Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:09

Goed bezig Gea! Gefeliciteerd, zo fijn dat je veulens bij zulke eigenaren terecht komen dan komen ze mits gezond oud genoeg worden in ieder geval in de perfecte situatie om een sportpaard te worden.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:20

Het team van USA zilver op de OS, met 2 Sandro Hit's en een Spielberg...

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:24

s0173957 schreef:
Het team van USA zilver op de OS, met 2 Sandro Hit's en een Spielberg...


Een San Remo toch?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:28


Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:47

Oh ik wist niet dat er nog een San Remo was.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:51

Ik ook niet, maar nu wel..wat een kwaliteit heeft die Sanceo zeg. Sowieso lijkt de combinatie Sandro Hit x Donnerhall een goede te zijn.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:02

Dan was ik mis... wel fameus SH bloed, en dan zilver.

Ok, SH heeft enorm gedekt, maar heeft toch ook al wel wat gegeven zo stilletjes aan.
Op een grootramige merrie met voldoende kracht kan die echt wel wat brengen imo.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:07

Elisa2 schreef:
Ik ook niet, maar nu wel..wat een kwaliteit heeft die Sanceo zeg. Sowieso lijkt de combinatie Sandro Hit x Donnerhall een goede te zijn.


Dat is al jaren een succesvolle combinatie. Er blijven bepaalde genen die goed combineren. Vroeger had je Amor X Doruto en Joost x Abgar xx. Daarna bleek Ulft X Amor ook een interessante. Inmiddels is Lord Leatherdale X Negro ook wel een beproefde combi.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:09

Ik wist wel van dekhengsten met dat bloed, maar veel GP paarden had ik nog niet gezien met deze combinatie. SH heeft meer gebracht dan de meesten voorspeld hadden denk ik.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 16:14

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ook niet, maar nu wel..wat een kwaliteit heeft die Sanceo zeg. Sowieso lijkt de combinatie Sandro Hit x Donnerhall een goede te zijn.


Dat is al jaren een succesvolle combinatie. Er blijven bepaalde genen die goed combineren. Vroeger had je Amor X Doruto en Joost x Abgar xx. Daarna bleek Ulft X Amor ook een interessante. Inmiddels is Lord Leatherdale X Negro ook wel een beproefde combi.


toto x rubiquil lijkt ook goed te passen

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:38

Elisa2 schreef:
Ik ook niet, maar nu wel..wat een kwaliteit heeft die Sanceo zeg. Sowieso lijkt de combinatie Sandro Hit x Donnerhall een goede te zijn.


En wat een fijne amazone!

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:39

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ook niet, maar nu wel..wat een kwaliteit heeft die Sanceo zeg. Sowieso lijkt de combinatie Sandro Hit x Donnerhall een goede te zijn.


Opmerkelijk toch? Beide staan niet dadelijk bekend om het meest krachtige achterbeen.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:51

Mij viel ook de plattere croupe van Dalera op. Ik denk dat de merrie op een exterieurkeuring hier bij het KWPN best wat opmerkingen zou krijgen. Zo zie je maar.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:13

Inderdaad, zo is maar weer duidelijk dat een mooi paard en een functioneel paard niet hetzelfde is.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:14

Zeker Dalera zou geen keuringspaard zijn, maar keuringspaarden en GP paarden zijn wel vaker erg verschillend.

Umeo: inderdaad op papier en qua achterbeen zou je het niet verwachten..nu geeft Donnerhall bloed natuurlijk eigenlijk bij uitstek GP paarden "ondanks" de bouw soms. Die amerikaanse reed echt fijn ja, de duitsers ook. Zo komt een paard natuurlijk ook tot z'n volle kwaliteit.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:23

Misschien selecteren we ook gewoon op het verkeerde?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:30

Umeo schreef:
Misschien selecteren we ook gewoon op het verkeerde?


Tja, ik denk dat een functioneel gebouwd paard die het lijf goed kan gebruiken, met een goede gezondheid en karakter het belangrijkste is. Een paard hoeft pas spectaculair te worden door goede training. Aan de andere kant, Nederland heeft het natuurlijk ook absoluut niet slecht gedaan wbt de fokkerij bij de dressuur op de olympische spelen. Daar zat ook meer dan genoeg kwaliteit bij de paarden. :)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:22

Hebben jullie die filmpjes van Gio gezien via Horses als jong paard? Tuurlijk een dier met veel balans maar zeker niet spectaculair.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:32

Ja qua kwalititeit vind ik dat ook een van de mindere paarden die mee doet. Maar wordt wel fantastisch gereden en getraind natuurlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:00

En zo komen we weer bij het allervoornaamste uit: het karakter. Ze moeten trainbaar zijn en willen werken.
Die Gio zou menigeen hier zo voorbij lopen. Dalera waarschijnlijk ook, al bleek ze onder het zadel als jong paard al wel superfijn te rijden. Maar als jong paard op stand loop je er zo voorbij. Bonfire vroeger ook. En Gigolo was ook niet de correctste en de knapste. Dan komen we weer bij het gezegde: GP paarden worden gemaakt en niet geboren.
Ik kende er eentje die als jong paard alles in huis leek te hebben voor het hoogste werk. Maar wat een schijtbok. Sloeg af als het ook maar even iets te moeilijk werd. Daar heb je dus ook niks aan. Ja in de lagere klassen, zolang het makkelijk was liep hij wel.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:57

Je ziet ook echt dat Gio kleiner is dan de rest en korte pootjes heeft :-).
Hij is als jong dier verkocht naar de VS (daar gaan wel meer kleintjes heen) omdat hij zo klein was. Gezien de lengte van de gemiddelde Nederlands amazone was het ook wel even zoeken geweest om hier een geschikte ruiter voor te vinden. Zijn familie doet het overigens ook goed (zie artikel Hoefslag op FB), dus het zat er ook wel een beetje in.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:49

En plek 2,3 & 4 zijn vossen, vind ik toch leuk! Voelt een beetje als de overwinning van de “underdogs”. Gio heeft dat natuurlijk helemaal door zijn maat.
Een goed paard heeft geen kleur.
Toch zie je op de keuringen wel heel veel bruin en zwart.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:48

Suzanne F. schreef:
En zo komen we weer bij het allervoornaamste uit: het karakter. Ze moeten trainbaar zijn en willen werken.
Die Gio zou menigeen hier zo voorbij lopen. Dalera waarschijnlijk ook, al bleek ze onder het zadel als jong paard al wel superfijn te rijden. Maar als jong paard op stand loop je er zo voorbij. Bonfire vroeger ook. En Gigolo was ook niet de correctste en de knapste. Dan komen we weer bij het gezegde: GP paarden worden gemaakt en niet geboren.
Ik kende er eentje die als jong paard alles in huis leek te hebben voor het hoogste werk. Maar wat een schijtbok. Sloeg af als het ook maar even iets te moeilijk werd. Daar heb je dus ook niks aan. Ja in de lagere klassen, zolang het makkelijk was liep hij wel.


Ze moeten er vooral aan blijven trekken inderdaad, degene die altijd blijven lopen zijn degene waar je uiteindelijk het verst mee komt volgens mij.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:52

carika schreef:
En plek 2,3 & 4 zijn vossen, vind ik toch leuk! Voelt een beetje als de overwinning van de “underdogs”. Gio heeft dat natuurlijk helemaal door zijn maat.
Een goed paard heeft geen kleur.
Toch zie je op de keuringen wel heel veel bruin en zwart.

Helaas wordt er nog veel op kleur, lees zwart, gefokt omdat die nu eenmaal beter in de markt liggen… |(

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:22

Een gewone zwarte dekt er een paar meer dan dezelfde voshengst zou doen.... Jazz en vivaldi hebben er niet minder om gedekt!