiel   

Allereerst; prachtige merrie <3 en ik begrijp jouw fokplannen helemaal, niets zo leuk als een veulentje van je eigen merrie.

Tot een jaar of 6 geleden had ook nooit iemand van WFFS gehoord. Maanden keek ik uit naar een veulentje en toen de dag daar was, werd de geboorte 1 grote ellende. Foetotomie en een hoop narigheid erbij. Een paar maanden later kwam WFFS in het nieuws en bleek de hengst waarmee ik mijn merrie had gedekt drager te zijn. Mijn merrie was ook drager, bleek later. Het veulen had dus geen schijn van kans gehad.
Met dit verhaal in mijn achterhoofd ben ik heel anders tegen fokken aan gaan kijken. Wij hebben nu Haflingers en fokken ook hiermee. Er zijn lijnen waarin PSSM veel of vaker voorkomt. Bij het stamboek geven wij dit als fokkers ook steeds aan, in de hoop dat dit eens serieus wordt opgepakt. Veel nakomelingen van een hengst blijken PSSM te hebben, alleen wil de hengstenhouder er niet aan en mag de hengst vrolijk verder dekken.
Mijn Haflingers heb ik bewust voordat ik ze liet dekken eerst laten dekken. Ik wil niet fokken met een ziekte, waarvan ik op voorhand weet wat voor ellende dit kan geven, helemaal niet als ik dit kan voorkomen.
De testen van al deze overdraagbare ziektes zijn er niet voor niets. Nu kunnen we dingen voorkomen, waarvan wij vroeger nog geen weet hadden. Ga alsjeblieft niet met deze merrie fokken!

[MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:39 



 
Profiel   

Sorry maar wat jammer dat je pssm niet serieus neemt. Veel koudbloeden zijn zo taai dat ze zo min mogelijk laten. Ik heb ze vroeger ook gehad, liepen liever door dan dat ze hun rust namen. Ik vind het gewoon egoïstisch om met deze merrie te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 18:49 



 
Profiel   

En wie zegt dat jij de rest van je leven voor beide paarden kan zorgen en ze dus altijd in goed manegement kunnen blijven? Dan heb je alsnog BEWUST een ziek paard gefokt die daarna misschien wel zijn leven moet lijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 19:09 



 
Profiel   

Shae schreef
Ik vond dit een bijzonder interessant topic om te volgen, maar bewust fokken met een homozygote PSSM1 merrie mag wat mij betreft verboden worden. Als paardenliefhebbers zouden we alles op alles moeten zetten om te zorgen dat deze genen niet meer rondzwerven in het paardenbestand.

Sorry, maar dit kan je in mijn ogen niet recht l*llen.


_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 19:23 



 
Profiel   

Knert schreef
Whahahaha das schreeuwen terwijl ze inderdaad niet weet waar ze over praat.
Bulletjes gaan naar de opfok maar mogen de eerste 14 dagen niet vervoerd worden. Dus eerste 14 dagen bij de melkveehouder en daarna naar de opfok.

En nee.. wij fokken niet op sekse. Omdat het slagingspercentage niet heel erg goed is.

Bovendien is elk kalf geregistreerd. Dus elk dood kalf zal je percentage kalversterfte enorm op laten lopen. Daar doet de melkafnemer weer moeilijk over.

Dus geen enkel kalf zal door de boer vrijwillig gedood worden dat is op meerdere fronten enorm nadelig naast dat het meerendeel van de boeren toch degelijk dierenliefhebbers zijn. Alles moet blijven leven ook al is het een stiertje .

Die theorie is dus echt lariekoek eerste klas!!!


Het was niet mijn bedoeling om te schreeuwen en ook niet om koeienfokkers in een kwaad daglicht te stellen.
Het voorbeeld dat ik in mijn hoofd had waren de ééndagshaantjes, dus het woord veehouder was inderdaad verkeerd gekozen.

Uit mijn posts kun je terecht opmaken dat ik weinig kaas heb gegeten van (pluim)veefokkerij. Inmiddels heb ik in dit topic geleerd dat seksen in de pluimveehouderij wel bestaat, maar dat je dan bij het haantje moet zijn en dat het zeer kostbaar is. Dat is wat ik leuk vind aan bokt.

Ik vind het jammer dat mijn post op jou schreeuwerig en als lariekoek overkomt. Wat ik bedoelde duidelijk te maken is dat ik het zelf best ingewikkeld een dilemma vind hoe ver je moet willen gaan in je maakbaarheidsdrang.
Als je een hoop (dieren)leed bespaart door kippen, koeien of voor mijn part wandelende takken voor conceptie te kunnen selecteren omdat voor hen op aarde een snelle euthanasie het meest rooskleurige perspectief is? Ja, dan kan ik daar wel enig nut in zien.
Maar bewust op sekse fokken omdat je nou eenmaal iets meer mee hebt met merries dan met hengsten of ruinen, die vind ik ingewikkelder. Want wat als de algemene voorkeur nou eenmaal bij merries ligt en er over 30 jaar nog maar een handjevol hengsten rondlopen?
En als we dat voor paarden acceptabel vinden, kan ik er dan in de toekomst ook voor kiezen liever een zoon te verwekken dan een dochter?
Dat soort vragen komen er in mij op bij het lezen van dit topic. Dat zijn er onnodig veel en ik verwacht ook echt niet dat iedereen dezelfde ethische dilemma's of grenzen heeft.
Mijn punt was dat ik het wel zorgelijk vind dat TS wel de natuur een handje wilt helpen als het gaat om het fokken van het geslacht naar voorkeur en tegelijkertijd een 100% score op een genetische aandoening voor lief neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 20:45 



 
Profiel   

Als ik zie hoeveel ellende er zit bij de tinkers wat betreft pssm snap ik echt niet waarom je doelbewust daarmee door wil fokken. Zomereczeem zou ik dan nog in kunnen komen, maar pssm echt niet. Dat is doelbewust een paard fokken met een stofwisselings ziekte en eigenlijk een spierziekte.

Je hebt een mooie merrie die je naar zelf zeggen goed onder controle hebt, ik snap niet zo goed waarom je het risico wil lopen dat je merrie serieus achter uit kan gaan door de dracht en stress die kan komen bij het fokken en de bevalling en het afspenen straks.

Ik heb verschillende tinker merries gezien met pssm die drachtig uit Ierland op stal kwamen en eigenlijk was er niet 1 symptoom vrij. Zeker niet als ik nu met wat ik nu weet terug kijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 20:58 



 
Profiel   

Ik houd van de gewaagde kruisingen (fokker meerdere geslaagde kruisingen) dus volgende met interesse je topic. Maar bewust fokken met PSSM positief moet je echt niet willen.

Als je bereid bent zn smak geld neer te zeggen, kies dan voor een gezond eitje van een gezonde merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 21:36 



 
Profiel   

Wij hebben 2 stippen dames met PSSM1 variant. Ook in die stippen lijnen komt het helaas te vaak voor. Ons beleid is ook strak en regelmatig en zijn ze zover stabiel en normaal paard in hun paddock. Toch in het arbeid vinden ze sommige dingen moeilijker dan anderen waarin vooral de galop de meeste aandacht vraagt. Ondanks dat deze meisjes een okee leven hebben zou ik nooit moedwillig PSSM1 fokken. Het vraagt zoveel zorg en toch blijven ze altijd zorgenkinders hoe goed je het ook probeert te regelen voor ze..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 22:12 



 
Profiel   

Waar ik nog wel benieuwd naar ben TS, korte tijd geleden schreef je dat jouw merrie niet geschikt was voor de fokkerij.
Wat/hoe/wie heeft die mening omgedraaid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 23:01 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Waar ik nog wel benieuwd naar ben TS, korte tijd geleden schreef je dat jouw merrie niet geschikt was voor de fokkerij.
Wat/hoe/wie heeft die mening omgedraaid?


Dat is al gevraagd en beantwoord. Ging om fokken voor het stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 00:50 



 
Profiel   

Jester_ schreef
En wie zegt dat jij de rest van je leven voor beide paarden kan zorgen en ze dus altijd in goed manegement kunnen blijven? Dan heb je alsnog BEWUST een ziek paard gefokt die daarna misschien wel zijn leven moet lijden

Dat dacht ik ook al. Niemand kan zeker weten dat hij levenslang voor zijn \haar paard kan blijven zorgen aangezien er altijd buiten zijn wil om omstandigheden kunnen optreden.En dan moeten de paarden toch verkocht worden,en voor een paard met een aandoening is het moeilijk een nieuwe eigenaar te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 10:45 



 
Profiel   

anjali schreef
Jester_ schreef
En wie zegt dat jij de rest van je leven voor beide paarden kan zorgen en ze dus altijd in goed manegement kunnen blijven? Dan heb je alsnog BEWUST een ziek paard gefokt die daarna misschien wel zijn leven moet lijden

Dat dacht ik ook al. Niemand kan zeker weten dat hij levenslang voor zijn \haar paard kan blijven zorgen aangezien er altijd buiten zijn wil om omstandigheden kunnen optreden.En dan moeten de paarden toch verkocht worden,en voor een paard met een aandoening is het moeilijk een nieuwe eigenaar te vinden.


En steeds meer nw. paarden eigenaren zijn zich bewust van de pssm problemen en willen een test voor aankoop, straks is het haast niet verkoopbaar en gaat het alsnog gelijk richting slager

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:35 



 
Profiel   

Op zich is een dier afmaken wanneer je er niet meer voor kunt zorgen naar mijn idee niet verkeerd (en daar zal het mogelijk op uitlopen als TS inderdaad door omstandigheden niet zelf meer voor het veulen kan zorgen of als de kruising verkeerd uitpakt) maar ook ik moet zeggen dat ik het bewust op de wereld zetten van een ziek dier niet oké vind.

Ik snap de behoefte aan een nazaat van een geliefd dier (ik heb ook twee kleinzoons van mijn favoriete bok staan) en de kruising an sich vind ik ook wel interessant, maar een dier dat nog niet bestaat bij voorbaat opzadelen met een ziekte waarbij het zeer waarschijnlijk is dat hij of zij er last van gaat hebben gaat voor mij te ver. Daar zou naar mijns inziens toch het verstand harder moeten gelden dan de emotie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:52 



 
Profiel   

Een gezond lichaam is voor een paard veel en veel belangrijker dan een bepaald uiterlijk. De enige reden om perse een paard met stippen te willen fokken is dal je hem\haar een rol wilt laten spelen in een Pippi Langkous-verfilming.En dan nog niet eens want de stippen van het paard dat in die film speelde waren erop geschilderd. Verder zegt ts een veulen van haar merrie te willen hebben omdat deze zo,n goed karakter heeft. Maar,als een paard ziek is of wordt en klachten ondervindt,dan heb je grote kans dat hij behoorlijk chagrijnig gaat worden daarvan, logisch, maar van zijn goede karakter blijft dan niet veel over.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 148 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen