[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:28

Ja inderdaad uit Duitsland. Vrijdag of zaterdag weer naar het noorden rijden 300 km

Cynthia82

Berichten: 9307
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:29

AM, spannend voor Nigrante dus! Balen van Sammie -O- En Wild ook twijfelachtig.. schiet niet echt op zo..

LaDonna, dat artikel ga ik binnenkort eens lezen.

Caresse, hengstigspuit11 ja? :')

OLGAAAAAAAAA!!!!!!!! Wat leuk dat je hier toch bent, ik hoopte er al op! :D

YvK, voor jou dus ook spannend morgen!

StalMelyn, dat klinkt wel heel zuur ja. Ik hoop voor je dat het meevalt :(:)
Er zit wel weer wat in wat Eretria zegt, maar ik snap dat je ervan schrikt en er even over na moet denken.

GEFELICITEERD MWD!!! *\o/*

Caresse, hahahaha, nou ze staat te sloeren bij het leven, maar ik ben hier wel blij mee, ook voor de keren die nog gaan komen :D

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:47

Mijn merrie is nu 13 jaar en had toen ik jaar kocht (9 jaar jong) alleen een melanoom op de manenkam en nu voel ik er ook eentje op de staartwortel. Ik wil wel proberen haar drachtig te krijgen. Ik vind het geen bezwaar. Maar ik heb ook wel schimmels gezien die onder de staart; en dus ook inwendig, gigantisch vol zaten dat mesten ed moeilijk werd. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om te fokken want dat is gewoon triest.
De laatste keer met inseminatie waren er inwendig ook wat kleintjes te voelen maar het is al enige tijd stabiel. Dus nu durf ik dat nog wel. Hoe dat over een paar jaar zou zijn, licht er dan aan hoe het zich ontwikkelt. Maar op melanomen opzich (als het niet belemmert met het hele proces en de algehele gezondheid en welzijn ed) zou ik de merrie qua fokken niet laten staan. :)

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:56

Oeh cp dat is niet fijn, een koerier met pech en daardoor een latertje -O-

Fijn Muronia, hopen dat het ei weg is woensdag :))

Welkom MirjamAlvaro, leuk je hier te zien, ben een stille volger van je Zweden topic :o

Uhhu Cynthia, hengstigspuit11 _O- _O-

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:02

Zo latertje bij de DA maar het zit erin :')

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:02

00000000 schreef:
Ik heb haar naar de kliniek gebracht, zij bieden een pakket aan met stalling, scannen en insemineren.
Ze is altijd zo goed hengstig en nu niks te zien.
Kan het vaak aan haar achterbenen zien, het is een echte pismerrie.


Hier ook. Al vanaf januari prachtig iedere 23 dagen hengstig. En nu ineens niet... Ik heb al allerlei redenen verzonnen waarom, maar daar kom je toch niet achter. :')
Ze is dan niet hengstig gespoten, maar vind het ook heel apart. Normaal mega piesen, vieze benen, niet bij andere weg te slaan. En nu was er niks.
Nu leek het vandaag een heel klein beetje op gang te komen, dus ik laat haar morgen scannen om te kijken waar we zitten.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:07

Top cp!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:21

Spannend, weer een aantal op het wachtbankje! Ik zit er ook op voor 2 merries en 1 aan het dekken met Olaf.

Hoeveel dagen na hengstig spuiten zou je ze hengstig moeten zien?

Muronia ik duim heel hard voor een goed gelukje!

Gefeliciteerd met de nieuwe drachtige merries *\o/*

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:38

@Yvk zal duimen voor je. De hengst die ik heb uitgekozen is on lease en gaat volgend jaar weer terug naar Polen...

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:03

Ik ben dan toch benieuwd of melanomen naast kleurgebonden ook meer rasgebonden zijn. Ik heb vrij veel schimmels gehad, ook op oudere leeftijd, maar ik kom het eigenlijk nooit tegen. Ook nooit commentaar over gehad van dierenartsen oid. Wel interessant.

Hier lijkt Noora beginnend hengstig te zijn, dus dat is wel fijn. Wel handig om in de gaten te houden of het bij haar iets langer duurt, we hebben haar ook pas net, dus geen idee hoe haar cyclus normaalgesproken is. Maar mijn vriend en ik hebben toch weer gewisseld met hengsten, dus nu is de vraag of we van deze hengstigheid gebruik gaan maken :')

We hebben uit een andere Marwan al Shaqab-zoon met Anna Rachel een heel leuk hengstje gekregen, met een leuk koppie, goede beweging en hoog op de benen, maar een minder mooie hals en hij mist wat type. Dus we zaten te denken om Kahil al Shaqab (ook een Marwan-zoon) toch op Anna te gebruiken ipv op Noora. Die is qua hals en type wel beduidend beter dan de hengst die we vorig jaar gebruikt hebben, dus we hopen dat hij daar de merrie wel op gaat verbeteren.

En dan zouden we Noora met Aj Nawash willen dekken. Die combinatie hadden we eigenlijk in gedachten voor Valetta, maar die switch kunnen we makkelijk maken gezien Noora en Valetta volle zusjes zijn. Beiden enorme beweging en type, Noora heeft een mooier hoofd met grotere ogen, Valetta is dan weer completer qua paard, maar die zou weer wat meer verfijning mogen.
En dan gaan we bij Valetta voor het gokje met EBT Bel Subayan. Een jonge hengst, dit is zijn eerste jaar dat hij dekt. Kan goed bewegen, maar heeft wel wat foutjes. Hij heeft echter wel een mooi papier. Vader is momenteel enorm populair en fokt veel mooie nakomelingen, maar hij heeft ook een hele sterke moederlijn waar diverse toppaarden uit zijn gekomen. Valetta heeft ook enorm haar stempel gedrukt op haar veulen van dit jaar, dus die foutjes moet ze wel kunnen hebben. Maar ik vind het wel een spannende keuze, voor hetzelfde geldt komt er echt een ezel uit :+

Eerst maar eens een nachtje erover slapen en kijken of we het morgenochtend nog zo'n goed idee vinden, haha.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:05

gefeliciteerd met de drachtigen!

Phoebe is vanmiddag geïnsemineerd en woensdagochtend weer scannen of het ei weg is.
Hoop dat alles in 1 x keer goed gaat (wie niet :+ ). Scannen vind ze echt niks, dus moet elke keer de praam erop. Op zich geen probleem, maar hopelijk is het niet te vaak nodig.
Merrie naast haar werd geïnsemineerd met Jameson <3 . Die had er bij Phoebe ook wel in gemogen :D
Maar heel blij met Mr Right

CP, fijn dat het is gelukt!
Neon, jij zou vandaag toch ook insemineren? Is het gelukt?

Cynthia, super dat ze nog uit haarzelf goed hengstig is geworden.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 01:26

Setteli. Spannend. Duimen dat het gelijk pakt

Goldenarrow. Dat klinkt alsof jullie er goed over hebben nagedacht. Kunnen jullie deze hengstigheid dan nog niet proberen?

Cp. Fijn dat het erin zit. Nu duimen draaien

Cynthia. Fijn dat ze zich nu zo laat zien. Ben benieuwd hoe groot morgen het ei is

Ellyc. Jammer dat ze niet drachtig is. Weer een flinke rit voor de boeg

Mirjamalvaro. Mooie combinaties. Spannende tijd weer

Muronia. Spannend, plooien zijn idd goed, duid echt aan dat de baarmoeder goed hengstig is :j

Mdwstables gefeliciteerd *\o/* dat is één

00000000 balen dat ze nog niet hengstig toont, is ze al gescand?

Stalmelyn. Hopelijk een positieve uitslag. Hoe snel heb je deze uitslag? Zou je deze hengstigheid nog kunnen gebruiken? Ondertussen een echte man geworden *\o/* super leuk en spannend

Je ziet echt veel merries voorbij komen die niet mooi hengstig worden. Nu is het ook wel heel raar weer.

Sammie is wat meer op leeftijd, volgens de dierenarts moet het prima lukken. Ze is in goede conditie, baarmoeder ziet er goed uit niks verzakt. Nu weet ik dat het bij de vorige eigenaar ook niet lukte als er een veulen bij liep om drachtig te krijgen. Daarom nog 1 of misschien 2x deze hengst proberen en als dit niet lukt dan misschien deze dekking toch maar gebruiken bij mijn nieuwe merrie. Was niet de bedoeling en ik hoop dat het niet hoeft, al zou ik het stiekem ook wel leuk vinden een veulentje van haar.
Dit is haar nu <3
Afbeelding

Nigrante is ondertussen mooi aan het bijtrekken, gras doet haar goed. Nu hopen dat het gepakt heeft
Afbeelding

Voor White Dream was het ook de eerste keer. Wat een ongelooflijke lieve hengst is het. Hij zou het liefst een merrie helemaal Schoon wassen :')
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:04

Setteli, mijne is zondag geinsemineerd. Weet jij waar je het formulier dat bij de verzending zat naar toe moet sturen? Naar Gruyters of FS?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:38

Spannend am! Toffe hengst ook

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:51

Cp en Setteli ik duim voor jullie mee dat woensdag de eitjes weg zijn!

Yvk mijn merrie stond vorig jaar ook op het dekstation waar alles geregeld werd en presteerde het om 6 weken niet hengstig te worden daar. Ik denk dat stress van een andere omgeving bij haar erg heeft meegespeeld.

Goldenarrow de merrie die ik aan melanomen kwijt ben geraakt was een ouderwetse grote maat stamboek-shetlander. En dus geen schimmel maar (zweet)vos. Ik dacht ook dat het echt iets voor schimmels was en vaak onschuldig.

AM aha dank je voor de info, het zei mij niet zoveel namelijk. Kun je daaraan dan ook zien dat ze tegen het einde van een hengstigheid (eisprong) aan zitten?

Ik hoop dat het lukt met Sammie, die jonge merrie is heel leuk, maar ook erg leuk voor onder het zadel eerst :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 06:53

Muronia het is vaak goedaardig bij schimmels, maar niet altijd. Bij andere kleuren paarden is het vaak veel agressiever.

Ik heb een schimmel gehad, die had er uitwendig geen. Maar ik denk als we daar sectie op hadden laten verrichten dat ze inwendig zaten.

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:44

AM horses, al goed is binnen enkele dagen tot een week.

Gelukkig lijkt mijn merrie er geen last van te hebben en is ze verder zichzelf maar toch even onderzoeken. En ach ja, anders niet dekken. Gezondheid gaat voor :j
Alleen beetje zuur dat je 3 jaar een hengst opfokt met doel voor je merrie (lukte in 2018 niet met zijn vader) en dan niet zelf kan gebruiken _O-

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 07:46

Jeetje, dit topic gaat echt super snel.
Is echt onmogelijk om bij te houden.

Iedereen die al een merrie drachtig heeft: hoera!
Zij die wachten op de 18 dagen scan, toi toi toi.
En ik zit samen met degenen die wachten op hengstigheid en een mooi ei, nog ff volhouden.

Ik ga vanavond met mijn merrie naar de dierenarts om te scannen. Anderhalve week geleden was er nog een geel lichaam te zien. Dus hopelijk nu iets van beginnende hengstigheid. Gister zag ik haar (toevallig?!) 2x plassen, maar bij turen onder de staart geen extra knipperende activiteit en ik vond de pies ook niet anders qua kleur of geur. We wachten het af.

Mijn merrie is een 10 jarige Friese stermerrie van Tsjalle 454 Sport Elite Pref AAA x Jelte 365. Ze gaat geïnsemineerd worden met Elias 494 Sport Elite.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn knappie

Afbeelding
Afbeelding
Toekomstige pappa

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:10

Knappe combi's komen er langs!

AM apart, meestal wordt merrie toch makkelijker drachtig met veulen aan de voet? :o
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 18-05-21 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:12

CP: een latertje, maar toch nog gelukt

Setteli: ook jouw merrie geinsemineerd en dus op het wachtbankje

Neonlight: hé jou ken ik nog uit een DBT lang geleden....ook voor jou succes tijdens het wachten

AM_Horses: hopelijk lukt het nog met Sammie, zou wel heel fijn zijn :j En ben ook echt heel
benieuwd naar de combinatie Nigrante en White Dream, wat een gave hengst <3

Sanet: ben benieuwd of ook jij kunt gaan beginnen met insemineren binnenkort

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:23

Hier doen ze trouwens scannen op ma, wo en vr. Insemineren op di, do en za. Dus lijkt mij extra spannend of ze wel op juiste moment geinsemineerd gaan worden. :')

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:37

AM: Dat zou wel kunnen, maar dan moeten we wel snel het papierwerk en de betaling regelen. Nu is die hengstenhouder niet te flauw en is een bewijs van betaling ook afdoende, maar dan moeten we het wel snel regelen.

Ik ben trouwens blij dat we de dekking nog niet gekocht hadden, want we moeten van tevoren een merrie opgeven en anders moet je weer toestemming gaan vragen om te ruilen.

Sanet: Welkom!

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:40

Neonlight schreef:
Setteli, mijne is zondag geinsemineerd. Weet jij waar je het formulier dat bij de verzending zat naar toe moet sturen? Naar Gruyters of FS?


Geen idee. Ik heb geen formulier gezien. Zal bij mijn DA liggen denk ik. Vraag ik morgen wel na.
Wat voor een formulier is dat dan? Anders even een belletje naar Erik doen

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:54

mirjamalvaro schreef:
Hier doen ze trouwens scannen op ma, wo en vr. Insemineren op di, do en za. Dus lijkt mij extra spannend of ze wel op juiste moment geinsemineerd gaan worden. :')


Oei dat is inderdaad wel apart....wat nou als je eigenlijk op 1 van de scandagen zou moeten insemineren :=

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:02

MirjamAlvaro. Zo weinig insemineren lijkt mij niks. Kans is mij te groot dat het eitje mist. Of je moet het ei afspuiten natuurlijk. wat een stress :+