Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 483 van de 495 [ 12373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486 ... 495  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

 
Profiel   

Wat is jullie mening?

Mijn veulen is nog niet afgespeend en staat voorlopig ook nog niet op de planning. Hij is bijna 5 maanden.

Nu heeft mijn merrie nooit echt een mega uier gehad, maar aangezien het veulen groeit als kool en haast een beetje 'vet' is, is het wel een teken dat ze voldoende en voldoende kwaliteit melk heeft.

Maar ik zag vandaag dat het uier wel erg leeg leek. Na een half uurtje rijden was hij wel weer wat gevuld, maar Replay viel gelijk weer aan en ik had het idee dat het uier vrijwel gelijk weer vouwen kreeg.

[ img ]

Ik weet niet of jullie iets van deze foto kunnen maken?

Ze krijgt momenteel alleen nog merriebrok, vanaf volgende week wilde ik haar ook wat seniores priores (al weet ik niet zeker hoe je het spelt xD) er bij geven, aangezien ze nu wel iets begint in te vallen. Ze is absoluut niet mager, maar je ziet het wel.

Ik rij haar ongeveer 1x per week een half uurtje en niet heel intensief. Verder staat ze vooral buiten met het veulen, voldoende ruwvoer beschikbaar.

Zouden jullie haar nog iets aan krachtvoer er bij voeren behalve merriebrok en seniores priores? Of moet ik wellicht overwegen om het veulen volgende maand af te spenen? Hij eet voldoende veulenbrok en ruwvoer. Hij drinkt ook nog best veel en vaak melk. Of is het normaal dat het uier terugloopt met 5 maand en is het juist iets natuurlijks en hoef ik er verder niks aan te doen?

Edit:
Foto van de merrie en het veulen toegevoegd

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 16:16 



 
Profiel   

Sommige merries geven beetje-bij-beetje en hebben nooit een vol uier.
En blijkbaar produceert ze nog wel wat.

Als je merrie je veulen gewoon laat drinken en beide zien er goed uit zou ik me er niet zo druk over maken. Ik zou met een veulen van 5 maand niet iets doen om de melkproductie weer op te krikken, dat lijkt in dit geval bijna tegennatuurlijk. Dus inderdaad merriebrok en voldoende ruwvoer - en je veulenv ast wat brokjes geven, of doe je dat al?


Laatst bijgewerkt door Kendra op 24-10-21 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 16:59 



 
Profiel   

Hier is het uier ook wel al wat terug aan het lopen. Nu is ze wel regelmatig enige uren met het veulen gescheiden. Ze heeft vanaf dag 1 wel een gigantisch uier gehad. De melk spoot er gewoon uit. Volgende maand ga ik spenen ook met het oog op dat de merrie nu 4.5 maand dragend is.
Dream nu overigens ruim 6 maanden en jeetje wat is hij op het moment lelijk. Hij lijkt wel uit 3 stukken te bestaan haha
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 17:00 



 
Profiel   

Ik sluit me bij Kendra aan. De melk produktie nu weer opvoeren is onnatuurlijk zeker bij een veulen dat lekker "rond" is. Senior priores is een goed idee om de merrie op gewicht te houden zou dat nog niet voldoende zijn dan eventueel nog aanvullen met maiskiemolie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 17:16 



 
Profiel   

Dankjulliewel voor het meedenken. Het veulen krijgt inderdaad veulenbrok, en eet ook goed in het ruwvoer.

Dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken, het veulen mag nog gewoon drinken en haalt er schijnbaar dus ook nog genoeg uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 18:16 



 
Profiel   

Vanmiddag (eigenlijk gistermiddag, het is na middernacht) telefoon van de opfok, onze stoere Rock was sloom en stond met z'n kop naar beneden. DA gebeld, kon niks vinden. Dacht aan een acute maagzweer of dat ie een trap had gehad. Pijnstillers erin en afwachten.
Toen we gingen kijken rond 8 uur stond ie in de hoek te zweten. Geen koorts, maar echt ziek. Zielig hoopje. Met veel moeite opgeladen en naar de kliniek in Wolvega. Daar bleek hij extreem uitgedroogd en daardoor ernstig verzuurd. Oorzaak waarschijnlijk iets in het maagdarmkanaal; misschien een maagzweer of buikvliesontsteking (wat ook weer een vervolg moet zijn van iets anders). Dat is op de scan niet te zien en dus behandelen ze op basis van mogelijke oorzaken. Misschien had ie al langer last, maar zulke dominante hengstjes laten dat niet zien.... Voordeel is wel weer dat ie er voor vecht; op basis van het bloedbeeld had hij er nog veel beroerder uit moeten zien.
Hij staat nu aan het infuus en het is de vraag of hij het haalt. Eerst moet er vocht in en dan moet blijken of zijn nieren het (nog/weer) doen. We hebben hem achtergelaten in vertrouwde handen en wachten af.
Wel fijn dat de opfok zo snel reageerde, anders waren we hem zeker kwijt geweest.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 23:29 



 
Profiel   

Wat schrikken Kendra zo'n telefoontje.
Hopelijk knapt hij snel weer op.
Fijn idd dat de opfok actie heeft ondernomen en hij nu op een plek staat waar ze hem kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 03:45 



 
Profiel   

Wat schrikken zeg, wat voor behandeling krijgt hij verder naast het infuus ?

Hopelijk komt alles goed met hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 06:24 



 
Profiel   

Wat fijn dat de opfok zo adequaat reageerde!
Ik hoop dat hij er snel en goed bovenop komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 07:13 



 
Profiel   

Jeetje hopelijk komt hij er boven op..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 07:20 



 
Profiel   

Dat is schrikken zeg… beterschap! Hopelijk vecht hij zich erdoor…

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 07:22 



 
Profiel   

Wat een schrik, Kendra! Fijn dat de opfok zo snel heeft gereageerd en hopelijk komt hij er weer bovenop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:04 



 
Profiel   

Ooh wat naar Kendra! Hopelijk is hij er snel weer bovenop. Hij is in ieder geval in goede handen in de kliniek

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:05 



 
Profiel   

Wat schrikken Kendra. Fijn dat de opfok ze goed in de gaten heeft gehouden. Heel veel beterschap gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:16 



 
Profiel   

Schrikken, hopelijk knapt hij snel op :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:50 



 
Profiel   

Oh Kendra. Wat een ellende. Ik ga duimen voor Rock!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:59 



 
Profiel   

Hopelijk geen buikvlies ontsteking, daar is mijn merrie hoogdrachtig aan overleden een paar jaar terug, en nauwelijks te behandelen. Ik duim!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 09:01 



 
Profiel   

Wat schrikken zeg kendra! Hopelijk komt het helemaal goed!

Hier loop ik ook weer ergens tegen aan.
1 van mijn veulens is met 5,5 maand afgespeend. De andere 2 lopen nog bij hun moeder. Nu ziet de afgespeende er heel anders uit dan de ander 2 hij heeft een dikke buik maar is toch wel wat ribbig. De buik vind ik best flink hoewel de ribben erg mee vallen maar je ziet ze wel. Terwijl de andere 2 veulens geen ribben tonen maar ook geen buik.
Nu dacht ik aan wormen en heb ik vorige maand ontwormt met invemectine. Maar ik heb geen wormen gezien. Dus heb ik zijn kracht voer wat naar beneden gedaan (nog steeds meer dan de 2 niet gespeende veulens) maar minder dan de aanbevolen hoeveelheid dit vul ik dan wel weer aan met een veulen vitamine en minerale korrel. Wel valt me op dan hij sinds hij gespeend is duidelijk minder speels is hij is van een wilde hengst veranderd in brave kinderpony.

Maar nu vond ik gister in de mest van 1 van de veulens een grote dikke spoelworm. En heb ik dus precies 29 dagen later alle veulens met pyrantel ontwormt.
Ben benieuwd wat ik morgen in de mest vind.

Kan iemand mij vertellen of dit normale veranderingen zijn na het afspenen, of zou dit toch wormen gerelateerd kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:40 



 
Profiel   

Hier wat foto's geschoten van Richo.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:50 



 
Profiel   

Kendra wat schrikken. Gelukkig heeft de opfok het opgemerkt. Mijn duimen draaien dat hij opknapt.

Dddara. Is hij al ontwormd met prynatal?
Invermectine pakt niet de veulen worm mee.
Hier 2 dagen panacur gegeven 300kg op aanraden van de dierenarts. Nou de wormen kwamen eruit hoor :oo

Mirjamalvaro. Prachtig veulen.
Nog geen veulen verkocht?

Rosareina staat ondertussen ook in de opfok. Bijna 6 maanden bij moeders gelopen.
[ img ]
[ img ]
Veulen waar ze bij staat is bijna 2 maanden ouder. Maar je zou eerder denken andersom :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:07 



 
Profiel   

Camyd waarschijnlijk binnenkort weg, zeer geinteresseerde voor hem.
Richo, de bovenstaande vandaag online gezet. :))
Merrieveulen blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:31 



 
Profiel   

Ik denk ook wormen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:52 



 
Profiel   

Wat heftig Kendra. Gelukkig waren ze zo alert bij de opfok! Duim voor je dat hij snel weer opknapt!

Dddara, ik denk ook wormen. Veulens kan je beste met Fenbendazol (zoals panacur) ontwormen, ivermectine doet namelijk niet zo veel voor de wormen die veulens vaak hebben/gevoelig voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 13:01 



 
Profiel   

Jeetje Kendra, we duimen mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 13:06 



 
Profiel   

Wat fijn mirjam

Kendra ik duim mee op een voorspoedig herstel.

Hier nog niets verkocht. Blijkbaar verwachten ze allemaal dat ze voor 100,00 verkocht gaan worden. Blij dat er bij mij volgend jaar geen veulens komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 17:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 483 van de 495 [ 12373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486 ... 495  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen