[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:45

Knolselder schreef:
Dddara, maar van je hengstveulens weet je nog niet of het wel fijne rustige recreatiepaarden zijn.

Is er geen optie om ze apart van de merrie te houden?


Hier apart houden is hier helaas geen optie, wel een paar uurtjes voor het geleidelijk afspenen maar alles zou hier verbouwd moeten worden om ze echt apart te houden. Dat is gewoon niet te doen voor 1 jaar tot hij gecastreerd is.

Ik denk te kunnen zien welke van de hengstjes het meest fijne recreatie/ allroundsport paard zal worden maar ik weet het niet zeker en daarom wil ik het ook straks nog even aan kijken als ze van hun moeder af zijn..... Misschien is het wel helemaal niet te zien maar moet me keus toch ergens op gaan baseren, ik kan ze niet allemaal houden....

Kabayo

Berichten: 13943
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:47

En ergens anders stallen? Opfok?

DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:58

Ja dat zou het slimste zijn in deze situatie, maar de hele doel van zelfs veulens fokken is dat ik hier juist alles zelf in de hand heb en alles in de gaten kan houden en met ze kan "werken" en kan bijsturen en ingrijpen indien ik dat nodig acht. Dat zou ik niet graag uit handen geven.
Ik had gehoopt op merrie veulens maar goed ik moet het doen met wat ik heb.

Kabayo

Berichten: 13943
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:11

Als je ze nu het abc leert en ze met 7 maand oud in de opfok zet ben je ze nog niet "kwijt" in de opvoeding

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:58

Ja risico van fokken is het krijgen van hengsten. Daarop moet je in kunnen spelen. Dus of opfok of je eigen terrein aanpassen zodat hengsten apart gehouden kunnen worden van merries.

Mijn idee zou zijn; nu 1 van de hengsten verkopen en die gaat weg na afspenen. De andere 2 hou je apart tot een jaar ongeveer, voorjaar. Dat ze gunstig gecastreerd kunnen worden. Worden gewoon dood normale ruinen. Net als dat je het doet met 2 jaar.
Een poosje na castreren kun je alles weer samen zetten.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:26

Zoiets inderdaad. En jaarlingen zijn naarlingen - ik zou er echt niet op zitten te wachten dat er 2 van die jonge beesten tussen mijn merries zouden lopen. Ik heb het liever wat rustig thuis :-).
Het argument dat hengsten groter worden gaat ook niet altijd op, ik zie vaak dat paarden die lang hengst zijn geweest breder, forser uitgroeien en dat ruinen sneller wat in de hoogte gaan en wat ranker blijven.
Ik ben zelf ook wat voorzichtig geworden met laat castreren, heb nu een paar keer meegemaakt/gezien dat ze door de grotere wond (of een andere oorzaak, ik weet het niet) toch wat problemen krijgen in de achterhand. Ik vind 1,5 een mooie leeftijd...

LaDonna75

Berichten: 2135
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:18

Om even op mijn vraag terug te komen, het ging me dus om een hengstje van dit jaar samen met een hengstje van vorig jaar zetten en die 2 op laten groeien en op hun 3e beleren. Mocht in de tussentijd iemand een van beide willen kopen, prima. Anders is het castreren geblazen, ik wil geen hengsten houden. Enkel ruinen. Ik twijfel nu al om de jaarling te castreren bij thuis halen en dan die van dit jaar nog een jaar hengst te houden.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:33

Ik heb een jaarling hengst in de kudde staan maar dat is een sukkeltje. Die is wat later in ontwikkeling. Balletjes zitten er wel maar nog nooit gesprongen zelfs niet voor te spelen.

Met mijn hengstveulen van dit jaar moet ik dat echt niet gaan proberen. Die dekt nu al voor echie...
Gisteren mijn 3 jaarse de pineut en hij steekt hem ee echt in en bijten in de hals en stoten... kleine driftkikker is dat. Ook al ingedaalde ballen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:50

Jeetje echt waar hé Luna2006, niet te geloven wat een verschil!!
Hoorde paar jaar terug ook zoiets van een collega dat haar hengst veulen van nog geen half jaar al moeder dekte, zelfs over de stroomdraad heen....

Dus je kunt het niet ben tevoren weten wat je gaat doen omdat dat zo afhankelijk is van hoe het veulen is leer ik hieruit....

DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:39

Wat is ongeveer het prijs verschil tussen een veulen en jaarling

Kabayo

Berichten: 13943
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:42

Heel weinig.
Heb mijn enter verkocht voor dezelfde prijs die ik wou als veulen
In dit geval een veulen verkocht in deze gekke corona prijzen en heb 2000 meer gevangen dan de jaarling

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:45

Kabayo schreef:
Heel weinig.
Heb mijn enter verkocht voor dezelfde prijs die ik wou als veulen
In dit geval een veulen verkocht in deze gekke corona prijzen en heb 2000 meer gevangen dan de jaarling


Dat de prijzen nu zo hoog.lighrn kan het verschil verklaren van dit veulen ( die ook wel super mooi is, dat zal het ook zijn!!)

Maar denk je dat dat altijd zo is , nauwelijks verschil tussen veulen en jaarling?

Kabayo

Berichten: 13943
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:54

Mijn eigen ervaring wel. Ik zie ook weinig verschil in prijs op marktplaats bijvoorbeeld aan een soortgelijk paard als veulen of enter
Ik heb voor mijn verkochte merrie enter niet meer gekregen dan dat ik er voor wou als veulen. Zelfde prijs

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:02

Kabayo schreef:
Mijn eigen ervaring wel. Ik zie ook weinig verschil in prijs op marktplaats bijvoorbeeld aan een soortgelijk paard als veulen of enter
Ik heb voor mijn verkochte merrie enter niet meer gekregen dan dat ik er voor wou als veulen. Zelfde prijs


En wel jaar eten en onderhoud.....
Goed om te weten dit!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:06

Elders stallen die hengsten, punt. En dat van ja in een kudde lopen ze er toch ook tussen vind ik altijd zo'n dooddoener :roll: 2 hengsten en 1 merrie is nou niet bepaald een kudde... Dat is wachten op ongelukken. Wel eens 2 hengsten zien vechten om een merrie? Vaker dan niet houd je er een heel beschadigd over. Als niet definitief geblesseerd. Waarom zou je het in vredesnaam willen riskeren. Ik kan daar echt met m'n verstand niet bij :n



Ik houd 2 hengstjes aan dit jaar. Heb wél plek om ze aan huis te houden. Maar toch kies ik ervoor om ze weg te brengen. Mede omdat ze hengst gaan blijven.
Ze komen in een gemengde leeftijden groep, alleen hengstjes en ruinen. Geen merries. Als ze 3 zijn gaan we kijken welke(n) de ballen mogen houden. Als er dan 1,of wellicht beide, blijft en ze zijn beter dan hun vader dan gaat pa verkocht en ga ik verder met de jonkies.

DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:56

LaDonna75 schreef:
Om even op mijn vraag terug te komen, het ging me dus om een hengstje van dit jaar samen met een hengstje van vorig jaar zetten en die 2 op laten groeien en op hun 3e beleren. Mocht in de tussentijd iemand een van beide willen kopen, prima. Anders is het castreren geblazen, ik wil geen hengsten houden. Enkel ruinen. Ik twijfel nu al om de jaarling te castreren bij thuis halen en dan die van dit jaar nog een jaar hengst te houden.


Ik denk dat het prima kan..... maar heb het idee dat ik alles toch wat makkelijker zie dan de meeste hier. Ik ben meer van het probleem oplossen als het zich voordoet, dan al uitgaan van een probleem voordat er iets aan de hand is.....

In de natuur groeien jonge hengsten van 1 en 2 jaar ook samen op. Als de 2 jarige de 1 jarige echt terroriseert zou ik in grijpen, maar denk dat het prima zou moeten kunnen.

DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:18

Kabayo schreef:
Mijn eigen ervaring wel. Ik zie ook weinig verschil in prijs op marktplaats bijvoorbeeld aan een soortgelijk paard als veulen of enter
Ik heb voor mijn verkochte merrie enter niet meer gekregen dan dat ik er voor wou als veulen. Zelfde prijs


Goed om te weten dan hoef ik me niet verplicht te voelen iets te verkopen voor ik zeker weet wie ik wil houden....

Rose_Sonny
Berichten: 435
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:22

Ja qua prijs zit er denk ik weinig verschil in, maar je hebt wel minimaal 6 maanden meer voer etc. Er in zitten. Dat maakt dat het gunstiger is om een paard als veulen te verkopen als het toch de bedoeling is om het paard te verkopen. Is ook makkelijker met afspenen, maar als de merries verkocht worden dan is dat natuurlijk hetzelfde dan als je de veulens zou verkopen.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:37

In de natuur heb je ook de leidende hengst die de jonge hengstjes bij de merries vandaan houdt, die worden na een tijd ook uit de kudde gedreven en vormen dan met andere vrijgezelle hengsten een bachelor kudde tot er een eens de mogelijkheid ziet een hengst van een bestaande kudde te verslaan of een merrie te stelen. En ook in de natuur wordt er soms tot op de dood en zware blessures gevochten.


Een hengstveulen en jaarling hengst samen laten opgroeien gaat meestal prima.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:13

Hengsten bij elkaar is geen probleem, het feit dat je er een merrie tussen hebt staan gaat 99,9% zeker voor een probleem zorgen. Dus "een probleem aanpakken wanneer die zich voordoet" is leuk bedacht maar moedwillig risico's nemen op de mogelijkheid een kapot paard is gewoon...... *ik hou me verder maar stil :=

Rose_Sonny
Berichten: 435
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:33

Rose_Sonny schreef:
Ja qua prijs zit er denk ik weinig verschil in, maar je hebt wel minimaal 6 maanden meer voer etc. Er in zitten. Dat maakt dat het gunstiger is om een paard als veulen te verkopen als het toch de bedoeling is om het paard te verkopen. Is ook makkelijker met afspenen, maar als de merries verkocht worden dan is dat natuurlijk hetzelfde dan als je de veulens zou verkopen.


En als aanvulling, veulens verkopen beter dan jaarlingen, omdat jaarlingen vaak niet heel mooi zijn, waar mensen dan niet altijd doorheen kunnen kijken. Ook zijn mensen sceptisch waarom je een jaarling weg doet, want waarom zou je hem een jaar houden als hij toch al weg zou gaan. Dan denken ze wellicht dat er een reden voor is, dat het paard bijvoorbeeld niet goed is. Dus je kan dan heel goed bedacht hebben 1 te verkopen, maar je moet hem dan ook nog kwijt zien te raken :=

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:55

Een 1,5 jarige kun je redelijk betrouwbaar op de foto zetten om te kijken of die ocd heeft. Dat is voor sommige mensen wel belangrijk. Het geeft tegelijkertijd aan dat een veulen verkopen wat dat betreft minder risicovol is ....

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:56

Wauw. Dat mensen die paarden houden nog zo makkelijk denken vind ik eigenlijk heel erg voor de paardenhouderij.
Dat is geen manier om paarden te houden :n
Je moet niet wachten op problemen. Je kan ze beter voorkomen dan ze afwachten. Helemaal als er grote risico's aan hangen. Zoals blessures, ongewenste veulens..

Verder koop ik persoonlijk liever een veulen dit jaar. Dan volgend jaar een jaarling. Ja ik wil dat wel, maar ik betaal dan echt wel minder dan dat ik doe voor een veulen.
In corona tijd geen ervaring overigens. Nu is alles gek.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:34

Ik heb m'n beide hengsten aan huis, maar wel op 4 km afstand van de merries. Gaat heel prima, maar goed die mogelijk moet je wel hebben natuurlijk

AM_Horses

Berichten: 2612
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 01:57

Ik denk dat iedereen ondertussen al wel heeft gewaarschuwd. 2 hengsten met merries op laten groeien. Krijg je alleen maar een hoop gedoe mee. In gedrag en spelen zijn hengsten ook heel anders. Nu dacht ik dat eerst de bedoeling was om te verkopen? En één te houden.
Als je ze echt allemaal wilt houden zou ik de track toch delen. Of in de opfok.

Verkoop als jaarling is vaak niet heel handig. Zo kom je ook nergens tussen in opfok. En zijn vaak ook niet op zijn mooist

Iedereen nog gefeliciteerd met de behaalde resultaten van de keuringen *\o/* super gaaf dat de bokt veulens het zo goed doen.

Hier is eindelijk Rosareina gechipt. 4 maanden is ze ondertussen. Nog steeds heel blij met haar, ze zit goed in elkaar. Het verbaast me hoe haar moeder erbij loopt. Ze staat nog zo mooi ondanks haar leeftijd, en terwijl het gras ook echt op is.