Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

 
Profiel   

De hengst is veelbelovend maar wel nog jong.
En ik vind dat er een groot verschil zit tussen sport en fokkerij!
Het is niet omdat de hengst uitblinkt in iets dat hij dit ook doorgeeft.
De andere hengsten zijn meer bewezen verervers.
Wat niet wegneemt dat duplexx een goed paard is en zeker de overweging waard is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:34 



 
Profiel   

xxx88 schreef
De hengst is veelbelovend maar wel nog jong.
En ik vind dat er een groot verschil zit tussen sport en fokkerij!
Het is niet omdat de hengst uitblinkt in iets dat hij dit ook doorgeeft.
De andere hengsten zijn meer bewezen verervers.
Wat niet wegneemt dat duplexx een goed paard is en zeker de overweging waard is.

Op basis van pedigree en eigen waarneming kun je toch wel een behoorlijke inschatting maken van een paard vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:36 



 
Profiel   

jforrez schreef
merelhof schreef
Voor duplexx moet je even bij het holsteiner verband kijken. Hij is daar net gekeurd. Heeft al goed gelopen in eventing en Heraldik erbij is heel interessant om wat bloed toe te voegen zonder de springkwaliteit te verliezen.


Super interessante hengst qua afstamming! Maar helaas vind ik ook bij Holsteiner Verband niks terug, behalve dat hij in Januari goedgekeurd is.

Ik vind van hem 1 fimpje, waarin ik vind dat hij niet super veel springtechniek heeft. Hij springt nogal zuinig.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_4NsbPB-Ac

Dat is netjes uitgedrukt. Hij springt gewoon slecht. Weinig afdruk, en de manier waarop hij zijn achterbenen vast houdt en onder zich trekt, neen, deugt niet. Persoonlijk zou ik hem niet gebruiken, maar goed, ik ga een hengst niet veroordelen op één parcours.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:32 



 
Profiel   

Wat je bij deze wel doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:30 



 
Profiel   

merelhof schreef
Wat je bij deze wel doet

:') _/-\o_ Inderdaad Ben. Je hebt een vrij uitgesproken mening op basis van 1 filmpje ;)

Ik vind de hengst juist fijn springen. Heel lichtvoetig, simpel. Het staat ook niet hoog, je wilt ze juist zuinig hebben. Vooral in een cross. Als ze alles met 40 cm lucht springen, haal je de finish niet. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:38 



 
Profiel   

Earth schreef
merelhof schreef
Wat je bij deze wel doet

:') _/-\o_ Inderdaad Ben. Je hebt een vrij uitgesproken mening op basis van 1 filmpje ;)

Ik vind de hengst juist fijn springen. Heel lichtvoetig, simpel. Het staat ook niet hoog, je wilt ze juist zuinig hebben. Vooral in een cross. Als ze alles met 40 cm lucht springen, haal je de finish niet. :P

Hij heeft hier toch ook helemaal geen afdruk nodig. Dit zijn huppelsprongetjes voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:49 



 
Profiel   

Earth schreef
merelhof schreef
Wat je bij deze wel doet

:') _/-\o_ Inderdaad Ben. Je hebt een vrij uitgesproken mening op basis van 1 filmpje ;)

Ik vind de hengst juist fijn springen. Heel lichtvoetig, simpel. Het staat ook niet hoog, je wilt ze juist zuinig hebben. Vooral in een cross. Als ze alles met 40 cm lucht springen, haal je de finish niet. :P

Dat is toch letterlijk wat ik zeg, ik ga hem niet veroordelen op basis van één parcours. En nee, hij hoeft er niet met een halve meter lucht over te springen. Alleen, zuinig springen heeft niets te maken met die verkrampte achterbenen, die hij ook nog eens onder zich trekt. Maar goed, ieder zijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:59 



 
Profiel   

En dan kom je hier in dit topic alleen om deze hengst af te zeiken en niet met andere suggesties?

Ik zie hem overigens keurig achter openen wanneer het nodig is hoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:11 



 
Profiel   

Gelukkig kunnen we al eens er anders over denken, anders was de lol er ook vanaf :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
En dan kom je hier in dit topic alleen om deze hengst af te zeiken en niet met andere suggesties?

Slecht geslapen ? :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:32 



 
Profiel   

Nee maar ik lees vaker posts van jou en deze zijn vrijwel allemaal zeer negatief en nauwelijks constructief. En dit is er precies weer zo een, kom dan met een andere of betere optie ipv alleen maar negatief doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:42 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
Verder wil ik Qanthago van 't huka aanraden, een jonge Kannan x Carthago hengst. Laat hele fijne dingen zien op jumping en kan lekker bewegen. Ik ga dit jaar wellicht Chubakko of Qanthago gebruiken voor mijn merrie


Qanthago heeft als vader idd Kannan. Mijn dierenarts zei dat die veel bloed nodig heeft, en laat dat net zijn wat mijn merrie mist.
Hebben jullie ook die ervaring van Kannan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:23 



 
Profiel   

Ja, kannan heeft absoluut bloed nodig en ik zou kannan-bloed zelf niet direct overwegen richting eventing als de merrie zelf al wat bloed mist. Ken deze hengst niet dus misschien maakt hij het in de moederlijn goed.

Verder wordt hier wel gezegd dat een eventer niet top hoeft te bewegen en te springen. Dat is wel zo als ze als bewezen op hoog niveau meedoen, maar bij selectie van jonge paarden voor de eventingsport die zich nog niet op 1* niveau of hoger hebben bewezen telt beweging echt veel zwaarder mee dan een aantal jaar geleden. En ze hoeven weliswaar niet extreem te basculeren op de sprong, maar ze moeten wel vermogen genoeg hebben en voorzichtig genoeg zijn. Meer naar voren springen kun je de meeste paarden wel aanleren in het terrein (Als ze maar niet te extreem voorzichtig zijn), maar ze moeten wel echt veilig naar de overkant kunnen springen voor de hogere klasses.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:33 



 
Profiel   

jforrez schreef
Lightninggg schreef
Verder wil ik Qanthago van 't huka aanraden, een jonge Kannan x Carthago hengst. Laat hele fijne dingen zien op jumping en kan lekker bewegen. Ik ga dit jaar wellicht Chubakko of Qanthago gebruiken voor mijn merrie


Qanthago heeft als vader idd Kannan. Mijn dierenarts zei dat die veel bloed nodig heeft, en laat dat net zijn wat mijn merrie mist.
Hebben jullie ook die ervaring van Kannan?


Ik heb bij Qanthago niet het gevoel dat hij bloed mist. Lijkt toch genoeg bloed te hebben als ik de filmpjes zie voorbij komen. Ik heb zelf al heel koude Kannan's gehad maar evengoed heel erg bloederige dus zal bij Kannan idd hard van de moederlijn afhangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:40 



 
Profiel   

Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)

Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.

Mocht je er toch geen eventer eruit halen dan misschien wel een leuk dressuurpaard voor jezelf?

Nogmaals heb ik geen verstand van zaken en/ of het qua lijnen en bouw etc erbij past. maar ik wilde hem toch even op opperen voor het geval dat...

In iedergeval veel succes en mocht je een dracht topic plaatsen dan zal ik hem stilletjes meelezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 23:43 



 
Profiel   

ShaNel16 schreef
Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)

Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.

Mocht je er toch geen eventer eruit halen dan misschien wel een leuk dressuurpaard voor jezelf?

Nogmaals heb ik geen verstand van zaken en/ of het qua lijnen en bouw etc erbij past. maar ik wilde hem toch even op opperen voor het geval dat...

In iedergeval veel succes en mocht je een dracht topic plaatsen dan zal ik hem stilletjes meelezen


https://leybroeck.com/h-ekwador/

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 06:57 



 
Profiel   

ShaNel16 schreef
Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)

Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.

Mocht je er toch geen eventer eruit halen dan misschien wel een leuk dressuurpaard voor jezelf?

Nogmaals heb ik geen verstand van zaken en/ of het qua lijnen en bouw etc erbij past. maar ik wilde hem toch even op opperen voor het geval dat...

In iedergeval veel succes en mocht je een dracht topic plaatsen dan zal ik hem stilletjes meelezen

Om te zien inderdaad gave hengst maar daar stopt het in mijn ogen. In die paar jaren maar 38 veulens, geen afstammelingenrapport. En wat ik zelf gezien heb aan veulens heeft op mij geen indruk gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:23 



 
Profiel   

Hij heeft jarenlang sport in Polen gelopen, ook gedekt in die tijd. Ik vond de nakomelingen daar zeker niet bijzonder maar dat kan ook aan de kwaliteit van merries liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:54 



 
Profiel   

Ik heb een hele leuke H-Ekwador. Is wel net pas zadelmak dus ik kan over de kwaliteiten nog weinig zeggen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:12 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
ShaNel16 schreef
Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)

Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.

Mocht je er toch geen eventer eruit halen dan misschien wel een leuk dressuurpaard voor jezelf?

Nogmaals heb ik geen verstand van zaken en/ of het qua lijnen en bouw etc erbij past. maar ik wilde hem toch even op opperen voor het geval dat...

In iedergeval veel succes en mocht je een dracht topic plaatsen dan zal ik hem stilletjes meelezen

Om te zien inderdaad gave hengst maar daar stopt het in mijn ogen. In die paar jaren maar 38 veulens, geen afstammelingenrapport. En wat ik zelf gezien heb aan veulens heeft op mij geen indruk gemaakt.


Sinds dat hij van Leyebroeck is heeft hij volop gedekt dus de resultaten zullen vanzelf volgen! Wij hebben er nu 3 nakomelingen van die veelbelovend lijken te zijn maar wel uit merries die zelf veel vermogen hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:06 



 
Profiel   

ShaNel16 schreef
Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)

Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.


Bedankt om hem aan te halen!
Lijkt zeker interessant, maar gezien anderen niet overtuigd zijn van zijn kwaliteit, ga ik niet voor hem kiezen.

Voorlopig lijkt Diarado de hengst te zijn die het beste past. Hij is een bewezen springvererver (dat kan ze gebruiken) en op het fokadvies staat letterlijk 'past goed op grote merries met veel kader'.
Ik kijk nog even uit naar zijn zoon Duplexx, want ik denk dat ze binnenkort ook wel meer info rond hem online zullen gooien. Anderzijds word ik niet helemaal warm van de hengsten met veel volbloed. Ik vind dat ze zowel qua springkwaliteit als beweging niet heel veel laten zien. Of ligt dat aan mij? Eventing is nieuw voor me... Altijd gesprongen maar ik wil na 20 jaar graag mijn horizon verruimen 8-)

Mijn ervaring met volbloeden is klein maar wel uiteenlopend; ik heb een grote, typisch volbloed gebouwde ruin gekend die eigenwijs maar braaf en respectvol is. Hij sprong beter dan dat hij dressuurde. Mijn vorige merrie had ook veel volbloed. Zij was dat weer van het kleinere, fijnere type dat heel heet werd en super sensibel. Zij sprong heel goed en haalde 1.30m niveau, dressuur kon ze ook heel netjes... én ze was uitzonderlijk snel en flexibel! Goede merrie, maar had dagelijks training nodig en dat kon ik haar niet geven. Ik heb wel een springveulen uit haar gefokt van Bisquet Balou. Een chique jaarling die heel goeie eerste sprongetjes laat zijn. Jammer genoeg wel een beetje klein. We gaan hem binnenkort ruinen. -Dit allemaal even terzijde-

Wie kan mij wat leren over volbloeden en hun kwaliteiten? Waarom voor volbloed kiezen in de eventing? Waarom niet een steengoede springer met veel energie en beweging?
Maw; waarom liever een volbloed dan een springer? Of net niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:42 



 
Profiel   

jforrez schreef
ShaNel16 schreef
Ik heb er geen verstand van dus alsjeblieft geen afkrakend kritiek maar wat ik een gave hengst vind om te zien is H-ekwador (volbloed hengst, goedgekeurd door KWPN)

Is een dressuurpaard maar met springbloed en geeft eventing veulens.


Bedankt om hem aan te halen!
Lijkt zeker interessant, maar gezien anderen niet overtuigd zijn van zijn kwaliteit, ga ik niet voor hem kiezen.

Voorlopig lijkt Diarado de hengst te zijn die het beste past. Hij is een bewezen springvererver (dat kan ze gebruiken) en op het fokadvies staat letterlijk 'past goed op grote merries met veel kader'.
Ik kijk nog even uit naar zijn zoon Duplexx, want ik denk dat ze binnenkort ook wel meer info rond hem online zullen gooien. Anderzijds word ik niet helemaal warm van de hengsten met veel volbloed. Ik vind dat ze zowel qua springkwaliteit als beweging niet heel veel laten zien. Of ligt dat aan mij? Eventing is nieuw voor me... Altijd gesprongen maar ik wil na 20 jaar graag mijn horizon verruimen 8-)

Mijn ervaring met volbloeden is klein maar wel uiteenlopend; ik heb een grote, typisch volbloed gebouwde ruin gekend die eigenwijs maar braaf en respectvol is. Hij sprong beter dan dat hij dressuurde. Mijn vorige merrie had ook veel volbloed. Zij was dat weer van het kleinere, fijnere type dat heel heet werd en super sensibel. Zij sprong heel goed en haalde 1.30m niveau, dressuur kon ze ook heel netjes... én ze was uitzonderlijk snel en flexibel! Goede merrie, maar had dagelijks training nodig en dat kon ik haar niet geven. Ik heb wel een springveulen uit haar gefokt van Bisquet Balou. Een chique jaarling die heel goeie eerste sprongetjes laat zijn. Jammer genoeg wel een beetje klein. We gaan hem binnenkort ruinen. -Dit allemaal even terzijde-

Wie kan mij wat leren over volbloeden en hun kwaliteiten? Waarom voor volbloed kiezen in de eventing? Waarom niet een steengoede springer met veel energie en beweging?
Maw; waarom liever een volbloed dan een springer? Of net niet?



Om het heel kort door de bocht te zeggen: uithoudingsvermogen en snelheid. Je moet een hedendaagse cross zien als een heel lang springparcours waarbij er wordt afgewisseld tussen wat combinaties (dus draaien+ verzamelen) en dan een lang stuk galoperen. Een springparcours bestaat uit alleen maar kort draaien en kleine stukjes voorwaarts. Springparcours ben je met een minuutje ook wel doorheen, crossparcours is al snel 10 minuten of langer. Ondertussen telt dressuur ook erg zwaar, maar meer op correctheid van het uitvoeren dan dat het paard echt knallende gangen moet hebben.
Je wilt dus een paard dat gewoon nette gangen heeft, goed kan springen maar liever wat vooruit ipv omhoog springt (is tenslotte sneller en scheelt kracht) en goed en snel kan galoperen.
Nou heb je bij de volbloeden ook nog een hoop verschil in type, bouw en gebruik. Heel soms wordt er ook nog wel uitgeweken naar Anglo arabisch bloed, maar dan fok je snel wat klein.

Ik vind persoonlijk Duplexx helemaal geen rare optie. Je zou ook nog kunnen kijken naar Jaguar Mail, 80% volbloed die veel nakomelingen in de eventing heeft lopen maar zelf ook 1.60 heeft gesprongen.


Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 18-01-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:59 



 
Profiel   

En ik denk dat heel voorzichtig ook niet handig is voor eventing, ze moeten heel moedig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:00 



 
Profiel   

Volbloeden werden vroeger veel ingezet als veredelaars van de grove cavalerie- en werkpaarden. Of tegenwoordig zuivere volbloeden überhaupt nog noodzakelijk zijn in de fokkerij zijn heel wat uiteenlopende meningen over te vinden ;) volbloed zou edel type, hardheid, snelheid en uithoudingsvermogen moeten toevoegen maar dat gaat bijna altijd ten koste van goede beweging en springmanieren. Het zijn over het algemeen wel dappere en werkwillige paarden. En zeker moedig karakter is niet te onderschatten, voorzichtig springen is geen voordeel met crossen.

Vroeger toen eventing nog met de uitgebreide cross proef werd verreden was bepaald % bloed cruciaal omwille het uithoudingsvermogen, tegenwoordig zeker op lager niveau t/m * ofzo staat veel meer nadruk op dressuur en de cross is toegankelijker geworden voor paarden met minder bloed.

Edit. Als alternatieve veredelaars kun je ook naar trakheners of anglo-arabieren kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:12 



 
Profiel   

Zijn volbloeden dan ook bekend om hun moed?
Mijn verkochte merrie die veel volbloed voerde had dat totaal niet.

Mijn zwarte dressuurmerrie (de merrie waar we het hier steeds over hebben) kijkt wel wat op wandeling, maar gaat overal voorbij als je aandringt. Zien jullie dat als een ‘moedig’ paard? ;)

Moed lijkt me idd belangrijk in de cross, maar ook gewoon leuk om een moedig hobbypaard te hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen