Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

 
Profiel   

Ik reageer zelden in fokkerij-topics, en volg de warmbloedenfokkerij ook al een paar jaar niet zo meer, dus daar laat ik de experts maar over discussiëren. :') Wel ben ik zelf een groot liefhebber van volbloeden. Alleereerst, H-Ekwador is dus ook geen volle volbloed. Vaderlijn is xx en moederlijn is Holsteiner. Ik heb ook even gespiekt op zijn Facebook pagina en zie wel dat de meeste nakomelingen op eventing focussen.

Dat terzijde, er zitten natuurlijk veel verschillen tussen volbloeden, net als bij andere rassen. :) Over het algemeen is mijn ervaring dat ze intelligent, zeker wel moedig en erg werkwillig zijn. OTTB's (off the track) zijn vaak al heel wat gewend omdat ze vanaf jonge leeftijd aan veel prikkels worden blootgesteld, al is dat bij een veulen fokken natuurlijk niet relevant. Maar je hebt ze natuurlijk ook die van een bakkabouter kunnen schrikken. Zo heb ik ook een EV x KWPN gehad die van bakkabouters schrok, maar behalve dan het begin heb ik hier nooit een probleem mee gehad. Als ze iets engs zag stond ze even stil en liep ze weer verder. Behalve als je echt aan het werk was, dan nam ze het vaak niet eens in zich op - zeker als ze aan het springen was, dan was het echt enkel haar en de hindernissen. Maar dat is puur anecdote, net als dat je veel rillerige KWPN-ers zult vinden maar ook moedige.

Volbloeden zijn atletische paarden met zoals benoemd veel uithoudingsvermogen en go. In de VS, waar er volbloeden in overvloed zijn (en prijs dus ook zeker een rol zal spelen), worden ze bijvoorbeeld juist heel vaak ingezet voor de spring- en eventingsport (maar ook dressuur en zelfs western). Ik vind het zelf enorm fijne paarden om mee te werken en ken ook menige die dezelfde ervaring hebben. Juist omdat ze zo werklustig en intelligent zijn. In mijn ervaring zijn het dan ook paarden die in het werk door het vuur gaan voor je. Ze hebben veel hart. Ik denk dat moed dan ook geen enkel probleem is bij een volbloed, over het algemeen.

Of een volbloed voor jouw wensen een goede match is weet ik niet. De flashy gangen van een goede warmbloed hebben ze inderdaad (meestal) niet. Maar het zijn imo toch degelijk wel goede atletische paarden die zich hierin ook bewezen hebben. Of je tegenwoordig nog echt een volbloed nodig hebt in de warmbloedenfokkerij denk ik niet, maar voor sommige wensen kan het toch een toevoeging blijven :) Persoonlijk vind ik een volbloed helemaal geen gekke keuze als de wens een eventer is, maar wellicht zijn er inderdaad warmbloedhengsten die beter bij je merrie passen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:28 



 
Profiel   

princequillo schreef
Ik reageer zelden in fokkerij-topics, en volg de warmbloedenfokkerij ook al een paar jaar niet zo meer, dus daar laat ik de experts maar over discussiëren. :') Wel ben ik zelf een groot liefhebber van volbloeden. Alleereerst, H-Ekwador is dus ook geen volle volbloed. Vaderlijn is xx en moederlijn is Holsteiner. Ik heb ook even gespiekt op zijn Facebook pagina en zie wel dat de meeste nakomelingen op eventing focussen.

Dat terzijde, er zitten natuurlijk veel verschillen tussen volbloeden, net als bij andere rassen. :) Over het algemeen is mijn ervaring dat ze intelligent, zeker wel moedig en erg werkwillig zijn. OTTB's (off the track) zijn vaak al heel wat gewend omdat ze vanaf jonge leeftijd aan veel prikkels worden blootgesteld, al is dat bij een veulen fokken natuurlijk niet relevant. Maar je hebt ze natuurlijk ook die van een bakkabouter kunnen schrikken. Zo heb ik ook een EV x KWPN gehad die van bakkabouters schrok, maar behalve dan het begin heb ik hier nooit een probleem mee gehad. Als ze iets engs zag stond ze even stil en liep ze weer verder. Behalve als je echt aan het werk was, dan nam ze het vaak niet eens in zich op - zeker als ze aan het springen was, dan was het echt enkel haar en de hindernissen. Maar dat is puur anecdote, net als dat je veel rillerige KWPN-ers zult vinden maar ook moedige.

Volbloeden zijn atletische paarden met zoals benoemd veel uithoudingsvermogen en go. In de VS, waar er volbloeden in overvloed zijn (en prijs dus ook zeker een rol zal spelen), worden ze bijvoorbeeld juist heel vaak ingezet voor de spring- en eventingsport (maar ook dressuur en zelfs western). Ik vind het zelf enorm fijne paarden om mee te werken en ken ook menige die dezelfde ervaring hebben. Juist omdat ze zo werklustig en intelligent zijn. In mijn ervaring zijn het dan ook paarden die in het werk door het vuur gaan voor je. Ze hebben veel hart. Ik denk dat moed dan ook geen enkel probleem is bij een volbloed, over het algemeen.

Of een volbloed voor jouw wensen een goede match is weet ik niet. De flashy gangen van een goede warmbloed hebben ze inderdaad (meestal) niet. Maar het zijn imo toch degelijk wel goede atletische paarden die zich hierin ook bewezen hebben. Of je tegenwoordig nog echt een volbloed nodig hebt in de warmbloedenfokkerij denk ik niet, maar voor sommige wensen kan het toch een toevoeging blijven :) Persoonlijk vind ik een volbloed helemaal geen gekke keuze als de wens een eventer is, maar wellicht zijn er inderdaad warmbloedhengsten die beter bij je merrie passen.


Heel erg bedankt om jouw ervaring en liefde voor volbloeden te delen. Het prikkelt me alvast om een springer met veel volbloed in overweging te nemen. :)
Het is niet omdat ik iets niet ken, dat het niet zou passen of dat ik het niet zou gaan appreciëren.
Ik kijk er zeker verder naar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:40 



 
Profiel   

Nog een extra vraagje;
Als springpaarden heel heet zijn, zeggen we dat 'er veel bloed in zit'. Is het dan ook zo, dat volbloeden hete paarden geven? Of is dat eigenlijk een misvatting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:46 



 
Profiel   

Ik weet dat Heraldik xx bloed ook zeer geliefd is in de eventing. Volbloed x warmbloed geeft vaker goede paarden. Alleen deze kruisingen zijn vaak niet zo succesvol in de fokkerij omdat ze niet uniform fokken. Er zit heel veel verschil in volbloeden qua bouw en gangen. Ik ken ze ook die echt niet zouden misstaan in de dressuur ring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:47 



 
Profiel   

Van volbloeden die op het moment aangeboden worden vind ik Asagao een interessante, als men filmpjes en keuringcijfers mag geloven prima instelling en ook geen verkeerde springmanieren, zeker voor een volbloed. Loopt zelf 2* eventing. https://youtu.be/LY6piO6CBqM

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik weet dat Heraldik xx bloed ook zeer geliefd is in de eventing. Volbloed x warmbloed geeft vaker goede paarden. Alleen deze kruisingen zijn vaak niet zo succesvol in de fokkerij omdat ze niet uniform fokken. Er zit heel veel verschil in volbloeden qua bouw en gangen. Ik ken ze ook die echt niet zouden misstaan in de dressuur ring.


Klopt, rechtstreekse volbloed zou ik nu ook niet direct doen, maar een hengst met volbloed dichtbij zou zeker op deze merrie wel kunnen helpen om sneller bij het fokdoel te raken. Pas aangekondigd bij Group France elevage is zo een voorbeeld: https://www.gfeweb.com/fr/liste-etalons ... r,136.html . Die heeft het dan bovendien al bewezen op een deftig niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:57 



 
Profiel   

@merelhof het is toch een trakhener uit een AA merrie, er zit in eerste paar generaties geen volbloed in.

Vanwege de merrielijn zou ik deze laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:04 



 
Profiel   

Als Trakehner liefhebber denk ik bij jouw merrie aan Grafenstolz (is al eerder genoemd). maar er zijn meerdere die top eventing lopen en goed dressuur kunnen lopen. Grafenstolz is topvererver (nr. 1)van eventing paarden van de wereld. Plus heeft zelf ook nog lichte tour gelopen. Daarnaast denk ik aan.
Zauberdeyk
https://www.youtube.com/watch?v=nU5xLCh0-jA
2* eventing en inmiddels lichte tour. Staat nu bij Hubertus Schmidt in training.
en
Giuliani. Een nog jonge hengst.
https://www.facebook.com/watch/?v=698916404198781

Beide hoog in het bloed, goed karakter. Er zijn nog andere filmpjes te vinden indien je interesse hebt.

Ik wil wel nog even meegeven dat eventers gedeeltelijk worden geboren. Gewoonlijk worden ze gevormd. Een 3 jarige eventer verkopen bestaat niet. Meestal zijn ze dus ouder 5 tot 6 jaar en hebben dan veel geld gekost aan prof. rijden.

Waarom niet inzetten op een allrounder met goed karakter. Die kan met gemak 3* lopen.
Voor Badminton of Burgley zal het te weinig bloed zijn maar dat is ook maar weinigen (ruiters en paarden) gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:32 



 
Profiel   

https://www.horseandhound.co.uk/news/go ... lts-670760

https://www.horseandhound.co.uk/news/45 ... dge-732656

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:03 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@merelhof het is toch een trakhener uit een AA merrie, er zit in eerste paar generaties geen volbloed in.

Vanwege de merrielijn zou ik deze laten staan.

Heb die moeder zitten opzoeken, zitten echt top aa’s en volbloeden achter. Blijkbaar een aa lijn die voortgezet is in Polen. Misschien daarom dat we er minder over vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:13 



 

jforrez schreef
Nog een extra vraagje;
Als springpaarden heel heet zijn, zeggen we dat 'er veel bloed in zit'. Is het dan ook zo, dat volbloeden hete paarden geven? Of is dat eigenlijk een misvatting?
Hangt heel erg van de lijnen af. Sprinters zijn vaak wat buzzy, maar die wil je ook niet op je paard hebben als je een eventer wilt fokken, want voor uithoudingsvermogen moet je niet daar zijn. De NH-lijnen (dus voor de steeple chases en hurdles) staan er juist om bekend relaxtere paarden te geven, zij moeten immers in staat zijn om en in een groep en over een lange afstand en over sprongen de rust te bewaren, zodat ze niet na de eerste kilometer de tank al leeg hebben gerend en getrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 20:32 



 
Profiel   

OYYO schreef
Als Trakehner liefhebber denk ik bij jouw merrie aan Grafenstolz (is al eerder genoemd). maar er zijn meerdere die top eventing lopen en goed dressuur kunnen lopen. Grafenstolz is topvererver (nr. 1)van eventing paarden van de wereld. Plus heeft zelf ook nog lichte tour gelopen. Daarnaast denk ik aan.
Zauberdeyk
https://www.youtube.com/watch?v=nU5xLCh0-jA
2* eventing en inmiddels lichte tour. Staat nu bij Hubertus Schmidt in training.
en
Giuliani. Een nog jonge hengst.
https://www.facebook.com/watch/?v=698916404198781

Beide hoog in het bloed, goed karakter. Er zijn nog andere filmpjes te vinden indien je interesse hebt.

Ik wil wel nog even meegeven dat eventers gedeeltelijk worden geboren. Gewoonlijk worden ze gevormd. Een 3 jarige eventer verkopen bestaat niet. Meestal zijn ze dus ouder 5 tot 6 jaar en hebben dan veel geld gekost aan prof. rijden.

Waarom niet inzetten op een allrounder met goed karakter. Die kan met gemak 3* lopen.
Voor Badminton of Burgley zal het te weinig bloed zijn maar dat is ook maar weinigen (ruiters en paarden) gegeven.


:j Voor mij is 3* inderdaad al heel veel meer dan genoeg hoor! Welke hengst zou jij dan specifiek aanraden voor zo'n allrounder met goed karakter? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:14 



 
Profiel   

merelhof schreef
Elisa2 schreef
Ik weet dat Heraldik xx bloed ook zeer geliefd is in de eventing. Volbloed x warmbloed geeft vaker goede paarden. Alleen deze kruisingen zijn vaak niet zo succesvol in de fokkerij omdat ze niet uniform fokken. Er zit heel veel verschil in volbloeden qua bouw en gangen. Ik ken ze ook die echt niet zouden misstaan in de dressuur ring.


Klopt, rechtstreekse volbloed zou ik nu ook niet direct doen, maar een hengst met volbloed dichtbij zou zeker op deze merrie wel kunnen helpen om sneller bij het fokdoel te raken. Pas aangekondigd bij Group France elevage is zo een voorbeeld: https://www.gfeweb.com/fr/liste-etalons ... r,136.html . Die heeft het dan bovendien al bewezen op een deftig niveau.


Hé wat een mooie hengst! Vind ik persoonlijk ook al beter qua springtechniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:15 



 
Profiel   

Mkango schreef
jforrez schreef
Nog een extra vraagje;
Als springpaarden heel heet zijn, zeggen we dat 'er veel bloed in zit'. Is het dan ook zo, dat volbloeden hete paarden geven? Of is dat eigenlijk een misvatting?
Hangt heel erg van de lijnen af. Sprinters zijn vaak wat buzzy, maar die wil je ook niet op je paard hebben als je een eventer wilt fokken, want voor uithoudingsvermogen moet je niet daar zijn. De NH-lijnen (dus voor de steeple chases en hurdles) staan er juist om bekend relaxtere paarden te geven, zij moeten immers in staat zijn om en in een groep en over een lange afstand en over sprongen de rust te bewaren, zodat ze niet na de eerste kilometer de tank al leeg hebben gerend en getrokken.


Makes a lot of sense! Bedankt voor je duiding :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:16 



 
Profiel   

Himyar schreef


Een 3-jarige eventer verkopen bestaat misschien wel, maar dan moet hij verdomd goed zijn denk ik zo (want in België zie ik dit niet te gebeuren voor zo'n bedragen hoor!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:21 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van Nintender?
https://www.gfeweb.com/fr/etalons-cce/n ... un,91.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:40 



 
Profiel   

merelhof schreef
Fly_high schreef
@merelhof het is toch een trakhener uit een AA merrie, er zit in eerste paar generaties geen volbloed in.

Vanwege de merrielijn zou ik deze laten staan.

Heb die moeder zitten opzoeken, zitten echt top aa’s en volbloeden achter. Blijkbaar een aa lijn die voortgezet is in Polen. Misschien daarom dat we er minder over vinden.


Ik ben Pools ;) en heb in de Poolse bronnen gezocht, er zit gewoon geen sport in deze merrielijn op deze hengst na. Vandaar word ik er niet zo enthousiast over.

Ik heb wel redelijk veel Campetots in Polen gereden (MV van deze hengst) die hadden echt top karakters, doodnuchter en werkwillig. En onwijs lelijke hoofden, daar stond Campetot om bekend :=
Niettemin zijn er veel betere merrielijnen wat Poolse aa's betreft. Alleen is maat nog vaak een dingetje, net te vaak blijven ze rond 160-162cm hangen.

@TS bekijk eens Grafenstolz als je een trakhener overweegt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:07 



 
Profiel   

Ah cool bedankt voor de info. Ofwel dus een toevalstreffer ofwel het begin van iets nieuws.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:26 



 
Profiel   

merelhof schreef
Ah cool bedankt voor de info. Ofwel dus een toevalstreffer ofwel het begin van iets nieuws.

Een succesvolle lijn moet een keer ergens beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 03:48 



 
Profiel   

Iemand die veel over Volbloed heeft geschreven:
https://sporthorse-data.com/articles/author/20135

Dan nog:
https://springblut.de/
https://rosenhof-walter.de/ZUCHT/Aufbau ... blutzucht/

Deze man Michael Beining heeft in het verleden Volbloeden gefokt voor de renbaan. En een keer een VB hengst gefokt (Ridgmont) voor de warmbloed fokkerij, die goed werd gekeurd. Daarbij heeft hij dressuur paarden gefokt met gebruik van Volbloed (waaronder één van de merries achter Millenium). Hij is een Duitser en heeft een tijd in Amerika gewoond, maar woont nu weer in Duitsland.
https://mobile.twitter.com/Ridgmont1

https://sporthorse-data.com/breeder/mbi

https://www.sport-horse-breeder.com/sho ... -fame.html

Ik geloof dat bij 13:30 de springpaarden beginnen:
https://youtu.be/plTVQ7Pge0Q

https://www.horse-gate-forum.com/forum/ ... le-tropfen

https://sporthorse-data.com/comment/reply/514922

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 06:34 



 
Profiel   

Michael Beining fokte ook eventing paard Corvette (Andreas Ostholt). Misschien hem eens vragen.

Ik weet niet of René van der Leest van Dutch Eventing Stables advies geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 07:21 



 
Profiel   

Of je een eventingpaard heb gefokt kom je pas achter als je eventing training gaat doen. Mijn huidige paard is te voorzichtig voor de eventing en gaat zich over springen. Een ander paard had teveel watervrees. Die kreeg je na 2 jaar en ontelbare trainingen niet het water in. Rest van de sprongen waren een makkie. Die sprong ZZ, had goede bewegingen en moed maar gruwelijke watervrees.

Ik zou een hengst zoeken met beweging en goede springtechniek. Mocht het paard niet geschikt zijn voor eventing dan kan je er nog wat anders mee. Een hengst als diarado is een goede optie maar dan moet maat geen eis zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:52 



 
Profiel   

jforrez schreef
:j Voor mij is 3* inderdaad al heel veel meer dan genoeg hoor! Welke hengst zou jij dan specifiek aanraden voor zo'n allrounder met goed karakter? :)


Ik heb al enkele genoemd. Alle 3 genoemde hengsten hebben
a. een goed karakter
b. goed fundament en grote mooie hoeven.
c. meer dan 50% volbloed

Giuliani heeft dan nog geen nakomelingen maar was zelf beste springhengst van zijn jaargang.

Zou je gaan voor volbloed kijk dan zeker naar hoeven. Dat is zeker een aandachtspunt.


Er worden nog een volbloed genoemd Asagao XX. Een zeer goede volbloed met zeer fijne nafok. Staat bij Jens Hofrogge, stukje over de grens in Duitsland. Goed aan te rijden vanuit Belgie (tenzij je bij de kust woont). Hij heeft vast en zeker nakomelingen daar lopen. Zou zeker een kijkje gaan nemen. Kijk dan ook naar Kross (Trakehner). Hij kreeg van de jury een 10 voor zijn cross-country. gebaseerd op handigheid, vermogen, en galop.

Wil je meer Trakehners zien dan is er het weekend 4 en 5 februari hengstshow in Munster Handorf. Is goed aan te rijden maar zal ook wel via clip my horse te volgen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:01 



 
Profiel   

Ik vind Zauberdeyk wel een heel interessante suggestie. Mooie hengst. Kan me ook voorstellen dat het Trakehner-bloed goed matcht met het Holsteiner-bloed van de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:04 



 
Profiel   

merelhof schreef
Ah cool bedankt voor de info. Ofwel dus een toevalstreffer ofwel het begin van iets nieuws.


Dat is een interessante vraag, de staatsstoeterij waar deze merrielijn vandaan komt (SK Walewice) heeft namelijk in dezelfde jaren meerdere AA merrielijnen met relatief veel sport opgeleverd (gezien de ruiters die ze tot beschikking hebben he). Het valt daardoor des meer op dat het hier niet het geval is... Maar goed daar wil ik Ziethen absoluut niet gericht op afkraken :o wie weet is het toch mismanagement aan de kant van de stoeterij geweest, manier waarop staatseigendom beheerd wordt in Oostblok laat vaak heel wat te wensen over ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen